Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Sonic Mania Plus (PS4)
84 100 1

Review Sonic Mania Plus (PS4)


Lang, heel lang geleden waren er twee grootheden in de wereld der games. De strijd tussen Nintendo en SEGA woedde in volle hevigheid, met aan de ene kant van de ring een besnorde loodgieter en aan de andere kant een stoere blauwe egel. Het was een arcade machine met de allereerste Sonic the Hedgehog erop draaiend – ergens weggestopt in een hoek van een bowlingcentrum – die voor mij een knock-out richting ene Mario uitdeelde. Terwijl de meeste kinderen een Nintendo thuis hadden staan, ging mijn zuurverdiende spaargeld naar SEGA. Met pijn in mijn hart zag ik mijn grote gameheld vervolgens afglijden, maar nu – zo’n 25 jaar later – is hij terug alsof hij nooit is weggeweest in Sonic Mania Plus! 

I love Blue!
Oké, de inleiding klonk misschien wat dramatisch, maar mijn eerste gamejaren werden absoluut (blauw) gekleurd door Sonic, met iets later zijn sluwe vossenvriend Tails en de sterke Knuckles. Toen ongeveer een jaar geleden Sonic Mania uitkwam en op lovende kritieken kon rekenen, was mijn interesse meteen gewekt. Een 2D-game ontwikkeld samen met de grootste Sonic fans en mensen uit de modding community, die qua stijl helemaal deed denken aan de gloriedagen? Sonic zou deze keer zeker geen blauwtje lopen!


En wanneer je terugdenkt aan die gloriedagen, speelt niemand minder dan Eggman daar natuurlijk een prominente rol in. Eggman is namelijk op zoek naar een krachtige edelsteen en wanneer Sonic, Tails en Knuckles zijn kwade plannen willen onderbreken, worden ze door tijd en ruimte verplaatst en moeten zich een weg banen door oude levels uit de Sonic-reeks. Oude levels, die na enkele ogenblikken herkenbaar, maar tegelijkertijd compleet anders aanvoelen. Sonic Mania was een hit en deed SEGA besluiten om een nieuwe Plusversie van de game uit te brengen, met extra’s, tweaks én de mogelijkheid om de game fysiek plus een 32 pagina's tellend artbook aan te schaffen.   

Plus?
Maar wat is er nou precies Plus aan de game? Ten eerste zijn er twee nieuwe karakters toegevoegd: Mighty het gordeldier en Ray de vliegende eekhoorn. Net als Sonic, Tails en Knuckles hebben deze twee nieuwelingen hun unieke vaardigheden. Mighty beschikt over de ground pound en is als enige tegen stekels opgewassen, terwijl Ray kan zweven door de lucht. Een andere grote toevoeging is de Encore modus, waarin bekende levels nog maar eens geremixt zijn. Daarnaast speel je niet meer met een levenssysteem, maar heb je levens in de vorm van karakters. Je speelt altijd met twee van de vijf karakters, waarbij je met een druk op de knop kunt wisselen tussen beide. Door monitoren te openen, kun je zelfs vier karakters – en dus levens – tot je beschikking hebben. En dat is nog niet alles, want er is ook een 4-speler Competition modus toegevoegd (in tegenstelling tot de 2-speler modus uit Sonic Mania) en de mogelijkheid om het tegen je eigen ghost op te nemen in Time Trial. Tot slot is er ook nog gewerkt aan de balans van de eindbazen, die in Sonic Mania nog wel eens te wensen overliet. De Plus-toevoeging is er dus zeker niet voor niets.


Robotniks verkeerd?
Is het dan alleen maar nostalgisch geluk in Sonic Mania Plus? Niet helemaal, want ook Sonic laat wel eens een stekeltje vallen. De special stages, waarin je in 3D de welbekende Emeralds moet verzamelen, zijn bijvoorbeeld behoorlijk matig. En ook al is de Encore modus zeker interessant, is hier ook wel het een en ander op aan te merken. De nieuw toegevoegde flipperkast bonus stage is nou niet echt top te noemen en het verzamelen van zoveel mogelijk ringen om een extra leven te krijgen – toch wel een van de speerpunten van Sonic – is door de nieuwe insteek volledig verdwenen. Bovendien is het doodzonde dat je niet vrijelijk kunt wisselen tussen de vier karakters die je hebt, maar slechts tussen de twee karakters in beeld. Verder blijft het lastig om de supersnelle gameplay onder controle te krijgen – want soms heb  je gewoon echt geen controle – terwijl sommige platformelementen juist wat stroperig aanvoelen. Het zorgt allemaal af en toe voor wat frustratie, al blijft het positieve, nostalgische gevoel duidelijk de overhand houden.


