Forza Motorsport (Xbox)
92 100 1

Review Forza Motorsport (Xbox)

‘You are what you race’ luidt de slogan van Forza Motorsport. Mocht deze tag-line op de werkelijkheid berusten, dan was ondergetekende een afgeragde Volkswagen Polo die enkele maandjes van de schroothoop verwijderd is. Laten we er dus maar vanuitgaan dat deze slogan zich beperkt tot de game, om zowel mijn eigen zelfwaardering als dat van de fietsers onder ons op peil te houden.

Racefans kijken al sinds mei 2004 uit naar een nieuwe veelbelovende titel van de hand van Microsoft. Hoewel Xbox bezitters bepaald niet verlegen zitten om racegames, ontbrak een meer realistische racer, zoals de PS2 de succesvolle Gran Turismo games heeft. Helaas is Forza geen rasechte simulator geworden, maar hebben we desalniettemin te maken met een zeer realistische en vermakelijke racer. En wat dat betreft is deze game een uiterst geslaagd spel gewordenMet Forza Motorsport is de Xbox een game rijker die de boeken in zal gaan als een van de besten in zijn soort.

Realisme
Voor je begint met lezen van deze review, wil ik vooropgesteld hebben dat Forza Motorsport geen game is iedereen op eerste gezicht aan zal spreken. Mensen die meer van het kaliber ‘vol gas en beuken maar’ zijn, zullen zich ergeren aan het feit dat het in Forza Motorsport om de kleine dingetjes gaat. Waar de bocht uitvliegen bij arcaderacers als Need for Speed en Burnout 3 niet meteen het einde van de race betekent is Forza Motorsport namelijk stukken minder vergevingsgezind. Verder is het zo dat een bocht te hard ingaan niet opgelost kan worden door er een flinke drift in te gooien en heeft botsen veel grotere gevolgen dan een beetje snelheidsverlies. Forza Motorsport komt dicht in de buurt van de titel simulator, en probeert ‘the real thing’ dan ook zo realistisch mogelijk te benaderen.

De game geeft de speler de mogelijkheid om een garage aan te leggen waar zelfs de rijkste Hollywood sterren van kunnen dromen. Forza Motorsport laat je kennis maken met meer dan 230 auto’s, variërend van simpele hatchbacks tot ultieme racemonsters. Elk model is tot in detail nagemaakt en kent vrij realistische technische specificaties. Hoewel 230 auto’s een redelijk aantal is, kan ik niet anders zeggen dan dat ik teleurgesteld ben over het niet aanwezig zijn van bepaalde modellen. Zo is Audi hoofdzakelijk aanwezig met supercars, terwijl ik groot fan ben van de meer gewone Audi’s, waar er dan weer erg weinig van zijn. Verder had ik graag de Touareg en Phaeton voor een proefritje genomen, maar helaas dacht men bij Microsoft dat gamers liever in een Volkswagen Jetta en Golf IV reden. Het ontbreken van de wat meer civiele bakken is jammer, maar niet onvergefelijk. Forza Motorsport heeft namelijk genoeg in huis om het goed te maken.

Pimp my ride
Zo heeft Forza Motorsport om te beginnen een uiterst diepgaande tunemode, waarbij de speler de auto’s naar eigen smaak aan kan passen. Het systeem is vergelijkbaar met het upgrade systeem uit Gran Turismo, maar dan diepgaander. Zo is het mogelijk om je bak op te pimpen met de meest flitsende kleuren, decals en vinyls. Hoewel de mogelijkheden qua visuele upgrades in het niet vallen in vergelijking met Need for Speed: Underground 2, is het een leuke en waardevolle toevoeging.

Uiteraard houdt het tunen niet op bij visuele upgrades, en is het ook mogelijk om onder de motorkap aan de slag te gaan. Hier kan je de performance van je bolide optimaliseren, uiteraard als je genoeg pegels op zak hebt. Ben je bereid om flink wat geld in je auto te steken, dan zal je van de sloomste Toyota uit 1985 een racemonster maken. Hoewel de opties wat dit betreft niet overweldigend zijn, werkt het garageonderdeel zeer degelijk. Leuk is dat het vervangen van bumpers, spoilers en banden er niet alleen zorgt voor een meer flitsende bak, maar er ook voor zorgen dat je performance op vooruit gaat. Andere wielen geven je een betere grip en een dikke taartschep achterop zorgt voor meer neerwaartse kracht.

Geen simulator
Zoals ik eerder al aangaf is Forza Motorsport wat rijgedrag betreft geen echte simulator. Hoewel de auto’s qua rempunten en snelheid wel in de goede richting zitten, zijn er bepaalde momenten waaruit blijkt dat de game niet helemaal realistisch is. Zo is flink crashen onmogelijk, aangezien je auto aan de weg vast lijkt geplakt, en is er relatief veel nodig om de auto aan het spinnen te krijgen. Dit betekent echter niet dat de game de fans van het wat realistischere werk zal teleurstellen, maar wel dat het wat toegankelijker is voor arcade-gamers.

De verschillende auto’s in Forza Motorsport zijn opgedeeld in een aantal klassen, waarbij auto’s uit de D-klasse het af zullen leggen tegen auto’s uit de C, B en A klasse. Waar het op neer komt is dat de kwaliteit van de auto’s aan de hand van de klasse makkelijk te zien is. Auto’s kunnen overigens ook in klasse stijgen wanneer je geld uitgeeft aan bepaalde upgrades. Heeft de auto meer paardenkracht, dan zal de klasse stijgen.

