Project Gotham Racing 2 (Xbox)
94 100 1

Review Project Gotham Racing 2 (Xbox)

Bizarre Creations heeft met Project Gotham Racing eigenlijk al sinds de launch van de Xbox de beste racegame die er voor de groene doos verkrijgbaar is in eigendom. Zoals het een succesvolle game beaamt, waren de verkopen hoog en zoals het in de game en film industrie gebruikelijk is, is een vervolg niet vergezocht. Zo ook bij PGR niet. 2 Jaar na dato komt Bizarre dan ook met een vervolg die de verassende titel “Project Gotham Racing 2” draagt. Sequels staan helaas niet altijd garant voor succes en verwachtingen zijn er vaak voor om omgezet te worden in teleurstelling. Voldoet PGR2 aan de eisen die we stellen of is het slechts een cash-in? Je leest het hier…

Ready, set…. GO!
Om bij het begin te beginnen draait PGR2 net als zijn voorganger om het verdienen van Kudos, punten die aan een speler toegekend worden wanneer deze met stijl rijdt. Dit houdt in dat je wanneer je bijvoorbeeld een bocht in een goede lijn rijdt, de kerbs zo raakt dat je 2 wielen licht of iemand inhaalt, een bepaalde hoeveelheid punten in je zak gestoken krijgt. Hierbij kan je combo’s uitvoeren waardoor je bij meer verschillende moves meer bonuspunten krijgt. Zo’n combo loopt af wanneer je 2 seconde lang geen punten verdient of wanneer je de omringende vangrail of muur een te close bezoekje brengt. In het laatste geval verlies je ook nog eens je bonuspunten die waren opgebouwd bij de huidige combo. Door het verzamelen van Kudos kan je jouw Kudos Rank omhoog krikken, waarbij je telkens Kudos Tokens verdient. Deze Tokens kan je later uitgeven aan het brede scala aan auto’s die PGR2 biedt. Dit alles gebeurt in de Kudos World Series, de speelmode waar het eigenlijk allemaal om draait. Hier kom je de verschillende challenges die Bizarre in de game wist te proppen tegen welke je allemaal zal moeten passeren wil je vorderingen maken in de game. Door het voltooien van deze challenges verdien je namelijk, het liefst in combinatie met de nodige stijl moves, de fel begeerde Kudos en komen er nieuwe cups en dus auto’s vrij.

De opbouw van de cups is vergelijkbaar met die van de topserie Gran Turismo voor de PlayStation 2. Voor elke cup waar je aan meedoet heb je de keuze uit een bepaalde selectie aan auto’s. Deze auto’s kan je, zoals gezegd, kopen van de Kudos Tokens die je in de wacht sleept, waardoor je een garage kweekt waar menig rapper u tegen zegt. De challenges laten je elke hoek en mogelijkheid van het spel zien, en oefenen jou op dat gebied. Zo is er de Cone Challenge, die je voltooit door in een lap zoveel mogelijk Kudos te verzamelen en je dus gedwongen wordt tot het rijden met stijl. Dan is er de Speed Camera, waarbij je voor de verandering met een zo hoog mogelijke snelheid geflitst probeert te worden. Om deze camera te passeren zal je eerst een bocht of twee moeten nemen, waardoor je dus op zoek moet gaan naar de ideale lijn. De andere modi verlangen gewoon hoge snelheden, bijvoorbeeld de Overtake challenge, waarbij je binnen een bepaalde tijd een bepaald aantal tegenstanders moet inhalen, of de One on One die jou tegen een tegenstander in de startblokken zet. Uiteraard is er een Street Race challenge, wat een race in de simpelste zin van het woord is; een bepaald aantal laps sneller dan de tegenstanders afleggen. Als laatst zijn er de Hot Lap en de Timed Run, welke je binnen een gestelde tijd een race laten voltooien.

