Age Of Mythology (PC)
84 100 1

Review Age Of Mythology (PC)

Sta stil in de wondere wereld van mythen en sagen, maar niet te lang, anders zal je jezelf verliezen in deze grandioze titel van de makers van Age of Empires (AoE) serie.
De voorgangers waar deze game van is afgeleid richtten zich vooral op de bekende verhalen en veldslagen uit de geschiedenisboeken. Age of Mythology daarentegen trekt je mee in de wereld van mythen en sagen, historische figuren en goden.

Het verhaal
Kort samengevat is Age of Mythology het wat uitgebreide en aangepaste verhaal van de verdwijning van Atlantis in een fonkelnieuw jasje met een saus van de Griekse mythologische verhalen en de Noorse sagen gecombineerd met de Egyptische culturele grootheden. Het verhaal begint met Arkantos, de Atlantische held die de gunst van Poseidon (ook wel bekend als Neptunus, de Griekse god van de zee) probeert terug te krijgen na wat erbarmelijke aanvaringen met piraten met een wel hele vreemde achtergrond. Hierbij dreigt Arkantos meerdere malen van zijn geloof af te vallen en zal er heel wat gebeden moeten worden om het tot een goed eind te laten komen. Gedurende de singleplay campagne komen de andere Godenrijken ook geleidelijk aan bod met elk hun eigen speciale kenmerken, zodat je na het spelen hiervan bijna alle zwakke en sterke punten van alle volkeren en hun gekozen goden kent.

De opbouw
Natuurlijk is het basisprincipe van je basis opbouwen en grondstoffen delven in deze strategische game sterk aanwezig. Hout hakken en het graven naar goud en het bekende jagen en land bebouwen voor voedsel te vergaren zijn dingen die we al uit de AoE-serie kennen. Met favor, of wel het in de gunst komen van de goden, is echter een nieuw soort grondstof toegevoegd. Hoewel deze niet tastbaar is, is het belang om deze te verkrijgen voor het maken van speciale mythologische eenheden en speciale upgrades.
Deze keer zijn de tijdperken verdeeld in Archaic, Classical, Heroic en Mythic age. Waarbij je bij ieder tijdperk een Minor ofwel een mindere god kiest die ieder op zich weer bepaalde eenheden en gebouwen beschikbaar stellen. Om te evolueren naar een nieuw tijdperk moet je wel aan de basisvoorwaarden daarvoor hebben voldaan. Bijvoorbeeld door bepaalde gebouwen te bouwen en een hoeveelheid van een bepaalde grondstof tot je beschikking te hebben. Daarnaast krijg je met iedere nieuw tijdperk een goddelijke interventie tot je beschikking die je maar één keer kan gebruiken, maar toch grote invloed kan hebben of je wint of verliest. Met vernietigende vloeken of wonderen neem je iets meer afstand van je tegenstander, maar zonder deze krachten te gebruiken kan je de game wel uitspelen, maar door deze kansen te laten liggen maak je het je zelf alleen maar lastiger.

Al met al maakt de invoering van de goden de game divers en aantrekkelijk om meerdere malen te spelen. Iedere hoofdgod met weer 6 minor goden om uit te kiezen levert een gevarieerd schouwspel op. Je kan ook weer kiezen uit verschillende soorten mythologische eenheden die beschikbaar komen.
Ook heeft ieder volk nog zijn eigen helden. Naast de standaard eenheden als infanterie, cavalerie, boogschutters en siege weapons (zeg maar oorlogtuig om gebouwen mee plat te gooien) zijn deze elite eenheden (heroes) er om met name de mythologische vijandelijke monsters te bestrijden. Niet alleen op het land vind de strijd plaats. Met geniepe verkenners zoals de Pegasus (vliegend paard) in de lucht en een ware marinevloot die je kan opbouwen op de kaarten waar water is ben je ook wel even zoet.
Met de keuze uit de Griekse hoofdgoden Zeus, Hades, en Poseidon heb je eenheden tot je beschikking die overal sterk in zijn, maar kostbaar zijn om te produceren. Bekende mythologische eenheden zijn de minotaur (kruising mens en een os), centaur (half mens, half paard), de gigantische kolossus en de hydra waar een hoofd aangroeit als deze een vijandelijke eenheid verzwelgt. Met onder ander de bekende helden Ajax en Kastor ga je de strijd aan met de vijandelijke mythologische eenheden.
De nadruk ligt bij de Noorse kant op het gevecht. De Noorse hoofdgoden Odin, Thor en Loki worden door middel van directe gevechten vermaakt en dat levert weer Favor op. De Hersir, de Noorse held, kan zelf sneller en meer Favor verzamelen. Kenmerkend is ook dat alle normale gevechtseenheden kunnen bouwen en repareren. Met de ossenwagen (oxcart) hebben de Noren zelfs een mobiel opslagpunt voor de grondstoffen snel en doeltreffend te verzamelen en daarbij hebben ze dwergen die weer effectiever zijn in het verzamelen van goud in de mijnen.
De Egyptenaren met hun hoofdgoden Ra, Isis en Set hebben weer als voordeel dat ze meteen in het begin al boerderijen kunnen maken. Bovendien beschikken ze meteen over 2 helden, de Farao en de priester. Beiden spelen een grote rol in de Egyptische basis door bepaalde gebouwen te bezweren worden deze effectiever en produceren ze sneller. Daarnaast beschikt de priester over helende spreuken voor de eenheden. Door middel van monumenten houden de Egyptenaren hun goden tevreden (voor Favor). De strijdwagen (chariot) ontbreekt natuurlijk niet in de Egyptische gelederen en met mythologische monster zoals de sfinx is het straatbeeld van de Egyptische basis compleet.

