Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
F.E.A.R. (Fear) (Xbox360)
83 100 1

Review F.E.A.R. (Fear) (Xbox360)

18 oktober 2005 was de datum waarop Vivendi Games met F.E.A.R. op de PC kwam en op 27 oktober 2006 is het vervolg Extraction Point verschenen. 10 november 2006, gister dus, is de dag waarop F.E.A.R. naar de Xbox 360 kwam en wij hebben het spel een week lang bekeken.


F.E.A.R. is de afkorting van First Encounter Assault Recon en dat staat ook duidelijk op de verpakking weergegeven. Dit team is er om in actie te komen bij levensgevaarlijke dreigingen. In F.E.A.R. gaat het dan niet om dreigingen van terroristen welke we de laatste jaren genoeg zien om er een game van te maken. In F.E.A.R. ben je op zoek naar een groep moordenaars met paranormale gaven. F.E.A.R. was op de PC een regelrechte knaller en dit proberen ze op de Xbox 360 uiteraard te herhalen.

Omdat het spel al ruim een jaar geleden op de PC is verschenen, moeten er natuurlijk wel wat nieuwe features aanwezig zijn om als fan ook de Xbox 360 versie te gaan spelen. De grootste verandering die gemaakt is draagt de naam Instant Action. Dit is een nieuwe modus waarin je meteen in de actie wordt gegooid. De scores die je daarin behaald zullen op een Xbox Live Leaderbord worden bijgehouden zodat je kunt kijken of je een beetje met de wereldtop kunt meedraaien. Een andere verandering is dat er nieuwe wapens in het spel zitten en dat er wat nieuwe missies toegevoegd zijn. Met de komst van de PC uitbreiding Extraction Point wordt er al dieper op het F.E.A.R. verhaal ingegaan en deze missies zullen dat ook doen. Tot slot hebben de makers een nieuwe techniek toegepast in de game. Namelijk HDR lighting. HDR staat voor High Dynamic Range en daarmee zijn de lichteffecten en de daarbij behorende schaduwen een stuk mooier. Al met al een leuke toevoeging maar voor de mensen die de PC versie al uitgebreid hebben gespeeld geen aanleiding om de 360 versie ook nog eens te kopen. Zelf heb ik de PC versie nooit gespeeld omdat mijn systeem op dat moment niet krachtig genoeg was dus voor mij is F.E.A.R. gewoon een compleet nieuw spel.

In eerste instantie is F.E.A.R. een snelle First Person Shooter maar bij dit spel zit er een horrorsausje overheen welke we kennen van onder andere Condemned: Criminal Origins. In je zoektocht naar de moordenaars welke opereren onder leiding van Paxton Kettel krijg je zo nu en dan spannende filmpjes te zien. Paxton heeft paranormale en dat leidt tot spannende tussenfilmpjes. Door het spel heen zie je zo nu en dan schimmen voor je uit lopen en soms verschijnen ze dus als filmpje waarbij je een beter idee krijgt over het verhaal. Deze filmpjes zeggen helaas niet veel over het verhaal maar zorgen er meer voor dat het verhaal aan elkaar geknoopt kan worden terwijl je pas aan het einde van de rit weet waar het ook alweer goed voor was. Maargoed, dat heeft de pret niet kunnen drukken maar het zorgde er wel voor dat je even diep adem kon halen om je daarna weer vol in de actie te gooien.


Omdat F.E.A.R. wat horror elementen kent zit je continue te denken aan alle gevaren die achter dat ene hoekje kunnen schuilen. Er zijn wat momenten in het spel die je echt laten schrikken en als je later in het spel een soortgelijke situatie tegenkomt dan ben je extra voorzichtig omdat het idee er nog altijd is dat je gaat schrikken als je zonder nadenken de hoek omloopt. Het zit hem dus vooral in het idee wat er kan gaan gebeuren waarom je zo voorzichtig dat hoekje benaderd terwijl er vaak helemaal niks te bekennen is maar dit zorgt er wel voor dat je elke minuut vol spanning het level doorloopt in de hoop dat je niet zult schrikken en dat is een punt waar dit spel enorm goed in geslaagd is. Het zuigt je helemaal mee in het verhaal terwijl elke haar recht overeind staat in de veronderstelling dat er weer wat gaat gebeuren.

