Our World Is Ended - Day One Edition (PS4)
71 100 1

Review Our World Is Ended - Day One Edition (PS4)

Het einde van de wereld is een veelgebruikt onderwerp voor videospellen en andere media. Er zijn verschillende mogelijkheden waarop de wereld kan eindigen, mogen we deze media geloven. De nucleaire ramp, zombies, infecties, hongersnood zijn vaak oorzaken voor het einde van de wereld. Our World is Ended behandelt dit thema ook, maar dan op een meer virtuele manier. Our World is Ended is een visual novel, dus verwacht niet te veel actie, maar vooral veel lezen en af en toe keuzes maken.

Het begin van het einde?
Het verhaal begint in Asakusa, Japan. Asakusa is in de buurt van Kaminarimon (‘’de tempel met de grote lampion’’). Hier leren we Reiji Gozen kennen, hij is degene door wiens ogen we het verhaal meekrijgen. Reiji is een scholier en tegelijk een stagiair bij het spelontwikkelingsteam Judgement 7. Hij is een test aan het uitvoeren met een nieuw spel voor een nieuwe Augmented Reality Headset. Het programma wat hij aan het testen is heet W.O.R.L.D. Het programma verandert de omgeving rondom de gebruiker naar van alles wat de programmeur maar verzint. De programmeur en bedenker van W.O.R.L.D. is Sekai Owari, een zeer perverse man, maar ook oprichter en leider van Judgement 7. Tijdens het testen van de headset verandert hij bijvoorbeeld de kledij van Yuuno, een andere stagiaire, in een badpak. Dit is één van de opties van W.O.R.L.D. Tijdens het testen loopt het programma vast en raakt Reiji buiten bewustzijn. Als hij weer wakker wordt, bevindt hij zich in een andere wereld. Door de bril heen ziet hij de levenloze lichamen van zijn vrienden vastgenageld aan een gebouw. Na dit beeld komt hij weer terug naar de echte wereld en zet hij de headset af.

Na deze vage gebeurtenis gaat de ontgoochelde Reiji samen met Yuuno naar het hoofdkwartier van Judgement 7. Hier leren we de rest van de leden van Judgement 7 kennen, wat ook de hoofdpersonages zijn voor de rest van het verhaal. Owari is heel enthousiast over de kracht van zijn W.O.R.L.D. programma en wil het graag tonen aan de rest van het team. Het programma loopt echter weer vast en iedereen wordt weer wakker, echter blijkt de realiteit niet helemaal normaal te zijn. Alle leden bevinden zich in een alternatieve virtuele realiteit. Ze zijn opgesloten in een deel van Asakusa en personages uit voorgaande spellen – ontwikkeld door Judgement 7 – zijn tot leven gekomen. Heel wat vragen spoken door je hoofd: Hoe zijn ze hier precies terechtgekomen? Wat betekent het visioen van Reiji? Maar het belangrijkste: Hoe komen ze hier weer weg?

Een tussenstukje
Ik ga niet meer over het verhaal loslaten, daarvoor moet je toch echt het ‘’spel’’ gaan halen. Je wordt gemakkelijk in het verhaal van Our World is Ended getrokken en er zijn nog genoeg andere vragen die onbeantwoord zijn en dit eerst ook zullen blijven. Hierdoor blijf je geïnteresseerd en wil je verder lezen. Het enige waar ik mij aan stoorde tijdens het ‘’spelen’’, waren de vele dialogen die gerelateerd waren aan de boezemgrootte van de verschillende vrouwelijke personages. Dit had naar mijn idee wel wat minder gemogen. In het begin was het nog wel grappig, maar na een tijdje begint het een beetje vermoeiend en irritant te worden. Het past wel precies bij het perverse karakter van Sekai en het is natuurlijk Japans. Alle personages zijn interessant geschreven en hebben allemaal unieke kenmerken en achtergronden. Over de achtergronden kom je steeds meer te weten naarmate het verhaal vordert. Om een voorbeeld van de kenmerken te geven: Iruka schreeuwt altijd allerlei woorden, wat zijn ding is.

Het einde van het audiovisuele aspect?
Our World is Ended is een standaard visual novel. Je kijkt gewoon naar stilstaande achtergronden met getekende personages. Geen bewegende beelden zoals bij Steins;Gate Elite of foto’s zoals bij 428: Shibuya Scramble. De personages en achtergronden zijn wel goed vormgegeven, ook al had er hier en daar nog wel een extra tekening of kleine animatie bij gemogen. Dit zou sommige scènes duidelijker maken. Voice-acting is ook erg belangrijk in een visual novel. Niets is zo irritant als constant naar vervelende stemmen te moeten luisteren. Dit is prima in Our World is Ended. Er is alleen Japanse voice-acting beschikbaar, maar deze is van goede kwaliteit en er was geen enkel personage waar ik mij aan ergerde. Mocht je liever geen Japanse voice-acting willen, dan kan het ook uitgezet worden.

Keuzestress
Een visual novel is natuurlijk niet compleet zonder dat er keuzes worden gemaakt. De keuzes die je maakt met Reiji kunnen op twee verschillende manieren plaatsvinden. De eerste manier is gewoonweg een simpele lijst met opties waar je rustig tussen kunt kiezen. De ander mogelijkheid is er eentje waarin Reiji een beetje paniekerig is en de tekst over het scherm gaat. Het is dan aan jouw om hieruit de beste keuze te maken. Als je te laat bent dan zegt Reiji helemaal niets. Vaak zijn de antwoorden dubbelzinnig, wat kan leiden tot hilarische scenario’s. Echte gevolgen zijn er niet na deze keuzes, alleen de relatie met de verschillende dames kan wat veranderen. Maar daar blijft het ook bij.

Our World is Ended is uiteindelijk zeker een interessant verhaal. Het schotelt een werkelijkheid voor met de virtual reality die niet vaak gebruikt wordt. Mocht je door het perverse heen kunnen kijken dan krijg je een goede visual novel voorgeschoteld met interessante personages en een goed verhaal.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Our World Is Ended - Day One Edition (PS4)

• Eindcijfer 71