Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Gamescom 2014: Warner Bros pakt sterk uit

Warner Bros associeer je in eerste instantie vooral met films, maar zoals ze deze Gamescom lieten zien, mogen we ook op gamegebied weer heel wat van ze verwachten. Met Batman: Arkham Knight, Mortal Kombat X, Middle-earth: Shadow of Mordor, LEGO Batman 3: Beyond Gotham en Dying Light had WB een sterke line-up, die we voor het grootste gedeelte hands-on konden beoordelen.



De Mortal Kombat franchise heeft hoge toppen en diepe dalen gekend. Toch staat Mortal Kombat meestal garant voor degelijke games en het lijkt erop dat de komst van een nieuwe generatie consoles developer Netherrealm heeft geïnspireerd. Mortal Kombat X komt namelijk erg fris over, zelfs wanneer de ingewanden over het scherm spatten.

Het eerste dat opvalt, zijn de graphics. De charactermodels zijn met zorg geanimeerd, tot in de kleinste details. Ook de achtergronden mogen er zijn, met veel diepte en beweging. Daardoor, en door de interactie die er mogelijk is tussen je fighter en de achtergronden, wordt het een mooi geheel. Nog meer indruk maken de fatalities en special moves, waarbij je in ‘X-ray vision’ ziet welke botten je hebt gebroken en welke ingewanden doorboord. Toch fijn!

Naast de graphics is er ook gesleuteld aan de manier waarop de fighters spelen. Je kan namelijk kiezen uit drie verschillende versies van je personage. Bij de ene versie van oude bekende Scorpion krijg je bijvoorbeeld de beschikking over vurige wapens, terwijl de ander wat extra long-range moves aan zijn arsenaal heeft toegevoegd.

Na de presentatie gingen we over op de hands-on. De laatste keer dat ik Mortal Kombat speelde was nog in het 16-bit tijdperk, dus zat ik ‘m stiekem wel te knijpen. Toch voelde ik me direct thuis en wist er zelfs vanuit mijn onderbewuste wat special moves uit te gooien. Het zegt denk ik vooral iets over hoe Mortal Kombat weet te vernieuwen, maar toch heel goed het gevoel van vroeger vasthoudt. Mortal Kombat X speelde dan ook heerlijk weg en lijkt een waardig debuut van de serie op de nieuwe generatie consoles.





De grootste klacht die je kunt hebben over de LEGO games van Traveller's Tales is dat er teveel van uitkomen. Daarnaast is er namelijk weinig op aan te merken: de games zijn leuk voor jong en oud en bieden tientallen uren speelplezier. Ook voor LEGO Batman 3 zal dit waarschijnlijk weer gaan gelden. De ontwikkelaar is dit keer nog een stapje verder gegaan qua content, want hoewel de game de Batman-naam draagt, lijkt de ontwikkelaar dit keer een heel Star Wars-achtig universum aan DC characters bij elkaar verzonnen te hebben.

Beyond Gotham slaat namelijk op het feit dat Batman zich dit keer buiten Gotham begeeft, ver buiten Gotham. We gaan namelijk het heelal in, richting planeten die allerlei missies en uitdagingen herbergen. Wanneer deze planeten zijn doorgespeeld, dienen ze als hub. Zo kunnen ze later opnieuw worden bezocht, om zo nieuwe personages en geheimen vrij te spelen.

Ook qua personages is de ontwikkelaar veel verder gegaan en wordt er nu een enorm scala aan DC bekende karakters aangeboden, wat tot een totaal van meer dan 150 speelbare LEGO-poppetjes leidt. Hierbij wordt weer duidelijk dat zowel aan jong als oud is gedacht. Voor de meerderjarige fan is het namelijk erg leuk dat ook de versies van onder andere Batman en Adam West uit de jaren 60 zijn toegevoegd, inclusief geluids- en beeldeffecten. Voor de jongere spelers is vooral de wisselbare kleding van de karakters grappig. Dit keer kunnen namelijk de bekendste personages uit de Batmanserie van kleding wisselen. Zo zal Cyborg in een wasmachine transformeren als stealth-mode of kun je Joker een glimmend showpak aantrekken. Deze verschillende modi lijken ook de gameplay meteen weer wat uitgebreider te maken.

Batman 3: Beyond Gotham lijkt de kwalitatief hoogwaardige serie weer op de juiste manier neer te zetten door weer meer content te bieden die wederom iets beter in elkaar steekt. Verwacht niets bijzonders, maar de fans van LEGO-games of Batman in het algemeen lijken weer aan hun trekken te gaan komen; zowel jong als oud.





