X-Men Legends (NGC)
82 100 1

Review X-Men Legends (NGC)

In X-Men Legends draait het allemaal om een mutant genaamd Alison Crestmore. Zij wordt achternagezeten door de Brotherhood of Mutants (de slechte mutanten) vanwege haar krachten. Het is aan de X-Men om haar te redden en de Brotherhood te stoppen.

X-Men Legends is een RPG, maar het bevat ook een groot deel aan actie elementen. Je kan in totaal kiezen uit 15 bekende characters uit het X-Men universum, waaronder Wolverine, Cyclops, Storm en Iceman. Net zoals in elke andere RPG verdien je ervaringspunten door vijanden te verslaan. Met die punten kan je je character bijvoorbeeld sterker maken, maar je kan er ook aanvallen mee kopen. In totaal zijn er vier van die aanvallen, die je steeds sterker kan maken door meer ervaringspunten te verdienen. Tijdens een gevecht zijn deze aanvallen makkelijk te bereiken. Met een druk op de R-knop komt er een menu tevoorschijn, waar elke aanval gekoppeld is aan een bepaalde knop. Een van die aanvallen is de X-treme power. Dit zijn zeer sterke aanvallen waarmee je, mits je ze op het goede moment gebruikt, een hele kamer vol met vijanden kan uitmoorden. Deze aanval gaan gepaard met mooie effecten.

X-Men Legends legt de nadruk op gevechten. Je kan met maximaal 4 characters tegelijk je vijanden te lijf gaan. Jij bestuurt een van deze characters, voor de anderen kan je de AI instellen, ook al het is niet zo uitgebreid. De andere personages zijn er echter niet alleen om je te helpen met de gevechten. Ze zijn er ook om de puzzels op te lossen. Zo zul je bijvoorbeeld bij een stuk komen waar de brug kapot is. Het is dan de bedoeling om Iceman te gebruiken, die met zijn krachten een nieuwe brug van ijs kan maken. Het is erg jammer dat er maar weinig van dit soort 'puzzels' in het spel zitten, want het is goed bedacht.

X-Men Legends bevat ook een multiplayer mode. Je kan met maximaal 4 spelers tegelijk spelen. Het is erg leuk met meerdere spelers, maar de camera zit vaak in de weg. Als de spelers aan weerzijden van het scherm aan het vechten zijn, zie je soms niet wie of wat je aan het slaan bent, omdat de camera niet verder wil uitzoomen. Dan een van de grootste minpunten van de game. De AI van je metgezellen laat hier en daar wat te wensen over. Ik heb het me het meest geïrriteerd aan de momenten dat je teammates zelfmoord plegen. Als jij een vijand in een afgrond mept, is een van je teammates soms zo dom dat hij er achteraan springt. Hij is dan in een keer dood, en dan zal je weer terug moeten gaan naar een savepoint, om hem terug te halen met je zuurverdiende techbits (de geldeenheid in Legends). Soms val je zelf ook ergens in, omdat je te dicht bij de rand komt. Het is in ieder geval erg irritant. Je zal ook vaak dood gaan tijdens de gevechten. Op sommige momenten komen er hordes strijdlustige vijanden op je af, die je dan helemaal in elkaar slaan omdat je gewoonweg niet sterk genoeg bent.

De graphics in X-Men Legends zijn cel-shaded. Deze grafische stijl past goed bij de stripboekstijl die het spel uitstraalt. Tijdens het de gevechten en het rondlopen in de gebieden zijn de graphics dik in orde. Dit gaat echter niet op voor de in-game cut-scenes. Zodra deze filmpjes beginnen valt het al op dat de characters bijna geen gezicht hebben en dat sommige delen van het lichaam vrij ongedetailleerd zijn.

Het geluid in X-Men Legends is goed, maar had net als de graphics beter afgewerkt kunnen worden. De voice-acting schiet op sommige momenten gewoon tekort, wat erg jammer is. Bij enkele characters is de voice-acting goed, bij anderen is hij matig. Naast de voice-acting is het in-game geluid goed. Opzwepende muziekjes zodra je vecht, rustige muziekjes wanneer dat niet het geval is. Je zal zo’n 15 a 20 uur nodig hebben om X-Men Legends uit te spelen. Het is niet erg lang in vergelijking met andere RPG’s, met het is voldoende om je een tijd te vermaken. In het spel zijn allerlei dingen te vinden, zoals comics, artwork, flashback missions (speciale missies die je kan spelen door met andere X-Men te praten) en nog een paar “goodies” die door de levels heen verstopt zijn. Het is natuurlijk altijd de moeite waard om al deze items te gaan zoeken.

X-Men Legends is de eerste X-Men game in lange tijd die goed is. De gameplay is goed uitgewerkt, met leuke en intensieve gevechten, interessante puzzels en zeer vermakelijke aanvallen, ook al laat de AI van je teammates op sommige momenten te wensen over. Op het vlak van de graphics en sound had het beter gekund, maar het is in ieder geval goed genoeg om je er niet aan te storen. Het avontuur is ook lang genoeg om de meeste gamers zoet te houden, ook al het voor de echte RPG-fanaten toch wat aan de korte kant zijn. Uiteindelijk draait het in dit spel allemaal om de gameplay, en dat is dan ook gelijk het beste aspect van dit spel. X-Men Legends is eindelijk een goede X-Men game, waarmee de fans van de strips zeer tevreden zullen zijn. Maar ook als je geen fan bent van de X-Men is deze game zeker de moeite waard.

Oordeel X-Men Legends (NGC)

• Eindcijfer 82

Aantal keer bekeken: 2119