Waar voor je geld?
Want dat weet Sonic Mania Plus, net als Sonic Mania, zonder twijfel over te brengen. Dat heerlijke Sonicgevoel van weleer. Een supersnelle, uitdagende en fantastisch ogende game waar met liefde aan is gewerkt. Ben je al in het bezit van Sonic Mania? Dan is het de vraag of deze upgrade je kan bekoren, al kun je het DLC-gedeelte voor slechts enkele euro’s aanschaffen. Maar had je Sonic Mania nog niet, dan is dit hét moment om een heel erg vette game binnen te halen voor een zeer zacht prijsje. Sonic heeft bij mij in ieder geval weer een prominent plekje binnen mijn gameverzameling veroverd!

 

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

 

Oordeel Sonic Mania Plus (PS4)

  • Graphics 85
  • Gameplay 80
  • Originality 70
  • Sound 85
  • Replay 90
  • Eindcijfer 84

Aantal keer bekeken: 7697 

Laagste 3 prijzen voor Sonic Mania Plus (PS4)

24.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  24.95€ 0.00   € 24.95
Gameshop Twente 8
€  22.00€ 5.88   € 27.88
Nedgame.nl 9.8
€  24.99€ 3.49   € 28.48

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gunghir
Gunghir ( 6138   18) 29-07-2018 23:43
8.5 voor graphics?
het spel is 2D plat en lelijk en heeft pixe...
geintje dikke review

wil ook even kwijt dat de switch versie kwam met

buitenhoes
art boek in kleur
megadrive omkeerbare cover
en mini boekje in kleur.
echte cartridge
voor 25 eur

god of war voor 60 had.
1 plastic frisbee.

avatar van Davidov
Davidov ( 13526   2) 30-07-2018 03:24
Niet alleen de switch versie heeft al die extra's. Doei.
avatar van Malistix
Malistix ( 1421   3) 30-07-2018 07:01
de PC versie heeft wel een extra, denuvo waardoor de game bij sommig eniet opstart
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39268   67) 30-07-2018 08:20
Quote:
Verder blijft het lastig om de supersnelle gameplay onder controle te krijgen – want soms heb je gewoon echt geen controle – terwijl sommige platformelementen juist wat stroperig aanvoelen.
Dit is altijd al een probleem geweest in de Sonic series; Een egel die heel snel wilt gaan maar altijd wordt belemmerd door stekels, springveren en muren. Ik heb nooit de lol gezien in deze games. Bij Sonic Generations (wat ik wel een enorm leuk spel vond) merkte ik al, om een goede score te krijgen, dat je de levels keer, op keer, op keer, op keer moest spelen om ze onder de knie te krijgen en dat je weet wat je moet doen. Wanneer je vaart moet afnemen, wanneer je moet springen, waar de vijanden in het level staan. Geef mij dan maar Mario World waar je met een cape door het hele level kan zweven voor een gevoel van snelheid.

Dus dit spel is niet echt mijn bakkie thee. Wacht wel tot het voor een paar euro ergens op de grond ligt ofzoiets.
avatar van Care
Care ( 48256   1) 30-07-2018 08:29
Quote:
8.5 voor graphics?
het spel is 2D plat en lelijk en heeft pixe...
geintje dikke review

wil ook even kwijt dat de switch versie kwam met

buitenhoes
art boek in kleur
megadrive omkeerbare cover
en mini boekje in kleur.
echte cartridge
voor 25 eur

god of war voor 60 had.
1 plastic frisbee.

Je vergeet het epische verhaal, de hoeveelheid uren gameplay en de goede controls van God of War.
avatar van Like-a-Bunny
Like-a-Bunny ( 363 ) 30-07-2018 09:03
Ja overstag voor de Switchversie. Sonic hartstikke kapotgespeeld op Megadrive destijds en de nieuwe Sonics hebben de magie van die tijd nooit weten te evenaren. Zin in!
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 30-07-2018 10:18
Quote:
Je vergeet het epische verhaal, de hoeveelheid uren gameplay en de goede controls van God of War.
*WHOOSH!*
avatar van Sigmund666
Sigmund666 ( 164 ) 30-07-2018 22:10
Een Sonic die oogt als een Sonic!!!
Geen pretenties, geen 3D-meuk!

