Tom Clancy's Splinter Cell (GBA)
80 100 1

Review Tom Clancy's Splinter Cell (GBA)

Sam Fisher kent iedereen wel. Splinter Cell was dé hit op de Xbox deze winter. Inmiddels is de game ook naar de GBA geslopen in een 2D jasje, maar of dit nu wel een goed idee is?
Sam Fisher is een Splinter Cell. Een Splinter Cell is een speciale agent die niet bestaat. Niemand weet van zijn bestaan en moet in het geheim werken. Sam Fisher moet 2 agenten opsporen in Georgië. Agent Madison is een CIA medewerkster die vanuit T’bilisi opereert om de communicatie problemen daar in de gaten te houden. Nadat het contact verbroken werd, is agent Blaustein naar Georgië gestuurd om Madison te gaan zoeken. Na een week is het contact met Blaustein ook weg…

Splinter Cell kon onmogelijk een 3D game worden op de GBA. Vandaar dat men gekozen heeft voor een 2D omgeving. Natuurlijk moest dit goed uitgewerkt zijn omdat je niet simpelweg door een level heen kan rushen. Gelukkig is dat niet in Splinter Cell (SC) het geval. Je moet wel degelijk sluipen en sneaken. In een van de eerste levels zul je voor de ramen van een gebouw moeten sluipen. Als je gezien wordt, ben je af en kun je opnieuw beginnen. Je moet dus echt sneaken. Het sneaken wordt gemakkelijk gemaakt door het gebruik van je bril. Hiermee kun je een stukje verder kijken zodat je kunt zien of er mensen aankomen. Ook kun je je verbergen in kasten of donkere hoekjes die je op je weg tegenkomt. Hier zul je veel gebruik van moeten maken want je wordt erg snel gezien. Gelukkig is onze vriend erg flexibel. Sam kan namelijk hurken en zo gemakkelijk achter iemand aan sluipen om hem zo knock-out te meppen. Daarnaast kan Sam op mensen springen, abseilen, aan palen hangen en nog veel meer. Helaas is de bekende wall-jump niet aanwezig, maar ja je kunt niet alles hebben ;). Jammer genoeg is het sneaken in een 2D spel niet perfect. Het geeft niet dezelfde feel als in de originele 3D omgeving. Als je bijvoorbeeld 5 meter van een vijand afstaat doen ze net alsof ze je niet zien en draaien doodleuk om en lopen verder. Dit zijn misschien details, maar toch vervelend als je erop gaat letten.

De gameplay is erg goed en soms zelfs moeilijk. Dit is ook geen spel dat je simpelweg snel uitspeelt. Je moet veel doen in de levels. Je moet zeg maar van A naar B in de levels. Het is jammer dat het spel zo lineair als een liniaal is. Dit was juist een van de punten die Splinter Cell zo goed maakte op de andere consoles. Onderweg moet je sloten kraken, kluizen openmaken. Dit kraken is best leuk. Je moet voordat je tijd op is een mini puzzeltje oplossen. Bij het kraken van kluizen moet je 3 schijven op de goede plaats draaien en bij het kraken van deuren moet je in een bepaalde volgorde met een lopen te werk gaan. Dit alles maakt het spel leuk en innovatief.

De AI van de vijanden is ook best goed. Zodra ze je zien, proberen ze je te vermoorden of ze slaan alarm. Zodra ze alarm slaan moet jij een alarm zoeken en de knop omzetten zodat het alarm stop gezet wordt. Doe je dit niet binnen een bepaalde tijd dan ben je af. Naast de vijanden heb je ook last van andere obstakels zoals vuur en gaten waar je over moet springen. Gelukkig is de gameplay bijna net zo divers als die van de next-gen consoles. Het is dan ook erg knap dat dit allemaal gelukt is. Toch heeft de game ook haar minpuntjes. Soms is de game echt erg moeilijk. Niet dat dit erg is, maar het kan gaan irriteren en dit kan er voor zorgen dat je de game gewoon aan de kant legt. Het is ook jammer dat de game niet hetzelfde “aanvoelt” als de console versies. Het voelt meer aan als een platform game dan als Splinter Cell. Dit is op zich wel een beetje jammer.

De graphics zijn goed. Het is erg gedetailleerd. Sam’s animatie is erg goed en hij beweegt natuurlijk. Ook zijn vijanden bewegen natuurlijk en het ziet er allemaal goed uit. De graphics van de omgevingen zijn erg realistisch. De graphics zien er echt uit en onder de GBA 2D platform games is SC een van de mooiste spellen. Dit komt mede door het oog voor detail in het spel. Ook het geluid is goed. Tijdens het spelen zelf is de muziek erg mysterieus. Als je echter ontdekt wordt veranderd de muziek in een opzwepend muziekje. De muziek speelt goed in op de omgeving en hoe je aan het spelen bent. Als je geraakt wordt hoor je Sam “ah” roepen en ook de vijanden schreeuwen het uit als ze geraakt worden door Sam.

Al met al is Splinter Cell wel een goed spel. Het heeft alleen niet dezelfde feel als op de next-gen consoles. Als je dus een spel met die feel wilt hebben kun je beter een echte sneaker aan schaffen op een van die consoles. Maar dat maakt nog niet uit dat Splinter Cell een slecht spel is. Dit is het zeker niet. Het is een mooi spel met goede muziek en een gevarieerde gameplay.
Opzich is Ubi Soft er wel in geslaagd om er een goed spel van te bouwen.

Oordeel Tom Clancy's Splinter Cell (GBA)

Aantal keer bekeken: 1211