Star Wars: Squadrons (PS4)
80 100 1

Review Star Wars: Squadrons (PS4)

Motive heeft met Star Wars Squadrons geprobeerd om eer aan te doen aan de vele klassieke X-Wing games uit de jaren negentig. Weet de ontwikkelaar ook zoveel indruk te maken, of misschien zelfs wel meer? Je leest het hier in de review.

Death Star II is kapot maar de strijd duurt voort.
Voor fans van Star Wars zijn er meerdere elementen die de franchise zo aantrekkelijk maken. Van lightsabers en The Force, tot de vele verschillende wezens, toffe personages en kleurrijke locaties. Maar sommige fans zouden het liefste zelf bij de vele veldslagen en gevechten in de ruimte aanwezig willen zijn om zo hun bijdrage aan de strijd te leveren. Voor die fans is Star Wars: Squadrons een aanschaf zeker waard. Het verhaal van Squadrons speelt zich af na de slag bij Endor, waarbij de tweede Death Star werd opgeblazen. Darth Vader en Emperor Palpatine zijn er niet meer (althans tot die laatste zonder duidelijke uitleg weer terugkeert in Episode IX) en The Empire is een puinhoop. De rebellen hebben een hele belangrijke slag gewonnen. Toch zijn er facties van The Empire die zich niet zomaar gewonnen geven en dus gaat de strijd tussen de beide partijen onverminderd door.

Het verhaal – Een hele uitgebreide tutorial
Bij de start van de Campagne moet je een tweetal piloten aanmaken waarmee je het verhaal zowel vanuit het perspectief van The New Republic als The Empire zult meemaken. Hierbij heb je keuze uit een tiental modellen en een aantal toe te wijzen stemmen. Jouw personages zullen vervolgens meerdere missies moeten doorlopen in hun rol als lid van Vanguard Squadron voor The New Republic en Titan Squadron voor The Empire. Het verhaal van Star Wars Squadrons heeft een aantal leuke cameo’s van bekende personages, maar de ongeveer zes uur durende campagne is eigenlijk vooral geschikt als een uitgebreide tutorial. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je tijdens het verhaal meerdere variaties van de gameplay-elementen, zoals het beschermen van een konvooi en het uitschakelen van grote schepen, zult ervaren.

Minder Rogue Squadron, meer X-Wing vs. Tie-Fighter
Alle actie in Star Wars Squadrons ervaar je vanuit een eerste-persoons perspectief. Voor mensen die vroeger misschien de Rogue Squadron games gespeeld hebben is het belangrijk om te weten dat Squadrons een ander type game is. Waar Rogue Squadron vooral een uitdagende arcade game was, komt Squadrons veel meer in de buurt van een oude klassieker zoals X-Wing vs Tie-Fighter. Dat houdt in dat je veel meer instellingen hebt om rekening mee te houden. Heb je de juiste wapens voor een aanval en staan je schilden goed afgesteld? Zet je het vermogen van je schip in om je schilden te versterken of wil je juist meer kracht naar je motoren voor een hogere snelheid? Het zijn allemaal keuzes die een grote invloed op de gameplay hebben. Je hebt per factie de beschikking over een viertal schepen om uit te kiezen. De Rebels hebben de beschikking over een A-Wing, U-Wing, X-Wing en Y-Wing. Van die vier vliegtuigen is de A-Wing vooral geschikt voor snelle hit-and-run aanvallen. De U-Wing is een support-schip dat teamleden van herstellende items kan voorzien. De Y-Wing is de bekende bommenwerper en het paradepaardje is en blijft natuurlijk de X-Wing. Aan de kant van The Empire zijn dezelfde vier rollen toebedeeld aan de Tie Interceptor, Tie Reaper, Tie Bomber en de Tie Fighter. In de praktijk vliegen de toestellen vrijwel hetzelfde, maar de Tie Bomber zou ik niemand aanraden als je eenmaal bezig gaat met de Multiplayer modus van Star Wars Squadrons. Dan ben je simpelweg te langzaam en eindig je vaker als een nasmeulend hoopje as in de ruimte dan als de winnaar van een match.

