Dying Light 2: Stay Human (XboxOne)
70 100 1

Review Dying Light 2: Stay Human (XboxOne)

Ontwikkelaar Techland heeft na wat uitstel dan eindelijk Dying Light 2 Stay Human in de winkels weten te krijgen. Vijftien jaar na het einde van de vorige game neem je de rol van nieuwkomer Aiden Caldwell op je om je zus genaamd Mia terug te vinden. Heeft het uitstel ervoor gezorgd dat Dying Light 2 een geweldige game geworden is of stelt het alsnog teleur? Ik zocht het voor je uit.

Het originele Dying Light verscheen begin 2015 op de PS4, Xbox One en PC en wist als spirituele opvolger van de Dead Island-serie een hele positieve indruk achter te laten. Het spel maakte gebruik van een heerlijk aanvoelend parkour-systeem, diepgaande mogelijkheden om je personage uit te bouwen en een uitgebreid loot-systeem waarbij de focus vooral lag op mêlee-wapens. De uitbreiding genaamd The Following wist een jaar later de hoeveelheid content nog een flinke boost te geven en was uitermate geschikt voor mensen die ervan hielden om hun karakter oppermachtig te maken, door het uitbouwen van vaardigheden en het grondig verkennen van de wereld.

Een nieuwe stad. Soortgelijke gameplay.
Dying Light 2 Stay Human speel zich af en in een nieuwe stad, heeft een nieuwe hoofdpersoon in de vorm van een Pilgrim genaamd Aiden Caldwell en laat de voertuigen, die in The Following een redelijk prominente rol hadden, grotendeels links liggen. Gelukkig zijn de andere aspecten wel weer sterk vertegenwoordigd. Opnieuw beland je in een grote stad die op het eerste gezicht wel wat invloeden van Franse plaatsen lijkt te hebben. De kleine grachten, landelijke huizen en de auto’s die de straten bezaaien zouden niet misstaan in een buitenwijk van Parijs. Maar in een game waarbij parkour belangrijk is, zul je ook een veelvoud aan objecten aantreffen die je kunt beklimmen. Hellingen, bushokjes, stellages en natuurlijk de daken van geparkeerde auto’s zullen jouw toegangsweg worden naar hoger gelegen daken van gebouwen. Met de vele honderden tegenstanders die je in de straten tegen kunt komen is de verticaliteit van de stad een van je belangrijkste wapens tegen zowel zombies als bandieten die je het leven zuur kunnen én willen maken.

Genoeg te doen en te verzamelen.
Gelukkig heb je ook nu weer de beschikking over een uitgebreid wapensysteem waarbij je gevonden wapens kunt uitrusten met speciale modificaties. Wil je een vuur-element aan een knuppel toekennen? Dan is dat mogelijk, op voorwaarde dat je de bijbehorende blauwdruk al gevonden of gekocht hebt. Elke blauwdruk is ook te verbeteren, dus mocht je ervan houden om het maximale uit je wapens en voorwerpen te halen, dan loont het absoluut om daar tijd in te investeren. Voor het verbeteren van je blauwdrukken moet je vooral de lichamen van vijanden die je in de nacht verslaat goed afspeuren op loot. De speciale items die zombies laten vallen heb je namelijk nodig om nieuwe niveaus van je items vrij te kunnen spelen. En aangezien vijanden in de nacht veel sterker zijn dan overdag zit daar natuurlijk een sterk risico aan vast dat je bij een achtervolging weleens het leven kunt laten. Wanneer je een zogenaamde Howler tegenkomt en deze jou ook in de gaten krijgt, zal hij alle nabijgelegen tegenstanders roepen om je aan te vallen. Gelijktijdig met zo’n hysterische schreeuw zal er ook een eerste niveau van een achtervolging van start gaan. Des te langer je weet te overleven, des te verder zal de moeilijkheidsgraad van zo’n achtervolging toenemen, wat een tweeledig gevolg heeft; je krijgt een hogere multiplier voor je verdiende ervaringspunten, maar je krijgt ook steeds meer én sterkere vijanden achter je aan (zoals Volatiles die je met een paar rake klappen kunnen vermoorden). Daarom is het vaak handig om je omgeving goed af te speuren naar veilige onderkomens die voorzien zijn van een generator en UV-lichtbronnen.

