Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Call of Duty: Modern Warfare II (PC)

Op 28 oktober is het negentiende deel van de bekendste first-person shooter game uitgekomen: Call of Duty: Modern Warfare II (CoD:MWII). Maar Modern Warfare 2 is toch al een bekende titel, uit 2009? Ja en nee. Dat was deel 2, dit is deel II. Dit is de reboot sequel op Call of Duty: Modern Warfare uit 2019. Zelfde principe, moderner jasje. CoD:MWII heeft wel een ander verhaal dan deel 2, dus het is eigenlijk gewoon een andere game. Over de naam had ontwikkelaar Infinity Ward wel wat beter mogen nadenken.



Op 16 november komt Warzone 2.0 uit, wel een onderdeel van CoD:MWII, maar wel gratis en los te spelen. Dit is een Battle Royale (in je eentje of met je team tegen 100 anderen in een steeds kleiner wordende omgeving). Zeker leuk om te proberen, mocht je nog nooit een Call of Duty-game hebben aangeraakt. Heeft Inifinity Ward CoD:MWII ook gemaakt vanuit het oogpunt om nieuwe spelers te rekruteren? Of zijn het toch de veteranen waarvoor deze game gemaakt is?

 

‘Murica
De campagne speelt zich af over verschillende delen van de wereld, waaronder in Amsterdam! Erg leuk en afwisselend zijn al deze omgevingen. Je speelt met de bekende soldaten uit de eerdere delen: Ghost, Soap, Gaz en Price. Je bent onderdeel van Task Force 141 voor de Amerikaanse overheid, die erachter is gekomen dat de terroristen van Al Qatala Amerikaanse raketten hebben.



Je bent in totaal tussen de vijf en tien uur bezig met het uitspelen van het verhaal. Als je de campagne op een hogere moeilijkheidsgraad wilt spelen dan ben je iets langer zoet. Maar zo erg is de korte campagne helemaal niet. De missies zijn erg leuk en afwisselend om te spelen. De ene keer is er volop actie. Dan mag je weer een stealth-missie uitvoeren. Of schieten met een sniper of zelfs met een raket! Er komen grappige stukjes in voor en de settings zijn leuk neergezet. Je komt in allerlei verschillende landen. Je speelt ook op verschillende manieren: gewoon op land, vanuit rijdende voertuigen, vanuit het water, vanuit een helikopter. Noem maar op.

 

Modern Graphics II
Het geluid zorgt er ook voor dat je helemaal de game in wordt gezogen. Dit komt door de goede voice-acting van de personages, het realistisch geroezemoes op de achtergrond, de voetstappen van je vijanden van achter een muurtje, het water dat ook echt pas begint te klotsen als jij erin beweegt! Hier is erg veel detail aan besteed door Infinity Ward.



De game is ook een pracht voor het oog: de tussenstukjes zijn van haarscherpe kwaliteit en dat loopt goed over in de stukken wanneer jij mag spelen. Oké, de kwaliteit van de personen en de omgevingen gaan wel iets achteruit, afhankelijk van hoe oud je videokaart is. Op een 3070 zag het er supermooi uit, maar op een 1080 begon de gameplay al wat minder mooi te worden. Maar dat merk je al snel niet meer als rond je hoofd wordt geschoten.

Leuk is wel dat de vijanden wat slimmer zijn geworden ten opzichte van vorige delen. Als je een bom gooit van achter een muurtje, dan snappen ze nu ook daadwerkelijk dat jij achter dat muurtje staat!

 

Never change a winning team
In tegenstelling tot de single player modus die wat aan de korte kant is, wordt in de multiplayer veel goed gemaakt. Er zijn erg veel modi die je kunt spelen en die houden je uren zoet. De bekende modi als Team Deathmatch (gewoon het andere team neerknallen), Search & Destroy (hetzelfde, maar dan ook nog een bom neerzetten/ontmantelen) en Headquarters (neem Headquarters over en verdedig het) zijn weer terug, maar dan op nieuwe maps. Naast deze drie zijn er nog zes andere multiplayer games te spelen. Met onder andere de nieuwe modi van Prison Rescue (vind gijzelaars en bevrijdt ze), Invasion (20vs20) en Knock Out (houd het pakketje zo lang mogelijk vast). Er zijn twaalf verschillende maps waarop je deze modi speelt en daar komen er nog meer bij. Deze maps zijn weer van de landen en steden uit het verhaal. Zo kan je hier spelen in het Conservatorium Hotel van Amsterdam (Breenbergh Hotel in-game).



