The Sims 2: Pets (PSP)
70 100 1

Review The Sims 2: Pets (PSP)

Het is weer eens zo ver. Uitgever Electronic Arts komt met een nieuwe De Sims game. Wacht, zei ik nou game? Excuses, ik bedoel update. Ach wel, een update in de vorm van een volledige game. Zoals de titel al duidelijk maakt, heeft EA's troef dit jaar betrekking tot het fenomeen wat men hedendaags huisdieren noemt. In veel gezinnen een niet meer weg te denken familielid. Tal aan diersoorten staan centraal in De Sims 2: Huisdieren, maar of het zo verstandig was om hier ook een Portable versie van te maken? Lees verder…
Nee, er is niet veel mis met De Sims 2: Huisdieren. Later daar meer over. Eerst een ander punt aansnijden, namelijk waarom deze game gewoonweg niet het geld waard is. Hoe leuk een game ook kan zijn, niemand zit te wachten op drie minuut lange laadtijden. Enkel om me door de menus heen te werken, ben ik drie minuten verder voordat ik De Sims 2: Huisdieren kan spelen. Bedenk je dan gelijk wat een ongelofelijk irritant karwei het is om je eigen character te ontwikkelen, plus nog eens een huisdier. Voor elk handeling moet er iets geladen worden. Lang leve de UMD's, ik heb vooralsnog geen enkele positieve ervaring gehad met games op dit medium, maar De Sims 2: Huisdieren slaat werkelijk de plank mis.

Het is zonde om een game gelijk in het begin al af te moeten rekenen op één enkele factor. Daarnaast was ik best benieuwd naar de inhoudelijke kant van het product en heb dus mijn best gedaan om de laadtijden te negeren en me meer te focussen op de rest. Gelukkig maar, want De Sims 2: Huisdieren is lang niet zo beroerd als gedacht. De Sims 2: Huisdieren is niet gemaakt voor stoere jongetjes die op school lopen te pronken met een PSP. Ook niet voor gamejournalisten als wij. De Sims 2: Huisdieren voor de PSP is zo'n game om het assortiment aan te vullen. Iedere console is bekend met het Sims fenomeen, dus waarom de PSP overslaan? We mogen EA daarom dankbaar zijn dat Huisdieren geen wanproduct is geworden zoals we die terug zien op de Nintendo DS. Nee, de PSP versie zit vol met mogelijkheden, en belangrijker, het spelsysteem werkt.

In de tweede alinea beklaagde ik de game van eeuwig lange laadtijden waardoor De Sims 2: Huisdieren eigenlijk al afgeschreven kon worden. Maar met de gedachte dat de game niet gemaakt is voor zeurpieten als wij, valt De Sims 2: Huisdieren nog best mee. Laadtijden laten we dus achterwegen, want het is tijd om wat dieper op de spelmechaniek in te gaan. Om maar te beginnen bij de character-creation. Deze is vrij uitgebreid voor zowel mens als dier. Iets wat we natuurlijk gewend zijn van de Sims games, en natuurlijk niet als gebrekkigheid mag ontbreken op de PSP. Eenmaal een familie inclusief huisdier(en) tot leven gebracht, ben je gereed om een huis in te trekken. Het principe van het verzorgen van je familieleden is niet onbekend. Ook in De Sims 2: Huisdieren is het gewoon de bedoeling om je familieleden een sociaal leven te laten leiden. Zorg er dus voor dat je personages genoeg te eten krijgen, op tijd hun bed in duiken, het naar hun zin hebben en ga zo maar door. De toevoeging van huisdieren is geen wonderbaarlijke vernieuwing. Natuurlijk, er zijn meer mogelijkheden die betrekking hebben tot de huisdieren, maar de venijnigheid zit hem in de verzorging. Huisdieren kunnen namelijk poeslief zijn, als je ze goed verzorgd. Doe je dit niet, dan beginnen de viervoeters en gevleugelden voor de nodige ellende te zorgen, waardoor het moeilijk wordt om rust terug te laten keren. Rust behoud je door veel contact met je huisdier te houden. Speel met ze, knuffel ze, en vergeet ze niet te voeren! Hiervoor zul je inkopen moeten doen. Een speciaal ervoor aangelegd plein staat vol met winkels waar accessoires, etenssoorten en sportinstrumenten te koop staan. Zorg dus voor een baan, want geld zul je nodig hebben. Maar zoals gezegd, dit is geen ongegrond terrein, dus de basisprincipes van De Sims zullen bij iedereen wel bekend zijn.

Verzorgd is de game wel. Grafisch is het redelijk mooi en de animaties lopen erg vloeiend. Het rare gebrabbel van De Sims is ook weer terug, inclusief de rustgevende deuntjes zoals we die al jaren aan mogen horen. De sfeer zit er in ieder geval wel in, wat ook weer meehelpt aan de algemene ervaring die je overhoudt aan het spelen. De Sims 2: Huisdieren is dan ook een game die uren, dagen, weken gespeeld kan worden. Er zijn meer dan genoeg dingen te doen, ook zonder huisdieren, wat een geruststelling is.

Conclusie:
Het continu bezig zijn met het vermaken van huisdieren plus je eigen personages, zou leuk genoemd kunnen worden. Het zou echter ook als vervelend kunnen worden ervaren. Het is maar wat je van De Sims vindt. Vond je eerdere delen niets aan, dan is deze game ook niet de juiste keuze. Geniet je echter van het onderhouden van mensen en dieren, dan is De Sims 2: Huisdieren een nieuwe uitdaging. Ben je aan deze uitdaging toe, dan kan ik je De Sims 2: Huisdieren aanraden. Probeer echter de PSP versie te vermijden want écht lekker spelen doet De Sims 2: Huisdieren op de PSP - dankzij enkele technische gebreken - niet.

Oordeel The Sims 2: Pets (PSP)

• Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 2028