Donkey Konga 2: Hit Song Parade (NGC)
72 100 1

Review Donkey Konga 2: Hit Song Parade (NGC)

Donkey Konga sloeg op GameQube in als een bom, de game wist maar liefst een 8.6 te scoren. Is deel 2 in de nieuwe uitmelkserie van Nintendo minstens zo goed als haar voorganger? Je leest het hier!

Gelijk na de aankondiging van Donkey Konga liet Nintendo de wereld al weten dat er ook nog 2 andere games in de nieuwe reeks aan zouden komen. Nu is uitmelken van een goed product niet echt een probleem, als er maar nieuwe spelelementen worden toegevoegd in de games. Dit is helaas met Donkey Konga 2 niet echt het geval.

In Donkey Konga 2 kun je de stof weer van je Bongo halen, aangezien deze game alleen goed speelbaar is met deze leuke gadget van Nintendo. In de game moet je op de maat mee drummen met verschillende nummers. Je ziet in je beeld tonnetjes voorbij rollen met diverse kleuren; Geel betekend een slag op de linker drum, rood is een knal op de rechter kant, paars is beide tegelijk en blauw is klappen. Verder heb je nog een lange lijn van de bovengenoemde kleuren in je beeld, dit betekent dat je als een bezetene op je Bongo moet gaan rammen, zodat je score hoger wordt en je meer muntjes krijgt.

De hoofdmodus is, net als in deel 1, de Street Performance mode. In deze mode kun je alleen of met een vriend aan de slag gaan om alle nummers te spelen voor muntjes. Er zitten in dit deel van Donkey Konga nog steeds erg weinig nummers, maar 33 namelijk. Deze nummers variëren van erg goede nummers, William Tell Overture, Super Mario Bros. 3 en That's The Way (I Like It). Ook deze keer zijn de liedjes alleen niet van de artiesten die ze oorspronkelijk gezongen hebben. Bij deel 1 maakte dit niet zo'n verschil, omdat het ook meestal om wat oudere nummers ging, die niet zo vers meer in ons geheugen lagen. Maar bij deel 2 wil Nintendo "cool" zijn, en heeft een aantal redelijk nieuwe nummers in haar collectie gestopt. Het gevolg is dat ik tijdens het spelen van het spel menig maal een schoen van de buren tegen mijn kop heb gekregen, omdat ze dachten dat ik aan het zingen was. Britney Spears en Pink zingen zelf al niet erg mooi, maar de persoon die ze na heeft moeten doen van Nintendo is echt niet om aan te horen.

In de Street Performance heb je weer 3 moeilijkheidsgraden die je moet afwerken. Monkey en Chimp zijn gelijk al beschikbaar, de liedjes voor Gorilla zal je moeten kopen in de shop. Het Monkey niveau is niet erg lastig, en mocht je niet bij de Josti Band zitten, dan weet je al deze nummers wel in 1 á 2 keer op goud te halen. Aan deze gouden status heb je echter helemaal niets, Nintendo heeft niet iets leuks in de game gestopt als al deze songs namelijk op goud weet te halen. Tot zover is er helemaal niets nieuws aan Donkey Konga 2, behalve dat de liedjes slechter zijn. Gelukkig heeft Nintendo er wel een kleine verandering in doorgevoerd. Als je 1 van de 3 beste scores weet neer te zetten, kan je een plaatje kiezen, en dan staat dat plaatje bij je score, dit zodat iedereen kan raden; "van wie was die score met het Donkey Kong plaatje nou ook alweer?!"

Verder heb je in Donkey Konga 2 nog een verandering ten opzichte van deel 1, de minigames. Nu zou je natuurlijk denken dat er meer minigames in Donkey Konga 2 zitten. Vooral als je de achterkant van het doosje er bij pakt :"Met de hulp van Dixie Kong presenteren de jungle-jammers een gigantische hoeveelheid nieuwe nummers, spelstanden en mini-games." Het resultaat is dat er nu 2 in plaats van 3 minigames te spelen zijn. Nu moet ik wel zeggen dat de nieuwe minigames wel vele malen leuker zijn dan die uit deel 1. In Barrel Race speel je een soort Tetris modus. Je moet hier zo snel mogelijk alle noten die naar beneden vallen raken op je Bongo. Wie dit het snelst doet heeft uiteraard gewonnen. Rhythm Keeper is voor de echte drummers onder ons. Je moet hier een ritmepatroon onthouden, om die vervolgens blind na te spelen. Aan het eind van de minigames kun je een badge winnen, maar dit levert helaas niet de nodige verzamelgekte op.

Verder heb je dan nog de Challenge mode, waarin je zoveel mogelijk nummers achterelkaar goed moet spelen. Het concert, waar je met 1-4 spelers zo goed mogeljik moet spelen om zoveel mogelijk muntjes te winnen. Nintendo heeft ook nog een nieuwe mode toegevoegd, de Freestyle mode. Hier kun je gewoon drummen wat je wilt, zonder regels. Helaas kan je drumsolo niet worden opgeslagen, om hem door een vriend na te laten spelen. Dus ook deze toevoeging valt in het water.

Dan gaan we over naar de leukste optie, Battle. Deze mode kan je met 2 spelers doen en heeft eigenlijk maar 1 nadeel; waarom zijn die Bongo's zo duur?! Maar goed, als je eenmaal 2 Bongo's hebt, zul je jezelf hier uitermate goed mee weten te vermaken. Deze mode is vrijwel niets veranderd van deel 1, en dat betekend dat het nog steeds dolle pret is om tegen je vrienden te drummen.

Donkey Konga 2 is helaas niet de game die het zou kunnen zijn. Nintendo heeft dezelfde game in een "cool" jasje proberen te steken, maar is hier enorm mee onderuit gegaan. De liedjes zijn slechter en er zijn bijna geen nieuwe uitdagende modes bij gekomen. De Bongo leent zich uitstekend voor minigames, maar Nintendo geeft hier geen gehoor aan. Donkey Konga 2 is een leuke game voor als je meer Bongo's hebt, als je er echter maar 1 hebt raad ik je aan om deze game mooi in de schappen te laten.

Oordeel Donkey Konga 2: Hit Song Parade (NGC)

• Graphics 45
  • Sound 55