Lost Planet: Extreme Condition (Xbox360)
90 100 1

Review Lost Planet: Extreme Condition (Xbox360)

Wat krijg je als je het team van Resident Evil 4 een nieuwe game laat maken op een planeet vol ijs en insectachtige wezens? Precies, Lost Planet: Extreme Condition. Want deze Japanse heren weten al jaren heel goed waar ze mee bezig zijn, en dat is de ene triple-a titel na de andere maken. En bovendien moest Lost Planet een visite kaartje van de Xbox 360 in Japan worden. Daarom was het ook niet zo heel erg vreemd dat Lost Planet veel eerder in Japan te koop was dan in Europa en de rest van de wereld het geval was.

Lost Planet begint 80 jaar na de Trail Century, de mensheid heeft het op zijn eigen planeet verneukt en is opzoek gegaan naar een nieuwe wereld om deze te koloniseren. Hierbij kwamen ze terecht op E.D.N. III, daar werden tijdens het emigreren grote faciliteiten gebouwd om de groeiende populatie te ondersteunen, maar al snel kwamen de mensen er achter dat ze niet de enige levensvorm op deze planeet waren. De Akrid, insectachtige wezens, leefden ook op deze planeet en waren ongekend agressief waardoor de mensheid gedwongen werd de immigratie tijdelijk stop te zetten en te vluchten want met hun huidige wapenarsenaal hadden ze geen schijn van kans tegen de Akrid.

Tijdens de vlucht ontdekten de mensen dat de Akrid waardevolle energie in hun lichamen had en besloten toen toch maar om terug te vechten en ontwikkelden hiervoor de zogenaamde Vital Suits (VS), een soort van grote robotachtige pakken of, zoals je ze kan vergelijken, met de in Azië zo populaire Mecha robots. Dankzij deze VS kon de emigratie weer verder gaan, maar de mensen die tijdens de vlucht waren achter gelaten hadden zich in groepen opgedeeld en vormden nu sneeuwpiraten die al strijdende in VS over de planeet trokken en om te overleven alles plunderden wat ze op hun weg tegen kwamen.

Eén klein groepje van de sneeuwpiraten vonden op een dag een jongeman met de naam Wayne die bijna doodgevroren in zijn VS zat. Nadat ze hem hadden gered kon hij zich nog weinig herinneren behalve dan dat zijn vader door een Akrid met de naam Green Eye was vermoord. Hij besloot met deze groep sneeuwpiraten op zoek te gaan naar deze Akrid, in de hoop om zijn geheugen terug te krijgen en de dood van zijn vader te wreken. Tot zover de introductie van Lost Planet.

Als je Lost Planet begint te spelen zal je samen met je vader de strijd moeten aangaan tegen de reusachtige Green Eye die je gewoonweg niet kunt verslaan (dit trucje zagen we al eerder in de opening van Anchanted Arms) en wordt je buiten westen gemept totdat de sneeuwpiraten je vinden in je VS. Dan begint het spel pas echt. Deze groep sneeuwpiraten bestaan overigens uit drie mensen, te weten Rick, Yuri en Luka. De eerst genoemde is een bijna standaard karakter in games die op de Japanse markt uitkomen, een beetje trendy gast met raar haar en een soort van dichte skibril op, maar deze Rick is wel de wizzkid van het gezelschap en zal naast het bouwen van dingen zich onder anderen ook bezig houden met het hacken van encrypties. Yuri is een koele, slimme, maar toch mysterieus figuur die meer weet dan hij laat blijken, dit zal ook later in het verhaal een grote rol gaan spelen. Tot slot hebben we nog Luka, een knappe jonge meid die zeker niet dom is en heel goed weet hoe ze moet overleven op deze ijskoude planeet.

Over het verhaal kan ik niet echt veel vertellen aangezien ik dan behoorlijk zou gaan spoilen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar ik kan je wel vertellen dat deze toch redelijk gericht is op de Japanse markt en hier bij veel mensen in het westen niet echt goed zal gaan vallen, zo spelen eer, afkomst, wraak en lotsbestemming hierin een grote rol, iets wat in Aziatische landen vanzelfsprekende is. Maar goed, het verhaal zal diverse plots kennen en je soms op het verkeerde been proberen te zetten en zal alles behalve saai zijn want de vele cut scènes die het spel rijk is zijn van prachtige High-Definition kwaliteit en dragen goed toe aan de ervaring die Lost Planet heet.

