Mario + Rabbids: Kingdom Battle (Switch)
85 100 1

Review Mario + Rabbids: Kingdom Battle (Switch)

Had je me een jaar geleden gezegd dat Ubisoft een Mario game zou maken, dan had ik je vierkant uitgelachen. “En ook nog met Rabbids erin zeker? Lololol!” Had ik er honend aan toegevoegd. Toch blijkt er niets minder waar. De afgelopen week heb ik Mario + Rabbids Kingdom Battle (MRKB) gespeeld. Een cross-over die niemand had zien aankomen, maar waar ik me wel grondig mee heb vermaakt!

Nieuw terrein
Met MRKB betreedt Nintendo nog niet eerder verkend gebied voor Mario en consorten. Na sportgames, partygames en zelfs een uitstapje naar mobiele platforms, speelt Mario de hoofdrol in een heuse strategie game à la X-Com. Hoe heeft het zover kunnen komen? Volgens het (erg mooie) introfilmpje is het een samenloop van rampzalige omstandigheden. Een oververhittende VR / materiecombinatiebril, een enorme Nintendo fan en een interdimensionale wasmachine volgestouwd met Rabbids (wie kent het niet?) is het enige wat ervoor nodig is om het Mushroom Kingdom onder te dompelen in complete chaos.

Op deze geheel logische wijze wordt de Mushroom Kingdom gecombineerd met allerlei aardse voorwerpen en gepopuleerd door Rabbids. De bezige konijntjes gaan meteen aan de slag. Ze maken vreemde bouwwerken, pesten onschuldige toads en roepen heel veel BWAAAAH. De Rabbid die per ongeluk de materiecombinatiebril op heeft gekregen is het gevaarlijkst. Deze brengt de meest vreemde combinaties voort. Genoeg reden dus, om die Rabbid te vangen.

Prachtige beelden
Zo begint je reis door het Mushroom Kingdom. Als eerste vallen de beelden op. MRKB ziet er namelijk echt prachtig uit! Zowel op je televisie als in je handen is deze game een lust voor het oog, met veel details in de figuurtjes en in de wereld. Die wereld navigeer je met behulp van een robotje, die Mario helpt in zijn tocht. Dat zorgt wel voor wat beperkingen in je bewegingsvrijheid. Zo kan Mario niet springen en blijf je altijd keurig binnen de lijntjes bewegen.

De prachtige wereld is volgepropt met allerlei vreemde taferelen.

Veel kon dat mij echter niet deren. Heerlijk rustig beweeg je je voort door de wereld, waarin je wat licht puzzelwerk verricht en de nodige munten verzamelt. Een vrij rustgevende ervaring terwijl je op weg bent naar de volgende confrontatie. Gevechten vormen namelijk het middelpunt van MRKB. Gelukkig zit dit aspect van de game dan ook goed in elkaar, met een simpele basis waar steeds op wordt voortgebouwd.

Volwaardige strategiegame
MRKB maakt goed gebruik van de gameplay-elementen die jaren aan Mario games te bieden hebben. Zo vind je op het slagveld de bekende rioolbuizen waar Mario al sinds zijn eerste avontuur in verdwijnt en wordt er veelvuldig gesprongen om flexibel over het speelveld te bewegen. Daarnaast is er genoeg kans om de vijandige Rabbids te bezeren. Met een welgemikte stomp, slide of mokerslag deel je de nodige klappen uit. Alsof dat nog niet genoeg is, beschikken Mario en zijn maatjes ook over futuristische geweren, ieder met eigen voordelen en speciale eigenschappen.

Leer de slide goed inpassen in je bewegingen om het slagveld te beheersen.

De toevoeging van geweren doet in eerste instantie wat vreemd aan. Dat past toch helemaal niet bij Mario? Toch denk ik dat de game zonder niet zou werken. Juist de combinatie van lange afstandsaanvallen, grote mobiliteit én aanvallen op korte afstand zorgen voor een grote diversiteit aan tactieken. Zo kun je ervoor kiezen om via een teammaatje hoger terrein te bereiken en vanuit daar de aanval te openen. Of kies je ervoor een vijand te tackelen en via een teammaatje op zijn kop te stompen om vervolgens vanachter een muurtje diezelfde vijand onder schot te nemen? Het kan allemaal! Dat werkt trouwens twee kanten op; regelmatig werd ik verrast door de mobiliteit van mijn tegenstanders.

Geen kiddie game
Hoewel MRKB er misschien wat schattig uitziet, is het geen kiddie game. Langzaam maar zeker neemt de moeilijkheid toe, tot je opeens geen perfecte scores meer haalt en vervolgens steeds vaker het onderspit delft. Je wapens upgraden is een must, evenals de vaardigheden waar iedere figuur zich mee onderscheidt. Zo heeft Mario veel aanvalsmogelijkheden, kan Rabbid Peach je levenspunten bijvullen en heeft Luigi de aanleg voor meer mobiliteit. Net als vroeger in Super Mario Bros 2. Dankzij die moeilijkheid, voelt het altijd goed als een aanval precies zo uitpakt als verwacht. En kies je per ongeluk het verkeerde muurtje om achter te schuilen? Dan wordt dat genadeloos afgestraft.

Iedereen beschikt over een eigen wapenarsenaal. Helaas zit er, behalve het uiterlijk, niet heel veel variatie in.

Herhalend?
Hoewel alles dus goed in elkaar zit, komt er een punt dat je het meeste wel gezien hebt. Je bent dan bekend met de basis en inmiddels zijn de nodige extra vaardigheden vrijgespeeld. De variatie in nieuwe wapens viel me wat tegen en datzelfde geldt voor je tegenstanders en omgevingen. Het is allemaal nét niet gevarieerd genoeg om tot het einde te blijven boeien. Heb je even een break nodig? Dan loont het om uitgespeelde werelden opnieuw te bezoeken. Er staan dan nieuwe challenges voor je klaar die altijd uitdagend zijn en anders dan reguliere gevechten. Ook kun je eerdere gevechten opnieuw proberen om ze met een perfecte score te halen.

Geslaagd experiment
Uiteindelijk doen de bovenstaande minpunten maar weinig afbreuk aan de game. Het hele pakket zit gewoon goed in elkaar met prachtige beelden, sfeervolle muziek en de nodige hoeveelheid gekke Rabbid-humor. Ik heb me dan ook grondig vermaakt met MRKB. De nodige DLC belooft de levensduur van MRKB nog wat verder te verlengen. Ik kijk ernaar uit, maar hoop wel dat hierin ook nog wat meer uitbreidingen op de gameplay hun intrede doen. Hoe dan ook is MRKB je tijd en budgetcenten waard. Een geslaagd experiment dus, dat smaakt naar meer!

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Mario + Rabbids: Kingdom Battle (Switch)

Aantal keer bekeken: 15849