Syphon Filter: Dark Mirror (PSP)
88 100 1

Review Syphon Filter: Dark Mirror (PSP)

Ben jij er zo een die al tijden wacht op betere graphics en hogere framerates? Zo iemand die niet kan slapen totdat de dag gekomen is dat de PlayStation Portable zijn maximale prestaties kan waarborgen? Iemand die al kwijlt bij de gedachte dat Sony de 333 megahertz processor eindelijk volledig openstelt voor gebruik? Stop met dromen, de oplossing is nabij. De aanstormende titel Syphon Filter: Dark Mirror is namelijk zonder twijfel één van de mooiste games voor de PSP die ik tot nu toe voorbij heb zien komen!

Lekker geil
Nu is de brute grafische kracht natuurlijk ook niet alles; het innerlijk is minstens even belangrijk als het uiterlijk. Het uiterlijk van deze titel zit dus wel snor, maar heeft Dark Mirror ook een lief, zacht en eventueel geil karakter? Kijkend naar het verleden deed de serie het zowel goed als slecht. Het origineel op de eerste PlayStation was uitermate sterk. Ultieme stealth actie die door elke Metal Gear Solid fan gedigged werd. Vanaf deeltje drie liep het helaas alleen maar bergafwaarts met als dieptepunt de game Syphon Filter: The Omega Strain voor de PlayStation 2. De serie stierf langzaam uit, maar is eindelijk herboren op de hippe handheld van Sony. Wat kun je allemaal verwachten van deze game, en belangrijker: waarom is deze game je geld meer dan waard?

Spionnenwerk
Zoals ik al zei is Dark Mirror een stealth game. Je moet hierbij echter niet denken aan een de opzet in bijvoorbeeld SplinterCell waarin Sam Fisher stiekem door gangetjes en steegjes sluipt. Nee, wat dat betreft is deze nieuwkomer van een heel andere strekking. Ontwikkelaar Columbia Tristar zorgde ervoor dat haar baby’tje een veel grotere doelgroep aanspreekt door een extra scheutje actie en avontuur toe te voegen. Vuurgevechten ogen veel spectaculairder en ook de explosieve boobytraps en grootse ontploffingen zijn een welkome aanvulling. Te werk gaan á la Sam Fisher of Solid Snake is dus mogelijk, maar zeker niet noodzakelijk mits je enige schietvaardigheid in je hebt. De vele wapens die tot je beschikking staan, denk hierbij bijv. aan machinegeweren en silenced pistols, helpen hier zeker aan mee.

Brilsmurf
We kunnen dus stellen dat dit een heel andere game is dan het eerdergenoemde SplinterCell. Toch zijn er een aantal overeenkomsten te bekennen, vooral op het gebied van Gabe Logan’s uitrusting. Maar liefst vier goggles zijn te gebruiken, allen met verschillende doelen. Om te beginnen draag je de oude vertrouwde zaklamp bij je. Verder kun je de zogenaamde EDSU goggles voor je ogen zetten. Je zicht wordt dan rood, en functionele en opblaasbare objecten zijn felgeel weergegeven. Deze “bril” is essentieel bij het passeren van boobytraps, het is namelijk altijd oppassen geblazen of er geen groot uitgevallen trektouwtje op je pad hangt, wachtend op een gozer die er nietsvermoedend doorheen loopt. Verder staat de Night Vision natuurlijk weer tot je beschikking. De functie hiervan spreekt voor zich. Het laatste brilletje is een IR- oftewel infrarood goggle. Deze kun je gebruiken als hittesensor om bijv. in een grote, bedekte omgeving je vijanden makkelijker te kunnen spotten.

Schietgraag
Niet alleen de goggles zullen je bekend voorkomen van Sam Fisher’s game die zijn debuut maakte op de XBox. Een andere overeenkomst zit hem in de wapens. De in stealth games altijd geliefde sniper heeft namelijk niet alleen gewone loden kogels die je dwars door iemand heen kunt boren, in deze Syphon Filter is het net als in SplinterCell mogelijk om verschillende darts af te vuren, oftewel gaspijltjes om iemand mee te vergassen, explosieve pijltjes om iemand kort maar krachtig van zijn leven te beroven en als laatste de zogenaamde EDT darts waarmee je vijanden mee kunt elektrocuteren. Kortom, er staat toch wel een aardig arsenaal voor je klaar om je leedvermaak te koesteren.

Klantvriendelijk
Waar de draagbare versie van SplinterCell faalde, slaagt Dark Mirror, namelijk wat betreft de controls. De besturing is zeer gebruiksvriendelijk en compleet. Om het hoekje kijken om onopgemerkt je vijand te beschieten, op tonnetjes klimmen op eens rustig rond te kijken, je Rapid Traversal Line wegschieten om de een oversteek te maken, van achter iemand wurgen met je blote handen, het kan allemaal zonder enige moeite. Verder is er een auto-aim aanwezig, die vooral voor beginnelingen erg handig is. Naarmate je beter leert schieten gebruik je hem steeds minder aangezien je handmatig scherper kunt richten. Gelukkig is het spel niet zo makkelijk als dat het nu klinkt. De A.I. ligt vrij hoog en er is voldoende uitdaging aanwezig, zoals nauwkeurige snipermissies en voorzichtige boobytrapgebieden. Mocht de normale moeilijkheidsgraad nog te makkelijk zijn, dan kun je uiteraard overschakelen op de Hard-mode.

Oorlogsvoering
Ben je eenmaal uitgekeken op de single player, dan kun je nog altijd met vrienden uit de buurt een multiplayer spel beginnen. Ook bestaat de mogelijkheid om online te gamen met mensen van over de hele wereld. Je kunt in dit geval tegen maximaal met acht spelers strijden in een aantal soorten spelmodes. Zo kun je een Deathmatch beginnen (ik neem aan dat hier geen verdere uitleg meer bij nodig is). Ook de mode "Team Deathmatch" is aanwezig, eveneens een gouwe ouwe. Leuker, of in elk geval innovatiever, zijn de modes Objective en Rogue Agent. In die eerste is het de bedoeling dat je een soort missie probeert uit te voeren zoals de naam al zegt. Mijn aandacht ging vooral uit naar Rogue Agent; een soort omgekeerd tikkertje. Eén iemand is de Rogue Agent die door de andere spelers uitgeschakeld dient te worden. Hij moet zien te overleven gedurende de tijd dat hij het lelijke eendje is, totdat een andere speler Rogue Agent wordt. Persoonlijk heb ik me hier ruimschoots het meest mee vermaakt

! Smart blondy
We kunnen dus stellen dat Syphon Filter Dark Mirror een echt lekker ding is mét hersens, of met andere woorden een goed ogende game met een prima gameplay. Een afwisselende story mode in combinatie met een uiterst amusante multiplayer zorgen voor een titel die zowel op de korte als op de lange termijn leuk is. Het geluid doet wat het moet doen en de graphics zien er bloedgeil uit. Kortom, als je een actieliefhebber bent en je bent in voor goede games, dan kun je deze gewoon niet in de schappen laten liggen! Halen dus!

Oordeel Syphon Filter: Dark Mirror (PSP)

• Graphics 93
  • Gameplay 88