StarFox: Command (NDS)
77 100 1

Review StarFox: Command (NDS)

De Star Fox serie is met dit nieuwste deel erbij gerekend vijf deeltjes oud. Het begon op de Super Nintendo, vervolgde zijn weg naar de Nintendo 64 om vervolgens met twee delen naar de Nintendo GameCube te gaan. Star Fox Command is het eerste deel van de serie op een handheld in plaats van een console. Hoort een spel als dit op de handheld? De dagen van de evil Andross zijn voorbij. Hoewel de aap heeft geprobeerd om met zijn troepen het Lylat system te ruleren, is het hem dit dankzij het Star Fox team niet gelukt. Het giftige Venom, de planeet vanwaar Andross opereerde, werd omgedoopt tot een verboden planeet. De Cornerian Forces zouden de boel in de gaten houden, en dit ging een flinke tijd goed. Echter werd de rust op een dag bruut verstoord. Een mysterieus leger steeg ineens op uit het giftige water van Venom, met aan het hoofd een leider die zichzelf de Anglar Emperor noemt. Van het één kwam het ander, en het Lylat system en zijn bewoners zaten weer diep in de problemen. Dit is een klus voor… Het Star Fox Team!

…Maar uhm, waar zijn die gasten van dat team dan? Helaas, na jaren van stilte is het Star Fox Team een beetje uit elkaar gevallen. Wanneer ROB het Star Fox Team waarschuwt over de nare gebeurtenissen, komt alleen Fox McCloud zelf opdagen. Hoewel Fox een zeer belangrijke schakel in het team is, kan hij de wereld natuurlijk niet redden zonder hulp van zijn voormalige teamgenoten.

Gelukkig hoeft dit ook niet, want hoewel Fox er aan het begin in zijn eentje voor lijkt te staan, wordt later in het spel duidelijk dat je toch wel een hoop vriendjes hebt. Meer dan in voorgaande delen zelfs. In totaal kun je namelijk met veertien characters vliegen. Zo kun je naast Fox onder andere kiezen uit Falco Lombardi, Krystal, Slippy Toad, Wolf O'Donnell, Panther Caruso en Leon Powalski. Naast het Star Fox Team en het Star Wolf Team zijn er dus nog meer piloten, maar deze moet je maar lekker zelf ontdekken.

Waarom er zoveel speelbare characters zijn? Omdat er in totaal zo'n negen verhaallijnen te vinden zijn, afhankelijk van de keuzes die je in de game maakt. Verschillende bazen zul je dus ook tegenkomen en zo nu en dan ook herkennen. Zo vinden we Andrew Oikonny terug als één van de bazen. Deze aap is het neefje van Andross en een ex-lid van het Star Wolf Team. Een andere bekende vijand is Pigma Dengmar, het egoïstische varken dat voor zowel het Star Fox Team als het Star Wolf Team heeft gevlogen voor het geld, en tevens de verantwoordelijke voor de dood van Fox McCloud's vader.

Qua levensduur zit het dus wel goed met de game, maar dan zitten we nog met de besturing. De besturing van de game is op zich prima te doen. Hoewel het eventjes wennen is om met een touch-screen te werken in plaats van met knopjes, is het niet onmogelijk. Het had een stuk fijner geweest als je ook met knoppen kon spelen, maar we moeten het doen met wat we krijgen. Door rondjes te maken op het touch-screen zul je je ruimteschip laten spinnen. De snelheid van het voertuig voer je op door een lijn omhoog te trekken en het sturen gaat heel simpel: sleep de stylus in de gewenste richting en je voertuig volgt. Op het onderste scherm voer je de besturingen uit, op het bovenste scherm zie je de actie.

Naast het echte gebruik van het touch-screen om te sturen, zie je ook een paar getekende knopjes op het onderste scherm, zoals bommen die je kunt oppakken om ze ergens te droppen en twee soorten pijlen. De pijlen zorgen ervoor dat je een halve of een hele looping maak, waardoor je kunt ontsnappen aan vijanden die je vanachter proberen af te schieten. Schieten doe je met één van de DS knoppen naar keuze.

Voordat je echter aan al deze actie begint, zul je de gehele planeet van een bovenaanzicht te zien krijgen. Hier is het de bedoeling dat je door middel van een turn-based strategie systeem naar het actiegedeelte gaat. Onderweg zul je items tegenkomen, zoals raketten en extra tijd. Je kunt op een gegeven moment bijvoorbeeld kiezen om ROB vanaf de Great Fox een groepje vijanden af te laten schieten met een raket, om Slippy een aantal items te laten pakken en om Fox richting de vijanden te laten vliegen om een gevecht aan te gaan. Het is dus niet alleen hersenloos wat ruimte-engerds afknallen, je moet zo nu en dan ook nog eens nadenken.

Ben je na al dit singleplayer gebeuren eindelijk klaar, dan kun je je nog steeds prima vermaken met Star Fox Command. Via de DS Download Play kun je tot en met zes spelers nog heel wat multiplayer fun beleven. Ben je een online gamer, dan wordt jij vast ook blij van deze game, want tot en met vier spelers kun je ook online elkaar uit het ruimteschipje knallen. In de multiplayer scoor je geen punten door elkaar af te knallen, maar door het verzamelen van de sterren die worden achtergelaten bij vernietiging.

Grafisch gezien is het natuurlijk weinig vergeleken met eerdere delen, maar aangezien de Nintendo DS weinig heeft laten zien dat er mooier uitziet, is het zeker niet slecht te noemen. Bij het soundgedeelte is de muziek ook niet beroerd, maar helaas (wel begrijpelijk) is de voice-acting ingeruild voor het gezellige bladiebladieblabla, de wartaal, het irritante geknetter of hoe je het ook wilt noemen. Bij de options kun je door middel van de DS microfoon wat vragen beantwoorden, waarna de characters praten in jouw stijl. Het werkt wel, maar niet goed. Toch wel een grappige toevoeging.

Conclusion
Al met al kan het best, zo'n Star Fox game op de handheld. Fans van de eerdere delen mogen dit zeker niet in de schappen laten liggen, anderen zou ik aan willen raden om het eerst te proberen. Het is namelijk typisch zo'n game die de één helemaal geweldig vindt, maar waarvan de ander vindt dat ze het nooit hadden moeten maken. Geen topper dus, maar ook absoluut geen mislukkeling.

Oordeel StarFox: Command (NDS)

• Eindcijfer 77

Aantal keer bekeken: 3312