Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom: Ubisoft overtuigt UbiHard

Op dag 2 van de Gamescom werden de deuren van de Koëlnmesse wijd open gezet voor de wederom groots opgekomen hoeveelheid pers. Natuurlijk werd er van alles en nog wat gespeeld door het dynamische Budgetgaming-trio, maar vandaag stond vooral een lang bezoek aan Ubisoft centraal. En wat er getoond werd zag er overtuigend uit!



Allereerst mochten we Ubisoft’s nieuwe IP ‘The Division’ van dichtbij aanschouwen. Deze ‘online open world third-person shooter’ speelt zich af in een post-apocalyptisch New York, waarin jij deel uitmaakt van een speciale divisie die de overlevende samenleving moet redden van de ondergang. Tijdens de getoonde live speelsessie zagen we een met sneeuw bedekt New York op kerstdag, waarbij jij met The Division erop uit gaat om een gevaarlijke groep criminelen te lijf te gaan. Meteen valt de grafische pracht en heerlijke sfeer op, die de Xbox One van het scherm knalt. Terwijl je op weg naar je hoofddoel bent, wordt getoond hoe uitgebreid de map van The Division is. Simpelweg naar links of rechts gaan kan zomaar een hele rits nieuwe missies opleveren. Maar dat is voor later, eerst moet er het nodige vijandelijk gespuis aangepakt worden. Hierbij wordt meteen het tactische aspect van The Division duidelijk. Naast drie spelers die gewoon met een controller aan de slag gaan, kan de vierde speler via een Tablet een Drone besturen, die ondersteuning vanuit de lucht biedt. Het tactisch gebruik van cover, granaten, afleiding en teamwork zorgt ervoor dat al snel de vijandelijke leider verslagen is. Daarmee open je een nieuwe ‘Base of Operations’, waaruit je nieuwe missies kunt starten en die je spelenderwijs kunt upgraden.

We springen naar een nieuwe missie, deze keer in de nachtelijke uren. Via een overview van de map kiezen we ervoor om de stroom te herstellen in een deel van de stad. Deze keer bestaat het team uit twee spelers en een Tablet Drone, waarbij de focus nog meer op het RPG-deel van de game ligt. Zo laten verslagen vijanden ‘loot’ liggen, die je kunt oppakken en gebruiken om skills en wapens te upgraden. Ook kunnen spelers een tweetal skills selecteren, die vervolgens weer uit verschillende lagen bestaan. Je kunt bijvoorbeeld een zogenaamde ‘seeker grenade’ gebruiken, die als tweede laag een explosie heeft, maar je kunt er ook voor kiezen om diezelfde granaat als flashbang te gebruiken. Wederom volgt een intens gevecht, waarbij jij natuurlijk glorieus overwint. Deze keer zorgt het succes van de missie voor een veiliger gebied en nieuwe missies en doelen. Ja, The Division is zeker een game om naar uit te kijken. Want wat er tot nu toe getoond werd smaakt naar meer, naar een hele divisie meer!





De Assassin’s Creed serie is inmiddels geen jaarlijkse franchise meer te noemen, aangezien er meerdere games per jaar uitkomen. Eén van de titels van dit jaar is Assassin’s Creed Unity. Voor deze editie heeft Ubisoft niet alleen een nieuwe setting uit de kast gehaald, maar is er ook gewerkt aan fundamentelere zaken. Eén van de belangrijkste toevoegingen is de mogelijkheid tot character customization. Je kan het uiterlijk van je assassin op deze manier aanpassen, maar belangrijker is de invloed die de verschillende kledingstukken hebben op de stats. Zo zijn er kledingstukken die je stealth een flinke boost geven, maar waarbij je wendbaarheid en kracht sterk afnemen. En andersom. Volgens de designer die ons door de demo begeleidde heeft dit ook echt een grote invloed op de manier waarop je de game gaat spelen. Dit komt deels door de combat die, in vergelijking met de vorige games in de serie, een stukje moeilijker is gemaakt. Dit moedigt aan tot écht stealthy spelen en goed gebruik maken van de uitrusting die je tot je beschikking hebt.

Wat tijdens de demo echt indruk maakte, was de manier waarop de co-op in Unity is geïmplementeerd. Tijdens de game is er een groot aantal side-missions die je samen met iemand anders kan spelen. Deze missies zijn zo gemaakt dat er verschillende manieren zijn om deze te benaderen, zodat de manier waarop jij speelt verschil maakt en dus de manier waarop jouw assassin is uitgerust. Deze missies beslaan ongeveer een kwart van de game en zijn te herspelen, waarbij je verschillende assassin-combinaties kan uitproberen, maar waarbij bepaalde variabelen in de missie ook steeds veranderen.

