Tekken Tag Tournament 2 We Are Tekken Edition (Xbox360)
80 100 1

Review Tekken Tag Tournament 2 We Are Tekken Edition (Xbox360)

Al sinds het origineel op de eerste Playstation, is Tekken een begrip binnen de Fighter-games. Dat de game mij – als trouwe Nintendo/Sega/Xbox gebruiker – heeft weten te bereiken, zegt genoeg over de status van het spel. Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder en heeft de game zich tot een van de standaarden binnen het Fighter-genre geknokt. Met Tekken Tag Tournament 2 (vanaf hier simpelweg TTT2 genoemd) brengen ze al het goede van de serie bij elkaar. De grote vraag: is het vernieuwend en goed genoeg om het spel aan te schaffen?

Ready to Fight?

Zoals de meeste Fighter games kent TTT2 geen volwaardige storymode, zodat je al snel geneigd bent om onvoorbereid de arena binnen te stappen. Voor de onvervaren spelers is dit een slechte keuze, dus raad ik je aan om eerst even het Fight Lab te checken. In Fight Lab volg je het verhaal van Combot, een ultieme vechtmachine in spé. Spelenderwijs worden nieuwe spelers aan de hand genomen om de basis elementen van de Tekken gameplay onder de knie te krijgen. De vier actieknoppen staan ieder voor één lichaamsdeel: linkerarm, rechterarm, linkerbeen en rechterbeen. Met de pijltjestoetsen of thumbstick laat je je karakter door de arena bewegen en kun je bukken of springen. Je geeft er ook mee aan of je een hoge, lage of aanval in het midden wil uitvoeren. Alles voelt natuurgetrouw aan en zorgt voor een echt martial arts gevoel, zeker in vergelijking met veel andere Fighters, die vaak de nadruk leggen op verschillende tools of andere speciale wapens. In TTT2 zijn het juist de vuisten en voeten die je (op een enkele uitzondering na) moet laten spreken, dus je kunt ze maar beter snel eigen maken. Hier is dus het Fight Lab voor bedoeld. Aan de hand van tutorials en minigames leer je verdedigen, aanvallen, blocken, ontwijken en de verschillende moves en combo’s. De verhaallijn is erg simplistisch, maar wel leuk en vooral humoristisch uitgevoerd. Vooral voor diegenen die onbekend zijn met de gameplay, is het een leuke en leerzame modus, al zitten er wel de nodige opdrachten tussen die irritatie kunnen opwekken. Aangezien je de opdrachten maar op één manier kunt oplossen, doe je er soms onnodig lang over. Zo is er bijvoorbeeld een oefening waarbij je na het blocken van een aanval direct daarna een tegenaanval moet plaatsen. Helaas kan deze tegenaanval alleen een rechte stomp zijn, waardoor een trap of uppercut bijvoorbeeld niet telt als geldige tegenaanval, ookal is je timing wel goed. Dit voelt niet prettig omdat je het gevoel hebt dat je het wel goed doet, maar toevallig niet op de manier die de tutorial voorschrijft. Dit kan storend zijn, maar is gelukkig niet onoverkoombaar.

Stap in de ring
Zodra je de basis onder de knie hebt, is het tijd om de échte arena binnen te stappen. Zowel online als offline kun je je geluk op aan het grote aanbod beschikbare game modi. Naast de welbekende Arena Battle, Team Battle en Survival Mode, springen vooral de Ghost Battle en Practice Mode eruit. In Ghost Battle neem je het op tegen willekeurige Fighters of Teams. Naar mate je wedstrijden wint, stijg je in rank. Deze ranks zijn gebonden aan de personages waarmee je op dat moment speelt en gaan van Beginner via verschillende Kyu en Dan rangen tot je uiteindelijk Grand Master bent. Er zijn bijna 50 speelbare personages, dus om ze allemaal tot de hoogste rank te tillen ben je wel even bezig. Het leuke aan deze speelmodus is dat je na elke battle – gewonnen of verloren – kunt kiezen van welk niveau je volgende tegenstander moet zijn. Zo kun je altijd op je eigen niveau blijven spelen en langzaamaan beter worden. Dit werkt erg goed om frustratie tegen te gaan, die je normaal gesproken wel eens ervaart bij nagenoeg onmogelijke battles. Ook is de Practice mode, die vooral uitblinkt in zijn praktische detail, het benoemen waard,. Zo kun je programmeren wat je tegenstander moet doen, bijvoorbeeld een aantal aanvallen random uitvoeren zodat jij het blocken / ontwijken hiervan kunt oefenen. Erg goed doordacht.

