FIFA 18 (PS4)
83 100 1

Review FIFA 18 (PS4)

Interesse om mee te gaan naar de FIFA 18 Experience op Utrecht Centraal? Als Yørn, die naast Budgetgaming-boss ook mijn grootste FIFA-rivaal is, je daarvoor uitnodigt zeg je natuurlijk geen nee. Bijkomend voordeel was de daarbij horende extra deal; je mag FIFA 18 daarna ook meteen gaan reviewen. En zo duik ik ook dit jaar weer in de jaarlijks terugkerende vraag, die bij iedere voetbalgameliefhebber rond september opduikt. Wat is er nieuw aan deze nieuwe FIFA-versie? Is de game weer beter? Keert The Journey terug? En natuurlijk, welke spelers moet ik dit jaar in FUT gaan scoren? Een nieuw FIFA-seizoen trapt af …

EA Sports, it’s in the gameplay
Maar laten we beginnen bij de basis, een uitspraak die menig voetbaltrainer als heilig zal beschouwen. Want je basis(elf) is nou eenmaal bepalend voor het reilen en zeilen van de complete club, voor het succes of de jammerlijke degradatie naar een lagere divisie. Zo is het ook voor FIFA 18, want waar het vorige deel voor het eerst aan de slag ging met de welbekende Frostbite-engine, moet EA dit jaar laten zien wat deze positieve stap echt voor de serie betekent. Ook al vermaakte ik me afgelopen seizoen prima met FIFA 17, nu EA het geheel een heel jaar heeft kunnen doorontwikkelen liggen de verwachtingen weer wat hoger.

Gelukkig weet EA die verwachtingen grotendeels waar te maken, al kun je misschien beter spreken van een behoorlijke upgrade dan van een duidelijk andere game. Een paar voorbeelden. Waar vorig jaar de Hollandse school in schoonheid gestorven leek ¬– echte buitenspelers (die met het kalk op de schoenen) leken niet te bestaan – zijn voetballers die van een lijntje houden in FIFA 18 terug van weggeweest. Ook is er aan de balans gesleuteld, waarbij het verschil tussen fysiek sterke spelers en kleine behendige dribbelaars beter uitgewerkt is. Omdat ook de voorzetten aangepakt zijn en je nu daadwerkelijk meerdere opties hebt om een voorzet bij een teamgenoot te krijgen, is de intentie duidelijk. Verdedigen is een stukje lastiger (soms iets te) geworden, terwijl er aanvallend meer en spectaculairdere doelpunten zullen vallen. Een andere leuke toevoeging is de “snelle wissel”, die je vooraf kunt instellen of door de AI kunt laten bepalen. Een slimmigheidje om het tempo in de wedstrijd te houden.

It’s (E)Alive, Alive!
Een punt waar EA, ten opzichte van grote uitdager PES, ieder jaar weer punten scoort is de presentatie. En in FIFA 18 is die beter dan ooit! Omdat er meer bewegingen van echte spelers in de game zijn verwerkt – met Christiano Ronaldo als bekendste gezicht – ogen de animaties van spelers veel vloeiender en zien bekende spelers er werkelijk fantastisch uit (als je tegen het hoofd van Ronaldo kunt natuurlijk). Dat spelers van de iets minder grote competities er nog steeds belachelijk matig uitzien (eredivisie etc.), mogen we EA overigens wel aanrekenen. Verder ademen de stadions een heerlijke voetbalsfeer, waarbij de traditioneel gekloonde supportersgroepen zijn aangepakt zodat supporters qua uiterlijk en handelen eindelijk echt van elkaar verschillen. Op en om het veld is het dus wederom prima in orde.

Ook de carrièremodus is, na jarenlange stilstand, opgefrist. Zo zijn er voor jou als manager meer doelen te behalen in de loop van het seizoen en heb je meer opties bij transferonderhandelingen. Je gaat bovendien echt aan tafel zitten met de desbetreffende speler, dagen wachten op antwoord per mail is dus verleden tijd. Het zijn kleine updates, die het geheel toch weer een stuk leuker maken. Een kritische noot is daarbij wel dat de interactieve onderhandelingen nog iets interessanter en beter afgewerkt kunnen worden. Een puntje voor FIFA 19?

The Hunt(er) continues
Een van de meest in het oog springende vernieuwingen in FIFA 17 was ongetwijfeld de verhaalgedreven modus ‘The Journey’, waarmee je de eerste stappen in de carrière van de jonge voetballer Alex Hunter zette. Ondanks een aantal tekortkomingen, vond ik het persoonlijk een zeer vermakelijke toevoeging aan de FIFA-reeks. Geen wonder dus dat je in FIFA 18 je Journey vervolgt om andermaal te bewijzen dat in jou de ultieme superster schuilt! Maar net als in het vorige deel merk je al snel dat het leven van een profvoetballer niet altijd over rozen gaat. Het soms wat geforceerde drama heeft daarbij af en toe wel een hoog GTST-tintje, maar vermakelijk is het zeker. Ook nu kom je hierbij weer een aantal echte spelers tegen, zoals Ronaldo, Ferdinand en Henry (constatering: goede voetballers zijn niet automatisch goede acteurs …). Positief is het feit dat je meer keuzevrijheid hebt qua clubkeus en dat je zelfs invloed hebt op nieuwe aanwinsten. Toch hoop ik dat EA in een volgende versie nog wat gaat doen aan de vele laadtijden, de saaie training-gedeeltes en de minimale impact van jouw houding en antwoorden tijdens The Journey. To be continued dus.

Ultimate Team blijft ultiem
En last but not least: FIFA Ultimate Team, de modus die EA de big bucks oplevert en gamers een verslaving van begin tot ver in de FUTure. Ook dit jaar is dat het geval, want naast de bekende offline en online modi kunnen we in FIFA 18 aan de slag met ‘Squad Battles’ en ‘Icon Stories’. Misschien kun je Squad Battles het beste vergelijken met de Weekend League. Je speelt hierbij tegen teams die zijn samengesteld door de FUT-community, maar wel bestuurd worden door de offline AI. Hoe moeilijker de tegenstander en het niveau, hoe meer punten je verdient. En hoe hoger de ranking, hoe vetter de beloningen! In Icon Stories kun je aan de slag met een aantal topvoetballers van weleer, met verschillende versies van iedere speler. Iedere versie kenmerkt een belangrijk moment uit de carrière van iconen als Pele, Ronaldinho, Henry, Deco, Ferdinand, Maradona etc. Een leuke toevoeging, vooral omdat het niet beperkt is tot één platform, zoals in het verleden met Legends op de Xbox One, maar op alle platformen vertegenwoordigd is.

Het mag duidelijk zijn; FIFA 18 is ook dit voetbaljaar kampioenskandidaat nummer 1. De game oogt weer gelikt, is heerlijk sfeervol, biedt uitgebreide mogelijkheden wat betreft de verschillende modi en is op het gebied van gameplay weer net wat beter dan zijn voorganger. Dat mijn eindcijfer toch iets lager ligt dan vorig jaar komt dan ook vooral vanwege het feit dat FIFA 18 als een minder grote vernieuwing voelt dan de sprong van 16 naar 17. De conclusie is dan ook simpel, was je al fan van de solide basis die FIFA 17 vorig jaar op de mat legde? Dan is FIFA 18 ook dit jaar voor jou dé voetbalgame om in huis te hebben!

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Oordeel FIFA 18 (PS4)

• Eindcijfer 83