Tony Hawk's Underground (NGC)
80 100 1

Review Tony Hawk's Underground (NGC)

De Tony Hawk gameserie, die ondertussen al flink is uitgemolken leeft nog steeds, en Neversoft vond dat het tijd was om de oude manier van spelen te veranderen in een nieuwe manier. Voor het eerst is er een verhaallijn toegevoegd in de nieuwe Tony Hawk game; Tony Hawk’s Underground.

Tony Hawk Skateboarding was de titel van de allereerste Tony Hawk game. Deze kwam uit op de Playstation 1. Er was nog weinig mogelijk, zo kon je geen manual’s maken, was het verdomd lastig te grinden omdat je geen evenwichtsbalkje had. De levels waren klein, net zoals de hoeveelheid trucjes die je kon uitvoeren. Ondanks dit allemaal werd de game erg populair, en kregen we er een nieuw genre bij: Extreme Sports. Sinds deze game worden er steeds meer Skateboard, BMX, Snowboard etc. games gemaakt. Tony Hawk Skateboarding was toch wel de gene met het meeste succes, en de fans snakte naar een vervolg. Zo kwam Tony Hawk’s Pro Skater 2, een game waar veel in was veranderd, en naar mijn mening, nog altijd de beste Tony Hawk game is. Zo was de hoeveelheid tricks flink opgevoerd, hadden ze de manual toegevoegd zodat combo’s mogelijk werden en waren de levels een flink stuk groter. Deze game was dan ook nog is multi-platform. Hij kwam op de Playstation 1, Nintendo 64 en PC uit. Deze game werd heel lang gespeeld, en er was nog geen vervolg nodig.

Toen de nieuwe consoles kwamen: Sony Playstation 2, Nintendo Gamecube en Microsoft’s XBOX, die hogere graphics aan konden, vond Neversoft het een goed idee om Tony Hawk’s Pro Skater 3 uit te brengen. De graphics zagen er prachtig uit, wat veel gamers aantrok. Net als in de andere Tony Hawk games, had je een bepaalde tijd om je missies te voltooien. Voorbeelden van deze missies zijn: Highscore, waar je een bepaald aantal punten moet halen. Skate, waar je de letters S, K, A, T en E moet vinden of een GAPmissie, waar je een bepaalde GAP moet tricken. Tony Hawk’s Pro Skater 3 had het aantal missies per level flink uitgebreid. Ook lagen sommige missies eraan of je character verter of streeter was. Verder leek deze game zeer op Tony Hawk’s Pro Skater 2. Tony Hawk’s Pro Skater 4 gaf je meer vrijheid. Je had geen tijd, en je kon gewoon rondrijden. Door het level verspreid stonden ventjes die je een missie gaven. De toen welbekende SKATE, en Highscore zaten er nog gewoon in. Ook waren er weer nieuwe missies toegevoegd. Zo had je Combo missies,en moest je soms met iemand racen. Bovendien hadden ze Skitchen toegevoegd. Hierbij ga je achter een auto, olifant of wat dan ook hangen. Helaas hadden ze in geen elke game een verhaallijn gestopt, en was je al een pro-skater als je begon. Neversoft wou daar verandering in brengen, en kwam met Tony Hawk’s Underground, de laatste Tony Hawk game tot nu toe…

From Skatepunk to Pro-Skater
Het verhaal begint in New Jersey, jou woonplaats. Je skatevriend Eric laat je een advertentie zien, waarop staat dat Chad Muska, waar jij een gigantische fan van bent, naar New Jersey komt. Je kleedt je aan, pakt je skateboard en loopt naar buiten. Daar moet je een aantal missies doen, voordat je naar de demo van Chad Muska mag gaan. Zo moet je het skateboard van Eric zoeken, gratis kaartjes voor de demo van Chad Muska krijgen en Mike Vallely je een trick laten leren. Op dat moment ben je nog maar een “New Jersey local” ala amateur, die niets liever wilt dan een sponsor. Peralta, een bekende Amerikaanse skate-shop eigenaar zit in de buurt, en je doet er alles voor om door hem gesponsord te worden. Zodra dit gelukt is, probeer je een stap te zetten in de wereld van de ECHTE sponsors, zoals Flip, Element en Birdhouse. Je verhaal eindigt later als Pro-Skater. Helaas is het verhaal niet erg lang, en zullen de ervaren Tony Hawk gamers dit spel al zeer snel uitgespeeld hebben (ik heb dit spel in één dag uitgespeeld). Gelukkig zijn er nog genoeg dingen te unlocken. Dit doe je door bijvoorbeeld alle secret tapes te vinden.

