True Crime: New York City (NGC)
75 100 1

Review True Crime: New York City (NGC)

Zo’n twee jaar terug verscheen True Crime: Streets of LA voor de Gamecube en voor alle andere consoles. Nu, december 2005, ligt de opvolger van deze game in de winkels, True Crime: New York City. Kan deze game zijn voorganger overtreffen, of is het een afgeraffeld product geworden? Het verhaal in deze True Crime is weer niet echt van een hoog niveau, het begint namelijk als je vader in de cel beland. Je vader is de leider van een crimineel syndicaat en dus ben jij, Marcus Reed, tot dat moment met verkeerde figuren om gegaan. Doordat je vader in de bak belandt, wordt je ondergebracht bij de beste vriend van je vader, Terry Higgins. Terry is de beste detective van New York en werkt bij de New York Police Departement (NYPD), deze man probeert je al de slechte dingen af te leren. Met succes, want Marcus belandt ook bij de NYPD en op de dag dat je gepromoveerd wordt tot detective, wordt Terry vermoord. De NYPD doet er nogal geheimzinnig over, maar Marcus is vastberaden om erachter te komen wie Terry heeft vermoord. En zo begint je avontuur dat je zal leiden door de uithoeken van New York City.

Deze game lijkt veel op zijn voorganger en bouwt verder op de basis van Streets of LA, zo werkt het vechten nu veel lekkerder, doordat je gemakkelijker kan blocken en kan locken op vijanden. Het schieten is verbeterd en werkt lekkerder, alles werkt gewoon allemaal iets soepeler. Het verhaal is beter opgebouwd en de stad leeft meer dan in de vorige game, dit komt vooral door het feit dat de bewoners van New York meer van zich afbijten als je ze zo maar voor hun kanis slaat. Ook heb je meer winkels waar je in kan gaan, zoals Music Stores, die voor zich spreken, fighting dojo’s, car dealerships en kappers. Hiernaast heb je ook nog de nodige “informants” die je soms opbellen om klusjes voor ze te doen, deze klusjes hebben ook allemaal invloed op je ‘good cop, bad cop meter’. Zo zal je vader je soms bellen, om geld op te halen voor zijn criminele organisaties… Nu we toch zijn aangeland bij het good cop, bad cop systeem, zal ik daar ook maar iets over gaan vertellen. Dit systeem is veel beter uitgewerkt dan in de vorige True Crime. In de vorige game veranderde er namelijk niet zoveel als je bad cop was inplaats van een good cop. Je werd alleen wat meer achternagezeten door de politie en door bendes. In New York is dit anders, nog steeds zal de politie achter je aankomen als je niet op legitieme wijze mensen omlegt. Hiernaast zal de stad ook smeriger worden en meer street crimes zullen zich gaan voordoen. Als je daarentegen wel gewoon je werk doet als politie agent, zal je detectives ranks omhoog gaan, zodat je betere wapens en betere auto’s tot je beschikking krijgt en zal de stad er schoner uit gaan zien. Waar je in de vorige game ook alleen maar bad cop points kon krijgen door mensen dood te schieten of te rijden, kan dit in New York ook op andere manieren. Zo kun je mensen drugs in hun zak stoppen of ze vals oppakken, ook kun je voorbijgaande bestuurders bekeuren en dat allemaal gewoon omdat het leuk is om slecht te zijn.

In de game zitten ook meer wapens dan in de vorige True Crime, waar je als Nick Kang alleen beschikking had over een paar handpistooltjes, kun je nu bij hogere detective ranks beschikking krijgen over machine geweren, hamers en flash bangs. Omdat je als politieagent ook geen bodemloze putten als zakken hebt, zul je veel wapens kunnen bewaren in de kofferbak van je auto. Je auto kun je in New York ook van een nieuwe kleur voorzien, dit doe je bij de nodige garages in de stad, in de volgende True Crime, zul je je wagen waarschijnlijk heel dik kunnen pimpen. Naast schietijzers heb je in New York City ook beschikking over handwapens, zoals honkbalknuppels en samurai zwaarden. Bij het gebruik van al deze wapens komt ook meer bloed kijken dan in het vorige deel, dit verklaart ook gelijk het 18+ zegeltje op de voorkant van het spel (in mijn ogen ietwat overdreven). Naast het normale omleggen van personages met geweren en handwapens, kun je ze ook op brutere wijze omleggen, zo kun je je vijanden in ovens stoppen en offeren op grote offertafels, dit allemaal om de game stoerder te laten zijn.

Alles in de game ziet er vrij aardig uit, de game behoort niet tot de mooiste games van tegenwoordig, maar het is ook zeker niet lelijk, wel loopt de game soms als dikke stront door een trechter, alles lijkt dan wel in slow-motion te gaan. Beetje jammer maar niet vreselijk storend. De controls zijn niet echt veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Alles werkt gewoon iets soepeler en daardoor werken de spelelementen in de game iets beter. In de game zit qua muziek voor ieder wat wils, je hebt rock, punk, metal, hiphop enz en daarnaast kun je ook nog nieuwe muziek kopen in de music stores.

De game kent naast de wat trage beeldverversing nog wel wat meer mankementen, eigenlijk dezelfdes als in Streets of LA. Ik ben namelijk alleen een paar keer vast komen te staan in een muur met mijn auto, maar ook gewoon lopend. Daarnaast kan je sommige deuren in de game wel open doen, maar dan kom je daarna niet binnen uit, maar gewoon weer buiten. Van zulke slordige foutjes zitten er nog wel meer in de game. Jammer, want met een beetje meer werk hadden zulke foutjes er uit gehaald kunnen worden.

Al met al ben ik wel tevreden over de nieuwste True Crime, veel dingen zijn beter uitgewerkt dan in Streets of LA en daardoor speelt de game beter dan zijn voorganger. Ook het feit dat het good cop bad cop systeem gelijk zijn uitwerking laat zien op de stad vind ik een verbetering ten opzichte van Streets of LA. Maar mede door de schoonheidsfoutjes kan de game zich jammer genoeg niet meten met de GTA reeks.

Oordeel True Crime: New York City (NGC)

• Replay 65

Aantal keer bekeken: 2132