FIFA Street (Xbox)
65 100 1

Review FIFA Street (Xbox)

Nadat de NBA en NFL sporten beiden omgegoten waren in straatgames, zal het weinigen tot verbazing hebben geleid toen werd aangekondigd dat ook de FIFA franchise de straat op zou gaan. Gebaseerd op dezelfde basis, is het in FIFA Street zaak om je overwinningen met een zo slick mogelijke serie tricks van een glans te voorzien. NFL en NBA hebben beiden hun sporen wel verdient op het Street genre, maar weet nieuwkomer FIFA ook een goede indruk achter te laten? Wij oordelen…

Zoals je hebt kunnen lezen was ik zeer te spreken over EA’s NBA Street V3, welke ik bekroonde met een 85. De lichte verslaving die ik aan het grote basketball broertje overhield in het achterhoofd houdend begon ik aan FIFA Street, vol verwachting van weer een topper uit de fabriek van EA Big. Zoals je ongetwijfeld wel weet, draait FIFA Street om het openen van de trucendoos en het voor paal zetten van de tegenstander. In de standaardpotjes tot 5 doelpunten en zonder tijdslimiet, heb je meer dan genoeg tijd en ruimte om tricks uit te voeren. Afzonderlijk trucjes uitvoeren kan iedereen; de ware uitdaging van het spel ligt in het aaneenrijgen van de meest onwaarschijnlijke bewegingen, om ze uiteindelijk te bekronen met een schot in de kruizing.

FIFA Street kent, net als zijn NBA en NFL broertjes, een aardige line-up qua licenties. Namen als Ronaldinho, Deco en Henry sieren de game, maar helaas is het EA wederom niet gelukt om spelers uit ons eigen landje te contracteren. Teleurstellend, aangezien spelers als Davids en van der Vaart bekend staan om hun skills met de bal. Niet getreurd, want ter vervanging van deze internationale sterren wordt ons land vertegenwoordigd door…Lorenzo Neteb en Edward van Gils. “Wie?” zul je denken. Lorenzo Neteb en Edward van Gils zijn twee Nederlandse straatvoetballers die bekend zijn van het Panna Knock-out tournooi en hebben beiden meegewerkt aan het motion-capture proces voor de game.

Meer van hetzelfde
Dat NBA Street en FIFA Street uit dezelfde fabriek komen is tamelijk duidelijk. Van aparte gameplay tot de graffitiachtige huisstijl, alles wijst op de overduidelijke link. Waar het ook duidelijk in naar voren komt is de keuze in modi. Zo kan je in FIFA Street snel een potje spelen dankzij de mode “Game on”, maar kan je ook een eigen speler maken om die in de carrièreachtige “Rule the Street” mode naar de top te werken. Deze laatste staat uiteraard centraal en stuurt je langs een lange weg die naar een ding leidt: de ultieme straatvoetballer zijn. Je begint als een doorsnee Jan die een aardig balletje kan trappen en in zijn talent voor het spel met de lederen knikker wel brood ziet. Je stelt uit een stel andere losers die net zo laag in de voedselketen als jijzelf staan een eigen team samen en niet veel later ben je klaar om pleintjes over heel de wereld te terroriseren.

Tijdens deze rampage wordt je voor je overwinningen beloond met Skill Bills en Reputation Points. Oh nee, dat zeg ik verkeerd; volgens de vele reclames die we langs hebben zien zeilen draait het in FIFA Street namelijk vooral om hoe je scoort. Als dat inderdaad de bedoeling is geweest vrees ik dat FIFA Street er niet veel van bakt. Want hoewel je met het uitvoeren van tricks en het dollen van je tegenstander inderdaad de nodige punten verdient draait het spel wel degelijk om het winnen met de meeste doelpunten. Waar het in NBA Street namelijk vaak wél om de manier van spelen gaat, en je sommige modi wint door bijvoorbeeld een bepaald puntenaantal te behalen, draait het in FIFA Street altijd om de goals. Een standaard wedstrijd in de carrièremode loopt bijvoorbeeld tot de 5 goals. Hoewel het bij “gewone” wedstrijden niet echt veel uitmaakt of je nou wint of niet kan je tournamenten alleen maar winnen door zoveel mogelijk te scoren. Een ander voorbeeld is het vrijspelen van nieuwe spelers. Als je een bepaalde status hebt bereikt, of een flinke portemonnee hebt, mag je namelijk tegen een bekende voetballer spelen, om deze bij winst aan je equipe toe te voegen. Juist ja, winst. Ook nieuwe spelers verdien je enkel door ze te verslaan in een confrontatie.

Begrijp me niet verkeerd; het uitvoeren van tricks betaalt zichzelf wel degelijk uit, maar niet in de mate waarin ik, en ik denk EA zelf ook het zou willen zien. Want de tricks zijn toch hetgeen waar de game in wezen om draait, en juist dat element komt niet helemaal tot zijn recht. Het had zelfs makkelijk verholpen kunnen worden, als EA hetzelfde had gedaan als bij NBA Street en niet elke keer de wedstrijden zou laten eindigen bij 5 goals of na een bepaalde tijdslimiet. Niet alleen zou het hele trick aspect op deze manier beter uit de verf komen, maar het zou ook leiden tot de nodige afwisseling, die in NBA Street zo sterk is.