Kanshebber van een "die scoor ik gewoon!" award!
avatar van Flip122
Flip122 ( 77 ) 31-07-2018 09:54
Quote:
[..]

Dit is altijd al een probleem geweest in de Sonic series; Een egel die heel snel wilt gaan maar altijd wordt belemmerd door stekels, springveren en muren. Ik heb nooit de lol gezien in deze games. Bij Sonic Generations (wat ik wel een enorm leuk spel vond) merkte ik al, om een goede score te krijgen, dat je de levels keer, op keer, op keer, op keer moest spelen om ze onder de knie te krijgen en dat je weet wat je moet doen.
Zoals echte platformers horen te zijn! Een ander blauw mannetje kan er namelijk ook wat van om aardig vaak belemmerd te worden door spikes , muren ,jumps en vijanden
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39268   67) 31-07-2018 10:05
Quote:
Zoals echte platformers horen te zijn! Een ander blauw mannetje kan er namelijk ook wat van om aardig vaak belemmerd te worden door spikes , muren ,jumps en vijanden
Een smurf? Als je Mario bedoelt; Zijn grootste kracht is springen, beetje op een dino zitten en prinsessen redden. Inderdaad; hier en daar op een vijand springen. Maar hij maakt nooit voldoende vaart zodat je zijn spring kunsten slecht kan inschatten.

Maar de grootste kracht van Sonic is zijn snelheid. En je hebt hele stukken waar je kan rennen, door loopings vliegt en in de lucht wordt gelanceerd. Leuk! Maar als je opeens een muur krijgt die 'uit het niets' je snelheid afneemt, is het toch niet leuk om weer snelheid op te bouwen? Of je op Circuit Zandvoort de lange stukken gaat verbouwen tot haarspeldbochten; De lol om hard te gaan is dan weg.
avatar van Flip122
Flip122 ( 77 ) 31-07-2018 11:08
Haha een smurf , ik doelde op Megaman Die irritatie ken ik zeker , vind het zelf alleen wel een goede toevoeging voor wat uitdaging anders ren je alle levels in 1 keer door en zo leer je het level een beetje kennen en ren je er de keer erop wat voorzichtiger op dat stukje bijvoorbeeld. Daarnaast net als met Hard rijden in de auto, het is leuk , maar je moet wel op blijven letten want ' boem is ho'

avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39268   67) 31-07-2018 11:20
Quote:
Daarnaast net als met Hard rijden in de auto, het is leuk , maar je moet wel op blijven letten want ' boem is ho'



Ik denk dat je het spel enkel al kan verbeteren door Sonic niet op het scherm te centeren, maar de camera net ietsje naar rechts moet verschuiven dat je beter kan zien wat er op je pad komt.
avatar van Mirquiso
Mirquiso ( 83 ) 01-08-2018 16:01
Ik was ook tegen de stroming in een Sega mannetje begin jaren 90. De eerste Sonic was indertijd best goed, maar dit soort games moeten vooral in het verleden blijven.
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 01-08-2018 16:31
Als je vind dat sonic alleen om zijn snelheid draaid dan nader je de classic games helemaal fout. Ik snap dat de moderne sonic games dat zo doen lijken, maar Classic Sonic is meer een momentun based platformer. Snel door een level kunnen komen is een reward door de controls en stage te masteren. Eerste keer door een level doe ik ook rustig aan en explore ik een beetje.
avatar van Like-a-Bunny
Like-a-Bunny ( 363 ) 03-08-2018 09:33
Quote:
Ik was ook tegen de stroming in een Sega mannetje begin jaren 90. De eerste Sonic was indertijd best goed, maar dit soort games moeten vooral in het verleden blijven.

Geen enkel kind van de jaren tachtig zou dit zeggen, al zat jedestijds in het Mariovak. Hoax dus of ga je schamen.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2417   1) 04-08-2018 12:10
Prima review! Heb Sonic Mania Plus nu fysiek op de Switch en PS4, vermaak me er prima mee. Perfecte pixel art, super goede muziek en fijne gameplay. Echte nostalgia trip, beleef er veel plezier aan. De Pluspunten overstijgen de minpunten!