Watch Dogs 2 (PS4)
92 100 1

Review Watch Dogs 2 (PS4)

Met het originele Watch_Dogs kwam uitgever Ubisoft erachter hoe belangrijk het is om je games niet te veel te hypen als je uiteindelijke game het niet waar kan maken. Graphics die niet in de buurt kwamen van de demo op de E3, behoorlijk eentonige missies en hoofdpersoon Aiden Pearce die het een beetje aan persoonlijkheid ontbrak. Nu is er Watch_Dogs 2. Chicago heeft plaatsgemaakt voor San Francisco, Aiden heeft het veld geruimd voor nieuwkomer Marcus Holloway en DedSec is terug om de strijd aan te gaan met Blume en CtOs. Is Watch_Dogs 2 de game die het origineel had moeten zijn? Je leest het hier.

Exit Aiden, welkom Marcus
Tijdens het spelen van Watch_Dogs 2 moest ik geregeld aan de evolutie van de Assassin’s Creed serie denken. Waar het origineel indruk maakte met mooie graphics en sfeervolle locaties, was het de gameplay die al snel eentonig werd. AC2 en Brotherhood wisten de belofte van de serie wel waar te maken en met Watch_Dogs 2 is dat eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Marcus Holloway is een hacker die lid wil worden van het hackerscollectief DedSec. Hij wordt dan ook meteen bij de start van de game op een missie gestuurd, om te testen of hij waardig genoeg is om zich bij de groep aan te sluiten.
Nadat je je een weg door een bewaakte installatie sluipt, moet je uiteindelijk je profiel op de servers van CtOs zien te wissen. Gelijk bij de start valt al op hoe goed de karaktermodellen eruitzien. Zowel tijdens de cutscenes als ingame is er veel oog voor detail. Van de stof van de kleren tot de oneffenheden in de huid van Marcus. Het valt niet te ontkennen dat de meeste aandacht naar de hoofdpersonen in het verhaal is gegaan, maar ook omstanders en bewakers zien er prima uit.

Het is deze eerste missie die gelijk de toon zet voor de rest van het spel. Lekkere elektronische muziek op de achtergrond, soepele gameplay en een leuk samenspel tussen de leden van DedSec. Waar het verleidelijk is om je simpelweg aan je missie te houden en opdrachten te voltooien, nodigt het spel je eigenlijk constant uit om van het hoofdverhaal af te wijken. Het loont in Watch_Dogs 2 namelijk altijd om de omgeving goed te verkennen. Bijna elke locatie heeft wel een geldzak, spraypaint of andere collectible in de buurt liggen. Ook bij de eerste missie ligt er al een zakje met geld in een container verborgen.

Meerdere wegen leiden naar Blume
Wat Watch_Dogs 2 van andere sandbox games onderscheidt, is dat je gebruik kunt maken van hacks. Veel oude bekenden zoals het hacken van verkeerslichten, gasleidingen en het onder stroom zetten van objecten keren ook nu weer terug. Toch zijn het vooral de toevoegingen van een drone en een radiografisch bestuurbaar (RC) wagentje, die een belangrijke rol in de gameplay hebben gekregen. Elke missie kun je op drie manieren aanpakken. Als Aggressor maak je gebruik van je vuurwapens om tegenstanders uit te schakelen. De Trickster is iemand die meer gebruikmaakt van zijn gadgets en drones om de tegenstanders te omzeilen, terwijl de Ghost zich een weg door de beveiliging hackt en zo een pad van camera naar camera kan maken om zijn doel te bereiken. Ik maakte tijdens het spelen meer gebruik van de Ghost en Trickster methodes dan van de Aggressor aangezien je, ongeacht je voortgang in het spel en upgrades, toch behoorlijk kwetsbaar voor kogels blijft. Waar het origineel soms de kritiek kreeg dat de voertuigen niet lekker aanvoelden, had ik hier in deel twee geen last van. Na wat oefenen gebruikte ik de handrem om door de bochten te sliden, schoot ik met gemak over alle hellingen en vloog ik als een volleerd stuntman over schansen en door de lucht.