Carrière
Waar het in Forza Motorsport om draait is de carrièremode, waarin de speler zijn met een suffe Volkswagen Golf (of een van de andere bakken waarmee je kan beginnen) gevulde garage uit moet laten groeien tot een overvolle serie auto’s met de duurste Ferrari’s en Porches. Uiteraard gaat dit niet zomaar, en zal je een flink aantal races moeten winnen voordat je garage ergens op begint te lijken. Forza Motorsport kent een flink aantal korte kampioenschappen, waarbij restricties keer op keer veranderen. Zo is het ene kampioenschap alleen beschikbaar voor auto’s die met de voorwielen aangedreven worden en zal je het andere kampioenschap alleen kunnen rijden met een auto van Japanse makelij. Aan het eind van elk kampioenschap krijg je, naast de zak geld die je per race verdient heb, een nieuwe auto, welke je weer kan gebruiken om te beginnen aan een nieuw kampioenschap of gewoon kan verkopen. Afhankelijk van de races die je wint wordt het level bepaald, en aan de hand van dit level openen nieuwe kampioenschappen hun deuren voor je. Geen uiterst origineel spelconcept, maar oh zo doeltreffend en onderhoudend.

Forza Motorsport past zich qua gameplay aan aan het niveau van jouw rijkunsten. Ben je een beginner, dan kan je alle hulpmiddelen aanzetten en de AI van de tegenstander omlaaggooien, maar als je wat meer gevorderd bent is het mogelijk om alle opties uit te zetten. Per uitgeschakelde optie krijg je een bepaald percentage van je winst extra, waardoor het geld verdienen als alle opties uitstaan opeens 2 keer zo snel kan gaan. Deze opties bestaan uit hulpmiddelen voor de wegligging en rijgedrag als Traction Control en ABS, maar ook uit een duidelijk aangegeven ideale lijn. Deze ideale lijn toont niet alleen waar je het best kan rijden, maar ook op welke punten je het best kan remmen. Deze optie is erg handig voor beginners en het is dan ook geadviseerd de verschillende banen eerst met deze optie aan te verkennen voordat je jezelf aan het echte werk waagt. Qua circuits zal Forza Motorsport niemand achterover doen slaan van verbazing. Het aantal banen dat je kan verkennen is degelijk, maar niet overdreven veel. Zoals gebruikelijk in racegames zijn bepaalde parcours in meerdere versies te krijgen, zodat ze niet snel zullen vervelen.

Drivatar
Een grappig nieuwe functionaliteit is de Drivatar. Dit is jouw persoonlijke AI coureur, die jouw rijstijl overneemt. Je leert de Drivatar in enkele races hoe hij met bepaalde bochten om moet gaan. Met andere woorden: als jij belabberd rijdt, zal de Drivatar ook belabberd rijden. Waneer je de AI naar jouw rijkunsten hebt afgesteld kan je hem races voor je laten rijden. Een leuke toevoeging, maar de echte coureur zal het toch liever zelf doen. De Drivatar is overigens een voorbeeld wat aangeeft hoe geavanceerd de AI in Forza Motorsport is. Tegenstanders zullen niet als blinde kippen rondrijden, maar daadwerkelijk hun positie verdedigen als je met ze in strijd bent. Daarnaast is het zaak goed op te letten als er een tegenstander in je rug zit. Voor je het weet heeft hij een gaatje gevonden en ben jij een positie verloren.

Forza Motorsport kent een online mode die erg goed vergelijkbaar is met die van Project Gotham Racing 2. Al jouw beste tijden worden bijgehouden op een online scorebord en replays van de beste coureurs zijn te downloaden, zodat je jouw rijstijl van bijstellen en perfectioneren. Leuke extra’s, maar waar het om draait is natuurlijk de mogelijkheid om tegen anderen te racen. Aan de hand van jouw ranking worden tot 7 andere online coureurs voor je uitgezocht, en zal je je best moeten doen om als eerste de finish te passeren.

Graphics & sound
Grafisch is Forza Motorsport erg overtuigend, maar niet het beste wat we op de Xbox voorbij hebben zien komen. De auto’s zijn stuk voor stuk voorzien van schaduw en realistische reflectie en zien er, uitzonderingen daar gelaten, erg goed en realistisch uit. Een minpuntje vind ik de omgevingen op bepaalde circuits, welke vrij ongeïnspireerd lijken. Aan de andere kant zijn er ook prachtige parcours, als het neonverlichte New York en het swingende landschap van Rio de Janeiro.

Wat geluid betreft stelt de game helaas teleur. Bepaalde wagens klinken lang niet zo heavy als ze zouden moeten, en ook de soundtrack, welke gemixt is door onze eigen Junkie XL, kan niet overtuigen. Gelukkig kent Forza Motorsport een optie om jouw custom soundtracks onder de race aan te zetten en ben je niet verplicht om de standaard soundtrack aan te horen.

Forza Motorsport is niet de simulator die ons beloofd is, maar wel een arcadegame met flink wat simulator elementen. Dat neemt niet weg dat gamers die van wat meer realistische games houden deze game niet zouden moeten kopen, want daarmee zouden ze behoorlijk wat mislopen. Forza Motorsport is een toegankelijke game voor racefans en heeft de kracht om arcade-fans om te scholen tot fans van het echte racewerk. De verschillende hulpopties zijn erg handig voor de beginners op het gebied van realistische games en zullen de gamer opleiden om van matige beginner uit te groeien tot een kundige expert.

Forza Motorsport is een game die elke racefan in huis moet hebben. Of je nu een arcade fan bent of niet. Forza Motorsport is dankzij een zeer uitgebreide carrièremode en de vele mogelijkheden tot tunen een spel dat je, wanneer je eenmaal hooked bent, weken, zo niet maanden vast zal houden.

Oordeel Forza Motorsport (Xbox)

• Replay 95
  • Eindcijfer 92