Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 Record Breaker (3DS)
78 100 1

Review Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 Record Breaker (3DS)

Remakes binnen gaming zijn voor de nieuwe consoles inmiddels een begrip, de één wat succesvoller dan de ander. Er zijn zelfs af en toe remakes van een Nintendo DS-titel naar de 3DS. Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2: Record Breaker is een herziene versie van Devil Survivor 2 die al eerder was uitgekomen voor de DS in 2011. Heb je deze gemist dan heb je nu alsnog de kans om deze game uit te checken, of is de game inmiddels al zo verouderd dat je beter kunt wachten op een volgend deel?

Record Breaker is eigenlijk meer dan een remake. Het is een soort van deluxe uitvoering van Devil Survivor 2. In Record Breaker kun je namelijk direct kiezen uit twee verhaallijnen. De eerste verhaallijn speelt zich af tijdens de zeven dagen durende beproeving waar de mensheid wordt bedreigd door de Septentriones. Als je Devil Survivor 2 hebt doorgespeeld ben je hier al helemaal mee bekend, want het is het originele verhaal.

De tweede verhaallijn is een geheel nieuw avontuur dat zich direct afspeelt na de gebeurtenissen uit Devil Survivor 2. Hier moet je nog even flink aan de bak om de wereld nog een maal te redden. Ook al is dit tweede gedeelte niet zo groot als het origineel, toch voegt het nog eens zo’n 25 uur extra gameplay toe aan het toch al fikse avontuur. Het is fijn dat je meteen aan het begin kunt kiezen welk avontuur je wilt starten. Stel dat je Devil Survivor 2 al hebt doorgespeeld, dan kun je direct aan de slag met het nieuwe gedeelte. Ten opzichte van de DS-uitvoering is er nu ook een gemakkelijkere moeilijkheidsgraad toegevoegd. Meestal ga ik persoonlijk voor de wat lastigere optie om zo de nodige uitdaging in mijn games te hebben. Maar op die keuze kwam ik na een paar uur al gauw terug, want Record Breaker is oprecht een moeilijke game te noemen. Daarnaast is de leercurve qua zwaktes en sterktes van je monster en andere aanvallen vrij hoog. Hierdoor kost het wat tijd om alles goed door te krijgen. Gelukkig kan je ten alle tijde wisselen. Dus als het te lastig of te gemakkelijk wordt kan je de uitdaging altijd aanpassen.

Typisch Japanse verhaallijn
In het originele verhaal ontmoet je Daichi, een goede vriend. Hij heeft net de Niceaea app gedownload. Op zich niets vreemds, ware het niet dat deze applicatie filmpjes laat zien van de laatste momenten van iemand die gaat sterven. Het gaat hier om mensen die dicht bij je staan. Al snel gebeuren er vreemde dingen en speelt het verhaal zich af om de verwoesting en redding van Tokyo. Ook al wordt er heel wat drama in de mix gegooid, je raakt nooit echt compleet verbonden met het verhaal. Daar is het allemaal net iets te generiek voor. Daarnaast is de voorgevel van het schoolmeisje Io gewoon net iets te groot om haar volledig serieus te kunnen nemen. Het is typisch een Japans dingetje waar je van moet houden. Voor de rest zijn overigens de personages sterk uitgevoerd en voor het eerst is nu ook werkelijk alle dialoog in het Engels ingesproken. Een aangename toevoeging naar mijn mening.

Final Fantasy Tactics meets Shin Megami Tensei
Devil Survivor combineert het Final Fantasy Tactics / Disgaea vechtprincipe, waarin je je personages om beurten over een veld stappen moet laten zetten om een vijand vervolgens aan te vallen, met de wereld van Shin Megami Tensei. Net zoals je van de serie gewend bent, gebruik je demonen om voor je te vechten. Elk personage kan er twee tegelijk meenemen in de strijd. Wanneer je voor de gemakkelijke moeilijkheidsgraad kiest, komt het vooral neer op het meenemen van sterke demonen. De lastigere moeilijkheidgraad voegt er nog een flinke strategische saus aan toe waarbij je echt heel goed met zwaktes van monsters rekening moet houden en goed je best moet doen om je teams uit te balanceren wil je met de overwinning aan de haal gaan. Vijanden voelen namelijk telkens een tikkeltje overpowered aan. Vooral de minibazen vegen je team vrij snel van het veld. De overwinning kan daardoor wel bevredigender zijn, maar dat neemt niet weg dat het soms frustrerend is om drie keer een gevecht van een half uur telkens opnieuw te moeten doen.