De meeste van deze spelsoorten zijn in teams van maximaal zes personen, maar er zijn ook enkele co-op missies. Deze kun je met z’n tweeën doen. Helaas zijn deze niet zo uitgebreid. Er komt nog een nieuwe modus: Raids. Deze is voor drie spelers en zou wel interessant moeten worden. Met tussen de schietpartijen door het oplossen van puzzels?! Klinkt bijzonder. Ook komt er nog een nieuwe tactische modus: DMZ. Dit is een soort “Escape from Tarkov”-achtige modus (je krijgt al je wapens door ze uit die map te halen en je kan het alleen meenemen als je het overleeft).

Jammer genoeg kampte de multiplayer de eerste paar dagen met wat problemen, maar welke grote game heeft dat niet rond de release? Inmiddels is dat opgelost, maar af en toe komen er nog wel wat bugs en freezes voor in de multiplayer. Ook in de single player komen hier en daar nog wat crashes voor. Of dat de game ineens heel erg traag is nadat je weer opnieuw begint, of dat het tussenfilmpje wat stottert.



Lack of Duty
Naast de veelzijdige single player en de vele multiplayer opties, zijn er toch ook behoorlijk wat zaken die ontbreken in deze titel. Zo is er geen Hardcode Modus voor de multiplayer, zijn er geen barakken meer waar je je eigen statistieken in kunt bekijken en ontbreken de leaderboards. Er is geen Battle Pass, er is geen Ranked modus en Warzone 2.0 is er ook nog niet. Naast de bugs en een onhandige UI zijn dat toch best wel kwalijke zaken, want je legt toch al snel €70 neer voor deze game. Veel opties worden gelukkig nog toegevoegd: zo komt binnenkort het eerste seizoen uit waarbij ook de Hardcore Modus weer terugkomt. Maar eigenlijk betaal je nu best veel geld voor een incompleet spel.

 

Conclusie
Call of Duty: Modern Warfare II doet niet heel veel anders dan zijn voorgangers. Het concept is bekend bij iedereen, en dat werkt. De single player campagne is kort, maar krachtig qua visuals, geluid, gameplay en setting. De multiplayer heeft de populairste modi uit de vorige games weer overgenomen, maar in een nieuwe map gegoten. En daar zijn wat extra modi aan toegevoegd. Dit is genoeg voor honderden uren plezier met vrienden en vreemden. De één zal CoD:MWII spelen voor de single player, de ander zal die niet eens aanraken. En weer een ander wacht op de gratis Battle Royale die eraan zit te komen. CoD:MWII is ontzettend veelzijdig en voor iedere shooter-liefhebber zit er wel iets tussen.



Maar hoe mooi alles eruit ziet en wat erin zit, neemt niet weg van het feit dat de game het één en ander mist ten opzichte van zijn voorgangers. Een nieuwe speler zal hier niet snel iets van merken, maar een veteraan zal hier toch wel teleurgesteld in zijn. Gelukkig is er al aangekondigd dat enkele onderdelen weer terug zullen komen. Voor die veteraan zal de game het uiteindelijk ook wel waard zijn, omdat hij al weet wat er nog allemaal gaat komen. Maar voor de rekruut is het misschien verstandig nog even te wachten om te kijken of Infinity Ward zijn beloftes ook echt daadwerkelijk waarmaakt, aangezien Call of Duty games behoorlijk aan de prijs blijven.

 

 

 

Lisa Halman (Lisa)

Lisa is een Nintendo-fan in hart en nieren, maar spendeert de laatste tijd toch meer tijd achter haar zelfgebouwde PC. Heeft een grote amiibo verzameling.

Aantal keer bekeken: 2404

Laatste reacties

avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 3317   17) 14-11-2022 22:13
De eerste Battle Pass en ranked worden al jaren zo’n drie tot vier weken later toegevoegd, dan kunnen spelers eerst de maps leren kennen en wapens en attachments unlocken e.d. Maar verder kan ik me wel vinden in de kritiek, goede review!
avatar van Harrywaldo
Harrywaldo ( 607   1) 15-11-2022 00:34
Kan me best wel vinden in de meeste zaken die je aanhaalt, maar beetje matig dat wat zaken die zouden ontbreken worden meegewogen in deze review, nu dit deze en volgende week voor een groot deel wordt toegevoegd (zoals vaker vin CoD games).

Maakt deze review op deze manier ook voor slechts een week relevant.
avatar van R.D.
R.D. ( 226 ) 15-11-2022 09:00
Als de score mede is bepaald door het feit dat er nu zaken ontbreken en over 1 a 2 weken worden toegevoegd, dan vind ik het geen goede conclusie. Iedereen weet voor de aanschaf van de game wat de status is en de tijdlijnen zijn door iw duidelijk aangegeven. Je koopt dus geen game die niet af is, maar waar continue aan wordt gewerkt. Of gaan we straks een update zien van de review in december als alles is toegevoegd? Ik zou dit eerder als kanttekeningen meenemen voor mensen die de game nu kopen en 100% al verwachtingen hebben. De veteranen weten inderdaad wel beter.