Lopen en autorijden
Voor het eerst in de Tony Hawk serie is het mogelijk van je board af te gaan. Door op de Z-knop te drukken spring je van je skateboard en kan je verder lopen. Dit geeft je de mogelijkheid daken op te klimmen zoals Mario dat doet. Bijna alles wat je ziet is klimbaar, van wolkenkrabbers tot telefoondraden. Zo kan je mooie stunts uithalen, en geheime skateplekken ontdekken. Naast het lopen kan je ook nog eens auto’s besturen. Hier maak je al vroeg kennis mee, als je de Street Warriors, een autogang, ontmoet. Helaas is de besturing niet erg goed, en hoef je het gelukkig niet vaak te doen. Je kunt altijd in een auto stappen, zodra je een missie hebt gedaan waarin je kennis hebt gemaakt met een bepaalde auto. De auto staat dan meestal ergens aan de kant van de weg. Zo rij je in een limousine, racewagen, politiewagen enz. Een leuk extraatje, maar niet meer dan dat.

Pro Skaters
Ondanks dat je een eigen character moet maken voor de Storymode, kan je in de freeskate nog gewoon met de Pro’s skaten. In Tony Hawk’s Underground zitten de volgende pro’s: Tony Hawk, Bob Burnquist, Steve Caballero, Kareem Campbell, Rune Glifberg, Eric Koston, Bucky Lasek, Bam Margera, Rodney Mullen, Chad Muska, Andrew Reynolds, Paul Rodriguez, Geoff Rowley, Arto Saari, Jamie Thomas, Mike Vallely, en de enige dame in het gezelschap: Elissa Steamer. Ze hebben allemaal andere tricks.

Create a Skater
Sinds Tony Hawk’s Pro Skater 2 kan je al een eigen skater maken, maar het is nog nooit zo uitgebreid geweest als in Tony Hawk’s Underground. Sowieso, je MOET een character aanmaken om de storymode te doen, je begint namelijk als een amateur, die het moet maken naar de top. Je kunt uit een grote hoeveelheid soorten t-shirts, broeken, sokken, schoenen, tattoo’s, petten, en zelfs littekens kiezen. Naast het kiezen van een soort t-shirt, kan je er ook nog eens een logo opzetten, waar je zelf van mag weten waar het komt te staan; in het midden, rechtsboven enz. Zo kan je makkelijk het character krijgen zoals jij hem wilt. Ook kan je nog uit Pre-maded characters kiezen. Dit zijn characters die alvast erin zijn gezet door Neversoft. Create a Park
Ook de Create a Park optie is flink uitgebreid. In de voorgaande delen van Tony Hawk was de Create a Park optie ook al ingebouwd, maar was de hoeveelheid objecten zeer laag. Nu, in Tony Hawk’s Underground, hebben ze het aantal objecten aanzienlijk vergroot. Ook kan je je park nu nog veel groter maken. Zo kan je niet alleen skatebanen, maar ook steden bouwen. Met wolkenkrabbers, huizen en krotten tot je beschikking heb je de mogelijkheid een mooie stad te bouwen. Dan heb je ook nog wegdek die je kan aanleggen. Nog iets handigs in de nieuwe Create a Park optie is de Rail functie. Je kan nu heel makkelijk een grindpipe aanleggen, zo lang je maar wilt. Je drukt gewoon op de Rail functie, je klikt in je level waar het begin van de rail moet zijn en het einde, en de grindpipe wordt automatisch gemaakt. Als je dan nog is ergens klikt, maakt ‘ie gewoon een bocht. Ook heb je een ground tool. Je kan daarmee een hoeveelheid grond selecteren, en dat makkelijk verhogen en verlagen.

