Exit (PSP)
70 100 1

Review Exit (PSP)

Waar vele titels de mainstream proberen te bereiken is Exit een verfrissende wending in het PSP assortiment. De game keert een andere kant op en probeert dingen te bereiken die nog niet eerder zijn behaald op Sony’s parade paardje. De titel is een mix tussen puzzle, platform en adventure, en dit gaat allemaal schuil onder een prachtige vormgeving en doordachte presentatie. Hands up voor Exit!

In Exit draait het allemaal op Mr. Esc., een meester op gebied van mensen redden. Dit is gedurende de honderd levels die de game je biedt ook de bedoeling. Soms kan je de mensen rustig achter laten en jezelf naar de exit toe verkassen, maar dit resulteert wel in een mindering van je eindscore. Deze eindscore voegt overigens niks aan de gameplay toe, aangezien er geen high-score tabel in zit verwerkt.

De levels komen zoals eerder genoemd met z’n honderden en zijn verspreid over tien thema’s. Elk thema brengt zo z’n nadelen en z’n voordelen met zich mee. Zo was het in het riool nogal donker en kon je dus niet zover kijken. Gelukkig vind je zo nu en dan wat handige items, zoals een zaklamp, en kon je gelijk drie keer zo ver kijken. Ook bracht het spel me langs een ziekenhuis met instortingsgevaar, een huis dat in de brand stond, een verlaten villa en ga zo maar door. Elke locatie verschilt van omgeving. Zo is de ene ondergelopen met water en zal je dus veel moeten zwemmen, waar je bij de ander uit moet kijken voor stenen die onder je voeten vandaan vallen. Zoals je logischerwijs zou verwachten kan Mr. Esc. niet zo goed tegen hoogte, dus mocht je samen met de stenen naar beneden donderen is het einde verhaal.

Exit is een puzzel game en de puzzels zitten redelijk goed in elkaar. Elk level kent haar eigen doeleinden, maar bij de meeste puzzels moet je een bepaald aantal mensen begeleiden naar het eind van het level: de exit. Zodra je je paden kruist met één van deze figuren zal hij je volgen en kan je hem commando’s geven welke hij gehoorzaam uit zal voeren. Ik zeg dan wel hij, maar je zult gerust ook vrouwen tegen komen, hetzelfde geldt voor kinderen. Ieder personage kent haar eigen specialiteiten waardoor je steeds een beetje moet nadenken wie je waar gebruikt. Toch blijven de puzzels in de begin fase té makkelijk en bederven eigenlijk je zin om verder te spelen. Mijn tip: zet eventjes door, want later in het spel zal je grote uitdagingen vinden in de puzzels die Exit heeft te bieden.

Om de slachtoffers naar het einde te brengen moet je meestal een aantal dozen verschuiven, ladders naar beneden rollen of vuurtjes uit blussen. Dit soort ‘vallen’ belemmeren je pad en met hulp van een handig item of personage kan je zo deze ‘vallen’ omzeilen. Eenmaal aangekomen bij het eind vluchten de poppetjes naar buiten en ligt de keuze bij jou om verder te spelen in het level en eventueel nog een personage te redden, of om de Exit in te gaan. Deze keuzes hebben invloed op jouw score, welke aan het eind van de dag niet zoveel uitmaakt. De makers hebben ervoor gekozen geen online vergelijkings tabel in het spel te verwerken en dit bederft ook de zin om meer dan het minimum personages te gaan redden. Dit is overigens niet zo’n probleem want het puzzels oplossen blijft even leuk.

Op grafisch en audio gebied scoort Exit in eerste instantie goed. De game ziet er tiptop uit en de verschillende quotes die Mr. Esc. uit zijn muil weet te toveren zijn redelijk grappig. Helaas valt na een poosje op dat vrijwel alle animaties gedurende de gehele game hetzelfde blijven en Mr. Esc. ook dezelfde quotes blijft gebruiken. Beetje jammer.

De bediening van de game gaat ook nogal stroef. De snelheid waarin de game zich afspeelt is dramatisch te noemen. Mr. Esc. loopt alsof hij de hele dag heeft en dat wil nog wel eens op je zenuwen werken, vooral als je een level wat vaker moet spelen. Uiteraard is het mogelijk om met Mr. Esc. te rennen, maar hierdoor val je al snel in een afgrond met een dode Mr. Esc. als resultaat.

Conclusie:
Exit is een leuk spelletje om je openstaande uren mee te vullen, maar helaas is het niet meer dan dat. De puzzels zitten redelijk in elkaar, maar wegens gebrek aan moeilijkheidsgraad zullen vele mensen het in de begin fase van het spel al voor gezien houden. Met welk doel Exit gemaakt is, is onduidelijk, maar toch is het een belangrijke toevoeging aan het PSP assortiment. Het is een leuk spelletje voor afleiding tussen al dat gerace en geknal.

Oordeel Exit (PSP)

• Sound 65
  • Eindcijfer 70