Zoals ik eerder al zei ben je op zoek naar een gigantisch grote Akrid die de naam Green Eye draagt, maar voor dat je bij hem bent zal je jezelf door vele hordes Akrids en concurrerende sneeuwpiraten moeten vechten. Dit alles natuurlijk in prachtige omgevingen die E.D.N. III rijk is maar daar komen we zo nog op terug. Je hebt in de levels een behoorlijke vrijheid maar deze wordt wel beperkt door de kleding die je draagt, want deze heeft namelijk Thermal Energy (TE) nodig en laat dit nou net uit dode Akrids komen en deze zijn echt in overvloed aanwezig. Alleen je TE loopt langzaam af als een klok die aftikt dus je moet er wel continue voor zorgen dat deze op pijl blijft. Gebeurd dit niet dan zal je nog even op je levensmeter kunnen teren en dan is het toch echt game over. Wat ook gebeurd als je TE onder de 100 komt en je zit in een Vital Suite, is dat deze niet meer werkt en deze niet meer operationeel zal zijn.

Maar geen nood, er valt volop TE te halen uit de Akrids die je moet verslaan, ook dode sneeuwpiraten laten wat energie achter en onderweg zijn er onder andere tonnen en opslagtanks te vinden die, als je deze kapot schiet of opblaast, een behoorlijke hoeveelheid TE voor je achterlaten. Ook het activeren van de aanwezige Data Posten zal je een dikke boost aan Thermal Energy geven. Deze Data Posten zullen ook informatie weergeven over je omgeving en je in de richting van de eindbestemming wijzen. Dit gaat overigens op twee manieren. Je begint bijna altijd te voet, schietende op alles wat beweegt, om vervolgens halverwege in een Vital Suite te stappen en zo richting de eindbaas van het betreffende level te gaan.

Om de strijd aan te gaan met de Akrid en de sneeuwpiraten heb je een behoorlijk arsenaal aan wapens tot je beschikking zoals de standaardwapens in elke game met onder andere de machine geweer, shotgun, sniper rifle, plasmageweer, energiegeweer en, geen enkele game is compleet zonder, een rocket launcher. Naast deze vuurwapens kun je natuurlijk niet zonder een aantal explosieven zoals een handgranaat, disc granaat (soort van frisbee die ontploft), gum granaat (blijft plakken aan objecten en tegenstanders), plasma granaat (geeft een elektrisch veld af die zelfs een Vital Suite kan uitschakelen) en voor online een dummy granaat die de vorm van een mens aan neemt en hiermee je online tegenstanders op een verkeerd been zet.

Maar goed, dan komt de hamvraag, speelt het nog een beetje? Yep, als je eenmaal aan de controls gewend bent speelt Lost Planet heerlijk weg. Met je linker duimstick bestuur je Wayne of je VS en met de rechter duimstick richt je niet alleen, maar door deze in te drukken herlaad je het wapen dat je op dat moment vast houdt, het schieten gaat doormiddel van je rechter trigger en met de linker trigger gooi je een granaat weg. Met de A spring je en met de B activeer je Data Posten of graaf je wapens uit de sneeuw en enter je een VS. Maar onder de X zit een leuke gadget, de Grapling Hook, oftewel een grijphaak. Hiermee is het mogelijk om op hoger gelegen plekken zoals containers of daken te komen. Je richt op een object welke je wilt beklimmen, wordt deze groen dan druk je op X en je haak trekt je er zo op. Dit komt zo vaak voor in de game dat je deze grijphaak bijna zonder nadenken gebruikt om zo op diverse platforms te komen. Met de schouderbuttons kun je razend snel omdraaien en met Y verander je tot slot van wapen. Dit laatste ziet er vaag uit want als je boven je bijvoorbeeld je shotgun ziet staan en daar onder een machine geweer, dan schiet je met het machine geweer en dat kan zeker in het begin tot enige verwarring leiden. Door de D-pad naar links of rechts te drukken activeer je een lampje, maar door omhoog en omlaag te drukken verander je de view van je karakter. Dit klinkt misschien allemaal chaotisch maar dat is het in de praktijk niet, als je eenmaal door hebt waar alles zit speel je echt zonder na te denken.

Dan komen we bij het grafische punt aan, deze is net als Gears of War ongekend prachtig. Ik speelde Lost Planet uiteraard in High-Definiton (met dank aan Basecom computers uit Den Haag, voor het beschikbaar stellen van een 21 inch breedbeeld monitor) op 720p en het zag er ongelofelijk mooi uit. De omgevingen zijn zo gedetailleerd van sneeuwvlaktes tot ruines tot verbindingstunnel en zelfs in een vulkaan heeft het een vette sfeer die gewoon je ogen streelt. Ook hoe je karakter beweegt is heel goed uitgewerkt, pak je bijvoorbeeld een wapen op die eigenlijk bedoeld is voor je Vital Suit (hier kan je wapens op- en afmonteren) zal je tijdens het lopen dieper in de sneeuw weg zakken. Maar de Akrids stelen in mijn ogen toch echt alle aandacht, deze zijn zo ongelofelijk mooi gemaakt. Zoals ze zich bewegen en hoe ze eruit zien, wat soms echt goor is, maar ik snap nog steeds niet de obsessie die de Japanners hebben met grote insecten.