Skils
PGR2 heeft voor ieder wat wils. Naast het ruime aanbod aan challenges heeft Bizarre ook nog voor maar liefst 5 verschillende moeilijkheidsgraden gezorgd, variërend van Novice tot Expert. Afhankelijk van de keuze die je maakt is het niveau van de AI van de tegenstander, de benodigde eindpositie en de omvang van de prijzenpot. Krijg je bij Expert races, welke overigens ook alleen voor de “experts” ofwel de fanatiekelingen/die-hards bestemd zijn, 5000 Kudos, de Novice stand geeft je slechts 500 Kudos voor het vervullen van de gestelde eisen. Wussy’s onder ons kunnen dus voor de Novice stand gaan, maar aangezien alleen je beste score voor een challenge telt (en je dus niet telkens weer die makkelijke race kan doen voor easy money) zal je nooit elke auto kunnen unlocken. De keuze is dus aan jou.

Het completeren van de Kudos World Series zal met 14 autoklassen en meer dan 150 races de nodige uurtjes vergen, maar wanneer gedaan is de game nog lang niet afgelopen. Bizarre heeft namelijk nog een Arcade mode op het DVDtje weten te proppen waarbij je een weg moet banen door 60 challenges, welke onderverdeeld zijn in 3 categorieën, de Cone Challenge, de Street Race en de Timed Run. Deze challenges moet je met een vastgestelde auto halen en wanneer dat lukt zal je Kudos rekening weer oplopen. Is ook dit niet genoeg is er natuurlijk altijd nog de voor zich sprekende Time Trial mode en de offline Multiplayer mode voor 4 spelers.

Gameplay
De game stuurt kort gezegd als een droom. Natuurlijk zijn er wat vaardigheden en oefeningen nodig voordat je en bocht met souplesse kan nemen, maar als dit na wat uurtjes trainen lukt is het alle moeite waard. De auto’s luisteren realistisch en strak naar jouw besturingen, mits het goed weer is. Weer een punt waar Bizarre rekening mee heeft gehouden. Bij regenval gaan de bolides namelijk in no time in een slip waar je na veel pijn en moeite pas weer uitkomt. Bovendien heeft elke auto een andere grip waardoor je bij elke nieuwe auto eerst moet wennen aan de besturing. PGR2 is een duidelijk geval van “easy to learn yet difficult to master”, iedereen kan er mee aan de slag, maar wil je een noemenswaardige tijd neerzetten dan zal dat vele uren oefening vergen.

Gotham Alive
De Live functie van PGR2 is hoe we ‘m het liefst overal zien. De online functie is zodanig uitgebreid dat het velen monden zal doen openslaan. Als eerste is het een bijzonder feit dat elk stukje van de game in connectie staat met Live, waarbij ongeveer alles wat je doet door middel van scoreboards wordt bijgehouden. Elke van de 150 races, 60 arcade races en vele Time Attack’s heeft een eigen scoreboard waarop je te zien krijgt hoe goed of slecht jouw tijd of score is ten opzichte van die van de wereldtop. Niet alleen kan je dus proberen een plekje te veroveren in deze fel begeerde top, ook kan je van je concurrenten leren. De Ghosts van de top 10 tijden per track staan namelijk online! Dit betekent dat de geheimen van de beste racers gewoon te downloaden zijn en dus niet echt geheim meer zijn. Vlieg je er dus altijd uit bij die nare haakse bocht? Kijk simpelweg hoe de nummer 1 het gedaan heeft en gebruik deze info om ook jouw tijd flink aan te scherpen. Alsof dit alles nog niet genoeg is kan je ook nog eens online met maximaal 8 spelers racen. Zet je vrienden dus te kijk door al je skills in de strijd te gooien!

Maar ook voor mensen die niet de luxe van Xbox Live kennen is er genoeg te beleven aan deze game. Ook al mis je al die bovengenoemde extra’s, het racen met maximaal 3 vrienden verlengt de levensduur meer dan genoeg. Zonder enig verlies van snelheid en al te veel detail stelt PGR2 de Xbox met deze mode op de proef, wat gelukkig geen problemen oplevert. Het enige nadeel is dat je door het kleine schermpje vaak niet elke bocht of chicane ziet, wat nog wel eens aan de ene kant hilarische en aan de andere kant frustrerende momenten op kan leveren.