Team up or going solo
Je speelt TTT2 altijd met één Fighter of een Tag Team van twee vechtersbazen. Dit is opvallend goed uitgebalanceerd. Alleen deel je hardere klappen uit en kun je zelf meer incasseren, terwijl je als team juist meer tactische mogelijkheden hebt met je verschillende personages. Als één van je vechters half af is, kun je bijvoorbeeld snel switchen om wat leven te regenereren. Ook kun je krachtige combo aanvallen uitvoeren. Dit doe je bijvoorbeeld door met je ene Fighter je tegenstander de lucht in de slaan, om hem vervolgens door je teammaatje weer in tegengestelde richting te laten meppen. Deze Tag aanvallen zien er erg tof uit en lopen, net als de rest van de game, super vloeiend.

Hoeveel Tekken wil je hebben?
TTT2 is een van de meest complete Fighting games ooit gemaakt. Of je het nu hebt over de gameplay, het aantal game modi en karakters of de verschillende vechtstijlen en tactiek, TTT2 zal aan nagenoeg al je verwachtingen voldoen. Je ziet duidelijk jarenlange ervaring terug in het spel, waarin de ontwikkelaars elk onderdeel grondig hebben getest en bijgeslepen. Het voelt hierdoor bijna als een verzameling waarin al het goede van de vorige spellen is meegenomen. Dit zorgt er wel voor dat er qua vernieuwing weinig valt bij te schrijven op het conto van de serie. Zo wordt er mijns inziens veel te weinig gedaan met omgeving-interactie. Die enkele keer dat je je tegenstander een muur door stampt en hem in de volgende stage van het level met je teamgenoot opvangt zijn veel te zeldzaam. Het zou mooi geweest zijn als je zelf kon bepalen of je in een statische of juist dynamische arena gaat vechten. Hierin laat TTT2, net als zijn concurrenten, veel mogelijkheden liggen. Ook heb ik soms mijn twijfels hoe serieus ze de game nemen. Persoonlijk ben ik geen fan van de aanwezigheid van een vechtende kangaroo, circusbeer of panda. Naast de houterige motoriek van deze harige vrienden, vind ik ze totaal misplaatst in een goede Fighting game als deze. Dit bedenkelijke niveau geldt ook voor sommige omgevingen, met als dieptepunt de Nederlandse tulpenvelden, waarin je wordt toegejuicht door een aantal boertjes en boerinnetjes die in jaren 30 kleding met een grote Edammer boven hun hoofd staan te zwaaien. Een jammerlijk smetje op een verder feilloze game.

The final round
Tekken Tag Tournament 2 is een prachtige game waarin je alleen offline al honderden uren kunt spenderen. De graphics zijn strak, de bewegingen vloeiend en het vechten gaat erg soepel. Met een sterke en natuurlijk aanvoelende gameplay en een enorm arsenaal van zo’n 100 verschillende moves per karakter, kunnen zowel beginners als gevorderden hun lol op. Het spel is wel nadrukkelijk ingericht voor spelers die veel tijd en moeite in het spel willen stoppen. Dit loont gelukkig een stuk beter dan ordinair button bashen, een welkome conclusie voor de hardcore gamefanaten. Het gebrek aan vernieuwingen wordt opgevangen door een ijzersterke basis, die helemaal als ‘af’ aanvoelt. TTT2 is een heerlijke en complete Fighter-game die zelfs grootheden als Soul Calibur verslaat in de ring.

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

Oordeel Tekken Tag Tournament 2 We Are Tekken Edition (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 6850