Persona 4: Arena Ultimax (Xbox360)
85 100 1

Review Persona 4: Arena Ultimax (Xbox360)

Ontwikkelaar Arc System Works staat bekend om zijn sterke fighting games. Zo waren ze eerder al verantwoordelijk voor gamefranchises als BlazBlue en Guilty Gear. Het zijn wel echt games die voor een select publiek zijn, want je moet van zowel fighting games houden als het anime-achtige stijltje. Is dit echter jouw ding, dan zou Persona 4 Arena Ultimax wel eens een game voor jou kunnen zijn. De samenwerking van Arc System Works en Atlus heeft blijkbaar zijn vruchten afgeworpen, want Persona 4 Arena Ultimax (P4AU) borduurt voort op Persona 4 Arena, dat anderhalf jaar geleden uitkwam.

De hoofdmoot van P4AU speelt zich af in de verhaalmodus. De game pakt het verhaal enkele dagen na de gebeurtenissen van het voorgaande deel op. De fikse verhaallijn is typisch Japans en daardoor niet voor iedereen weggelegd. Het is namelijk een hele kluif om door alle, soms nutteloze, dialogen heen te komen. Het zijn er ook nogal wat, waardoor de gevechten een beetje naar de achtergrond lijken te worden gedrukt. Daarnaast zijn de conversaties zo nu en dan vrij dubieus, zoals je alleen in Japanse titels terugziet.

De vernieuwingen ten opzichte van Persona 4 Arena
In de kern blijft P4AU onveranderd; de 20+ vechters zijn verder uitgebalanceerd en er zijn enkele kleine aanpassingen aan het vechtsysteem gedaan, zoals je kunt verwachten van een sequel. In P4AU kies je tegelijkertijd met een karakter, ook de Persona die bij hem of haar hoort. Tijdens het gevecht kun je deze Persona oproepen om speciale aanvallen uit te voeren. Nieuw is het zogenaamde ‘S-Hold systeem. Hoe langer je de A knop vasthoudt, hoe sterker je aanval wordt. Houd je hem zelfs lang genoeg vast, dan krijg je een instant kill aanval. Dit is een slim systeem om te voorkomen dat spelers tijdens gevechten te ver van elkaar wegblijven, want dan zou iemand tijd genoeg krijgen om een instant kill uit te voeren. Zo blijven de  gevechten constant van het scherm afspatten. De meer dan twintig achtergronden waar je in strijdt zien er goed uit, van bizarre droomwerelden tot de bekende anime straatjes. Elke wereld lijkt wel iets magisch over zich heen te hebben.

Ook nieuw zijn de Shadow-type karakters, dit zijn eigenlijk de schaduwversies van het huidige karakter rooster. De Shadows zijn meer gefocust op de aanval en hebben tevens een grotere levensbalk dan de normale fighters. Daarnaast krijgen ze toegang tot een zogenaamde ‘Shadow Frenzy’, die ze een korte tijd oneindig SP biedt. Deze SP heb je overigens nodig om speciale aanvallen met je Persona uit te kunnen voeren. Het lijkt hierdoor alsof de Shadows een tikkeltje te krachtig zijn gemaakt. De krachtigere offensieve vaardigheden gaan echter ten koste van de defensieve mogelijkheden, terwijl aanvallen ook nog eens 20%  minder schade doen dan hun normale tegenhanger. Je neemt dus een risico wanneer je een Shadow-type neemt, maar de beloning is ook hoog.

Beginners worden geholpen
Aangezien de game voor beginners misschien wat overweldigend overkomt, is er gelukkig een uitgebreide tutorial en challenge mode. Deze is ook wel nodig, want elke karakter speelt compleet anders. De tutorial neemt je aan de hand mee langs alle basisaanvallen, waarna je vervolgens in de challenge mode wordt uitgedaagd om de iets lastigere combo’s uit te proberen. Door middel van deze twee modi, krijg je vrij snel de nodige aanvallen van een karakter onder de knie. Het is overigens wel opvallend dat de combo’s van de Shadows een stuk verder gaan en ingewikkelder lijken dan de combo’s van de normal-type vechters. Het ziet er dan ook naar uit dat de Shadows voornamelijk voor de wat meer ervaren spelers zijn weggelegd.

Verder is ook de Golden Arena weer terug. In deze Golden Arena krijg je een stroom van vijftig vechters die je mag doorploegen. Elke keer wanneer je wint, krijg je ervaringspunten die je kunt gebruiken om je personage verder te levellen. Zo kun je je karakter bijvoorbeeld laten focussen op kracht, of juist meer op snelheid. Op die manier kun je een personage enigszins inrichten naar jouw manier van vechten. Tevens krijg je er zo nu en dan ook een special skill bij, die je bijvoorbeeld de kans biedt om automatisch de eerste aanval die op je uitgevoerd wordt tegen te houden. Opvallend is trouwens dat je in diverse modi, waaronder Golden Arena, de Auto Mode kan aanzetten. De computer neemt het vechten vervolgens van je over, waardoor je eigenlijk alleen nog maar toe hoeft te kijken.

Tot slot  wil ik nog een belangrijk punt maken rondom de online multiplayer. Op het moment van schrijven heb ik zo nu en dan online geprobeerd te spelen, maar als je op iemand zoekt die van een vergelijkbaar niveau is duurt het heel lang voor je daadwerkelijk iemand online vindt om tegen te spelen. Haal je echter de voorwaarde weg dat iemand van vergelijkbaar niveau is, dan word je helemaal lens geslagen door enkele super ervaren spelers. Maar zelfs hiervan waren er niet heel veel online, waardoor ik soms alsnog geen tegenstander vond. Houd er bij een eventuele aanschaf dus rekening mee dat de online userbase een selecte groep zal zijn in Europa.

Je kunt zien dat Arc System Works een pareltje heeft weten te maken van Persona 4 Arena Ultimax, ook al is duidelijk dat het hier om een niche-doelgroep gaat. Als je alleen affiniteit hebt met de Shin Megami Tensei Persona RPG, maar niet met fighting games, dan is dat niet voldoende. Daarnaast moeten de typisch Japanse verhaaltjes en artstyle je echt liggen. Voor die ‘happy few’ is Persona 4 Arena Ultimax een prima game, terwijl ook bezitters van Persona 4 Arena niet worden teleurgesteld. De Shadows zorgen namelijk voor een nieuwe uitdaging en rechtvaardigen een aanschaf. Kortom, je moet er echt van houden. Doe je dit niet, dan gaat deze titel daar niets aan veranderen.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman.

Oordeel Persona 4: Arena Ultimax (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 6100