FIFA Football 2004 (NGC)
66 100 1

Review FIFA Football 2004 (NGC)

FIFA 2004, Dat is nou al de ehm… de hoeveelste FIFA? Begint dat nou niet een beetje te vervelen mensen? Hoor ik ja? Hoor ik nee? Je ontdekt het in deze review!

Off the ball systeem
Je hebt de reclame vast wel gezien. De hele reclame door lullen ze over het Off the ball systeem. Maar wat is dat systeem nou eigenlijk? Nou, in Fifa 2004 krijg je de mogelijkheid om niet alleen met de man die met de bal loopt te spelen. Beter gezegd, het is nu mogelijk met 2 voetballertjes tegelijk te spelen. Terwijl je met het ene voetballertje een voorzet geeft, laat je het andere voetballertje rennen om de bal op te kunnen vangen. Helaas is dit niet zo simpel als het klinkt. Zodra je een lobje of een diepe pass geeft, druk je snel op de Z knop om het andere voetballertje vrij te laten lopen. Om dit systeem goed onder de knie te krijgen zal je een lange tijd moeten oefenen.

Carreer mode
Aah… Eindelijk is iets nieuws. Niet meer zo’n saai toernooi dat altijd hetzelfde is. Nee, nu beginnen we aan een echte Carrière! In deze nieuwe mode moet je een competitie naar keuze winnen. Speel bijvoorbeeld de Nederlandse Eredivisie of de “English Premier Competition”. Zodra je een competitie en een club hebt gekozen, krijg je te zien wat precies je doelen zijn. Zo moet je bijvoorbeeld 56 doelpunten scoren en de competitie winnen. Als je je missies hebt gezien, kan je de opstelling veranderen, spelers kopen en verkopen en noem maar op. Het kopen van spelers gaat natuurlijk niet zomaar. Je moet geld verdienen door wedstrijden te winnen of door gewoon erg goed gespeeld te hebben.

Corners en vrije trappen
Op dit punt zijn aardig wat veranderingen gepleegd. Goede veranderingen. In de voorgangers van FIFA 2004 was het altijd een kwestie van richten met een pijl als je een vrije trap nam. Nu is het mogelijk precies de juiste richting, de juiste hoek, de juiste speler enz. te kiezen. Ook krijg je voordat je de vrije trap of corner neemt een schermpje waarin je kunt kiezen hoe je hem precies wilt nemen. Eerste paal? Tweede Paal? Aanleggen en schieten? Direct schieten? Het is allemaal mogelijk. In principe is dit dus eigenlijk een minigame geworden.

Hetzelfde als altijd?
Ik zit nu wel leuk over alle nieuwe dingen te praten, maar zijn er nou ook nog dingen die nog steeds hetzelfde zijn? Nou, erger nog… Een paar dingen zijn zelfs weggehaald! Ook al is het niet echt groot, je kunt niet meer met het Nederlands elftal spelen. Ook kan je in de training niet meer op Penalty’s oefenen. Voor de rest zijn er natuurlijk ook heel veel dingen hetzelfde gebleven. De mannetjes aan de zijkant van het veld zijn nog altijd even lelijk, en over het publiek zal ik ook maar geen commentaar leveren. Op de middencirkel en alle andere strepen in het veld na, zijn er gelukkig in en op het veld niet veel dingen hetzelfde gebleven. Toch had het eigenlijk wel een beetje uitgebreider mogen zijn.

Graphics
Op het veld zien de Graphics er uitstekend uit. Rond het veld is het nog net als altijd damn-ugly. Platte supporters en vreemde mannetjes langs het veld, die een beetje vreemd aan het zwaaien zijn. Graphics is dus een erg moeilijk punt om te beoordelen, Het gaat natuurlijk om het gebied waar je speelt, het voetbalveld, maar de details aan de buitenkant van het veld zijn toch ook wel belangrijk.

Gameplay
Op dit punt is er niet veel veranderd. Het is natuurlijk nog altijd een beetje rondrennen met een balletje en scoren. Het controlesysteem heeft ook maar 1 verandering moeten ondergaan. Namelijk de Z knop. Deze moet je nu gebruiken voor het Off the Ball Systeem. Ook over de Gameplay is niet echt veel nieuws te vertellen.

Orginality
Nee… Alles behalve origineel. Er zijn nu al zoveel voetbal spellen die allemaal op elkaar lijken, dat Orginality een erg slecht cijfer moet gaan krijgen. Er zijn helaas ook zoveel voetbal spellen die beter zijn dan FIFA 2004. Bekijk maar is de This is Football games. Als FIFA deze games wilt inhalen, mogen ze zeker beter hun best gaan doen.

Sound
Hehe, eindelijk een punt waar ik echt iets positiefs over kan zeggen. In FIFA 2004 zitten namelijk geweldige Soundtracks van bijvoorbeeld: RadioHead, Junior Senior, Tribalistas en Underworld! Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de geweldige sound-effects van bijvoorbeeld de bal. Daarbij krijgen we ook nog het best aardige commentaar waar ze veel werk aan hebben besteed. Zo kan de commentator alle namen van de voetballers uit de teams opnoemen en geeft hij soms ook grappig commentaar. Helaas komt het commentaar soms wat laat.

Replay
Het ligt eraan wat je van voetbal vindt. De voetbalfans zullen dit urenlang kunnen spelen. De niet-voetbalfans zullen na een wedstrijdje of 4 zich al gaan vervelen. Het probleem van voetbalspellen is natuurlijk dat je altijd maar een standaard voetbalwedstrijd doet. Je moet voor FIFA dus een echtevoetbalfan zijn!

Tot slot wil ik nog iets vertellen over een probleem die je bij FIFA 2004 zowel op de Gamecube als op de Xbox hebt. Als je een Nederlandse versie koopt van FIFA 2004 werkt het spel niet in het Nederlands. Wat hier de rede voor is weet ik niet, op de PS2 en de PC werkt het wel.

Oordeel FIFA Football 2004 (NGC)

• Graphics 69
  • Gameplay 77