Forza Motorsport 4 (Xbox360)
90 100 1

Review Forza Motorsport 4 (Xbox360)

Racing games, het is een genre dat in mijn gamecollectie een behoorlijk aandeel heeft. Van Need for Speed, Race Driver en ‘pareltjes’ zoals Blood Drive tot de grotere namen als Mario Kart, Gran Turismo en natuurlijk Forza. Eerder dit jaar heb ik Gran Turismo 5 aangeschaft en hoewel het spel er grafisch goed uitziet, en de gameplay dik in orde is, had ik toch het gevoel dat er maar weinig vooruitgang gemaakt werd ten opzichte van het vorige deel. Forza 4 kun je eigenlijk van hetzelfde beschuldigen. Want hoewel er dit keer Kinect-functionaliteit is toegevoegd in de vorm van handbewegingen bij het nieuwe Autovista, headtracking tijdens het racen, sturen met je handen en voice-commands gebruikt kunnen worden om de menus te besturen, is Forza 4 verder niet extreem vernieuwend te noemen.

Top Gear: Oog voor detail
Toch is dat op zich geen probleem, aangezien Forza 3 al enorm sterk in elkaar stak. Nieuw in Forza 4 is overigens ook de samenwerking met het befaamde tv-programma Top Gear. In het nieuwe Autovista kun je een aantal specifiek geselecteerde auto’s bewonderen en terwijl je om de auto heen wandelt, details bewondert en zelfs in de auto’s plaats kunt nemen, heb je ook de mogelijkheid om het commentaar van Jeremy Clarkson op de gekozen auto te beluisteren. Dit commentaar is altijd lekker helder en ongezouten, wat af en toe voor een glimlach op mijn gezicht wist te zorgen. Als je meerdere auto’s wilt bewonderen in deze modus, dan zul je een uitdaging moeten uitvoeren die varieert van het omver bowlen van pinnen met je auto tot het winnen van een korte race. Voor fans van Halo serie is het ook leuk om te weten dat je zelfs een Warthog vrij kunt spelen om te bewonderen door alle uitdagingen met succes af te sluiten. Helaas is het niet mogelijk om met de Warthog in de career mode te racen, maar het is een geinige toevoeging.

Evolutie in plaats van revolutie
Forza 4 biedt vooral een evolutie in plaats van een revolutie. Dat houdt in dat er op het gebied van de gameplay weinig veranderd is, maar bijvoorbeeld de menu’s makkelijk te navigeren zijn.  Er is een lading nieuwe auto’s om uit te kiezen, een aantal nieuwe racetracks en natuurlijk kun je ook weer vele tientallen uren besteden aan het customizen van de verschillende lagen van je auto’s.  Forza 4 biedt zelfs een tweede disc die je kunt installeren om nog meer auto’s aan je wagenpark toe te voegen.

Daarnaast is elke auto in Forza 4 tot in detail nagemaakt. Zo zijn de interieurs bij alle wagens weergegeven, iets wat Gran Turismo 5 tot de recente update niet voor elkaar wist te krijgen. In grote lijnen is Forza 4 vooral een verfijning van zijn voorganger. Spelers verdienen nog steeds geld en experience met elke gewonnen race en bij het stijgen van je level verdien je vervolgens ook een nieuwe auto. Daarnaast verdien je voor elk automerk ook specifieke ervaringspunten en des te vaker je wint, des te meer bonussen je voor dat merk vrijspeelt. Na een aantal races hoef je dan bijvoorbeeld al niet meer voor de upgrades van dat merk te betalen, krijg je gratis auto’s en geldbonussen.

Voor de fans van Forza zijn de hierboven genoemde punten niet echt enorme veranderingen. Veel van deze opties kwamen ook in deel drie al voor. Toch neemt het niet weg dat Forza 4 als totaalpakket duidelijk ontzettend goed in elkaar steekt. Als speler van zowel Forza  4 als Gran Turismo 5 kan ik niet anders dan bekennen dat Forza 4 als geheel gewoon zoveel gebruiksvriendelijker is, dat het te hopen valt dat Sony aantekeningen maakt van de dingen die ze van Forza 4 kunnen leren. Als ik namelijk moet kiezen tussen 500 goed weergegeven auto’s van Forza 4 of 200 premium modellen en 800 lelijke auto’s van Gran Turismo 5, dan is de keuze snel gemaakt. Het is in mijn ogen belangrijker dat een spel leuk is, dan dat het heel realistisch aanvoelt als je een wagen over de weg beweegt. Forza 4 is in mijn ogen dan toch de duidelijke winnaar.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel Forza Motorsport 4 (Xbox360)

• Graphics 95