Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Warner Brothers (Gamescom 2011)

De tijd dat Warner Brothers alleen door het maken van films bekend was, ligt achter ons. Want ook in de gameswereld weet het bedrijf naam te maken. Op de Gamescom mochten de Budgetgamers aan de slag met de nieuwe Batman game, een stel Batman na-apers, een schattig dodelijk meisje met een kettingzaag en de bebrilde tovenaarsleerling gemaakt van Lego. Hieronder kunnen jullie lezen wat deze mix opleverde…



Batman is altijd één van mijn favoriete superhelden geweest. Misschien wel doordat hij geen speciale superkrachten heeft, maar door zijn slimheid en technische snufjes toch als de ‘caped crusader’ keer op keer de dag weet te redden.

Batman: Arkham Asylum wist dat gevoel over te brengen en was eigenlijk een schot in de roos. Alles wat Batman ademt was volop aanwezig in deze game en een vervolg was dan ook meer dan logisch. Ik was dan ook zeer benieuwd naar de presentatie van Batman: Arkham City op de Gamescom. De presentatie werd geleid door een zéér enthousiaste medewerker van Warner Brothers, die als een soort voetbalpresentator commentaar gaf bij de getoonde Challenge mode die ook in dit deel voor de nodige extra speelduur moet zorgen. We keken naar twee 3D tv’s, waar op de één gespeeld werd met Catwoman en op de ander met Batman. Ja je leest het goed, Catwoman zal zowel in de gewone game als in de Challenge mode opduiken als speelbaar karakter.

Maar terug naar de presentatie, die was opgedeeld in drie rondes. Wie twee van de drie uitdagingen won, mocht zich kronen als echte held van Arkham City. De eerste ronde besloeg de combat mode, waarin meerdere waves met vijanden verslagen moesten worden. Hoe mooier de kills en de combo’s, hoe meer punten er gescoord werden. Het werd meteen duidelijk, dat Batman er flink wat nieuwe moves bij heeft gekregen. Catwoman heeft daar een compleet eigen vechtstijl tegenover staan, waarbij ze haar hele lichaam en zweep (ahum) inzet om haar vijanden een kopje kleiner te maken.



In de tweede ronde moesten beide medewerkers zo snel mogelijk in stealth mode een aantal schurken belagen. Dit leek grotendeels overeen te komen met het vorige deel, maar dan wel weer net wat soepeler.

Maar de strijd moest beslist worden in de laatste ronde, want na twee rondes was de stand 1-1. Deze ronde bestond uit een race, waarbij de twee karakters zo snel mogelijk een bepaald eindpunt moest bereiken. Hier viel pas op hoeveel groter de wereld is waar je straks in zult spelen. Volgens de makers zal Arkham City zo’n 5x groter zijn dan Arkham Asylum en dat was al zeker geen klein gebied. Met een paar seconden voorsprong mocht Batman zich tot winnaar kronen van deze bijzondere wedstrijd, maar al dit moois smaakte naar meer. Gelukkig was behalve de Challenge mode, ook de singleplayer aanwezig op de beursvloer. En deze wilde ik uiteraard uitproberen voordat we huiswaarts zouden gaan.

De demo die we mochten spelen was kort, maar voelde wel meteen goed aan. Quincy Sharp, de vroegere gevangenisdirecteur, heeft de gebeurtenissen in Arkham Asylum gebruikt om zich op te werken tot burgermeester van de stad. De beste man heeft helaas weinig geleerd van de gebeurtenissen, want ook nu heeft hij al het gespuis bij elkaar gegooid in een afgesloten deel van de stad. Wanneer er dubieuze zaken aan de gang lijken te zijn gaat onze vleermuisvriend op onderzoek uit. Hierbij geholpen door de terugkerende Detective mode die het zoeken naar aanwijzingen heel wat makkelijker maakt.



Het eerste deel van de demo konden we doorlopen met Catwoman. Haar stijl van bewegen en vechten beviel me eigenlijk meteen wel, maar ondanks al mijn kattigheid werd ik al snel in een hinderlaag gelokt. Nu was het de beurt aan ‘Bats’ zelf om deze sensuele dame te redden en haar eens goed aan de tand te voelen. Na het nodige knok-, speur- en vliegwerk was het eigenlijk wel duidelijk. Arkham City voelt vertrouwd goed aan, maar dan overal weer net wat beter, uitgebreider en soepeler uitgewerkt. Mede daardoor vloog het kwartier voorbij, maar dit was genoeg tijd om mij met een tevreden gevoel achter te laten.

