Medal of Honor Heroes (PSP)
79 100 1

Review Medal of Honor Heroes (PSP)

Medal of Honor is een langlopende serie. Het eerste deel verscheen op de originele PlayStation en sindsdien is de serie uitgegroeid tot één van de grootste binnen het genre. Hoewel de games de afgelopen jaren niet veel hebben laten zien, loopt de mainstream als een hondje achter EA aan en kopen ze de games massaal. Echter, EA beloofde verbetering en probeerd ook haar bekende oorlog serie weer omhoog te helpen. Is dat met Heroes gelukt?
Zoals altijd speelt ook dit deel zich af in de tweede wereld oorlog. Het aantal WWII games is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen en ik vraag me af hoeveel van deze games we nog kunnen verdragen. Ik moet eerlijk bekennen dat het me op de de handhelds niet zoveel kan schelen. De nuchtere gameplay en het niet zo boeiende verhaal komt de game eigenlijk alleen ten goede, aangezien we niet zo lang naar cut-scenes willen kijken. We willen gamen; dat is de reden dat we de handheld hebben aangeschaft. EA ziet dit in en heeft niet al te veel verhaal in de game verwerkt. Meer dan een briefing en af en toe een trailer zal je niet vinden, maar meer is ook niet nodig. Het is genoeg.

De gameplay haakt niet af van de rest van de serie. Opieuw ga je aan de slag als soldaat en neem je een aantal team genoten mee richting het heetst van de strijd. Deze team genoten komen altijd met z'n vieren, en mocht je er eentje verliezen staat er binnen no-time alweer een extra mannetje voor de deur. Al vurend betreed je huis na huis, brug na brug en slacht je onderweg alles af wat je tegenkomt. Hier brengt de game weinig nieuws. Negatief? Mwa, niet echt. Het voelt goed en verveelt niet snel. Het enige dat nog wel eens ontbrak was het gevoel van voldaanheid. Maar ach, het is en blijft een handheld game. Dat neem ik ze voor lief.

De missies zitten iets anders in elkaar dan normaal. De lineare paden hebben ruimte gemaakt voor een iets meer open omgeving. Je krijgt nu zelf de keuze welke kant je langs wilt gaan. Ook zijn er naast primaire missies ook secundaire missies. Deze hoeft je niet persé te voltooien. Mocht je dit wel doen word je beloond met leuke extra's.

Heroes is en blijft een first person shooter op een handheld, en dit gaat niet altijd samen. EA is creatief geweest en heeft gekozen voor een simpele, maar toch uiterst effectieve besturing. De analog stick wordt gebruikt voor het rond bewegen van jouw personage, de vier main-buttons worden gebruikt om rond te kijken. Dit principe vergt even wat wenning, maar na een half uurtje game raak je eraan gewent en speelt het spel voor de rest lekker weg. De rechter schouder knop wordt gebruikt om te schieten en met de linker kan je een beetje inzoomen (of helemaal met een sniper-rifle). De overige vier knoppen worden gebruikt voor wapen verwisseling, herladen, bukken en med-kids gebruiken. De besturing is prima en wat mij betreft mag dit de standaard worden op de PSP.

De AI van je tegenstanders is om te huilen. Ik zeg het misschien wel bot, maar dat verdient het ook. Het is gewoon slecht. De vijanden rennen als een kip zonder kop op je af en blijven vervolgens staan om op je te schieten. Jij, als iets slimmere gamer, zoekt dus dekking en pompt hem vanaf de zijkant vol. Zelfs al neem je in je eentje op tegen zes vijanden tegelijk blijft de moeilijkheidsgraad laag. In latere levels wordt het dan ietsje moeilijker, aangezien je dan te kampen krijgt met meer vijanden. Als je van alle kanten belaagd word weet je echt niet meer wat je moet doen. Dit resulteert in een game-over scherm waar je natuurlijk niet graag tegenaan kijkt. Alsnog blijft de game grotendeels te makkelijk wegens een te lage AI. EA slaat de plank volledig mis op dit gebied.

Een ander groot minpunt is dat EA vrijwel al hun games in het Nederlands uitbrengen. Sorry, maar ik heb geen zin in een potje schermutseling (skirmisch) en maak ik liever kills in plaats van doden. Ook voel ik me totaal niet trots als ik wordt gepromoveerd naar de rang majoor. Dit voelt gewoon minder goed als in het Engels. Zolang ik heb gezocht kon ik geen mogelijkheid vinden om de taal instellingen van de game te veranderen. Ik was dus gedoemd de game in het Nederlands te spelen. Jammer.

Alle maps die je speelt in de campagne modus zijn ook te gebruiken in de multiplayer mode. Deze kan je spelen met z'n zevenen (waarom in godesnaam?) maar ook is er de mogelijkheid om online te gaan. Dit werkt verbazingwekkend goed. Zolang ik speelde kwam ik geen lag tegen. Alles liep soepel (op een paar akkefietjes na) en veel connectie problemen had ik ook niet. Je kan hetzelfde account gebruiken als je bij andere EA games gebruikt en ook dit klonk als muziek in de oren. Alle bekende multiplayer modes zijn weer aanwezig (deathmatch, team deathmatch, capture the flag etc.) en per ronde kan dit spel worden gewijzigd. Net zoals bij Counter Strike krijgt iedere speler de mogelijkheid om te stemmen op de volgende map. Zo krijg je een eerlijk spelbeeld waar iedereen de kans krijgt zijn of haar mening te uiten. Al met al is de multiplayer misschien wel de sterkste tot nu toe op de PSP.

Medal of Honor: Heroes mag zich met goed recht de mooiste FPS op de handheld noemen. De game oogt subliem. Je kan ver kijken, er is een groot oog voor detail en de effecten van granaten zijn weerzienwekkend. EA heeft op dit gebied een prestatie geleverd van de hoogste plank. Ook het geluid is weer van hoge kwaliteit. Overal hoor je inslagen, kogels vliegen en mensen schreeuwen. Dit werkt allemaal mee aan het ultieme WWII sfeertje dat ook dit deel weet neer te zetten. Petje af.

Medal of Honor: Heroes is eindelijk weer een waardig deel in de Medal of Honor serie. De singleplayer laat op veel fronten wat steekjes vallen, maar de multiplayer maakt alles goed. Ook het graphische aspect van de game werkt mee aan de totale prestatie. Ben je in voor een prima WWII shooter met een ijzersterke multiplayer? Halen die hap!

Oordeel Medal of Honor Heroes (PSP)

• Eindcijfer 79

Aantal keer bekeken: 2304