Missies binnen de gevechten variëren verder van het verslaan van alle vijanden tot het rennen van de ene kant van het speelveld naar de andere. Niet heel origineel, maar het werkt. De personages komen voornamelijk tot leven buiten de gevechten waar het verhaal aan elkaar gepraat wordt middels een enorme hoeveelheid dialogen en cutscenes. Het is niet alleen maar cutscenes doorklikken, want de keuzes die je af en toe maakt tijdens een gesprek kunnen de affiniteit van elk personage met jou beïnvloeden. Hoe liever iedereen jou vindt, hoe meer statusbonussen zij krijgen, ook wel het Fate systeem genaamd. Daarnaast kun je soms niet met iedereen tegelijk spreken omdat elk gesprek een bepaalde tijdsduur heeft. In zo’n geval moet je keuzes maken met wie je wilt spreken en wie je daarmee langzaam hoger wilt zien te krijgen in vriendschapsrang, om zo weer meer statusbonussen te ontgrendelen.

In principe komt de gameplay dan ook neer op het doorlopen van de cutscenes en het uitvoeren van gevechten. De scenes worden geactiveerd via een menu en hetzelfde geldt voor de gevechtssituaties. Je kunt dus niet vrij rondlopen door een wereld om bijvoorbeeld winkeltjes te bezoeken of je monsters wat verder door te levellen voor je aan een nieuw gevecht begint. Voor diegene die Devil Survivor al eerder hebben gespeeld, is dit niets nieuws, maar voor diegene die net beginnen, is dit goed om te weten, want het is misschien anders dan je van andere Shin Megami Tensei-games gewend bent.

Gotta catch 'em All...in de veiling
Met de Nicaea app kun je tevens demonen controleren. Demonen kun je als een soort Pokémon verzamelen. Er zijn in totaal 225 verschillende monsters die je aan je team kunt toevoegen. Waar je echter in andere delen ze in het wild tegenkomt en uiteindelijk voor je kunt winnen, komt het in Devil Survivor 2 voornamelijk aan op het winnen van veilingen. Demonen worden ter veiling aangeboden en je moet proberen een winnend bod uit te brengen. Aan de hand van hoe nerveus de medebieders zijn en wat hun gemiddelde bod meestal is, kun je vervolgens ongeveer inschatten wat hun bod zal gaan zijn.

Het is leuk bedacht, maar voelt tegelijkertijd een beetje vreemd aan. Met name omdat je de eerste aanwinsten aan je team toevoegt door in het wild contracten met ze te sluiten. Vervolgens verdwijnt dit concept enigszins en komt het dus aan op biedingen uitbrengen. Het voordeel is wel dat je op deze manier gemakkelijk aan dubbele demonen kunt komen, die je uiteindelijk weer kunt trainen en gebruiken voor een fusie om zo je team sterker te maken. Demonen fuseren is een belangrijke functie om sterkere krijgers te krijgen. Je weet in eerste instantie echter nooit zeker welke nieuwe demoon je uit een fusie krijgt. Dat maakt het een best leuke feature omdat het resultaat soms best verrassend kan zijn.

Wel jammer aan Record Breaker is het feit dat de DS-graphics inmiddels redelijk verouderd aanvoelen. Het speelveld en de karakters en monsters die erop staan doen duidelijk denken aan het DS-tijdperk. Maar met name de ingame gevechten voelen verouderd aan omdat je alleen de knal van een aanval ziet. Je ziet bijvoorbeeld niet je karakter daadwerkelijk aanvallen. Het is niet wat je van een 3DS-titel zou verwachten. De nieuwe Pokémongames zijn hier in ieder geval al ruim overheen gegaan op het gebied van kwaliteit. Dit is natuurlijk niet meer dan logisch, maar hier merk je dus het meeste aan dat het in dit geval om een remake gaat. Tijdens de verhalende scenes merk je hier overigens weinig van. Deze zitten wel nog prima in elkaar. Er wordt some ook mooi gebruik gemaakt van het bovenste scherm waarbij soms scenes doorlopen in het ene naar het andere scherm. Daarnaast zitten er in het tweede verhaal wat meer grafische truukjes in de cutscenes verwerkt waardoor de game net iets minder verouderd aanvoelt, maar het is en blijft de originele graphics engine.

Qua tijdsduur zit het met twee verhaallijnen helemaal goed. Je bent er wel even mee bezig om het gehele avontuur te doorlopen en de meer dan 150 demonen te verzamelen. Record Breaker is alleen wel iets minder toegankelijk dan bijvoorbeeld de Personaserie. Hierdoor is de game voor nieuwkomers misschien wat moeilijker om in te komen dan de echte Shin Megami Tenseifans. Het resultaat is dat deze nieuwste aanwinst in de Shin Megami Tensei-serie toch een beetje een niche titel is, wat ook blijkt uit het feit dat er weinig winkels de game momenteel aanbieden binnen Nederland. Als fan word je echter op je wenken bediend, want zelfs al heb je dit deel al eens doorgespeeld, krijg je dus nog een geheel extra verhaallijn voor je kiezen.
       Als je van uitdagende Japanse tactische RPG’s houdt, of gewoon fan bent van de serie, dan zal Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2: Record Breaker je zeker niet teleurstellen. Er zit genoeg content in om je vele treinritjes zoet te houden.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman.

Oordeel Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 Record Breaker (3DS)

• Graphics 65