Graphics
Het is te zien dat voor Age of Mythology een nieuwe engine is gebruikt. Bijzonder mooie taferelen verschijnen op het beeld met hier en daar prachtige stukjes natuurgetrouw weergeven flora en fauna. Met een uitstekend vormgegeven en een mooie introfilmpje, mooie cutscenes die het verhaal goed weergeven en een duidelijke weergave van icoontjes voor gebouwen, spreuken en eenheden is dit een toptitel. De animaties ingame van de eenheden en gebeurtenissen is ook subliem.

Sound
Het geluid in deze game is van prima kwaliteit. Het is te merken dat er veel tijd en moeite in de achtergrondmuziek is gestoken. Prachtige akkoorden en deuntjes, die als je de game lang genoeg speelt in je hoofd blijven hangen net als bij Indiana Jones films en de Star Wars saga. De ingame stemmetjes zijn helaas na verloop van tijd eentonig, maar zijn afwisselend genoeg om de game urenlang door te spelen. Zelfs geluid van de golven, brandend hout van de bossen en omvallen van bomen is knap afgewerkt.

Multiplayer
De multiplayer-modus maakt deze game een titel om van te genieten, je kan eindeloos variëren met je gekozen goden in random maps tegen A.I. gestuurde tegenstanders. Maar zelfs als je daarop uitgekeken bent kan je nog vele uurtjes plezier beleven op LAN of internetgames waar je het opneemt tegen menselijke strategen.

Besturing
De besturing doet meteen ook aan de AoE-serie denken. Desalniettemin blijft deze vertrouwde besturing uitstekend voldoen. Duidelijke icoontjes, goede uitleg met tekst en een makkelijk te navigeren kaart zorgen dat je niet verdwaald in de game en dat je makkelijk je werk doet als kersverse strateeg. In de singleplay kan je zelfs de game nog even pauzeren zodat je rustig de tijd hebt om het veld te overzien. Het opslaan en laden van de savegames is simpel en doeltreffend en daar val niks op aan te merken.

Gameplay
De moeilijkheidsgraad van deze game is in het begin niet hoog, maar loopt langzaam op naar gelang de campagne vordert. Mocht je je meteen al thuis voelen in deze RTS-game dan kan je al van te voren de moeilijkheidsgraad omhoog schroeven, zodat de game toch een uitdaging voor je blijft. Juist voor de mensen die niet zo bekend zijn de wereld van RTS-spelen is er een uitstekende tutorial neergezet, die je helpt de besturing meteen onder de knie te krijgen en geleidelijk aan zelfs meesleurt in het verhaal.

Het wordt soms wel erg pittig op de hogere moeilijkheidsgraden, maar een echte RTS-liefhebber laat zich daardoor natuurlijk niet tegenhouden. Met een iets gewijzigde tactiek en strategie kom je op sommige punten in de game er dan wel makkelijk door.

Replay
Er zijn verschillende manieren om deze game uit te spelen. Niet alleen qua moeilijkheidsgraad maar je kan iedere keer een andere tactiek en strategie toepassen om het geheel tot een goed einde te brengen. Hoewel het verhaal hetzelfde blijft kan je eindeloos variëren door een andere minor god te kiezen en je bijvoorbeeld helemaal te richten op maritieme strategieën als je uitgekeken bent op de landkaarten. Random maps maken de game leuk en afwisselend en de multiplayer zoals eerder gezegd maakt dat je je niet verveeld als je op de AI bent uitgekeken.

De game behoort in mijn ogen tot één van de beste games in de RTS wereld van de afgelopen jaren. Ik moet wel eerlijk toegeven dat er veel dingen geleend zijn van de AoE-series, maar dit is zodanig gedaan dat de magie van AoE is gedestilleerd tot een pittig RTS-drankje met een mythologisch bijsmaakje. Er zijn niet veel dingen aan te merken op deze titel. De mensen van Ensemble studios hebben een klassieker van goede kwaliteit met een heerlijke multiplayer-modus neergezet die voor heel wat uurtjes speelplezier kan zorgen.

Deze game is door RedLouis gereviewed

Oordeel Age Of Mythology (PC)

• Eindcijfer 84