En verder?
Genoeg modi om een poosje zoet mee te blijven dus. Naast dit ontzettend brede aanbod aan race varianten heeft Bizarre er gelukkig ook voor gezorgd dat je naast het zetten van de beste tijd ook nog allerlei dingen te unlocken hebt. Allereerst stuurt de game je door 11 verschillende steden waarbij in elke stad een bepaald parcours is uitgezet om jouw racemonster doorheen te laten manoeuvreren. PGR2 laat je Chicago, Stockholm, Yokohama, Moskou, Hong Kong, Florence, Edinburgh, Sydney, Washington D.C., Barcelona en de Nurburgring Nordschleife van dichtbij zien. Elk van deze steden heeft zijn eigen stijl en feeling, wat voor de nodige afwisseling zorgt. Doe je op het ene moment je uiterste best om je door de lastige bochten in Stockhol te wringen, krijg je op een ander moment de vrijheid van je leven als je de snelwegen van Washington of Moskou test. Als uitzondering op de rest is er de Nurburgring Nordschleife. Hier race je daadwerkelijk over een track en kom je steeg nog huis tegen. Ondanks het feit dat deze track niet helemaal bij de stijl van de game past is het toch een aangename toevoeging aan een reeks prima tracks. Hoewel de tracks ontzettend uitgebreid en overweldigend zijn, ogen ze een beetje saai een levenloos. Niet dat dit de pret ook maar enigszins kan drukken, want met de snelheid die PGR2 biedt heb je toch geen tijd voor “sight-seeing”.

Naast de vele tracks, die ook nog eens onder verschillende weersomstandigheden bereden kunnen worden, biedt de game ons ook nog eens meer dan 50 auto’s, wisselend van de Volkswagen Golf tot de Ferrari Enzo. Deze kunnen zoals gezegd ontgrendeld worden door de Kudos Tokens die je verzameld hebt uit te geven. Zit je te twijfelen tussen een stel auto’s? Geen probleem, want in de showroom kan je de bolides nader bestuderen en zelfs een testritje maken. Zo kan je er voor zorgen dat jouw zuurverdiende Kudos goed terecht komen. De auto’s zijn stuk voor stuk meesterwerken, elk met een realistisch schademodel en diepe details. Zo heb je de Porsche Boxter waarbij, wanneer je ongeveer 90 rijdt, de spoiler automatisch omhoog gaat. Dit alles wordt ondersteund door geweldige lichtreflecties die de game volwaardig realistisch doen lijken.

The Last Lap
De graphics zijn geweldig, maar niet perfect. Aan de ene kant ziet de game er over het algemeen prachtig uit met gedetailleerde auto’s en mooie grote omgevingen, maar aan de andere kant zijn de steden waarin je rijdt wat dood een levenloos. Verder kent de game wat grafische foutjes, zoals het feit dat de omgevingen geen schaduw hebben en de straat waarin je rijdt, wanneer omringd door gebouwen, gewoon volledig duister gemaakt wordt. Natuurlijk is dit muggenziften, maarja, een recensist moet altijd wat aan te merken hebben. De kleine foutjes die ik noemde zijn geenszins redenen om deze game niet aan te schaffen, integendeel, je merkt ze nauwelijks op en komt ze pas tegen als je er naar op zoek gaat.

Ook op het geluid gebied heeft Bizarre de handjes flink laten wapperen. Elk van de meer dan 50 auto’s heeft zijn eigen geluid en net als in het echt is een Mini Cooper gemakkelijk van een Porche Carrera te onderscheiden. Helaas treffen we op de achtergrond van de realistische geluiden die uit de virtuele motoren komen een wat suffe soundtrack aan. Deze soundtrack kan veranderd worden door de radio er bij te pakken (rechter analoge stick) maar eigenlijk heb je alleen maar keuze uit niks toevoegende muziek.

Al met al is PGR2 een klassieker geworden die nog lang in vele hoofden rond zal zwerven. Met een levensduur die offline ongekend lang is en bij Live oneindig is zal deze game lang en veel in de DVD drive van menig Xbox ronddraaien. PGR2 is zonder twijfel het meest uitgebreid van welke game dan ook in de line-up van Microsoft en dat is best een applausje waard. Zo ook de graphics, die op sommige, minuscule, vlakken ietwat tegenvallen, maar over het algemeen likkebaard materiaal bieden. PGR2 is een must voor elke Race liefhebber en eigenlijk ook elke andere gamer die in het bezit van een Xbox is. Top.

Oordeel Project Gotham Racing 2 (Xbox)

• Graphics 94
  • Gameplay 98