Als je deze Akrids aan flarden knalt, zal je de stukken en lichaamssappen in de rondte zien vliegen, dit allemaal realistischer dan ooit te voren. Sterker nog, bij sommige eindbazen zoals die van level 5 en 8, zul je de poten kapot moeten schieten om deze te laten vallen en dan even de volle laag te geven. En dan de explosies, deze zijn echt zo ongelofelijk vet om te zien, als er iets ontploft, komt er tijdelijk een dikke stofwolk vrij waardoor er even niks te zien is. Dit is sfeer en een belevenis tegelijk, dit is wat je kunt noemen, next-gen explosies. Buiten de explosies zijn er ook de kleine details zoals de krassen op de VS, wapens of draaiende onderdelen je kunt zien dat er echt aan alles aandacht is besteed. Ook het vallen van de sneeuw of, later bij de vulkaan, as wat naar beneden dwarrelt.

Maar er valt ook hier en daar wel wat op te merken, de AI is wel beter dan dat hij in de demo op Xbox Live Marketplace was, maar soms zul je bijvoorbeeld een groep sneeuwpiraten zien staan die gewoon niks doen en pas vanaf een bepaalt punt getriggerd worden of tot actie overgaan als je hun als eerste aanvalt. Ook hoef je niet altijd een gevecht aan te gaan en kan je de tegenstanders gewoon voorbij rennen. Maar ik moet er bij zeggen, ik heb het spel op normal in 11 uurtjes uitgespeeld. Misschien als je op hogere moeilijkheidsgraad gaat spelen dat de AI wat scherper is. Wel moet ik nog even vermelden dat het verslaan van de eindbazen soms een hele uitdaging is en je zeker niet in één keer zal gaan lukken en dat geeft uitdaging aan het spel, want het is toch even uitvissen hoe die big mofo neer moet gaan. Maar voor de rest heb ik niks meer te bitchen want van elke minuut dat ik Lost Planet speelde heb ik er echt zwaar van genoten.

Naast de single player, die bestaat uit 11 missies en geen 12 zoals er op het hoesje staat vermeld, is er natuurlijk ook Xbox Live aanwezig hier kun je met 16 mensen tegelijk online tegen elkaar op éém van de acht mappen spelen. Hiervoor heb je de volgende vier modes:
  • Team Elimination - Het team dat het andere team als eerste uitschakelt heeft gewonnen.
  • Elimination - Hetzelfde als Team Elimination, maar dan ieder voor zich.
  • Post Grab – Vindt alle Data Posten op de missiemap en activeer deze.
  • Fugitive – De host van het spel zal als voortvluchtige functioneren en de rest van de spelers moeten op hem jagen. Dit is echt ongelofelijk leuk om te spelen.

Natuurlijk is dit alles via Ranked en Unranked servers te doen, en verdien je per game ranglijst punten waardoor je kunt zien of een speler al wat langer speelt of net om de hoek komt kijken. Maar geen nood, je zult snel in deze punten stijgen.

Wat zal ik tot slot nog zeggen over Lost Planet? Het is een game die de leegte van Gears of War helemaal opvulde en me er aan herinnerde waarom ik een Xbox 360 heb gekocht, simpel omdat ik shit wilde zien wat ik nog nooit eerder heb gezien en dat is waar Lost Planet voor staat. Het geluid is super, het is grafisch samen met Gears of War de top van wat er nu te koop is. Het is zowel in single- als multiplayer een intensieve game ervaring. De Akrids zijn zo ongelofelijk smerige gemaakt dat je er soms kippenvel van krijgt. Maar de Vital Suites die er in diverse types zijn stelen echt de hoofdrol en ik ben Capcom en Electronic Arts ook heel erg dankbaar dat ik van hun een VS Action Figure heb gehad tijdens de pers presentatie. Of was dit dan toch stiekem een poging tot omkoping? Hoe dan ook, Lost Planet krijgt van mij een welverdiende 9

Oordeel Lost Planet: Extreme Condition (Xbox360)

• Sound 95
    • Eindcijfer 90