In gameland zijn er games genoeg in het zombiegenre. Dying Light zit daar echter niet mee en sluit zich vrolijk bij het rijtje aan. Of toch niet? Wat Dying Light onderscheidt van de rest, is de focus op parcour en co-op. Samen baan je je al rennend en klauterend een weg door de zombies, op weg naar je volgende objective. Daarbij kom je regelmatig challenges tegen, waarbij je het juist tegen je co-op maatje opneemt. Bijvoorbeeld om zoveel mogelijk zombies een kopje kleiner te maken, of om zo snel mogelijk de uitgang te bereiken. Tijdens de hands-on lag de nadruk op melee weapons, maar ik heb me laten vertellen dat er ook genoeg te schieten valt.

Wanneer we ons een weg proberen te banen naar de vijandelijke broedplaats, valt de avond en verandert het zombie-smashen in een hectische race om te overleven. Tijdens zonsondergang word je namelijk opgejaagd door een mysterieuze vijand, die niets liever wil dan onschuldige gamers aan stukken scheuren. Ironisch, want die vijand wordt bestuurd door een andere gamer, die als monster in jouw game kan inbreken. Dit levert erg spannende situaties op, waarbij je hekken trotseert, over daken rent en de meest onmogelijke sprongen maakt. Tijdens de hands-on wonnen we ternauwernood van het monster, gespeeld door één van de ontwikkelaars.

Dit doet natuurlijk wel denken aan 2K’s Evolve, dat grote indruk maakte tijdens de Gamescom. Dying Light mag dus nog wel een goede campagne neerzetten om Evolve het hoofd te bieden. De game speelt in ieder geval erg lekker en het is verfrissend om een survival horror te spelen waarbij de nadruk zo op snelheid en samenspel ligt.





Vijf jaar geleden wist ontwikkelaar Rocksteady met Batman: Arkham Asylum de wederopstanding van Batman, net als in de films, in de gamewereld vorm te geven. De sfeervolle wereld van Arkham, het free flow vechtsysteem en een shitload aan bekende bad guys maakten ‘De Batman’ weer tot de ultieme superheld op gamegebied. Na het geweldige Arkham City en het wat mindere Origins wil Rocksteady met Arkham Knight nog eenmaal bewijzen hoe vet een Batman game hoort te zijn.

Batman: Arkham Knight speelt zich een jaar na Arkham City af, waar de criminaliteit hard gedaald is na de dood van The Joker. De overgebleven schurken beseffen dat ze moeten samenwerken om het Batman echt moeilijk te maken en wie kan de bad guys beter leiden dan de geniaal gestoorde Scarecrow. Gelukkig zit Batman zelf ook niet stil en heeft hij een heel arsenaal aan nieuwe moves en gadgets tot zijn beschikking gekregen. Met een medewerker van Rocksteady als geleidehond mocht ik zelf aan de slag om een goede indruk van de game te krijgen.

Allereerst kan ik zeggen dat Arkham Knight er grafisch weer heel wat mooier uitziet, waarbij het detail op de next-gen consoles werkelijk van het scherm spat. Ook is het bewegen met ‘de duistere ridder’ nog soepeler geworden en heb je de mogelijkheid om vijanden vanuit stealth uit te schakelen met de nieuwe ‘Fear Takedown’ move. Terwijl je de eerste vijand hiermee uitschakelt blijf je even in slow-motion hangen, waarna je de mogelijkheid hebt om direct een tweede en derde vijand te verrassen. Erg handig om een groep vijanden snel te decimeren dus.

Deze vernieuwingen vielen echter in het niet door de verschijning van de Batmobile, die voor heel wat nieuwe gameplay elementen gaat zorgen. De vleermuiswagen kan jumps maken, heeft een afterburner-boost en is uitgerust met indrukwekkende bepantsering en wapens (met rubber kogels natuurlijk). Ook hier viel de soepele gameplay op toen ik rijdend in de Batmobile mezelf lanceerde om vervolgens middenin een gevecht te belanden, waarna ik in één vloeiende combo een tegenstander met een worp van Batman en een schot van de Batmobile uitschakelde.

Ondanks een paar schoonheidsfoutjes tijdens mijn speelsessie (onbedoeld in slow-mo sliden en wat framerate foutjes) heeft Rocksteady mij, als fan van de Batman-serie, zeker weten te overtuigen. Batman: Arkham Knight is namelijk een game om in de gaten te houden, want deze Batman is ‘goed man’!





