Harry Potter: Quidditch World Cup (NGC)
54 100 1

Review Harry Potter: Quidditch World Cup (NGC)

De Harry Potter rechten zijn nu alweer een hele tijd in handen van Electronic Arts, zo hebben ze tot nu ook elke keer als er een film over de bekende tovenaar verscheen een spel uitgebracht met de gelijknamige titel. Maar toen er met kerst 2003 opeens geen Harry Potter film verscheen, dacht EA bij zichzelf; dan melken we de franchise toch gewoon uit met een sport spel, met het bekende spel uit de boeken en de films genaamd Zwerkbal. Dit gebeurde dan ook, EA maakte het spel Harry Potter: WK Zwerkbal. Maar is dit nu een ruk-product waarmee ze alleen maar geld wil verdienen over kleine kinderruggetjes heen of is het eigenlijk een best goede game? Harry Potter bestaat nu al een tijdje, vraag me niet wanneer het eerste boek is verschenen, want dat weet ik niet. Doordat deze boeken aardig populair zijn geworden is er besloten om er ook films van te maken, dit gebeurde dan ook. Als ik het goed heb is in 2001 de eerste film verschenen. Toen EA hoorde van dit plan om films te maken van de boeken, heeft EA even in haar geldpakhuis gekeken en daar even wat muntjes en briefjes uitgehaald om de rechten te kopen om games van de serie te maken, om zo nog rijker te worden. Nadat de film dus in 2001 in première ging, gaf EA ook tegelijkertijd hun eerste Harry Potter game uit, een daverend succes natuurlijk. Dit gebeurde tot nu toe met alle films. In elke game was er altijd even tijd voor een potje Zwerkbal, maar een echte game over deze sport was er nog niet gemaakt, dit deed EA dan ook voor de eerste keer in 2003 en de game verkocht goed. Wie weet dat we misschien over een tijdje wel een Zwerkbal Street game kunnen verwachten van EA.

Dan nu iets meer over de game zelf. In de hele game doe je eigenlijk niks anders dan zwerkballen. Voor iedereen die de boeken heeft gelezen of de films heeft gezien is dit dus geen onbekende sport. De sport is op zich niet zo moeilijk van opzet en daarbij de game dus ook niet. Elk team heeft zeven spelers, die door elkaar over het zwerkbalveld vliegen. Eén speler is de keeper, hij verdedigt de drie ringen, en moet voorkomen dat de slurk er doorheen wordt gegooid. Een andere is de seeker, die moet op zoek naar de Gouden Snaai als de tijd voorbij is. Je hebt twee beaters, deze kunnen beukers lanceren om zo een tegenstander te raken met een bal. De laatste drie zijn de chasers, deze kunnen overspelen en scoren met de slurk. Met deze drie speel je totdat de tijd voorbij is, elke slurk die door één van de drie ringen doorgegooid wordt is tien punten waard. Als de tijd voorbij is zul je met de seeker achter de Gouden Snaai aanmoeten. Dit doe je door in zijn gele spoor te blijven, als je dit doet zal de boost meter zich vullen en kun je de snaai sneller bereiken. Hoe meer punten je als de chasers hebt gemaakt, hoe groter je boost meter is. De beaters kun je zelf niet besturen, deze komen alleen even in beeld als je op de Y-knop drukt, maar dat kan ook maar op bepaalde momenten. De keeper kan je al helemaal niet besturen, deze zweeft een beetje voor de ringen langs, en als de bal per ongeluk een keer naar de ring gegooid wordt waar hij voor zweeft zal hij hem tegenhouden en weer teruggooien naar een speler van jouw team. Het grootste gedeelte speel je dus met de chasers. Het doel is om zoveel mogelijk punten te maken. Dit kan door gewoon goed over te spelen en de slurk door de ringen te gooien. Dit kan ook met gewone worpen, special moves of team special moves. Het afpakken van de bal gaat ook gemakkelijk, gewoon met A of als je een special move kunt gebruiken met de B-knop. Het spel is dus heel gemakkelijk van opzet, alleen maar zwerkballen, maar ik zie jullie al denken, kun je dan alleen met de teams van Zweinstein spelen? Nee, je kan ook met landen teams spelen. Deze zul je wel eerst moeten unlocken, maar dat heb je binnen een kwartiertje gedaan. Eerst zul je de Zweinstein Cup moeten winnen, door eerst een paar trainingen te doen om alle moves onder de knie te krijgen. Deze kun je dan gebruiken in de wedstrijden tegen de andere Zweinstein teams, zoals Griffindor, Slytherin, Hufflepuff en Ravenclaw. Maar omdat deze wedstrijden zo simpel zijn heb je al die special moves niet nodig om te winnen. Iedereen zal de Zweinstein Cup binnen een half uurtje behaald hebben. Nadat je de Zweinstein Cup hebt gewonnen kun je meedoen aan het WK met een landenteam naar keuze. Hier kun je dus niet meer met Harry en zijn vrienden spelen. Dus eigenlijk had de naam WK Zwerkbal voor dit spel meer op zijn plaats geweest, maar ja Harry verkoopt net zoals dat seks verkoopt. In dit WK wordt alles wel gelijk een stuk moeilijker, maar echt moeilijk wordt het nog steeds niet. Mede door dit wist de game mij ook nooit echt te boeien, de gameplay is veel te eentonig, want je bent de hele tijd alleen maar een beetje met zo’n slurk aan het overgooien. Jammer, wel een gemiste kans vind ik, zo is de game eigenlijk alleen maar leuk voor jongens en meisjes die al ‘orgasmatische’ neigingen van de naam Harry Potter krijgen.

De graphics van de game zijn gewoon in orde, alles komt duidelijk in beeld en alles ziet er leuk en fleurig uit, maar nergens stijgt het echt boven de middelmaat uit. De sounds zijn ook wel redelijk, wel leuk om te horen maar voegen eigenlijk niks toe aan de game, zoals ze dat voor mij wel deden bij de platform avonturen van jongeheer Potter. De controls zijn simpel en werken wel goed, hieraan kun je ook gelijk zien dat de game eigenlijk op een wat jonger publiek is gericht. De game is eigenlijk gewoon een simpele cash-in geworden. EA heeft gewoon van een mini-game uit de Harry Potter platform avonturen een echte game gebouwd. Er zit helemaal geen afwisseling in de gameplay en daardoor wordt de game voor elke niet echte Harry Potter fan, snel saai en vervelend om te spelen. De replay is ook echt niet hoog, omdat dit geen game waarover je op gaat scheppen tegen je vrienden dat je hem hebt, behalve als je vijf tot acht jaar bent.

Oordeel Harry Potter: Quidditch World Cup (NGC)

• Replay 30
  • Eindcijfer 54