De juiste vaardigheden voor jouw speelstijl
Met het verslaan van vijanden verdien je Combat XP en met het rennen, springen, duiken, vliegen (goed, meer zweven aan de hand van je paraglider), vallen, opstaan en weer doorgaan verdien je weer Agility XP waarmee Aiden een stuk wendbaarder wordt en je het jezelf een stuk makkelijker kunt maken met het verkennen van de wereld. Zo kun je met een paar goede upgrades leren wallrunnen, tegen muren omhoog rennen, extra hoog springen én extra snelheid krijgen na het goed uitvoeren van parkour handelingen. Natuurlijk kun je deze XP krijgen met het voltooien van sidequests en het doorlopen van de hoofdmissies. Maar er zijn ook vele Challenges te vinden die je een drietal doeltijden geeft om te voltooien voor een bronzen, zilveren of gouden medaille. Wat met de huidige Olympische Spelen misschien wel perfect getimed is.

Maak de keuzes die bij jou passen
Tijdens het doorlopen van de missies zul je geregeld voor lastige keuzes gesteld worden. Er zijn namelijk vaak meerdere manieren om missies op te lossen en meestal weet je pas naderhand wat voor gevolgen jouw keuzes zullen hebben. Er zijn momenten dat je bijvoorbeeld bepaalde faciliteiten overneemt en vervolgens moet kiezen aan welke factie je dat gebouw toewijst. Zo kun je ervoor kiezen om het toe te kennen aan de Peacekeepers. Als je dat doet zul je meer objecten in je omgeving vinden die je kunt gebruiken om zombies af te leiden of uit te schakelen. Kies je ervoor om een gebouw aan de Survivors toe te kennen, dan zullen er meer mogelijkheden komen om je door de wereld te begeven zoals kabels en nieuwe hellingen die je meer routes en vrijheid geven om je snel van punt A naar B te verplaatsen. Persoonlijk ging ik tijdens mijn playthrough vooral uit van wat ik het beste voelde passen bij de situatie. Soms had dat tot gevolg dat mensen gedood werden en soms kwamen mensen weg met moord door simpelweg hun mond te houden.

Mooi om te zien, momenteel nét iets minder om te spelen.
Grafisch is Dying Light 2 Stay Human een sfeervolle game geworden door het gebruik van licht en duisternis. De schaal van de locaties is indrukwekkend, des te meer omdat je – wanneer je een gebouw beklommen hebt en over de wereld uitkijkt – de meeste locaties die je ziet ook daadwerkelijk kunt bezoeken. Natuurlijk heb je de mogelijkheid om dat te doen door te klimmen, maar je krijgt gaandeweg het verhaal ook de beschikking over een paraglider en een enterhaak die het een stuk makkelijker maken om door de wereld te bewegen. De grote vraag die ik mezelf tijdens mijn week met Dying Light 2 Stay Human bleef stellen is hoe lang mensen dat willen doen wanneer er constant bugs op je pad komen. Bij de lancering was er al een grote patch te downloaden, maar ik heb sinds die eerste patch geregeld vastlopers gehad, bugs met het geluid dat totaal wegviel of juist een irritant gezoem opleverde en het kwam een paar keer voor dat ik in de omgeving vast kwam te zitten. Hopelijk worden deze minpunten snel met een nieuwe patch opgelost, want middenin een quest vast komen zitten en alles vervolgens opnieuw te moeten doen is niet bepaald prettig. Gelukkig heeft het spel wel een veelvoud aan mogelijkheden om snel weer terug in het spel te komen, want je hebt de mogelijkheid om het metrosysteem te gebruiken voor fast travel. Ondanks de bugs, vastlopers en glitches is wel onmiskenbaar duidelijk dat Dying Light 2 Stay Human een toffe game is om te spelen. De gevechten voelen goed aan door de impact van je wapens en je hebt een breed scala aan mogelijkheden om de strijd aan te gaan. Van zwaarden, knotsen, machetes en knuppels tot wapens zoals granaten, messen en C4; er is voor iedereen wel wat wils. In de coöperatieve modus met drie andere vrienden kan het verkennen van de wereld nogal explosieve situaties opleveren. Het is wel tof dat er bij de eerdergenoemde keuzes in het verhaal door je hele team gestemd kan worden, maar dat de speler die de game host – en uiteindelijk met de keuzes moet leven – ook daadwerkelijk de keuze maakt.

Dying Light 2 Stay Human is een vermakelijke game geworden die een berg aan content biedt. De wereld is gevuld met activiteiten en de nachtelijke avonturen zijn verreweg de beste manier om je personage en uitrusting te versterken. De kerngameplay is dik in orde en is het tof om samen met vrienden de zombies en monsters te lijf te gaan. Maar op dit moment is en blijft het grootste monster dat je moet zien te verslaan de hoeveelheid glitches die het speelplezier helaas negatief kunnen beïnvloeden. Het is te hopen Techland deze minpunten snel weet weg te werken, want onder die foutjes schuilt een heerlijk spannende en toffe game.

gespeeld op de Xbox Series X

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.