Een ander veelgehoord puntje van kritiek is dat Watch_Dogs al snel in herhaling viel qua gameplay. Met het enorme aanbod aan diverse sidequests in Watch_Dogs 2 is dat ook verleden tijd. Zo kun je selfies maken terwijl je voor bekende locaties in de stad staat, heb je de mogelijkheid om als een taxichauffeur door de straten te scheuren voor geld en zijn er meerdere races met motoren, quads, drones en karts op de map te vinden. Naast deze activiteiten zijn er ook meerdere verhalende sidequests, die wat meer de diepte in gaan qua gameplay. Elke activiteit en missie levert je naast geld ook volgers op. Des te meer volgers, des te groter het bereik van DedSec. En dat is belangrijk, omdat je totale aantal volgers dienstdoet als je ervaringsniveau. Bereik je een nieuw niveau, dan krijg je Research Points die je aan zes verschillende skilltrees kunt uitgeven.

Marcus of all trades
Zo kun je punten uitgeven aan een hack die je in staat stelt om de politie op specifieke tegenstanders af te sturen. Maar je hebt ook de mogelijkheid om te investeren in een grotere voorraad hacks, een betere batterij voor je RC wagentje en drone, een nitro-boost voor al je auto’s (een echte aanrader als je snel wilt ontsnappen aan de politie) of betere versies van je al bestaande hack-mogelijkheden. De beste versies van upgrades zijn overigens pas vrij te spelen als je een unieke Data Key in de wereld weet te vinden. Deze Data Keys zijn gelukkig makkelijk op te sporen door in de skilltree aan te geven dat de locatie op de kaart weergegeven moet worden.

Het is kenmerkend voor de gebruiksvriendelijkheid van Watch_Dogs 2. Heb je een missie die start aan de andere kant van de map? Gebruik Fast Travel om de dichtstbijzijnde locatie te bezoeken en jezelf zo veel reistijd te besparen. Niet dat het een kwelling is om San Francisco op je gemak te verkennen per auto, motor of boot. In tegenstelling tot de wat grauwe stad van Chicago, biedt San Francisco namelijk een enorm divers aanbod aan locaties en gebieden. Van bosrijke heuvels en landbouwgebieden, tot stranden en braakliggende bouwterreinen; er is voor ieder wat wils te vinden.

Hack has been initiated
Qua multiplayer was het afgelopen weekend lastig om een inschatting te maken van alle modi. De twee multiplayer mogelijkheden zijn Bounty Hunter, waarbij je jacht maakt op specifieke doelwitten, en Hack Invasion, waarbij een andere speler een datapakket van je moet zien te stelen door je onopgemerkt te hacken. Tot slot zijn er nog coöperatieve multiplayer missies, waarbij je met een andere speler specifieke opdrachten moet uitvoeren. Dat kan uiteenlopen tot het vernietigen van voorraden, het stelen van een specifiek voertuig en deze onbeschadigd af te leveren of het hacken en stelen van gegevens.

In de praktijk bleken de servers moeite te hebben met de toestroom van gamers die dit weekend al vervroegd hun exemplaren van de game ontvingen. Hopelijk zijn de problemen later deze week opgelost als de game wereldwijd verkrijgbaar is voor het grote publiek. Voor nu werken de coöperatieve modi naar behoren en bieden ze leuk en toegankelijk vermaak, maar enorm diepgaand is het allemaal niet. Watch_Dogs 2 moet je spelen voor de singleplayer, de multiplayer mogelijkheden zijn wat de gameplay betreft meer een verlengde van de singleplayer dan echt op zichzelf staand.

Watch_Dogs 2 is wat het origineel had moeten zijn. Ubisoft heeft het smetje op hun blazoen weggepoetst door goed te luisteren naar de kritiek op het origineel. Watch_Dogs 2 biedt enorm veel content, ziet er geweldig uit, draait afgezien van een sporadische framedrop enorm soepel en heeft zo veel afwisseling qua gameplay dat je met gemak veertig uur zoet kunt zijn, zonder je ook maar een moment te vervelen. Hoewel ik voorafgaand aan de release een afwachtende houding had naar dit tweede deel in de serie, ben ik na vele tientallen uren heel erg benieuwd geworden welke kant Ubisoft met een toekomstig derde deel op zal gaan. Als het de kwaliteit van WD2 weet te waarborgen, en niet vaker dan eens in de twee jaren een nieuwe game uitbrengt, kunnen we mooie jaren tegemoet zien.

Oordeel Watch Dogs 2 (PS4)

• Graphics 95
  • Originality 90