Need for Speed: Hot Pursuit 2 (NGC)
78 100 1

Review Need for Speed: Hot Pursuit 2 (NGC)

De reeks van Need for Speed gaat al weer een poosje mee. De opzet van deze games is eigenlijk altijd wel hetzelfde geweest. Race met italiaanse racemonsters waar je in het echt alleen maar van kan dromen en neem het in een wedstrijd op tegen andere bolides van hetzelfde kaliber. Met Need for Speed 3 introduceerde EA een nieuwe toevoeging in deze formule – de politie die je voortdurend op de hielen zit. De ondertitel van deze game was dan ook Hot Pursuit. Na deze game volgden Need for Speed 4(logisch) en Need for Speed: Porche Unleashed, die elk weer afweken van de politie formule. Nu is er een officiele opvolger van Need for Speed 3, deze heeft de originele naam Need for Speed: Hot Pursuit 2 gekregen.

In Need for Speed: Hot Pursuit 2(of kortweg NFSHP2) is de bekende speelstijl weer aan de orde. Kies uit een droomwagen als een Ferrari, een Porche, een McLaren of een Dogde Viper en zorg ervoor dat jouw karretje als eerste de eindstreep bereikt. Net als in het echt zal je niet zomaar ongestraft met 200 kilometer per uur door Spaanse vissersdorpjes kunnen rijden en dus krijg je ook in NFSHP2 de mannen in het blauw achter je aan. Het politie korps in NFSHP2 heeft blijkbaar een gigantisch budget, want onze vrienden van de wet rijden vrolijk in de duurste Lamborgini’s en Porches rond. Of hier sprake is van illegaal geld en steekpenningen zullen we achterwege laten, waar het om gaat is dat deze vervelende mensen er alles aan doen om er voor te zorgen dat jij de einstreep niet bereikt. Dit kan tot ergerlijke taferelen leiden, wanneer ze je zodanig klem rijden dat je frontaal op een onschuldige tegenligger botst.

NFSHP2 ziet er goed uit. De auto’s zijn gedetaileerd en de omgevingen zijn erg mooi. Dit gaat echter wel ten koste van enkele cruciale dingen. Zo is de speed die de game in z’n naam heeft lang niet zo hoog als we zouden willen. De game bijt hard stof bij vergelijkingen met Burnout en tegenwoordig met Burnout 2 en F-zero GX. Mocht het voorkomen dat de game op sommige stukken(meestal bergafwaards) wel enige snelheid bereikt, dan gaat de framerate sterk achteruit. Erg jammer dus, want de PS2 versie heeft hier geen last van. We kunnen dus tot de conclusie komen dat NFSHP2 het schoolvoorbeeld is van een goede game die slecht gepoort is.

De sound is echter wel sterk. De wagens klinken realistisch en EA heeft weer eens diep in de buidel getast om een goede soundtrack te verzorgen. Deze investering is dan ook niet tervergeefs geweest, want zoals we van EA gewend zijn beschikt de game over een stevig arsenaal aan achtergrond muziek van prima kwaliteit.

De opzet van de game is vrij standaard – laat in een stel races je tegenstanders in jouw stof bijten als jij probeert als eerst de finish heen probeert te bereiken. Hierbij verdien je steeds meer geld waarvan je weer nieuwe auto’s en tracks kan kopen. Deze singleplayer mode is onderverdeeld in 2 verschillende onderdelen – met politie (die je met man en macht tegenwerken), of zonder, waarbij de eerste optie duidelijk het meest frustrerend is. Stel je maar voor: je rijdt een vrijwel perfecte race, je heb het gepresteerd om je tegenstanders in je spiegels te houden en met nog 4/5 bochten te gaan weten de mannen in het blauw jou zo te tikken dat je een tegenligger of ander object raakt. Hoofdpijn gegarandeerd.

Uiteraard is de game ook in multiplayer te spelen, al is die mode niet echt groot. Tot 2 spelers kunnen het tegen elkaar opnemen in een head to head race, waarbij men kan kiezen uit alle in de singleplayer geunlockede bolides. Hierna kan je jouw vrienden in een van de vele tracks laten zien wie de baas is. Helaas is dit deel lang niet zo mooi als het op papier lijkt, want zoals te verwachten viel treedt de haperend framerate ook hier op. Desalniettemin kan de multiplayer voor veel plezier zorgen, mits je stijl en soms ietwat roestige besturing van de game digt en over de framedrops heen kan kijken.

Hot Pursuit 2 is een leuke aanvulling op de rest van de serie, en past precies tussen de andere games. De singleplayer is, afgezien van de frustrerende elementen, een leuke ervaring, maar fans van een goede multiplayer zullen met Hot Pursuit 2 hun honger niet kunnen stillen.

Oordeel Need for Speed: Hot Pursuit 2 (NGC)

• Eindcijfer 78

Aantal keer bekeken: 2532