Naast de magere variëteit in opties kent FIFA Street een leuke, verslavende gameplay; voor zolang als het duurt. Niet omdat de game het stimuleert, maar meer omdat het gewoon saai wordt als je elke keer zo snel weer klaar bent als je meteen voor de goals gaat, probeer je wanneer je de controlls een beetje onder de knie hebt om een aantal trucs achter elkaar te plakken. Wanneer dit na een paar uur spelen een beetje wil lukken wordt het ook steeds leuker om nieuwe dingen uit te proberen. Uiteindelijk werkt het erg bevredigend om een combo van 4 pittige moves te bekronen met een goal. Zoals gezegd heeft FIFA Street een verslavende gameplay, maar in de singleplayer kan dat niet naar voren komen. Omdat je de hele tijd dezelfde soort wedstrijden speelt en er totaal geen verfrissende elementen in de game zitten heb je de carrièremode na een paar uur waarschijnlijk wel weer gezien, wat de game voor een speler eigenlijk bij voorbaat al oninteressant maakt.

Geen footie
Wil je van deze gameplay kunnen genieten, dan zal je echter wel moeten begrijpen dat FIFA Street geen footie is en dan ook niet als dusdanig beschouwd moet worden. Koop je de game om een vette footie ervaring in huis te halen, dan zal je van een koude kermis thuiskomen, want FIFA Street is alles behalve een footie. Realisme is ook iets wat je niet hoeft te verwachten in FIFA Street. Keepers redden ballen die normaal onhoudbaar zijn, de bal maakt soms zeer vreemde bewegingen om de truc intact te houden en bepaalde animaties zien er uiterst vreemd uit. Wat de vrij onderhoudende gameplay toch een beetje de das om doet is het tempo waarin de actie zich afspeelt. Rennen komt er niet echt aan te pas op zo’n klein veldje en de spelers reageren erg traag. Een groot probleem is dat de aannames sloom geanimeerd zijn, simpelweg gezegd dat je wanneer een speler de bal ontvangt geen acties kunt uitvoeren tot de animatie heeft afgespeeld. En dat is in een spel als FIFA Street waar alles zich dicht op elkaar afspeelt dodelijk.
Een van de dingen die voor een climax zorgden in de andere Street games was de gamebreaker; een ultiem schot op doel dat de wedstrijd op zijn kop zet. Afgezien van een dope lichtshow met veel coole effecten krijg je bijvoorbeeld in NBA Street tot 4 punten bij je eigen score toegekend, terwijl de tegenpartij een punt verliest. Omgerekend kan je op deze manier maarliefst 5 punten inlopen en zo de wedstrijd echt naar je toe trekken als je tegen een achterstand aankeek. Mijn verwachtingen waren dan ook hoog voor de gamebreaker in FIFA Street. Maar helaas, net als op andere fronten liet FIFA Street mij ook hier teleurgesteld achter. Niks geen coole lichteffecten, niks geen bijzondere omwenteling in de score. De gamebreaker in FIFA Street is niks meer dan een gemiddeld schot, afgespeeld in slowmotion en onhoudbaar voor de keeper. De beloning? 1 Punt. Thats all. Het feit dat de wedstrijd na het scoren van een gamebreaker helemaal geen bijzondere wending kan nemen haalt meteen het hele idee erachter weg.

Gelukkig bevat FIFA Street een alleraardigste multiplayer die, in tegenstelling tot de singleplayer, wel de moeite waard is. Zorg voor een stel vrienden en een krat bier en je kan er tegenaan voor de komende uren. Niks leukers dan je vrienden passeren met een klassieke bal tussen de benen, om ze vervolgens te trakteren op een blik vol voldoening. Waar de singleplayer tekort komt wat levensduur betreft maakt de multiplayer een heleboel goed. Ik moet toch zeggen dat de multiplayer mode bij verre het sterkste aspect van de game is, maar zoals te verwachten maakt FIFA Street hier geen optimaal gebruik van. Om de een of andere reden kent FIFA Street, net als NBA Street V3, geen Live ondersteuning, wat juist zo goed bij de game zou passen. Erg jammer.

Graphics & Sound
Grafisch gezien zit FIFA Street goed in elkaar. De spelers lijken op hun “echte” tegenhangers, en ook de moves zien er gelikt uit. De omgevingen waarin je speelt zijn gedetailleerd en er is vaak meteen aan af te lezen in welk land je bent. Echter kent de game de nodige grafische fouten, als benen die door armen heen gaan en ballen die als door een magneet getrokken richting je voeten gaan. Helaas wordt FIFA Street geteisterd door een omroeper die zichzelf MC Harvey noemt. Deze beste man probeert de game op de spicen met wat dappere hiphopachtige teksten die hij wat mij betreft in zijn achterste had mogen steken. De soundtrack is er een waar je van moet houden. Ben jij een beetje into de trommel en salsa scène? Dan zal het geluid je bevallen. Hou je echter niet van die rimboe muziek? Dan is er gelukkig nog altijd de mogelijkheid om, net als ondergetekende, het geluid uit te zetten!

FIFA Street benut slechts een fractie van de mogelijkheden die een straatfootie met zich meebrengen. De singleplayer houdt je misschien 5 uur onder de pannen, maar gelukkig weet de mode voor meer spelers het een en ander te redden. De gameplay is voor zolang als het duurt wel grappig, maar na een poosje ook al niet meer bijzonder. Mijn advies is dan ook vrij simpel; haal deze game alleen als je een stel vrienden hebt om mee te spelen, want voor een speler heeft de game weinig te bieden. FIFA Street heeft wat potentie betreft een kans voor open doel, maar schiet jammerlijk over.

Oordeel FIFA Street (Xbox)

• Sound 40
  • Eindcijfer 65