Ubisoft geeft de laatste jaren wel heel veel Assassin’s Creed games uit, maar vermijdt meestal de sleur door toch weer genoeg nieuwe elementen te introduceren. Met de diepere customization, de co-op missies en natuurlijk de grafische paardenkracht die de nieuwe consoles bieden, lijken ze daar ook deze keer weer in te slagen. Toch geloof ik het pas als ik de game ook echt speel, dus houd ik nog een voorzichtige slag om de arm.





De grote Assassin’s Creed-klapper op dit moment is Unity, maar Rogue moet zeker niet vergeten worden. Terwijl Unity zich richt op de nieuwste consoles, komt Rogue alleen uit op de Xbox 360 en PlayStation 3.

In Rogue speel je met Shay Patrick Cormac. Aanvankelijk behoort hij tot het assassin broederschap, maar na verraad keert hij zich juist tegen hen. Hij sluit zich aan bij de tempeliers en wordt een ‘Assassin Hunter’. Zoals uit de gameplay demo bleek, kan dit interessante situaties opleveren. Die assassins doen namelijk alles wat je in eerdere AC-games zelf deed: ze verstoppen zich in hooibalen, maken omtrekkende bewegingen en vinden snel hun weg over de daken. Door de geschiedenis van de hoofdpersoon beschik je zelf natuurlijk ook nog steeds over deze vaardigheden, wat interessante gameplay oplevert.

Verder zijn de zeegevechten vernieuwd, waarbij je nu bijvoorbeeld met brandende olie de schepen achter je kan verbranden. Verder lijkt Rogue eigenlijk in alles een vrij ‘standaard’ Assassin’s Creed. Het is dan ook geen vernieuwer, maar wel op zijn minst een zoethoudertje voor de fans.





Far Cry is ondertussen een serie die bekend staat om zijn indrukwekkende omgevingen. Na tropische eilanden en savannes gaan we dit keer richting de Himalaya. Hoewel deze spelwereld ook wat tropische gedeelten huisvest, denk je natuurlijk als eerste aan besneeuwde bergtoppen. Hier speelde het eerste gedeelte van de hands-on demo zich dan ook af. Terwijl we sluipend op zoek gingen naar de commandant, konden we ons alvast verwonderen over de grafische pracht die de game weer tentoonstelt. De gameplay heeft ook een update gekregen. Het belangrijkste hierbij lijken de wilde beesten die je door middel van lokaas kan inzetten om de vijand aan te vallen. Daarnaast viel de AI op, die nu bijvoorbeeld realistischer om de tuin kan worden geleid.

Far Cry 4 draait om de zoektocht naar het heilige paradijs Shangri-La, dat zich ergens in de Himalaya zou moeten bevinden. Pagan Min is de ‘slechterik’ en belooft met zijn extravagante uiterlijk en gedrag weer een goede sfeer neer te zetten, maar wat hij precies met dit heiligdom te maken heeft is nog onbekend. Over Shangri-La worden eeuwenoude verhalen verteld en deze worden in de game gespeeld in speciale gedeeltes, waarvan we ook een stuk konden uitproberen. Deze delen hebben een compleet andere stijl en ook de gameplay verschilt van de hoofdmoot. De hoofdpersoon van deze legendes heeft de beheersing over een tijger die op vijanden kan worden afgestuurd. Ook heeft hij een speciale boog waarmee de tijd kan worden vertraagd.

Het kan met Far Cry 4 bijna niet misgaan. De graphics hebben weer een update gekregen, de gameplay enkele kleine toevoegingen en de setting belooft fantastisch te worden. Wereldschokkend zal het niet worden, maar Far Cry 4 is zeker een game die binnen de hoogwaardige serie past.



Geplaatst door Wouter, Chris & Frido op 14-08-2014
Aantal keer bekeken: 5270

Laatste reacties

avatar van BUwe80
BUwe80 ( 583   3) 14-08-2014 09:48
Overtuigt moet met een t. Verder verrast dat Unity evenveel varkentjes krijgt als Rogue, terwijl dit dé vernieuwende titel in de serie is. Nieuwe freewalk, co-op, en een engine die zoals het er naar uitziet geweldige beelden geeft in 60fps. Hoe kan dat even goed beoordeeld worden als een re-skin van Black Flag voor de past-gens?
avatar van Niels
Niels ( 18338   1) 14-08-2014 10:45
Aangezien je geen Assassin speelt in Rogue, zou 'ie dan niet eigenlijk
Templar's Faith moeten heten of zo?

Ik bedoel maar, het is niet alsof hij zich aan het Credo van een Assassin houdt.
avatar van VaultDescendant
VaultDescendant ( 2981 ) 14-08-2014 10:59
Quote:
Aangezien je geen Assassin speelt in Rogue, zou 'ie dan niet eigenlijk
Templar's Faith moeten heten of zo?

Ik bedoel maar, het is niet alsof hij zich aan het Credo van een Assassin houdt.

