Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Bye, bye LucasArts

Vorige week viel het onvermijdelijke doek voor LucasArts. Disney - sinds de overname van het complete imperium van George Lucas baas van de game-afdeling van LucasArts - kwam, zag en sloot de deuren. Waar velen voor vreesden, is nu bewaarheid geworden.

Op de E3 van 2012 maakte LucasArts nog diepe indruk met Star Wars 1313. Het grimmige spel over de krochten van het Star Wars-universum vormde een startschot voor de next-gen opmars. De beelden en actie die getoond werden (op een dikke PC bleek achteraf) moesten wel bedoeld zijn voor de aankomende generatie spelcomputers. Na de beurs in Los Angeles bleef het echter angstig stil. En toen Disney met vier miljard dollar (en nog een beetje) over de brug kwam om het bedrijf van baardige George over te nemen, duurde het niet lang alvorens de geruchten rondom de noodlottige toekomst van LucasArts rond gingen zingen. Alle projecten zouden sinds de overname ‘on hold’ staan, Disney zou haar toekomstige games uitzetten bij externe ontwikkelaars en mobile games voor telefoons en tablets werden prioriteit. En zo geschiedde.

LucasArts is niet meer en dat doet vrezen voor de toekomst van Star Wars 1313. Zien we die game ooit nog terug, wellicht bij een andere ontwikkelaar, of is het spel voor eeuwig in de ijskast gezet? De tijd zal het leren.

Bij LucasArts denk ik natuurlijk aan Star Wars-games, maar misschien nog wel meer aan de point-and-click adventures waar het bedrijf mee groot is geworden. Toen ik een beginnend pubertje was, speelde ik hoofdzakelijk adventures. Van hofleverancier Sierra waren dat de reeksen Leisure Suit Larry, Police Quest, King’s Quest, Gabriel Knight en Space Quest, en van LucasArts Maniac Mansio, Zak McKracken and the Alien Mindbenders, Indiana Jones and the Last Crusade, het ondergewaardeerde pareltje LOOM en natuurlijk The Secret of Monkey Island. Maar ook Grim Fandango, Day of the Tentacle, Full Throttle, Sam & Max en The Dig.

Toen adventures minder in zwang raakte, ging LucasArts door met het maken van originele ip’s naast het uitventen van de Star Wars-licentie. Er zijn heel veel Star Wars-games verschenen door de jaren heen: slechte, middelmatige, goede maar ook echte klassiekers. Games als X-Wing versus TIE Fighter, Jedi Knight II: Jedi Outcast, Knights of the Old Republic en Rogue Squadron II: Rogue Leader hebben voor altijd een plaats in mijn hart.

Een collega van me sneerde steevast dat de laatste jaren “de Star Wars-licentie buiten in de bosjes verkracht werd door George Lucas en kompanen“. Hij gaat hier voorbij aan de prima games als Star Wars: The Force Unleashed, The Old Republic (niet het succes dat EA, BioWare en LucasArts voor ogen hadden, maar als MMO an sich wel degelijk geslaagd en vernieuwend) en de koddige, grappige LEGO: Star Wars-spellen. Misschien geen van allen klassiekers maar slechte spellen allerminst.

De definitieve neergang van LucasArts als gamebedrijf werd volgens mij ingezet tijdens de ontwikkeling van Star Wars: The Force Unleashed II. Zoveel tijd en liefde de studio in deel 1 had mogen stoppen van het management, zo gehaast en afgeraffeld was het tweede deel. Niet voor niets stapte schrijver en executive producer Haden Blackman voor release met bonje op. Al in de jaren ervoor was het zeer onrustig aan de top. Van 2008 tot 2012 was er voortdurend een wisseling van de wacht en de focus en koers van LucasArts veranderde continu. Bovendien werd er zeer onzorgvuldig met potentievolle licenties omgesprongen. Dat er sinds Indiana Jones and the Fate of Atlantis nooit meer een goede Indy-game is verschenen, de LEGO-games daargelaten, is veelzeggend.

Je zou op zijn Amerikaans kunnen zeggen “they had it coming“, maar ik ben wel de laatste die handenwrijvend staat te dansen op het graf van LucasArts. Toch kan ik Disney wel enigszins begrijpen. LucasArts heeft simpelweg nooit haar volle potentieel weten te bereiken. Ik denk dan ook met weemoed terug aan de tijd dat het bewegende LucasArts-logo tot leven kwam op mijn monitor: een abstract, goudkleurig mannetje dat tijdens het opstarten van een game steevast werd beschoten door een X-Wing of belaagd werd door een lightsaber.

Die tijd ligt voorgoed achter ons…

Geplaatst door Jan Meijroos / twitter: @janmeijroos op 12-04-2013
Aantal keer bekeken: 12600

Laatste reacties

avatar van Weltschmerz
Weltschmerz ( 425 ) 12-04-2013 21:31
Ik snap het rouwen om LA volkomen, ze hebben tenslotte echt pareltjes op hun naam staan, maar van de andere kant is dat ook meteen mijn punt; het is slechts een naam. Hoeveel van de mensen die er werken zijn nog over van de Rogue Leader, Gabriel Knight of Leisure Suit Larry teams?

