Ys VIII: Lacrimosa of Dana (Switch)
77 100 1

Review Ys VIII: Lacrimosa of Dana (Switch)

De Ys-serie is voor mij altijd een beetje een vreemde RPG-serie geweest. Ik ken de reeks oorspronkelijk uit de Super Nintendo-dagen, maar pas met Ys: Memories of Celceta op de PS Vita heb ik langere tijd met een game uit de reeks doorgebracht. Elk deel speel je met Adol Christin in de hoofdrol een avontuur dat behoorlijk op zichzelf staat, maar waar in andere delen wel sporadisch naar verwezen wordt. Adol wordt op zijn avonturen af en toe vergezeld door zijn vriend Dogi, wat ook in dit achtste deel in de serie weer het geval is. Onderweg naar een nieuwe bestemming doen Adol en Dogi hun ding aan boord van het schip Lombardia, maar tijdens hun reis wordt het schip aangevallen door een zeemonster en leiden de overlevenden schipbreuk op een vervloekt eiland.

Adol Crusoe
Het doel van het spel is om uit te vogelen waarom dit eiland vervloekt is, een samenleving op te bouwen met de overlevenden en uiteindelijk natuurlijk te ontsnappen van het eiland en terug te keren naar de bewoonde wereld. Ys VIII laat je de spelwereld verkennen door vanuit een derdepersoonsperspectief met Adol of een van zijn vijf companen op avontuur te gaan. Elk personage valt onder een van drie verschillende types: Adol doet bijvoorbeeld slagschade met zijn zwaard, terwijl Sahad meer een beuker met een hamer is. Zo zijn er zeemonsters die een harde schulp hebben. Dan is het handig om Sahad in te zetten, aangezien beukaanvallen de verdediging van dergelijke tegenstanders kan vernietigen. Er zijn ook personages die stootaanvallen doen zoals Laxia, en deze aanvallen zijn weer geschikt om vliegende tegenstanders een toontje lager te laten zingen. De gevechten gebeuren allemaal in real-time en naast buttonbashen kun je ook gebruikmaken van afwisselende combo’s, is het mogelijk om tegenstanders te ontwijken en kun je met een druk op de X-knop een Target Lock op vijanden plaatsen. Met het verslaan van je tegenstanders verdien je, zoals gebruikelijk is in RPG’s, ervaringspunten en buit. Geld is geen ruilmiddel in deze game, dus buit kan gebruikt worden om wapens en/of pantsers van te maken, omgeruild worden voor andere loot, of het natuurlijk gebruiken om queesten te voltooien.

Zelda meets Expeditie Robinson
De gameplay van Ys 8 draait zoals gezegd voornamelijk om een dorpje op te bouwen met overlevenden. Dat doe je door de verschillende locaties goed te verkennen, mensen te redden en vervolgens queesten voor ze uit te voeren. Binnen de kortste keren levert je dat een wapensmid, groententuin en een kleermaker op. Het is de manier waarop je steeds iets nieuws verzamelt wat je vooral motiveert om door het wat simpele verhaal heen te werken. Om de zoveel tijd kom je een eindbaas tegen. Weet je deze te verslaan, dan levert je dat vaak toegang tot een nieuw gebied op en af en toe ook zogenaamde onderdelen van Adventure Gear. Denk een beetje aan nieuwe items à la The Legend of Zelda die eerder onbereikbaar lijkende gebieden opeens toegankelijk maken. Zo kun je handschoenen vinden waarmee je lianen kunt beklimmen, een speciale veer waarmee je een dubbelsprong kunt maken of zijn er laarzen beschikbaar waarmee je over water kunt rennen. Daarnaast zijn er ook vaak obstakels op je weg te vinden die een minimum aantal van overlevenden vereisen voordat ze weggewerkt kunnen worden. Dat heeft ook tot gevolg dat Ys VIII behoorlijk lineair aanvoelt; waar de wereld aanvankelijk heel groot lijkt kom je er namelijk al snel achter dat je keuzemogelijkheden behoorlijk beperkt zijn.

Volg de kaart naar je bestemming
Een van de redenen dat het spel ondanks de lineaire opzet behoorlijk lang kan duren is dat je vaak niet echt makkelijk door de wereld kunt navigeren. De kaart in-game is namelijk behoorlijk onduidelijk over welke wegen je precies kunt bewandelen. Er is wel een aantal grote uitroeptekens zichtbaar op de map, maar die geven sidequests of je verhaalmodusbestemming aan. Hoe je bij zo’n punt belandt is echter wel vaak een kwestie van gewoon uitproberen of een bepaald pad de juiste weg is. Elke map heeft een percentage van gevonden schatten en verkende gebieden dat wordt aangegeven. Dit werkt naar mijn mening wel motiverend. Wanneer je namelijk een paar procent te weinig hebt om een kaart te voltooien stimuleert het spel je om eens goed je kaart af te speuren naar onontdekte gebieden.

Niet altijd even soepel
De gameplay van Ys VIII is erg leuk en, hoewel het spel allesbehalve moeilijk is, weet ook langere tijd te vermaken. Ik heb de eindaftiteling na ongeveer 45 uren voorbij zien komen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het spel leuk genoeg vinden om daarna via de New Game Plus het spel nog eens te doorlopen. Op het grafische vlak is Ys VIII op de Switch wel een tandje minder mooi dan op de PS4. Zo zijn textures in de open gebieden behoorlijk wazig en is er niet veel detail in de omgeving zichtbaar. Ook tijdens de wat drukkere gevechten kan de framesnelheid af en toe wat teruglopen.

Het is nooit ergens storend genoeg dat de gameplay negatief beinvloed wordt, maar het is ondanks dat wel zichtbaar. Nu is me dat in de handheldstijl wel meer opgevallen dan wanneer de Switch in zijn dock staat, maar dat kan ook een toevalstreffer zijn.

Als muziek in de oren?
Op het gebied van de audio heeft Ys VIII een prima Engelse voicecast. De personages worden om de zoveel zinnen van een stemgeluid voorzien, maar ze passen qua klank wel bij de karakters. Voor mensen die liever een authentieke ervaring willen meemaken is het mogelijk om in het menu voor de Japanse stemmen te kiezen.

De muziekstukken zijn aardig maar nergens echt memorabel genoeg om bijvoorbeeld de soundtrack in huis te halen. Het luistert op zich lekker weg, maar ik zou een week na het voltooien van de game geen enkele melodie nog kunnen neurien. Dat is met andere RPG’s toch wel eens anders geweest.

Ys VIII is vooral een goed alternatief als je een lekker spelende RPG wilt spelen na The Legend of Zelda. De game ziet er kleurrijk uit en is ondanks wat kleine mankementjes zeker een game die je met zomers weer prima kunt spelen. De herspeelbaarheid zit hem vooral in het volledig voltooien van alle sidequests, een Boss Rush Mode en natuurlijk de New Game Plus. Ys 8 is misschien niet perfect, maar dat het een leuke game is om te spelen valt niet te betwijfelen. Voor zestig euro zou ik het spel persoonlijk niet snel aanschaffen, maar als je hem voor een schappelijke prijs ziet liggen dan is het zeker een aankoop waard.

Oordeel Ys VIII: Lacrimosa of Dana (Switch)

• Eindcijfer 77

Aantal keer bekeken: 8110