Silent Hill HD Collection (PS3)
80 100 1

Review Silent Hill HD Collection (PS3)

De laatste tijd regent het HD uitgaves van PS2 klassiekers. Na onder meer de heruitgaves van Jak & Daxter, Tomb Raider, ICO, Shadow of the Colossus en Prince of Persia is het nu de beurt aan Silent Hill. Konami heeft hierbij de keuze laten vallen op Silent Hill 2 en 3. Zijn deze spellen na al die jaren nog steeds klassiekers binnen het genre survival horror genre?

Keuzes
Sommige mensen noemen het opvallend dat de eerste Silent Hill niet in deze collectie is opgenomen. De allereerste Silent Hill verscheen in een grijs verleden voor de allereerste Playstation en is daardoor niet eenvoudig te voorzien van een HD jasje. Hoewel deze titel niet zo bekend is als de latere delen is deze inmiddels als klassieker beschikbaar via de Playstation Store voor een schappelijk prijsje. Het was echter het tweede deel dat de serie in naam en faam deed groeien. Centraal in het verhaal staat James Sunderland, die middels een brief van zijn drie jaar geleden overleden vrouw, uitgenodigd wordt om naar Silent Hill te komen. In zijn zoektocht doorkruist hij het stadje, welke gehuld is in een enorme dikke mist.

In Silent Hill 3 draait het om Heather, een zeventienjarige jongedame, die op de hielen gezeten wordt door een detective en een occulte bende, die haar uiteindelijk in Silent Hill doen belanden. Met zijn release in 2003 verscheen Silent Hill 3 ruim twee jaar na het vorige deel en dat zie je er ook zeker aan af. Silent Hill 3 oogt veel kleurrijker en gedetailleerder, terwijl Silent Hill 2 het van redelijk grote pixels moet hebben en grote delen van het spel zich in de mist of in donkere gebouwen afspelen, waar je zaklamp nog je beste vriend is. Hoewel ik op diverse fora mensen heb zien zeggen dat ze graag Silent Hill: The Room ook graag in deze collectie hadden gezien, kan ik me daar niet in vinden. Silent Hill 2 en 3 zijn echt de toppers in de serie en de toevoeging van The Room zou mijns inziens alleen maar afbreuk doen aan die ervaring.

Survival horror
Waar ik al enigszins naar hintte in mijn recensie van Silent Hill: Downpour is dat deze games veel meer het label survival horror genre verdienen dan Downpour dat doet. Zowel James als Heather zijn niet bepaald de types die geregeld hebben moeten knokken om uit een gevaarlijke situatie te geraken en wegrennen is meer dan eens de beste oplossing. Daarnaast is de besturing opzettelijk een beetje onhandig en bijna ouderwets te noemen om de moeilijkheidsgraad nog wat op te krikken. Ook het onheilspellende geluid wat de radio opvangt bij naderend geluid, draagt helemaal bij aan de sfeer. Tel daarbij de diverse gruwelijkheden en walgelijke gestaltes op waar beide hoofdpersonages tegenaan lopen en je hebt een hel die je moet zien te overleven.

De ervaring van een survival horror game valt of staat met de audiovisuele ondersteuning. Hoewel de spellen bij vlagen de maag doen omdraaien, laat de visuele techniek toch wat steken vallen. Met name Silent Hill 2 wordt bij vlagen geteisterd door foutieve textures en oogt ondanks de opgewaardeerde graphics gewoonweg gedateerd. Het is te hopen dat Konami dit foutje met een patch zal oplossen. Overigens gaan de geruchten op het internet dat met name de techniek achter de PS3 versie te wensen overlaat. Dit heb ik zelf niet kunnen testen omdat ik geen Xbox 360 versie had om de vergelijking te kunnen maken. Hoewel de textures natuurlijk storend kunnen zijn, storen ze nooit zodanig dat je het spel aan de kant zal leggen. Gelukkig is het met het geluid stukken beter gesteld. Het spel ademt sfeer en de speler voelt de continue dreiging van de monsters dan ook als hete adem in de nek.

Tot slot maken de meerdere eindes en de daarmee gepaard gaande Trophies het zeer de moeite waard om beide delen meerdere keren te herspelen. Daarbij kan de speler het zich lastiger maken door de moeilijkheidsgraad en puzzels een standje hoger te zetten.

Waardig
Ondanks enkele technische oneffenheden is deze Silent Hill Collection de moeite waard. Een waardige survival horror titel zoals deze collectie wordt tegenwoordig helaas vrijwel niet meer gemaakt.

Deze review is geschreven door ConAir