Het is en blijft een bedrijfsnaam, en zelfs al zegt dat wat over de spellen die ze hebben gemaakt in het verleden, is het nog steeds geen garantie voor wat ze nu zouden maken.

Voor adventure games zijn er inmiddels erg goede indie developers, die ik dan liever wat extra aandacht gun dan te snakken naar de gloriedagen van LA, die stiekem toch al een poos voorbij zijn.
avatar van Ben
Ben ( 7648 ) 12-04-2013 21:38
Rol: Toevoeg Moderator
Gelukkig zijn er nog veel andere goede games, alsnog is 't jammer.
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 12-04-2013 22:04
Mooi intens stukje nostalgie Jan, ik krijg er een brok van in mijn gamers keel en Disney lacht zich rot want die heeft weer een concurrent de nek omgedraaid!
avatar van Axeldc
Axeldc ( 428 ) 12-04-2013 22:22
In het verleden mocht zijn werk niet altijd even goed zijn, maar Star Wars 1313 zag er gewoon fantastisch uit. Zonde dat het werk is opgedoekt, samen met de studio.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 12-04-2013 23:11
Beetje vreemde situatie was het altijd met Lucas Arts. De naam deed mijn nekharen rechtovereind staan van opwinding, die terstond verdween als ik de games speelde. Kweet niet...misschien was mijn verwachting te groot. Het zal de naam of faam geweest zijn van de man George Lucas die veel mensen spellen deed kopen....als ik er op terugkijk zijn er weinig echte games bij die nog steeds houdbaar zijn. Wat dat betreft is het gamelandschap behoorlijk veranderd en is vergane glorie hier wel op zijn plaats.
avatar van Doomsdayman
Doomsdayman ( 2502 ) 13-04-2013 00:22
De makers van Monkey Island, Full Throttle en Day of de Tentacles waren al naar Tell Tale verhuist. Jammer voor Battlefront 3 al was hij daarvoor al gecanceld.
avatar van Volv
Volv ( 69 ) 13-04-2013 01:30
Ik sta dan wel weer handenwrijvend op het graf van LucasArts te dansen, en wel om het feit dat zij de reden zijn geweest dat Free Radical ten onder is gegaan door een enorme naaistreek. Bovendien maakten ze al jaren geen goede games meer, dus veel is er niet verloren gegaan.
avatar van Cyrus
Cyrus ( 301 ) 13-04-2013 10:21
Er zijn maar weinig iconen in de de entertainment industrie die hun legendarische status zo hebben verspeelt als George Lucas.
Het levend bewijs dat de zucht naar het grote geld funest is voor de creativiteit.

Betreurenswaardig dat de Knights of the Old Republic serie geen vervolg heeft gekregen en in het licht van de huidige omstandigheden ook nimmer zal krijgen.
Er blijft natuurlijk altijd een sprankje hoop...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 13-04-2013 14:10
Zou er voortaan een spellingscheck over deze artikelen kunnen komen? Zou een stuk prettiger lezen zijn.

Gelukkig heeft TellTale het adventurestokje overgenomen want moet eerlijk zeggen dat ik die goeie ouwe point n click games tijd wel begon te missen. Paar weken geleden achter TellTale gekomen, dus genoeg in te halen!
avatar van Frankie
Frankie ( 5338 ) 13-04-2013 21:25
Prachtige naam uit het verleden, maar had niets meer van doen in het heden. LA, bedankt voor al die prachtige adventures uit het verleden, mede door jullie ben ik adventures gaan spelen. Daar ben ik ze nog steeds eeuwig dankbaar voor, het genre draag ik nog altijd een zeer warm hart toe.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 13-04-2013 22:06
Quote:
Zou er voortaan een spellingscheck over deze artikelen kunnen komen? Zou een stuk prettiger lezen zijn.

Lollige opmerking! Het is spellingcheck ( zonder s ) en jouw eigen zin loopt ook niet bepaald lekker.

Kortom...verbeter de wereld, begin etc etc.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39006   3) 13-04-2013 23:20
Rol: Forum Moderator
Dit gaan we niet nog een keer doen. Als jullie offtopic op elkaar willen reageren kan dat via PM, hier blijven we ontopic.
avatar van Armengar
Armengar ( 83 ) 15-04-2013 11:40
Tja jammer... maar ik vond de laatste SW games toch al niet zo denderend... en de dagen van de Adventures lagen al ver in het verleden, alleen hopen dat als iemand een van die IP's wil oppakken niet tegen permanente NEE aanloopt.
avatar van Fantasygamer32
Fantasygamer32 ( 100 ) 15-04-2013 16:56
Ik weet nog dat ik als klein jongentje het spel "Outlaws" of iets dergelijks speelde. Als ik het me goed kan herinneren was die ook gemaakt door LucasArts. Geweldig veel plezier mee gehad.