Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
One Piece: Pirate Warriors 2 (PS3)
55 100 1

Review One Piece: Pirate Warriors 2 (PS3)




One Piece: Pirate Warriors was een leuke game die, zelfs voor de gamer die geen One Piece fan is maar wel openstaat voor Japanse vreemdheid, een aanrader kan zijn. Om de review van het vervolg op deze game maar meteen praktisch te beginnen, raad ik iedereen, die dit tweede deel interessant lijkt maar de eerste Pirate Warriors niet heeft gespeeld, aan om de review die je nu aan het lezen bent in te ruilen voor deze link. Het bizarre is namelijk dat terwijl vervolgen over het algemeen voor verbetering zorgen, de oudere game in dit geval juist veel meer afwisseling, uitdaging en speelplezier biedt. Ik bespreek hieronder of het tweede deel überhaupt voor iemand de aanschaf waard is.


 

Geen nadenken aan
In One Piece: Pirate Warriors wisselden platformengedeelten, baasgevechten en meer grootschalige hack-and-slash gedeelten elkaar af. Dit concept is nu losgelaten en de game is nu volledig gefocust op deze grootschalige hack-and-slash gevechten, die ik in de review van het eerste deel juist als meest saai bestempelde. Gelukkig is dit spelconcept dan ook wel wat verbeterd. Nadat je een personage hebt gekozen, wordt je in een wereld neergezet die meestal bestaat uit verschillende aan elkaar aangesloten gedeelten bestaat. Nog steeds kun je deze gedeelten veroveren om de overhand in de gevechten te krijgen, maar er zijn ook andere taken, zoals het verslaan van speciale vijanden die ten tonele verschijnen  of het escorteren van een bepaald personage naar een locatie. De missies zijn hierdoor weliswaar meer afwisselend, maar helaas komt het er uiteindelijk toch weer op neer dat je vooral continu dezelfde combo’s aan het maken bent en je zo een weg baant door de duizenden tegenstanders. Als je een paar goede combo’s weet, is verder nadenken nauwelijks nodig en zit je vooral zo’n twintig minuten per level dezelfde knoppencombinaties in te drukken. Wat je daarmee op het beeld laat verschijnen, ziet er leuk uit, maar de gameplay wordt door zijn eentonigheid dus snel saai.


Probeer ze allemaal!

Dit probleem wordt voor een klein deel opgelost doordat er maar liefst 36 speelbare personages zijn die echt allemaal andere soorten aanvallen hebben. Hoewel dezelfde knoppencombinaties steeds gebruikt kunnen worden, zijn de aanvallen die je hiermee tevoorschijn tovert en de hele ‘feel’ van de personages erg verschillend. Zo kun je met de één snel rennen en geconcentreerde aanvallen doen op een paar tegenstanders, met de andere grote wervelstormen tevoorschijn toveren en met weer een andere een paar seconden jezelf opblazen om sterker te worden of je vijanden veranderen in ijs. Goed bedacht is daarbij dat je de punten die je verzamelt in levels kunt gebruiken om de personages waarmee je niet speelt ook te levelen. Hierdoor kun je alle personages goed afwisselen en het is dan leuk om te zien hoe elk zijn eigen aanvallen heeft. 

 


Same old, same old
Al deze personages worden weer bij de piratenclub van Luffy, de elastieken hoofdpersoon, gehaald in een onnavolgbaar bizar verhaal. Het is nog steeds grappig om te kijken naar al die bizarre personages en hun overdreven emoties, maar terwijl het in het eerste deel nog verfrissend was dat er zo steeds nieuwe personages werden geïntroduceerd, is het verhaal in dit tweede deel nog verder gezocht en begon het mij op de lange duur nu juist te irriteren. Een echte One Piece fan zal dit waarschijnlijk minder hebben, maar het is jammer dat het verhaal alleen gericht is op zo snel mogelijk zoveel mogelijk personages te introduceren, zonder ergens verder op in te gaan. Ook is het jammer dat de ‘bazen’ die elk level bevat steeds uit dezelfde personages bestaan en dat je hen kunt verslaan op dezelfde manier als alle vijanden, waarbij ze nauwelijks extra weerstand bieden.

Fun on the line
De game is dus echt minder goed dan zijn voorganger, maar toch zijn er momenten dat je er best lol mee kunt hebben. Vooral als je met zijn tweeën een level doorhakt, vermaak je je prima met het uitproberen van alle aanvallen en het neer proberen te maaien van zoveel mogelijk tegenstanders met een combo. Helaas werkt de online modus echter voor geen meter, want. als het je eindelijk lukt om online met iemand verbinding te maken, is de kans groot dat die er halverwege mee ophoudt, waardoor je weer helemaal opnieuw moet beginnen.  Daardoor moet je wel echt iemand op de bank naast je hebben zitten die ook wel van Japanse hack-and-slash houdt.