Geweldige presentatie, beperkte inhoud
Waar Star Wars Squadrons vooral indruk maakt is de presentatie en de vele manieren waarop je de game kunt spelen. Tijdens de gevechten in de ruimte is het vooral het oog voor detail, de mooie explosies en de snelle actie waar het om draait. Dat die actie in de multiplayer beperkt wordt tot slechts twee modi is wel enigszins teleurstellend te noemen. De Dogfight modus is precies wat de naam doet vermoeden; twee teams van vijf spelers die tegen elkaar vechten en moeten proberen om zo snel mogelijk een van tevoren bepaald aantal kills te bereiken. Persoonlijk vond ik de tweede modus een stuk interessanter. In Fleet Battles komen twee vloten tegenover elkaar. Daarbij is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk fighters uitschakelt om de balans van het gevecht in je voordeel te doen omslaan. Is je dat gelukt, dan kun je de aanval voortzetten en aanvallen gaan uitvoeren op fregatten. Zijn die uitgeschakeld? Mooi! Dan is er nog een enkel enorm schip over en kun je de wedstrijd in je voordeel beslechten. Dat dit gevecht een beetje heen en weer kan gaan en je soms ook juist in de verdediging moet maakt het een enerverende ervaring. Toch blijft mij wel een zekere mate van teleurstelling aanwezig dat er niet wat verhalende missies voor de multiplayer gemaakt zijn. Als was het maar een klassieke Deathstar Trench Run met vrienden. Door de beperkte hoeveelheid modi vraag ik me af of gamers die spel langer dan een paar dagen zullen spelen.

Hands-On Throttle And Stick mét VR!
Star Wars Squadrons biedt je de mogelijkheid om het volledige spel met een HOTAS controller en stick en in VR te spelen. Het is moeilijk om te beschrijven hoeveel beter deze combinatie de gameplay maakt, maar mensen die al vaker flightsims, met en zonder VR, gespeeld hebben zullen kunnen beamen dat elk moment er zoveel beter door wordt. Deze elementen zijn zowel op de PC als op de consoles beschikbaar. Het enige nadeel van speciale HOTAS controllers is dat ze een beperkt aantal knoppen tot hun beschikking hebben, en Star Wars Squadrons heeft een hoop knoppencombinaties om toe te kennen. In dat opzicht is het misschien wel wat makkelijker om de game met een gamepad te spelen. Maar voor mijn persoonlijke smaak is het vooral de vrijheid die om je heen kijken in de cockpit en HOTAS controls die het gewoon indrukwekkender maakt. De benauwdheid van een Tie-Fighter komt goed naar voren als je in VR achter je stoel een klein raampje ziet. Dan is het vliegen in een X-Wing een stuk aangenamer en wordt het ook iets makkelijker om vijanden boven je te spotten. Zeker het proberen waard. En ondanks de hectische gevechten had ik geen last van motion sickness. Het was voor mij vooral een kwestie van kijken waar ik naartoe wilde vliegen en me op een vast punt te blijven richten. Dat er brokstukken in de ruimte rondvliegen en je deze zelfs als obstakels kunt gebruiken om rakketten af te schudden maakt het vliegen alleen maar toffer.

Star Wars Squadrons is in de kern een hele sterke game geworden. Grafisch weet de game de sfeer goed neer te zetten en de vele mogelijkheden om je ervaring zelf in te vullen qua besturing zijn erg welkom. Heb je goede VR-headset en een HOTAS controller liggen? Dan moet je als Star Wars fan deze game puur en alleen voor de ervaring eigenlijk wel in huis halen. Toch is de game vooral op het gebied van de multiplayer vrij beperkt qua modi. De Fleet Battles zijn voor mij persoonlijk toch wel een stuk interessanter dan de Dogfight modus. Het is te hopen dat Motive de game nog wat gaat uitbreiden de komende tijd, anders heb ik wel mijn twijfels of de game lang gespeeld gaat worden. Maar de lagere aanschafprijs van veertig euro maakt wel wat van die tekortkomingen goed.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Aantal keer bekeken: 5236

Laagste 3 prijzen voor Star Wars: Squadrons (PS4)