Verwachting: Batman: Arkham City gaat verder waar Arkham Asylum gebleven was, maar dan met een veel grotere wereld, meer missies, meer aartsvijanden, meer moves en…Catwoman. Als dit alles weer net zo beheerst wordt uitgewerkt als in het eerste deel dan kan het bijna niet meer misgaan met ‘The Dark Knight’. Dus schrijf 21 oktober maar in je agenda, want dan zal deze game in de winkels te vinden zijn.





Naarmate de Harry Potter reeks vorderde, wist één ieder dat er duistere jaren aan zitten te komen voor Harry en zijn vrienden. Ik was benieuwd hoe Traveller’s Tales dit in dit nieuwe deel zou gaan verwerken.

Net als in de film
Er wordt een kleine demonstratie gegeven. Harry, Hermelien en Ron bevinden zich in een uithoek van de wereld. Ze zijn op zoek naar Luna Lovegood. Wanneer ze bij het ouderlijk huis van Luna aankomen, dienen er eerst diverse obstakels uit de weg geruimd te worden. Met behulp van nieuwe magietechnieken kunnen objecten op hoger gelegen plaatsen bereikt worden of water verplaatst worden om een reservoir te vullen. Een technisch hoogstandje van de nieuwe magie was lumos. De spreuk die letterlijk licht in de duisternis oplevert en die gebruikt kan worden om vijanden te verjagen. Een ander tecnisch hoogstandje betrof de scène met het verhaal van de drie broers in hun strijd tegen de dood. Ook dit oogt zeer fraai met een speciale filter over de graphics.



Verwachting: Het spel richt zich in eerste instantie op kinderen. Dat blijkt ook uit het niveau waarop de aanwijzingen zijn verwerkt. Traveller’s Tales geeft aan dat ze het spel testen aan de hand van hun eigen kinderen. Wanneer het hen lukt de puzzel te kraken, dan weten ze dat de aanwijzingen voldoende duidelijk waren. Dit bracht ons meteen tot de vraag van het verhaal. Traveller’s Tales is zich ervan bewust dat de laatste drie boeken steeds duisterder werden. Toch heeft het hen er niet van weerhouden om het spel te maken. Na de demonstratie kan ik met zekerheid zeggen, dat ze de lijn van de eerdere spellen hebben voortgezet. Verwacht dus het originele verhaal, maar met de karakteristieke grappige tussenfilmpjes die de levels met elkaar verbinden.





Als er een presentatie van ´nieuwe titel´ op je programma staat dan ga je natuurlijk speculeren: Zou het misschien een nieuwe shooter zijn, een filmgame of een spel waarin een blonde cheerleader uit een school gevuld met zombies moet vluchten, met onder andere hulp van een pratend hoofd aan haar riem?

Nee, natuurlijk bedenk je zoiets als dat laatste niet. Producer Suda 51 echter wel. Zijn nieuwste game laat je spelen met een cheerleader die, gewapend met haar pompons en een kettingzaag, zal moeten uitzoeken waarom iedereen in zombies is veranderd. En hoe kan dat nou beter dan door ze onderweg allemaal te vermoorden? Suda 51 is niet de laatste die je verwacht zo’n spel te maken als je kijkt naar zijn eerdere games. Killer-7 was niet bepaald de meest standaard-game, laat staan No More Heroes. Lollipop Chainsaw gaat, zoals het er nu op lijkt, nog een stapje verder qua bizarheid. De cheerleader kan de meest wrede executies uitvoeren waarbij liters bloed in het rond spuiten, om daarna nog een likje van haar lolly te nemen. Ook het baasgevecht wat we te zien kregen was allesbehalve standaard: een doorgedraaide engerd valt je aan met zijn microfoon en zijn woorden. Bij hem doen woorden namelijk wel echt pijn. Zo scheldt hij je uit voor ‘fucking bitch’, waarna je die letters moet zien te ontwijken.



De gameplay van Lollipop Chainsaw zag er leuk maar chaotisch uit. Het is een hack-and-slasher waarbij de eindbazen voor goede afwisseling zorgen. De graphics waren nog wel erg flets, het is te hopen dat die nog iets worden opgepoetst. Het team heeft waarschijnlijk nog genoeg tijd, omdat een datum van uitgeven nog niet bekend is. Ook is het te hopen dat er een leuk verhaal in de game komt, want zoals het nu lijkt slaat de game wat te ver door naar het willekeurige. De producer verzekerde ons echter dat er aan verhaal geen gebrek zou zijn, met de schrijvers van enkele bekende films als Slither en Super aan boord. Ook is het natuurlijk de vraag wat voor rol het hoofd aan de riem heeft, want dat werd helaas nog niet duidelijk.





