Zelda NES Classics Series (GBA)
72 100 1

Review Zelda NES Classics Series (GBA)

Ergens in land hier ver, ver vandaan woonde een prinses met de naam Zelda. Zij was mooi, slank en ook heel erg goed in de omgang. Haar vader was de koning van Hyrule en bezat erg veel geld.

Vandaar dat er een vies vuil zwijntje op het idee kwam om Zelda te Kidnappen en losgeld te vragen. Alleen gaf de Koning meer om zijn geld dan om zijn eigen dochter en liet haar dus gewoon stikken. Ik hoor jullie nu wel denken: "Ahhh, wat zielig", maar niet getreurd, want wie komt daar achter die grote boom vandaan? Fagot Fairy Link! oftewel, Link het homo elfje.

Zelf weet hij niet waar hij aan begonnen is, maar wij weten dat maar al te goed. Wij gaan op pad en leiden ons niets wetende linkje door de wereld van monsters en kale gebieden. Soms stoppen we bij grote kelders om een wat groter monster te vermoorden, maar voor de rest zijn we alleen maar op zoek naar de prachtige prinses.

De meeste gamers met een hart voor games kennen dit verhaal uit hun duimpje en ook nog in verschillende afwijkende versies, maar elke dag worden er nieuwe gamertjes geboren en al deze nieuwe gamertjes hebben misschien wel kennis gekregen van de legende, alleen weten ze niet helemaal hoe het begon. Ze kennen alleen het verhaal van "The Ocarina of Time" of kennen link alleen als wind wekker.

Om al deze jonge gamertjes nog meer waardering voor de legende te laten beleven, heeft Nintendo er voor gekozen om deze NES Classic uit te brengen. Heel veel oudere gamers vinden dit geldklopperij, maar denk eens aan onze jongere broeders. Vind je niet dat ook zij de mogelijkheid moeten hebben om dit magische spel te spelen? Jawel toch?

Oke, Nintendo had op zich wel wat vernieuwends kunnen toevoegen, zodat dit spel volwaardig met de rest van de games uit deze tijd kon concureren, maar zo denkt Nintendo nou eenmaal niet. Jammer, maar toch snap ik niet waarom ze wel een oude Metroid om kunnen toveren naar Metroid Zero mision. Er is echt helemaal niets nieuws bij gestopt. Het enige wat nieuw is, is de sleep mode, wat normaal is voor GBA spellen en de Cardridge is veranderd ten opzichte van het origineel. Zoals ik al zei, niets veranderd dus.

Wat had Nintendo kunnen veranderen? Een hele boel! Om te beginnen hadden ze de vrijheid wel eens kunnen beperken. "Wat zeg je nou Arnold? " "Vrijheid in games is toch juist super?" Ja, inderdaad, maar dan moet het wel vrijheid zijn waarvoor gekozen is en niet vrijheid door gebrek aan ruimte op de Cardridge, waardoor je uren lang kunt rondlopen door de wonderlijke wereld van Link en Zelda, terwijl je vijandjes verslaat, maar geen reet vooruit gaat.

Wat Nintendo ook wel even mocht aanpassen waren het geluid, de graphics en de muziek. Tegenwoordig kan de GBA aardig mooie geluiden aan en hadden we toch graag weer die mooie gil stem van die homo. Ook hadden we dan monsters gehad die wat enger over zouden komen.

Graphics beter, game beter! niet altijd, maar hier wel. Ik vind het leuker als ik door een kleurrijke wereld loop en zo nu en dan een eng monster vermoord. Zo nu en dan bezoek je dan een kerker die er ook erg mooi van binnen uitziet, maar ach, dat deel moet je er dan maar zelf bij bedenken.

Als laatste punt: De muziek. de vette Zelda muziek zit er wel in, alleen de nokia 3310 kan nog betere monotone toontjes afspelen. Er gaat niets boven mooie Zelda deuntjes in stereo, die ook echt de magie door je oren laat beleven. Ook dit is niet in de game te vinden dus ik hoop dat je een creatieve geest hebt.

Ik zie iedereen nu heel gevaarlijk kijken en zie jullie denken: "Arnold, wat ben jij toch een negatieve flikker" maar ik heb ook nog wat positieve punten over dit spel te melden! Een van de grootste pluspunten is dat het spel maar zo'n 20 a 22 euro kost. Dat is niet veel voor een klassieker en ook al had het leuk geweest als Nintendo meneer "vernieuwing" er op los gelaten had, maar toch blijft het een erg goed spel. Het laatste kleine puntje wat echt het melden waard is, is dat je nu niet meer afhankelijk bent van een NES, stopcontact en een tv. Je kan nu overal waar je wilt de legende beleven.

Oordeel Zelda NES Classics Series (GBA)

• Graphics 60
  • Sound 65