Naamsbekendheid enzo. Assassin's Creed is een wereldwijd bekende naam geworden en alleen door de naam zullen ze al veel spellen verkopen omdat mensen weten wat ze kunnen verwachten.
Ubisoft zal echt geen extra geld aan marketing uit gaan geven of riskeren minder spellen te verkopen alleen omdat een andere naam mogelijk beter bij het spel zou passen.

En het gaat natuurlijk nog steeds gewoon over de assassins en hun creed, want je begint als een assassin en daarna jaag je op ze.
avatar van Niels
Niels ( 18338   1) 14-08-2014 11:05
Dus het is meer Assassin's doodskreet dan hun gewone creed
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5398   20) 14-08-2014 11:25
Van de week Far Cry 3 uitgespeeld, en erg mee vermaakt. Beetje jammer van dat einde tegen Hoyt , maar verder een prima game. Ben wel een beetje bang dat Far Cry 4 er misschien iets teveel op lijkt, en dat het nog teveel cross-gen is...

Had erg graag gezien dat Ubisoft met een game komt die niet alleen maar gericht is op moorden en schieten, maar gewoon kleurrijk/exploration, dus een nieuwe Rayman (of een nieuw IP voor een platformer), of een nieuwe Beyond Good and Evil.

Assassin's Creed Unity haal ik waarschijnlijk pas zodra er weer een GOTY is, ALS die komt. Teveel DLC-gemelk met die serie om het full-price te kopen.
avatar van Mooyini
Mooyini ( 596 ) 14-08-2014 13:04
Ik verwacht in 2015 een AC Rogue versie voor de xone en ps4: met alle DLC en opgepoetste graphics
avatar van Mooyini
Mooyini ( 596 ) 14-08-2014 13:08
The Crew vergeten

ubisoft verdient genoeg aan mij weer: 200 euro, ik haal: FC4,Unity,Division en The crew
en dan nog eens 50 euro voor AC Rogue op de ps4 ergens in 2015
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2417   1) 14-08-2014 15:29
Ik verwacht van Rogue enkel een DLC voor PS4 wanneer deze zijn target niet haalt. Het is immers de afsluiter van de Kenway-trilogie voor de PS3.
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4000 ) 14-08-2014 17:35
Quote:
Van de week Far Cry 3 uitgespeeld, en erg mee vermaakt. Beetje jammer van dat einde tegen Hoyt , maar verder een prima game. Ben wel een beetje bang dat Far Cry 4 er misschien iets teveel op lijkt, en dat het nog teveel cross-gen is...

Had erg graag gezien dat Ubisoft met een game komt die niet alleen maar gericht is op moorden en schieten, maar gewoon kleurrijk/exploration, dus een nieuwe Rayman (of een nieuw IP voor een platformer), of een nieuwe Beyond Good and Evil.

Assassin's Creed Unity haal ik waarschijnlijk pas zodra er weer een GOTY is, ALS die komt. Teveel DLC-gemelk met die serie om het full-price te kopen.

Ze hebben redelijk recent Child of light en Valiant hearts uitgebracht toch wel iets anders als alleen moorden en schieten.
Een nieuwe rayman zou natuurlijk niet verkeerd zijn.

AC; Rogue ziet er voor mij teveel uit als black flag, maar nu met ijs.
Niet bepaald een betere setting.
avatar van Lgreven
Lgreven ( 56 ) 14-08-2014 19:07
Vindt een titel als deze niet erg passen bij de content die ik op budgetgaming verwacht :/
avatar van SilverFaustX
SilverFaustX ( 3257 ) 14-08-2014 19:40
unity krijgt micro transacties.. en geen crew voor ps3 en wiiu.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6571 ) 15-08-2014 00:07
Naja ik weet niet wat jullie hebben gezien maar wij hebben toch echt iets anders gezien!
avatar van Linguist
Linguist ( 5808 ) 15-08-2014 10:08
Quote:
Vindt een titel als deze niet erg passen bij de content die ik op budgetgaming verwacht :/
Ik weet niet of de titel inmiddels veranderd is, maar ik zie niks mis ermee ?
avatar van Ahikoo
Ahikoo ( 57 ) 15-08-2014 13:39
Quote:
[..]


Ze hebben redelijk recent Child of light en Valiant hearts uitgebracht toch wel iets anders als alleen moorden en schieten.
Een nieuwe rayman zou natuurlijk niet verkeerd zijn.

AC; Rogue ziet er voor mij teveel uit als black flag, maar nu met ijs.
Niet bepaald een betere setting.

Klopt, die titels laten Ubi van hun beste kant zien, originele art direction, verfrissend. Daartegenover staat dan weer de zoveelste AC en de zoveelste gerecyclede gameplay elementen in Far cry/AC/Watch dogs. Het is een publisher met 2 gezichten en persoonlijk ben ik niet geïnteresseerd in gameplay elementen puur in een nieuw jasje, ik wil een verfrissende titel spelen en de AAA van Ubi doet dat niet vind ik. The division overtuigt mij ook niet, het ziet er weer zeer ubi en generic uit.