Tom Clancy's Splinter Cell (NGC)
90 100 1

Review Tom Clancy's Splinter Cell (NGC)

Het spel Splinter Cell werd op de Xbox al met lovende kritieken binnengehaald. Maar is deze game op de Gamecube ook zo goed en kan hij zich meten met de Metal Gear Solid, of is die vergelijking helemaal niet op zijn plaats? Je leest het in deze review. In het supermooie introfilmpje krijg je te zien en te horen wat je missie is, jij moet als Sam Fisher zijnde, de agenten Madison en Blaustein gaan zoeken. Dit doe je met behulp van de meest geavanceerde sluiptechnieken en wapens.

Training
Nadat je bent opgepikt door je collega wordt je afgezet in het trainingscentrum, in dit gebied worden de basisprincipes in het spel aan je duidelijk gemaakt, je maakt kennis met de controls en je leert hoe je mensen kunt besluipen en kunt gebruiken om missie tot een goed einde te brengen. In dit gedeelte kun je gelijk al zien dat het met de graphics wel goed zit, aan de hand van de schaduwen en lichteffecten, ook de filmpjes zien er door heel de game echt super uit. De controls werken goed en je hebt ze zo door, alleen werkt het verwisselen van wapens wat onhandig, dit gebeurt met het D-pad. Het geluid in de game is ook prima, goede deuntjes die een bepaalde sfeer met zich meedragen en het kreunen van de vijanden en Sam zelf klinken allemaal goed. In de training kun je ook gelijk zien dat de camera goed werkt, hij blijft wel eens ergens achter hangen, maar dat is bijna in elke game zo.

Sluipen of Killen Sluipen is natuurlijk het belangrijkste in deze game, dit is nog veel belangrijker dan in Metal Gear Solid, want waar je in Metal Gear vaak genoeg kogels hebt om een horde vijanden neer te knallen heb je dat in Splinter Cell niet. Dit sluipen werkt heel gemakkelijk, zo heb je donkere en lichte plaatsen, in de donkere ben je zo wat onzichtbaar maar in de lichte plekken ben je zo de lul. Vermijd dus de lichte gangen of plekken. Je kan ook hurken, dit gebeurt met de X-knop, als je eenmaal gehurkt bent beweeg je stiller dan dat je anders doet, dit is dus vooral handig als je een bewaker wilt besluipen. Zoals ik dus al zei heb je niet heel veel kogels, dit houdt natuurlijk niet in dat je geen mensen mag neerschieten, behalve als anders wordt gezegd. Maar als je iemand neerschiet verberg zijn lichaam dan goed, want anders zullen de bewakers hem vinden.

Wapens en Gadgets
Sam heeft niet zoveel wapen tot zijn beschikking. Zo begin je het spel met één wapen, een normaal handpistooltje. Later in het spel zul je een machinegeweer vinden. Met dit geweer kun je ook andere dingen afschieten. Zoals sticky camera’s, sticky schockers, airfoil rounds en nog meer van die dingen. Al deze wapen komen vooral goed van pas in de levels waarin je niemand mag killen, want zo kun je mensen toch van een afstand uitschakelen en daarna rustig zijn lichaam verbergen. Sam zou natuurlijk geen spion zijn als hij geen toffe gadgets had. Zo heeft Sam een OPSAT, hiermee staat hij in contact met zijn baas, maar hij heeft ook een slotenmakerset, een lasermicrofoon, een camera stoorder en twee verschillende brillen. De ene voor in het donker en de andere om warmtebronnen te zien.

Lineair
Deze game is vrij lineair, dit wil zeggen dat de makers van het spel eigenlijk een route voor je uit hebben gestippeld die jij dan alleen maar hoeft te bewandelen. Dit maakte Splinter Cell voor mij geen mindere game, omdat het gewoon leuk blijft om je vijanden te besluipen en te gebruiken om je missie te laten slagen. Ook is de game vrij gemakkelijk, dit komt vooral door het feit dat de vijanden telkens het zelfde stukje lopen. En dan hoef je dus alleen maar te kijken hoe ze lopen en dan op het goede moment toe te slaan. De korte duur maakte voor mij ook niet uit, omdat het gewoon een goede game.

Linken Je kan de GameCube versie van Splinter Cell met je GBA linken en daar heb je niet ook nog eens de GBA versie voor nodig. Als je de game linkt krijg je een radar op je GBA en een extra wapen, de sticky bomb. Dit is een bom die niet dodelijk is, maar hij maakt geluiden waardoor je tegenstanders buiten bewustzijn raken. Deze bom is best handig en ook de rader is leuk, want zo kan je dit spel toch soort met zijn tweeën spelen en dat is een groot pluspunt. Wat dan wel weer jammer aan de radar is, is dat hij het spel nog een stukje makkelijker maakt, omdat je vijanden op je radar kunt zien en je je dus gemakkelijker voor hun kunt verstoppen.

Conclusie De conclusie die bij mij opkwam na het spelen van deze game was dat hij niet vergelijken kan worden met Metal Gear, gewoon omdat die veel meer actie gericht is. De tweede conclusie die ik had is dat Nintendo Ubi Soft maar moet kopen, want de spellen die ze maken zijn allemaal van zeer hoge kwaliteit. :p Zoals jullie waarschijnlijk al hebben begrepen vind ik deze game zeer goed en aangezien die nu voor ongeveer € 25,- in de winkel ligt raad ik iedereen aan die deze game nog niet heeft om hem nu meteen te gaan halen.

Oordeel Tom Clancy's Splinter Cell (NGC)

• Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 1510