Golden Sun: The Lost Age (GBA)
89 100 1

Review Golden Sun: The Lost Age (GBA)

Toen Golden Sun vorig jaar uitgebracht werd was het meteen een van de beste GBA spellen, omdat het een goed verhaal had, een goede gameplay en hele mooie graphics. Dit spel is zelfs beter met het vervolg van het verhaal en dezelfde graphics. Maar met meer psynergy aanvallen, meer Summons en meer animatie…

Het verhaal gaat gewoon door waar het is gestopt, in Venus Lighthouse, maar nu begin je met Jenna, Felix en Sheba. Je doel: de twee resterende Lighthouses aan steken om zo weer het gouden tijdperk los te laten over Weyard. Later kom je je vorige party ook nog tegen die jou dan helpen om de laatste Lighthouse aan te steken.

Zoals in elke RPG zitten ook in dit spel heel veel puzzels en natuurlijk heel veel monster die je in dungeons en op de World Map op willekeurige momenten tegenkomt. De graphis zijn in de gevechten echt heel erg mooi, vooral de Summons en de Psynergy zorgt voor geweldige effecten. Ook zijn er weer nieuwe Djinni, in totaal dus 70 die je voor je kunt laten vechten, maar dan moet je ze eerst vinden en verslaan. Je kunt de Djinni later in het spel gebruiken om een geheime toegang ergens te openen, maar daar moet je wel alle 70 Djinni voor hebben, anders kun je hier niet naar binnen. Binnen ligt de summon Charon en de allersterkste summon van het spel: Iris. Die valt tegenstanders aan met heel veel schade en revived al je partymembers. Ook hervult hij de HP van je hele party naar het maximale. Maar om Iris te krijgen moet je eerst de allersterkste baas in het spel verslaan. Nee, niet de eindbaas op Mars Lighthouse, maar Dullahan. Dullahan krijgt elke beurt 200HP en 30PP erbij. Dit is dan ook de moeilijkste baas van het spel.

Er zijn 3 soorten aanvallen die je tijdens gevechten kunt uitvoeren: normale aanvallen, psynergy, Djinn aanvallen en speciale aanvallen waarvoor je de Djinni eerst op standby moet zetten. De normale aanvallen zijn nog steeds precies hetzelfde. Echter zijn er wel nieuwe psynergy aanvallen en je kunt nu ook combos bij de Summons gebruiken. In het eerste deel kon je alleen maar opsparen voor één element, maar nu kun je elementen met elkaar combineren waardoor je nog sterkere aanvallen krijgt.
Dit is niet het enige nieuwe in de game. Je hebt namelijk ook de beschikking over de boot van Babi. Met deze boot kun je nu de hele wereld van Golden Sun doorkruisen en zo veraf gelegen oorden verkennen en nieuwe side quests voltooien. Hier zit echter wel een nadeel aan verbonden. Het bootje vaart zo tergend langzaam en soms moet je wel 5 minuten varen totdat je bij je bestemming bent. Reken er maar op dat die random battles dan knap vervelend worden.

Naast de single-player mode kun je ook weer tegen elkaar vechten in Battle Mode. Je kunt daar ook alleen tegen alle monsters vechten die je tot nu toe hebt gezien. In dit deel is er ook een soort Soundroom. Dat is best wel leuk, want daar kun je alle muziekjes die je al hebt gehoord beluisteren. Het geluid is dan ook nog eens erg mooi dus dat is dan helemaal mooi mee genomen!
De graphics zijn natuurlijk prachtig, vooral voor een handheld. De steden zijn mooi gedetailleerd en toch overzichtelijk. De graphics in de gevechten zijn echt verbazingwekkend, vooral de summons zoals ik al eerder zei. De mooiste vind ik persoonlijk Catastrophe. De graphics zijn echt zeer indrukwekkend. Dit was al bij deel een gebleken en de game is nog steeds even indrukwekkend als ten tijde van deeltje één. Tevens zijn de graphics van Golden Sun nog steeds niet geëvenaard.

Kortom Golden Sun: The Lost Age is een geweldige opvolger op Golden Sun. Met een langer verhaal, meer quests en nog meer toevoegingen waarvoor je héél veel speeluren nodig zal hebben om alles te vinden.

Oordeel Golden Sun: The Lost Age (GBA)

• Graphics 98
  • Replay 77