Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Resident Evil: De vercasualisering van de serie

[Begin]  |1|2|3 (3) [Eind]
Tatus
Door Tatus (81 reacties) op 21-03-2012 23:03

Beetje jammer hoe de discussie uit de hand loopt, Fond_of_cake blijft in ieder geval inhoudelijk reageren ipv op de man te gaan spelen, dus een beetje relaxter mag wat mij betreft wel..

Maar goed, naar mijn mening heeft Lordugly wel de kern te pakken: Vernieuwing. Niet verbetering. Jij wil een verbetering zien, terwijl je vernieuwing kreeg.


Ik geloof persoonlijk niet dat oude concept zover te verbeteren viel dat het mee zou kunnen met de huidige games, volgens mij bestaat het klassieke survival horror ook niet meer met reden. Vernieuwing was in dat opzicht dus nodig en deel 4 bewees voor mij dat het RE gevoel daar niet onder hoeft te lijden. (Ik ben me er trouwens wel van bewust dat dit voor veel mensen anders ligt, deze discussie kom je vaker tegen.)
Deel 5 ging op het einde eigenlijk nergens meer over, hoewel ik het begin best goed vond. En co-op haalt inderdaad spanning weg, helaas eist het grote publiek tegenwoordig een multiplayer...

Rikz0r
Door Rikz0r (119 reacties) op 22-03-2012 10:47
Quote:

Beetje jammer hoe de discussie uit de hand loopt, Fond_of_cake blijft in ieder geval inhoudelijk reageren ipv op de man te gaan spelen, dus een beetje relaxter mag wat mij betreft wel..

Maar goed, naar mijn mening heeft Lordugly wel de kern te pakken: Vernieuwing. Niet verbetering. Jij wil een verbetering zien, terwijl je vernieuwing kreeg.


Ik geloof persoonlijk niet dat oude concept zover te verbeteren viel dat het mee zou kunnen met de huidige games, volgens mij bestaat het klassieke survival horror ook niet meer met reden. Vernieuwing was in dat opzicht dus nodig en deel 4 bewees voor mij dat het RE gevoel daar niet onder hoeft te lijden. (Ik ben me er trouwens wel van bewust dat dit voor veel mensen anders ligt, deze discussie kom je vaker tegen.)
Deel 5 ging op het einde eigenlijk nergens meer over, hoewel ik het begin best goed vond. En co-op haalt inderdaad spanning weg, helaas eist het grote publiek tegenwoordig een multiplayer...


Gepost door: Tatus op 21-03-2012 23:03
Tja.. Amnesia is wel een klassieke survival horror game. Er zit ook geen combat in. En die game deed het uieindelijk vrij goed op de PC! Ik denk alleen dat de gemiddelde casual gamer à la CoD de voorkeur heeft voor een lompe, actiegerichte RE dan voor de statische-camera RE's van vroagah. En ik geef toe, ik vond die ook niet zo heel sterk. De sfeer van die games is fantasisch en het camerawerk maakt het lekker creepy, maar de interactie tussen 100 sleutel-items, het feit dat je maar 6 items mee kan sjouwen enzo... Doe mij dan maar liever RE4, anytime, anyday.

Ben het eens met wat je zegt over RE5 overigens, zie mijn rant hiervoor. :]
Door Im_fond_of_cake (105 reacties) op 22-03-2012 10:57
Yes voor Amnesia, maar de clive barker verhaal games doen em ook .
En helaas is de discussie een beetje overhit geraakt waarschijnlijk een gevoelige snaar geraakt.
Maar de vercasualisering in de RE series kan niet ongemerkt aan mensen voorbij gaan, vernieuwing was RE 4 vercasualisering is 5 en de toekomstige 6.
Aangezien Capcom nu een Cashcow heeft gevonden met een goed-werkend "gameconcept" wat weinig begrip vraagt van de voorgaande verhalen. Afgezien van het Raccoon city incident en Wesker de arch-nemesis.
Bonecrusher
Door Bonecrusher (3268 reacties) op 22-03-2012 11:38
Quote:
De editknop is je vriend, Bonecrusher.

Fond_of_cake : Get a clue, son. Je snapt de helft niet van waar je het over hebt en daarnaast ben je nog onaardig in de omgang doordat je probeert een Smart-ass te zijn.

Resident Evil als serie is gewoon aan je voorbijgegaan, dat gebeurt wel vaker met zulke langlopende series. Wat vroeger acceptabel was als game is dat vandaag de dag niet altijd.
Gepost door: Confused op 21-03-2012 18:07

Ja ziet er een beetje nasty uit inderdaad maar de edit knop is namelijk niet altijd mijn vriend, zeker niet als ik op 3 verschillende zaken wil reageren, en alles copy pasten met quote tags gaat bij mij bijna altijd mis

Verder, helemaal met je eens Confused!
“A shot in the head is worth two in the chest”
Door Im_fond_of_cake (105 reacties) op 22-03-2012 13:08
Ik pm wel de mod. om deze topic af te sluiten.
EPMD
Door EPMD (7064 reacties) op 23-04-2012 01:56
Wat Resident Evil voor mij zo leuk maakte, was dat beklemmende gevoel dat je had.