Een ander punt waarin F.E.A.R. zich onderscheiden kan van de rest is de AI van de vijanden. Met de komst van de nieuwe generatie spelcomputers is de AI van de tegenstanders met elke maand beter maar in de tijd dat F.E.A.R. uitkwam op de PC was dit volgens veel gamers het topje van de berg en na ruim een jaar wachten is de AI nog steeds prima in orde en kan het meelopen met de rest van de Xbox 360 games. In tegenstelling tot veel games zijn de vijanden hier slim genoeg om dekking te zoeken en samen te werken om jou in een hoek te drijven en van meerdere kanten te kunnen aanvallen. Echter, je blijft een mens dus je bent nog steeds een stuk slimmer dan de vijand en daar moet je dus gebruik van maken. Er zijn namelijk wat trucjes om de tactiek van de vijand in de soep te laten lopen. Dat is iets wat bij sommige games tegenwoordig een stuk beter is uitgewerkt. Het zit namelijk zo, dat als je een nieuwe ruimte met vijanden binnenkomt en er is een open deur achter je met maar één toegangsweg, dan is het een kwestie van je hoofd laten zien daarna terugtrekken en wachten tot de vijand één voor één de gang in komt lopen waardoor je ze op alle gemak kunt vermoorden. Dit is een voorbeeld waarop de vijand niet logisch kan nadenken en je dus opeens twee stappen voor staat.


De AI is niet het enige wat anders is dan een willekeurige FPS. Het spel kent namelijk ook een Slowmo techniek en met één druk op de knop kun je dit activeren waardoor alles om je heen een stuk langzamer gaat. Als je tegenover veel vijanden komt te staan en je speelt op de hoogste moeilijkheidsgraad, dan kan deze optie je helpen om de vijanden snel en effectief om te leggen waardoor je je weg weer kunt vervolgen. Je kunt natuurlijk niet het hele level uitspelen terwijl je deze optie activeert maar in het level liggen op een aantal plaatsen wat spullen om je Slowmo meter weer te kunnen vullen waardoor je het nog een keer kunt herhalen. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je op een goed moment op de knop drukt en niet dat je het bij de eerste de beste vijand doet om er vervolgens achter te komen dat er nog veel grotere groepen vijanden op je af komen rennen.

Omdat het hier om een shooter gaat zitten er ook veel wapens in het spel. De makers hebben zelfs nieuwe wapens bedacht voor de Xbox 360 versie welke niet in het origineel op de PC zaten. Er zit geen grote meerwaarde aan de nieuwe wapens maar omdat ze erin zitten zal je niemand horen klagen. Maar zoals in elke shooter heb je een aantal wapens welke sterker zijn dan andere. Zo krijg je een aantal keer een heel erg sterke vijand voor je neus welke sterk doet denken aan een robot met een uitermate krachtig wapen. Omdat dit wapen dus erg zeldzaam is, zul je het wapen moeten inzetten op momenten dat je het met het eerste de beste wapen niet zult redden. Munitie zoeken voor dit wapen is dus een moeilijke opgaven maar als je eenmaal wat munitie hebt is het echt een monster van een wapen. In het spel kun je meerdere wapens met je meedragen dus het is niet zo dat je het wapen kwijt bent als je een wapen van de vijand pakt. Het kan wel voorkomen dat je hem moet omruilen omdat het andere wapen in dezelfde categorie valt.

