XIII (NGC)
89 100 1

Review XIII (NGC)

De strip schijnt enorm populair te zijn in ons buurland Belgie, Ubi Soft is er in geslaagd om XIII ook in Nederland populair te maken.

"I can't remember a thing!"
Je wordt wakker gemaakt door een vrouw. Je kijkt om je heen en merkt dat je op een strand legt. Je merkt plotseling dat je geeneens weet wie je bent en je zegt: "I can't remember a thing!" Opeens komen er allemaal straaljagers langs vliegen en opeens zie je een flashback waarin je van een boot springt. Als je bent bij gekomen van de flashback zegt de vrouw dat je moet proberen naar de vrachtwagen moet lopen. Je valt na een paar passen flauw en je komt bij in een hut. De vrouw zegt dat ze iets in je jaszak hebt gevonden van de Winslow Bank. De vrouw hoort wat en loopt richting het geluid waarna ze koelbloeding wordt dood geschoten... Je staat op en je ziet een tatoeage van het Romeinse cijfer '13' op je schouder.

Kort daarna pak je een paar messen en gaat iedereen doden die je tegen komt zodat je kunt ontsnappen. Opeens zie je een boot vluchten en een kale man roept: "Je kan niet eeuwig blijven vluchten, nummer 13!" Je besluit de auto verderop te pakken en je rijdt naar de Winslow Bank. Als je naar binnen loopt zegt een bankmedewerker: "Meneer Rowland? Dat is een tijd geleden! Geef uw sleutel maar, dan laat ik u in uw kluis!" Je volgt de man en komt in je kluis waar je een tijdbom ziet liggen. Je krijgt weer een flashback waarin een getinte vrouw je beveelt een bom aan te zetten. Je komt weer bij van de flashback en rent weg waarna een explosie volgt. Nu zijn de bankmedewerkers niet meer zo vriendelijk en willen je neerschieten. Je ontsnapt uit de bank en een man van de FBI komt op je af. "Steve Rowland, je staat onder arrest voor de moord op de Amerikaanse president" zegt de man waarna je wordt gearresteerd. Even later blijkt dat er een sekte van 20 mensen is en dat jij bent omgebouwd tot nummer 13. Maar je bent nummer 13 niet. Wie ben je wel? Tja, dat kom je voorlopig nog niet te weten want aan het einde van het spel komt er 'To be continued...' te staan.

Baoom! Nooo! Arrr! Bam!
Aangezien het spel XIII afkomstig is van de gelijknamige strip, besloot Ubi-Soft om het spel ook in strip-style af te spelen. Zo zie je regelmatig tekstballonnetjes, venstertjes die duidelijk maken dat er een soldaat om de hoek staat en als je vijanden dood maakt met je kruisboog of met werpmessen komt er een grappig 'NOOO!' of 'ARRR!' bij te staan. Of als je schiet met een Bazooka staat er 'BAOOM!' of 'BAM!'. Dit vind ik erg leuk gedaan en geef de de originaliteit 89%. Want een First Person Shooter in strip-style zie je niet elke dag.

Stoelen smijten, flessen meppen, glasscherven werpen, het kan allemaal!
Ook leuk aan XIII is dat je voorwerpen kunt oppakken. Zo kun je lege flessen oppakken om sneaky iemand een dreun voor z'n harses te verkopen. Of je kan de flessen werpen maar dit heeft minder effect. Ook houten stoeltjes kan je pakken om iemand een tik voor z'n kop mee te geven. Maar het leukste voorwerp vind ik zelf de asbak. Precies hetzelfde effect als de flessen maar ik vind de asbak gewoon leuk net zoals de bezem hetzelfde effect als de stoel heeft maar leuker is.

Flashbacks
In de loop van het verhaal kom je veel flashbacks tegen die je meer over je verleden laat weten. Zo kom je er op een bepaald moment achter dat je een tijdbom had ingesteld in de Winslow Bank. Of je hoort een bepaalde stem en je herinnert je van wie die stem is. Erg leuk verzonnen, vooral omdat je ze in Real Time ondergaat. Je kan je dus gewoon bewegen in de flashbacks.

Menu’s
Als je op 'Continue' klikt krijg je een aantal originele menu's. Zo kun je documenten bekijken zoals de dossiers van andere nummers(Zoals XVII en III). Ook kun je klikken op 'Story'. Je ziet dan allemaal plaatjes verschijnen en je leest zeg maar het verhaal in een stripboek. Ook kun je je 'Skills' bekijken maar hier heb je voor de rest weinig aan. De Documenten en de Story vind ik zelf leuk uitgewerkt. Gewoon om het stripboek alleen al.

Goeie shooters op een Nintendo Console
Ik heb eigenlijk pas twee keer gezien dat een First Person Shooter op een Nintendo Console goed waren. En die heeft Rare allebei op z'n naam. GoldenEye en Perfect Dark bewezen dat een FPS op consoles niet altijd slecht is. Met XIII erbij vind ik dat ook Ubi Soft een zeer goeie FPS op z'n naam heeft staan. Medal of Honor is ook goed op de Nintendo console hoor, maar het is geen mega-shooter. XIII, GoldenEye en Perfect Dark zijn dat wel en daarom wil ik Ubi-Soft even feliciteren. Zij zijn de eerste die een goeie FPS op de GameCube hebben geproduceerd. Niet dat Ubi-Soft dit leest, maar toch gefeliciteerd :p!

Multiplayer
Tot slot even iets over de Multiplayer. Aangezien Nintendo geen interesse heeft in Online Gamen. Gaat XIII overal online, behalve op de GameCube :(... Beste Nintendo, Sony kijkt de PSP van de GBA af, waarom kijken jullie het Online Gamen niet van de PS2 af. Ik snap er niks van. Gooi gewoon de beste spellen online, oke? Nee, niet oke. Maar goed, genoeg gezeurd over Online. XIII heeft wel een Multiplayer voor 4 personen. Je kan geen characters of wapens kiezen, maar dat is ook niet nodig. Je kan alle wapens in de levels vinden die je leuk vind, alleen kan je in de Multiplayer niet met stoelen smijten of met flessen gooien. Ook leuk zijn de scenario's. Zo is er een Alienachtig figuur in de optie 'Hunt' die je moet afknallen om te winnen. Je hoort hem van ver aankomen door zijn irritante gezang. Wat mij betreft zijn Singleplayer en Multiplayer goed gekeurd!

Ik sluit iedere review af met deze vraag, meestal zeg ik iets van als je er maarvan houdt en dat doe ik dit keer weer. Als je van Shooters houdt, koop de game. Hou je van Shooters en van Zelda: The Wind Waker? Koop de game. Hou je van de Frans/Belgische strip XIII? Koop de game. Hou je niet van shooters, maar wel van stripboeken? Laat de game leggen want zonder Cell-Shaded Graphics en zonder die 'Arrrr' tekstjes, is deze game een normale Shooter.

Oordeel XIII (NGC)

• Graphics 91
  • Gameplay 87