Één van de kleine verrassingen op de Gamescom was voor mij Gotham City Impostors, een Xbox Live Arcade en PSN-titel die aan het begin van volgend jaar zal verschijnen. Monolith Productions, ook wel bekend van F.E.A.R. en No one Lives Forever, brengt ons een aparte multiplayer-shooter die zich afspeelt in het Batman Universum.

In Gotham City Impostors staat humor centraal. De personages die je kunt gebruiken zijn mensen die net als Batman willen zijn (impostors) maar niet zoveel geld hebben als Wayne Enterprises om zulke geavanceerde gadgets te maken. Om toch hun idolen na te kunnen doen, lopen ze in zelfgemaakte kostuums en met thuis gefabriceerde gadgets door de stad. In de editor mode kun je bijna alles aan een karakter aanpassen, van schmink tot kleding, van wapenuitrusting tot zelfs de manier van lopen!

Als je in level stijgt, krijg je bergen nieuwe vaardigheden die de gameplay beïnvloeden. Vooral de speciale vaardigheden zorgen voor verfrissende gameplay in vergelijking tot andere shooters. Zo heb je laarzen met springveren eronder gemonteerd, die je kan gebruiken om over een vrachtwagen heen te springen om zo het andere team te verrassen.

En dat verrassen blijkt goed van pas te komen in de mode die we gespeeld hebben genaamd Fumigation. Je moet hierbij vaste punten op de kaart zien te veroveren en deze proberen te behouden. Heb je de gas checkpoints als team in handen, dan krijg je punten erbij. Wie uiteindelijk de meeste punten heeft, wint. Op de gamescom speelden we drie tegen drie, maar uiteindelijk moet het mogelijk zijn om met zes tegen zes de strijd aan te gaan. Naast fumigation, zijn ook de modes Psych warfare ( een soort capture the flag) en team deathmatch reeds bekend gemaakt.



Belangrijk is dat Batman en kornuiten hoogstens een bijrol gaan spelen, als ze al in de game voorkomen. De focus ligt in Impostors op de gekken die het leven najagen van hun idolen. Het voordeel is wel dat Monolith niet vastzit aan allerlei regeltjes en gewoon hun eigen creativiteit de vrije loop kunnen laten gaan. Tot nu toe met succes.

Verwachting: Gotham City Impostors is een zeer vermakelijke titel die wat anders doet dan alle andere shooters. De vreemde accessoires en gadgets zorgen er voor dat je traditionele shootertactieken het raam uit kunt gooien. Je kan nog zo je best doen om twee ingangen te verdedigen, maar als iemand met springschoenen gewoon over een gebouw springt, zal je je tactieken toch aan moeten passen. Ik ben in ieder geval enthousiast, helemaal als je er rekening mee houdt dat Gotham City Impostors slechts 1200 microsoft points of 12,99 op PSN zal gaan kosten. Lijkt deze game je wel wat, dan kun je je nu voor de gesloten beta aanmelden op https://www.gothamcityimpostors.com/beta



Geplaatst door Yorn, ConAir, Wouter & Frido op 18-09-2011
Aantal keer bekeken: 4804

Laatste reacties

avatar van Dinges
Door Dinges (33 reacties) op 21-09-2011 10:51
( PM )
Beta link voor Gotham City Impostors werkt niet, maar ik kan mij ook herinneren dat de Beta alleen voor Amerikanen was.
avatar van ThaHobbit
Door ThaHobbit (160 reacties) op 21-09-2011 15:55
Rol: BG Redacteur
( PM )
das wel jammer...ik vond de game best interessant op de gamescom. Alhoewel ik vooral op Arkham City aan het wachten ben
avatar van Hunterking
Door Hunterking (3016 reacties) op 22-09-2011 14:10
( PM )
Lijken me allemal B titels voor in de budgetbakken eerlijk gezegd. Maar wie weet weet er een te verrassen.
avatar van ThaHobbit
Door ThaHobbit (160 reacties) op 22-09-2011 21:20
Rol: BG Redacteur
( PM )
Arkham City een B-titel? Foei! Ga snel Arkham Asylum spelen! Topgame! ;)