Tot nu toe ben ik redelijk positief over het spel en veel negatiefs is er ook niet te vertellen over het spel behalve dat de releasedatum een beetje ongelukkig is gekozen. Zoals iedereen weet komt aanstaande vrijdag Gears of War uit voor de Xbox 360 en menig gamer met een beperkt budget zal gespaard hebben voor deze titel. In december komt er op dit moment amper wat uit voor de 360 en ik had het Vivendi niet aangerekend als ze hadden besloten om het spel tijdens de kerstdagen in de winkels te leggen als de hype rondom Gears of War een beetje is overgevlogen. Dus nu heeft F.E.A.R. er een aardige kluif aan om het op te nemen tegen Gears of War en ik moet zeggen dat het ze niet zal gaan lukken. Het spel blijft natuurlijk een spel vanuit 2005 en dat is uiteraard te merken. Tegenwoordig kan er zoveel en zijn de grafische trucjes erg uitgebreid en daarmee vallen de grafische trucjes van F.E.A.R. een beetje in de vergetelheid. De omgeving is zo nu en dan best interactief maar de laatste vijf maanden is dat meer regel dan uitzondering geworden. Als je bijvoorbeeld op een stoompijp schiet zie je er rook uitkomen maar dat is best normaal geworden. Wel had ik verwacht dat als ik op een lamp schiet, dat deze zou uitvallen maar dat is te veel gevraagd. Sommige lampen gingen wel knipperen maar na een tweede kogel deed hij het weer als nieuw.


Uiteraard is het spel ook online speelbaar via Xbox Live en dat kan met maximaal 16 spelers. Als je een potje wilt spelen dan zijn er veel dingen te veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld instellen wanneer iemand gewonnen heeft en op welke map er gespeeld gaat worden. Ook in de multiplayer kun je zien dat het spel al ietwat aan de oude kant is omdat er gewoon veel leukere spellen zijn verschenen die op het moment van schrijven nog uitgebreid gespeeld worden. Zelf ben ik van mening dat F.E.A.R. het echt moeten hebben van de singleplayer en dat de online multiplayer erbij is gekomen omdat het tegenwoordig een must-have is om een beetje mee te komen met de concurrentie. F.E.A.R. komt in de singleplayer namelijk beter tot zijn recht omdat je dan echt te maken hebt met de horrorelementen en die vage tussenfilmpjes en omdat de man met de paranormale gaven je zo nu en dan lastig valt. Een goed voorbeeld van een spel welke de singleplayer goed heeft weten over te brengen naar de multiplayer is Prey. Hierin blijf je namelijk te maken hebben met de kunstige zwaartekracht waardoor je wel verast kunt worden en dat zie je in F.E.A.R. niet goed terug komen maar het blijft natuurlijk een goede manier om de speelbaarheid van een spel te verlengen en daarin slaagt de online mogelijkheid dus wel degelijk. Ware het niet dat het hetzelfde is als een willekeurige multiplayer.

Conclusie
Ik zie F.E.A.R. als een spel dat al één jaar oud is en dat naar de Xbox 360 gebracht is. Omdat het spel één jaar geleden tot de top behoorde in zijn genre heeft het in een jaar tijd niet heel erg hoeven leiden aan de nieuwe mogelijkheden op het gebied van graphics en mogelijkheden. Het verhaal van F.E.A.R. is nog steeds goed en er zijn nog steeds weinig FPS games met een horrorsausje waardoor het spel redelijk uniek is in zijn soort en dat is alleen maar goed te nomen. Online is het spel echter niet uniek te noemen omdat het idee van de singleplayer totaal niet doorgevoerd is in de multiplayer en dat is best jammer maar een andere manier kan ik ook niet zo snel bedenken. De Instant Action mode, de nieuwe wapens, de nieuwe levels en het gebruik van HDR zorgen er naar mijn idee niet voor dat een fan van het spel deze versie niet nog eens zal gaan spelen maar voor de mensen die altijd F.E.A.R. al eens hebben willen spelen maar er de computer niet voor hebben is dit uiteraard een perfecte aangelegenheid. Alleen jammer dan Gears of War het spel zal doen vergeten.

 

Oordeel F.E.A.R. (Fear) (Xbox360)

  • Graphics 85
  • Gameplay 90
  • Originality
  • Sound 85
  • Replay 70
  • Eindcijfer 83

Aantal keer bekeken: 2720 

Laagste prijzen voor F.E.A.R. (Fear) (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.