Deel 1, 2, 3 en Code Veronica had ik vroeger in mijn collectie. Maar ik heb de games destijds nooit helemaal uitgespeeld. Omdat ik ook nog vrij jong was. En mijn Engels was toen ook nog niet echt vaardig genoeg om er goed mee uit de voeten te kunnen.

Ik heb van alle Resident Evil titels ook alleen maar deel3, deel 4 en deel 5 uitgespeeld.

Na de trailers van Resident Evil 6. Was ik weer helemaal in de Resident Evil-sfeer. En ik heb dan ook meteen een GameCube gekocht icm met Re Zero en Re Remake (deel 1, 2, 3,cvx en 4 had ik een tijdje terug ook al uit de PSN Store gehaald ). En ik moet zeggen. Het blijven geniale spellen, maar dit maal stoorde ik me toch wel aan de controls (bij RE Zero).

BoneCrusher heeft deels wel gelijk. Door RE4 is RE5 zo geworden als het nu is.

Resident Evil 4 vind ik trouwens geniaal (verveelt bij mij nooit). Qua Controls vind ik hem ook nog steeds perfect. Resident Evil 5 was ook gewoon goed. Maarrrr

Bij Resident Evil 4 had je nog echt dat Resident Evil 4 gevoel (het was wel meer actie gericht). Bij Resident Evil 5 was dat gevoel helemaal verdwenen. Dat maakt het spel zelf niet slechter, want ik vond het gewoon een goede game. Co-Op was leuk, Mercenaries mode was best verslavend, de replaywaarde is erg hoog, want je kunt ook nog eens veel unlocken. Dus slecht kan je het spel zeker niet noemen. Het voelde voor mij gewoon niet aan als een Resident Evil titel.

Ik kijk helemaal uit naar Resident Evil 6 (vooral de campaign van Leon). En de besturing wordt compleet vernieuwd. Ik keek laatst een filmpje van GameKings. En een van die gasten was naar de Captivate events geweest. En hij had aangegeven dat de besturing nu a La Gears of War is geworden. De hardcore fans zullen dat niet fijn vinden. Ik heb er zelf geen problemen mee.

Ik moet er wel bij zeggen, dat die kut controls resident evil vroeger zo goed maakte. Die kut controls icm dat beklemmende gevoel, en dat je niet zomaar even snel kon wegrennen of springen.
Dat is was Resident Evil imo zo top maakte. Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik laatst Resident Evil Zero gespeeld, en ik ergerde me op sommige momenten toch best wel aan de controls. Dus een Old Skool Resident Evil kan echt niet meer. Hoe graag we het ook willen.

Dat Resident Evil geen Survival-Horror meer is heeft Im_fond_of_cake wel gelijk in. Toen ik Resident Evil Zero aan het spelen was, had ik op een gegeven moment bijna geen ammo meer. Ik kon het ook nergens meer vinden, en ik moest iets pakken in een smal kamertje waar 2 grote insecten zaten. Ik heb alles geprobeerd wat ik kon, maar ik bleef maar dood gaan. Uiteindelijk heb ik besloten om opnieuw te beginnen met mijn campaign... en gewoon mijn speelstijl aan te passen. Ik heb ook op internet gekeken, en ik blijk niet de enige te zijn. Dat heb je in de nieuwe delen totaal niet. Je kan er nu gewoon op los schieten. En dat Survival gevoel is dus totaal verdwenen.

Maar ik heb goede hoop dat Resident Evil 6 daadwerkelijk heel groots zal worden. Voor de mensen die het nog niet weten. Maar Hiroyuki Kobayashi is de director van deze game, en dat vind ik een goede zaak. Hij heeft zelf meegewerkt aan RE1, RE2 en RE4. Dus dan zou je denken dat het wel goed gaat komen. Ik ben in ieder geval blij met wat ik tot nu toe heb gezien. Ja, het is te veel actie. Maar get over it, een old skool Resident Evil gaat er niet komen. Resident Evil 4 was ook meer op actie gericht. En wordt door iedereen de hemel in geprezen. Dus het kan wel. Een goede Resident Evil met veel actie.

Door ArchAngel (3 reacties) op 23-04-2012 16:32
Wat Im_fond_of_cake zegt kan ik me compleet in vinden. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ze naar een 3rd Person Shooter concept zijn ingedraaid in plaats van de zeer spannende statische camera posities.
Maar waar ik me het meest aan irriteer is dat de "zombies" nu opeens alles kunnen wat een real life person of flesh and blood ook nog kan. I mean seriousley? Zombies met wapens?!? Zombies die motor rijden ... ?!!?

Vergis me niet dat ik vooruitgang wil zien in een gamereeks. Anders verveelt het. Ze zouden makkelijk het RE1 concept in een 3rd Person Shooter kunnen maken.

Het is jammer dat Capcom zich meer richt op de CoD fanboys met hun killstreaks en perks om hun spel te kunnen verkopen dan aan gamers die tot diep in de nacht met klamme handjes hun controller vasthouden vanwege de spanning die een game oplevert.

Ik bedacht me zo juist nog een plus punt, maar die is meer uit nostalgische waarde:wie herinnert zich nog de realtime filmpjes met B-acteurs aan het begin van Re! C= EPIC
All I say is Jub Jub, and I STILL make more sense than you do .. !
[Begin]  |1|2|3 (3) [Eind]