 

Conclusie
One Piece: Pirate Warriors 2 levert veel in op zijn voorganger. Weg zijn de leuke platformdelen en baasgevechten en met zo’n tweede deel voelt het bizarre verhaal en dito personages allemaal wat minder verfrissend. Pirate Warriors 2 is geen echt slechte game, daarvoor zijn de personages te leuk om uit te proberen en is de gameplay te solide. De game kan echter alleen aan echte One Piece fans worden aangeraden of mensen die het juist wel relaxed vinden om een game te spelen waarbij nadenken niet hoeft en je vooral kunt kijken naar de bizarre situaties die je met je knoppencombinaties op het scherm tovert. Voor andere gamers kan de game ook best leuk zijn, maar die hebben een enorme keuze aan titels die er beter uitzien, leuker zijn en ook langer leuk blijven, waardoor er voor hen weinig reden is om One Piece: Pirate Warriors 2 aan te schaffen.





Deze review is geschreven door Wouter Versluijs

 

Oordeel One Piece: Pirate Warriors 2 (PS3)

  • Graphics 80
  • Gameplay 55
  • Originality 55
  • Sound 55
  • Replay 30
  • Eindcijfer 55

Aantal keer bekeken: 7668 

Laagste prijzen voor One Piece: Pirate Warriors 2 (PS3)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39304   67) 07-09-2013 11:32
Zit eigenlijk te wachten op een One Piece fighter a la Naruto. Er zat al optie om tegen elkaar te vechten in Unlimited Cruise maar balans was ver te zoeken.

De meeste OP games zijn toch niet canon wat al erg jammer is. Ik zie liever eens een game die de meeste intressante of belangrijkste sagas behandeld. Zoals de Battle of Marineford modes op de 3DS versie.
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16491 ) 07-09-2013 13:59
5,5 is een voldoende!
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 07-09-2013 14:30
Grappig, de metascore van deel 2 is 10 punten hoger dan deel 1. Van 64 naar 74.
Heb net deel 1 van de PSN aanbieding, ik ga hem zo even proberen.
avatar van Marinu$
Marinu$ ( 1560 ) 07-09-2013 16:12
Ik denk dat deze score hoger is omdat het hack and slash deel dat ze nu hebben uitgelicht, beter is dan alle losse componenten van deel 1 bij elkaar. Deel 1 was erg vermakelijk hoor, maar het voelde wel een beetje als los zand. Dit deel richt zich specifiek op het hack 'n slash en doet dit erg goed; de actie is vloeiend en er zijn ongelofelijk veel characters die je al redelijk snel tot je beschikking hebt. Als pure H&S zou ik hem een hoger punt geven dan in deze review, maar als je de game als pure opvolger ziet, dan snap ik dat hij tegenvalt. In Japan is bij de release heel duidelijk gecommuniceerd wat te verwachten van deze game, door te zinspelen op de samenwerking met omega-force.
avatar van Wouter
Wouter ( 1084 ) 07-09-2013 16:42
Ja ik ben vooral op de 5.5 uitgekomen omdat ik denk dat dit maar voor heel weinig mensen een aanrader is. Het overgrote deel van de gamers zal dit soort gameplay maar maximaal een half uurtje leuk vinden, terwijl deel 1 veel meer afwisseling bood en daardoor ook leuker was. Als pure Hack-and-slash is het inderdaad niet heel slecht, vooral door de leuke personages, maar je moet er wel heel erg van houden om dat genoeg te vinden om een aanschaf waard te zijn. Daarnaast doet het dan ook nog zeker niet alles goed helaas.

Het verbaasde mij ook toen ik zag dat op MetaCritic het gemiddelde een punt hoger ligt, maar dat zal inderdaad te maken door een andere insteek die meer gericht is op fans van dit soort gameplay, waartoe ik de gemiddelde BudgetGaming lezer denk ik niet kan rekenen
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 07-09-2013 22:21
Ik snap je punt, maar het is een slippery slope als het publiek van je review een cijfer beinvloed.
avatar van Marato24
Marato24 ( 1011   1) 08-09-2013 20:12
Persoonlijk is dit deel vele malen beter als de eerste. De platform elementen in deel 1 waren zwaar irritant... Dit keer is het echt een dynasty warriors kloon met weinig vernieuwing maar de variatie in karakters maakt heel veel goed.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 10-09-2013 18:59
Quote:
Ja ik ben vooral op de 5.5 uitgekomen omdat ik denk dat dit maar voor heel weinig mensen een aanrader is.

Het verbaasde mij ook toen ik zag dat op MetaCritic het gemiddelde een punt hoger ligt, maar dat zal inderdaad te maken door een andere insteek die meer gericht is op fans van dit soort gameplay, waartoe ik de gemiddelde BudgetGaming lezer denk ik niet kan rekenen

Een review schrijf je toch voor de doelgroep van die bepaalde game? Bij een FIFA review geef je de game toch ook geen minder cijfer omdat Budgetgaming lezers wellicht geen voetbalfanaten zijn? Beetje aparte beredenering. Als je een hack 'n slash review schrijft lijkt het me logisch dat vooral hack 'n slash fans en fans van de anime de review lezen. Voor anderen is deze game niet zo belangrijk maar daar hoeft ie toch niet op afgerekend te worden?