Family Guy: Back to the Multiverse (Xbox360)
60 100 1

Review Family Guy: Back to the Multiverse (Xbox360)

In veel gevallen blijken games die gemaakt zijn op basis van (comic) series maar weinig succesvol. Een uitzondering als Batman Arkham City daargelaten, doen de meeste van deze ‘poorten’ vaker afbreuk dan recht aan de betreffende serie. Als liefhebber van de mega flauwe humor van Family Guy was ik dan ook zeer benieuwd hoe het dit spel vergaat.

Dimensie 2.5

De game start zoals elke tv aflevering van Family Guy. Lois zingt vrolijk haar deuntje op de piano en het lied gaat door zoals je het gewend bent. Leuk, want je zit er direct helemaal in. Het is dan ook even schrikken wanneer de eerste cut-scene begint en Brian en Stewie in vreemd 3D op je afkomen. Erg zonde, want de 2D tekenfilmstijl van de serie zelf was hier prima op zijn plaats geweest. Daarnaast is het ook vreemd, aangezien het een ander perspectief is dan in-game. Dus geen GTA-achtige in-game conversaties, maar gewoon een extra stijl die nergens anders terugkomt. Jammer.

Gelukkig zijn de originele stemacteurs wel van de partij, die ervoor zorgen dat de authentieke Family Guy feel intact blijft. Ook de aanwezigheid van de schrijvers van de serie blijft niet onopgemerkt. De belofte die het spel doet, “een bizarre wereld creëren die alleen de schrijvers van Family Guy zouden kunnen bedenken” wordt helemaal waargemaakt. Het avontuur begint wanneer Brian en Stewie onverwacht bezoek krijgen van Bertram, Stewie’s half-broer en aartsvijand. Hij heeft een apparaat uitgevonden waarmee hij terug in de tijd kan gaan om het hele universum te vernietigen. Aan Stewie en Brian de nobele taak om hem te stoppen.

Shoot ‘m up

Bepakt met laserpistool en shotgun gaan de baby en hond van start. Geweren? Ja, het is een third person shooter. In single player mode kun je zelf switchen tussen de karakters, terwijl een tweede speler op elk moment in of uit kan stappen als co-op modus. Het basis-principe is simpel: je krijgt een enorme hoeveelheid vijanden op je af en alleen, of samen met een vriend, knal je alles en iedereen aan gort. Op deze banale vorm van gameplay vallen twee grote dingen aan te merken. Het positieve punt is dat de humor en stijl, waar de serie bekend om is, overeind blijft staan. De opdrachten zijn vreemd, slaan nergens op en zijn ontzettend onzinnig, en daarom ook wel leuk. Het is duidelijk gericht op Family Guy-fans die deze manier van humor wel kunnen waarderen. Erg jammer dat er onder deze humoristische laag zo weinig overblijft. De gameplay an sich is niet verrassend, werkt matig en zal geen enkele speler echt kunnen bekoren. Daarvoor is de basis simpelweg te fragiel.

Like a boss

Oppervlakkig gezien lijken de werelden, vijanden en opdrachten die je op je afgevuurd krijgt, erg origineel en typisch Family Guy. Maar ook hier geldt dat er, zodra je de schil er vanaf haalt, bar weinig vernieuwends overblijft. De mechanics werken niet echt soepel en zijn slecht uitgebalanceerd. Zo kun je met Stewie’s lasergun veel makkelijker richten dan met Brian’s pistool. Dit is met het oog op scores op basis van headshots niet erg eerlijk. De levels zijn qua omgeving wel gevarieerd. De ene keer ga je studenten te lijf in Quahog zelf, dan moet je een Amish-dorp infiltreren, waarna je opeens oog in oog staat met de Kerstman. Qua gameplay blijft het echter hetzelfde: de absurde hoeveelheid vijanden neerschieten. De speler wordt te weinig uitgedaagd. Zelfs in de boss fights is er weinig nieuws onder de zon. Hierbij mag je dezelfde chaos verwachten en weinig verrassende elementen.

Back to the Multiverse richt zich puur op fans van de serie. Het is volledig in dezelfde stijl geschreven en heeft zelfs een flink aantal stukken één-op-één uit de serie gekopieerd. Met de aanwezigheid van Family Guy-bekenden als Quagmire, Mort en Ernie the Giant Chicken zorgt het allemaal voor een herkenbare Family Guy-feel. Het is jammer dat er naast de vertrouwde humor zo weinig is gedaan om er een fatsoenlijke game van te maken. Het speelt nooit helemaal soepel en je wordt nergens écht verrast of uitgedaagd. Het lijkt vaak alsof je naar een aflevering zit te kijken met wat interactieve elementen toegevoegd. Laat je als fan echter niet afschrikken. Het is namelijk echt wel vermakelijk om samen met een vriend Quahog onveilig te maken, zowel in co-op als de bizarre multiplayer. Als is het alleen maar om Lois’ opmerkingen aan te horen die not suited for television zijn.

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

Oordeel Family Guy: Back to the Multiverse (Xbox360)

• Gameplay 40