Tak and The Power of JuJu (NGC)
85 100 1

Review Tak and The Power of JuJu (NGC)

Tak is een nieuw figuur in de gamesindustrie en dus ook in het platform-genre. Maar brengt deze inboorling genoeg nieuws met zich mee om dit spel lang boeiend te houden?
Het spel begint met een prachtig introfilmpje waarin Jibolba je het verhaal verteld, over een voorspelling die lang geleden is gedaan. Die voorspelling luidde dat er ooit iets ergs zou gebeuren met de Moon Juju, godin van het Pupununu volk. En daarom leidde Jibolba een strijder op die dit kon verhelpen, maar je raadt het al, dat is nu gebeurt. De maanstenen zijn gestolen en dit waren nou net de stenen die Moon Juju kracht gaven. De dader is Tlaloc. Het eerste wat hij deed met de maanstenen, was het Pupununu volk omtoveren in schapen. Zo ook de strijder, opgeleid door Jibolba, genaamd Lok. En nu hij een schaap is, en Tak en Jibolba de enige die geen schapen zijn, wordt jij door Jibolba met Tak meegestuurd, om Lok te redden en zo dus ook het Pupununu volk.

Overworld
Je speelt dit spel vanuit een overworld, genaamd Tak’s village, vanuit dit gedeelte kun je naar alle werelden in het spel, aan het begin lijken de werelden nog niet zo groot maar als je verder bent in het spel, wordt het allemaal veel meer.

Juju krachten
Door de levels heen liggen verschillende krachten verspreidt, genaamd Juju krachten, je hoeft deze niet allemaal te halen maar sommigen zijn gewoon heel handig. Zo heb je longer life, hierdoor ga je minder snel dood, maar ook krachten zoals summon melon, waarmee je op ieder gewenst moment een meloen kan hebben. Dit lijkt misschien nutteloos, maar alle dieren in het spel vinden ze lekker en zo kan je dus een ram afleiden met een meloen of een aap naar een andere boom lokken, zodat hij je weg kan schieten. In platform-games moet je vaak dingen verzamelen, maar volgens mij nooit zoveel als hier. Aan het begin word je gelijk op pad gestuurd om de blaaspijp/polsstok te vinden en nadat je dit hebt gedaan moet je negen magische nubu-planten gaan zoeken. Ik vond dit allemaal niet zo heel erg, omdat ik dat verzamelen ook helemaal niet zo erg vind. En door dit verzamelen zag je telkens wat meer van het spel. En als je eenmaal er aan toe bent om de 100 Yorbels te gaan verzamelen, zie je eindelijk hoe groot het spel echt is!

Snow- en Sandboarden
In dit spel is het niet alleen maar verzamelen, je kunt ondertussen ook gaan snow- of sandboarden, tenminste, als je de voorwerpen hebt om hier naar toe te gaan. Het viel me op dat dit snow- en sandboarden bijzonder goed werkte, de controls zijn simpel, zodat je heel gemakkelijk de mooiste truukjes kan maken, en hierdoor blijft dit gedeelte ook nog leuk voor de kleinere gamers onder ons.

Dieren
Dit spel speelt zich af in een soort van jungle, en in de jungle wonen dieren. Zo ook in deze jungle, je hebt apen, neushoorns en vissen, maar ook rammen en kippen. Bijna al deze dieren kun je in je voordeel gebruiken. Zo kunnen apen je wegschieten en op neushoorns kun je rijden. De rammen zijn wat minder, deze kun je eigenlijk helemaal niet gebruiken, want deze bewaken een weg, waar jij vaak naar toe moet. En als je in de buurt komt geven ze je een ram. Maar ook deze kun je afleiden. Hier ga ik niet teveel over zeggen maar breng is een schaap naar ze toe!

Flauwe grapjes
Dit spel zit boordevol hele flauwe grapjes, die vaak over poep en plas gaan. Toch vond ik het wel iets hebben. Ik heb niet echt in een deuk gelegen, maar ik moest soms toch wel even grinniken. Ook de personages die je tegen komt zijn grappig en zien er goed uit. Deze maken op hun beurt ook weer hele domme grappen. Ondanks dat de grappen volgens mij bedoelt zijn voor iets jongere kinderen, kinderen die gelijk beginnen te lachen als ze het woord poep horen, vond ik het toch wel iets bijdragen aan het spel.

mierenneuken
Ik vind de Graphics in deze game een van de betere die ik heb gezien, alle stukken van het spel zien er goed uit en niks ziet er echt afgeraffeld uit. Ook zijn de animaties goed. Alles beweegt lekker soepel en de filmpjes zijn mooi. Hier zie je de figuren helemaal en ze zien er best echt uit. Ook kun je heel goed gelaatsuitdrukkingen zien, en dit verloopt ook allemaal soepel. Ook zitten er nog een paar effecten in, zoals wanneer je een eikel wegblaast luchtkringetjes ziet, net zoals je de kogels ziet vliegen in bijvoorbeeld The Matrix. Ik vind de geluiden ook van zeer hoog niveau, lekkere jungle geluidjes die goed bij de omgevingen passen. De voice-acting is ook goed gedaan, want in de filmpjes lopen die lippen altijd gelijk met de tekst. Voor de rest heeft Tak nog een paar trieste zinnetjes, die hij wel eens brult onder het spelen. Zoals “when in doubt, take the stick out.” Deze kreten klinken heel erg dom en hadden van mij weg gemogen. Ook heeft Tak nog een paar gevechtskreetjes, en deze klinken dan toch wel weer goed. Alle dieren maken ook geluid en daardoor heb je echt het idee dat je door een levende wereld heen wandelt. Ik vond de besturing in deze game ook erg lekker, alles was makkelijk te bedienen. Alles reageerde ook goed. De camera vond ik in deze game ook vrij goed, hij bleef zoals in zoveel games nog weleens ergens achter hangen, maar hij liet zich makkelijk bedienen. Wat ik wel jammer vond, was dat er geen knop was om hem in één keer achter je te krijgen, maar ja dat is mierenneuken!

Ik vond dit een zeer geslaagde platform game. Omdat alles zo goed als klopte. De graphics, de controls, de sounds en de camera waren gewoonweg goed. Toch denk ik dat niet veel mensen het met mij eens zijn, omdat het verzamelen door de hele game heen sommige mensen niet leuk vinden en daardoor eerder voor een Mario of een Rayman gaan.

Oordeel Tak and The Power of JuJu (NGC)

Aantal keer bekeken: 1811

Laagste prijzen voor Tak and The Power of JuJu (NGC)