Voor iedereen die bij het lezen van de titel denkt: “weer een Lord of the Rings-game?”, stop niet met lezen maar wacht nog even af. Shadow of Mordor is namelijk veel meer dan dat. De game speelt zich af na de laatste Hobbit film en voor The Lord of the Rings films en focust zich op de Ranger Talion, die aan het begin van de game op het randje van de dood balanceert. De redding komt verrassend genoeg van een Wraith, die bezit van Talion neemt en nogal wat wraakgevoelens koestert richting de Orcs.

Wat volgt is een ‘open-world action-RPG’ in de trant van de Batman: Arkham games. Gelukkig weet Shadow of Mordor zich te onderscheiden van deze games door de introductie van een ‘army-mode’, waarbij verschillende Orcs, Orc-leiders en Orc-bosses een soort Godfather-familie vormen. Elk van deze belangrijke Orcs heeft een bepaalde agenda in de wereld en kan, net als Talion, levels omhoog gaan en voor de nodige opschudding zorgen in de Orc-gelederen.

Maar ook Talion kan rommelen in deze Orc-hiërarchie door belangrijke Orcs uit te schakelen of met zijn speciale Wraith-powers bezit van één van de geurende exemplaren te nemen. Vervolgens zal deze Orc jouw bevelen opvolgen en kun je proberen hem tot de hoogste gelederen te laten komen of als afleidingsmanoeuvre in te zetten bij je eigen snode plannen.

De speciale Wraith-powers geven Talion meer speciale krachten, die tijdens de Batman-achtige gevechten (met vergelijkbaar combo- en XP-systeem) zeker van pas zullen komen. Ook kun je een kijkje in de shaduw-wereld nemen, waarbij het karakter Gollum en de historie van Middle-earth een belangrijke rol vormen.

Middle-earth: Shadow of Mordor lijkt zo het beste van de Lord of the Rings-sfeer te combineren met de uitstekende gameplay van de Batman-games. Vooral de dynamische wereld kan voor heel wat interessante gameplay zorgen, waarbij geen speelsessie hetzelfde zal zijn. Zo zou Shadow of Mordor zomaar eens zijn vele voorgangers kunnen ‘overschaduwen’. Een game om door een (Lord of the) ringetje te halen dus!

Geplaatst door Wouter, Chris & Frido op 17-08-2014
Aantal keer bekeken: 3660

Laatste reacties

avatar van Christiaanwwe
Door Christiaanwwe (1883 reacties) op 17-08-2014 16:12
( PM )
De grootste klacht die je kunt hebben over de LEGO games ??
die snap ik niet echt de game zijn wel goed
avatar van Yi-Long
Door Yi-Long (1965 reacties) op 17-08-2014 16:15
( PM )
Lego Batman 3 lijkt me niet zo geweldig, maar dat komt meer omdat ze een beetje voor sci-fi hebben gekozen, waar ik weinig mee heb.

Arkham Knight kijk ik zeer naar uit.
avatar van Drafek
Door Drafek (396 reacties) op 17-08-2014 19:05
( PM )
Om dying light nu 3 sterren te geven meh... rest wel goed
avatar van Linguist
Door Linguist (5808 reacties) op 17-08-2014 21:32
( PM )
Mortal Kombat X de hergeboorte van de goede oude games ? Ik wacht af !
avatar van G-vrus
Door G-vrus (39 reacties) op 18-08-2014 01:06
( PM )
Al iets bekend over de release datum van batman arkham knight ?
avatar van Fernando93
Door Fernando93 (1459 reacties) op 18-08-2014 10:09
( PM )
Netjes van Warnerbros die werken nog is goed voor hun extra zak centje :)
avatar van XanaduNL
Door XanaduNL (1906 reacties) op 18-08-2014 11:26
( PM )
Quote:
Mortal Kombat X de hergeboorte van de goede oude games ? Ik wacht af !


Dat was MK9 eigenlijk al. Dat was een prima game.
avatar van Cab0211
Door Cab0211 (240 reacties) op 18-08-2014 11:42
( PM )
Dat is best nice dat een andere gamer dat monster is xD (Dying Light)
avatar van CrippledKiller
Door CrippledKiller (6453 reacties) op 21-08-2014 16:49
( PM )
@Cab in de praktijk werkt het enorm op je zenuwen wat bij Dying Light een goed iets is... Van die hele lijst waren Batman en Shadow of Morder voor mij het meest interessant. Vooral Shadow of Morder gaat leuke stappen zetten die we nog niet eerder hebben gezien. Van de 33 games die ik kon spelen op de gamescom zijn het echter niet de titels die me ECHT bijgebleven zijn though.