Create a Trick
In Tony Hawk’s Underground is het voor het eerst mogelijk je eigen tricks te maken. Deze kan je maken in een speciale editor, die je onder het spelen leert kennen. Je maakt je eigen tricks door verschillende al bestaande tricks met elkaar te mixen. Zo kan je bijvoorbeeld een kickflip ollie north maken. Ook kan je voor je eigen tricks gebruik maken van front-, back- en sideflips. Je kan ook de snelheid van de trick veranderen. Zo kan je een kickflip doen in 0,1 seconde, of een hardflip in 20 seconde. Alhoewel ik er veel meer van had verwacht, is het leuk om je eigen tricks te maken en uit te voeren.

Create a Deck
Ook voor het eerst in de Tony Hawk serie heb je de mogeljkheid in Tony Hawk’s Underground je eigen skateboards te maken. Dit doe je met behulp van stickers. Eerst kies je een achtergrond, bijvoorbeeld een hoofd zonder ogen, neus en mond. Dan ga je met stickers het skateboard aanpassen. Zo kan je bijvoorbeeld een sticker van ogen op het board plakken, evenals een neus en een mond. Ook kan je letters op je deck plakken, en verschillende vreemde figuurtjes. Helaas kan je maar 4 stickers op je board plakken, wat ervoor zorgt dat je deck soms best kaal is.

Create/Play Goals
In Tony Hawk’s Underground is het mogelijk je eigen goals te maken en te spelen. Dit kan zowel in je zelfgemaakte levels met de Create a Park mode, als de levels die je speelt in de Story Mode. Je kan goals maken als Skate, Combo, High Score, Tricktris enz. Je moet zelf weten waar je de opdrachtgevers neerzet, op de daken, onder een afdakje of midden op straat. Deze mode is zeer leuk, vooral als je een vriend hebt die goals voor je maakt of andersom. Als je een goal maakt kan je verschillende keuzes maken. Zo kan je de opdrachtgever een naam geven, een tekst verzinnen die hij zegt als je met hem praat en een tekst wanneer je de goal hebt gehaald. Ook kan je kiezen of je deze missie lopend, skatend of zelfs met de auto moet doen.

Multiplayer
Net als in de ander Tony Hawk games zit er weer een multiplayer mode in Tony Hawk’s Underground. Je kan met z’n 2en verschillende soorten games doen: Trick Attack, Score Challenge, Combo Mambo, Slap!, King of the Hill, Graffiti, Horse, Fire Fight en Free Skate. Fire Fight, die nieuw is in Tony Hawk’s Underground, is zeer leuk verzonnen. Je moet je tegenstander “vermoorden” door vuurballen op hem te schieten. Dit doe je, als je naar voren wilt schieten door op B te drukken en je analoge-stick naar voren te duwen. Als je naar achter wilt schieten doe je natuurlijk het tegenovergestelde. Helaas kan je niet opzij schieten.

De uitslag
Om te beginnnen: de graphics. Tony Hawk’s Underground ziet er zeer goed uit. De wereld, de skaters, niets verkeerd. Het kan wel beter, maar het is zeker niet lelijk. De gameplay is zeer goed. Ten eerste is het net alsof de controller van de Gamecube voor deze game gemaakt is (dat geldt ook voor Tony Hawk’s Pro Skater 4). Ook is het leuk om dit spel te spelen. De originaliteit ligt inmiddels niet zo hoog meer, omdat er ondertussen al veel te veel van dit soort games op de markt zijn gekomen. Gelukkig is Tony Hawk’s Underground er verreweg de beste en de uitgebreidste van. De Sounds zijn zeer goed. Realistische skateboard geluiden, goede voice-acts en een soundtrack met zeer goede en bijpassende liedjes. Tot slot de Replay. Het ligt eraan of je een fan bent van Skateboarden en/of de Tony Hawk games. Ik vind het na het uitspelen in ieder geval nog heel leuk om lekker te freeskaten, en er is genoeg te unlocken nadat je de storymode hebt uitgespeeld.

Oordeel Tony Hawk's Underground (NGC)

• Originality 65

Aantal keer bekeken: 1746