Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Ancestors Legacy (PC)
72 100 1

Review Ancestors Legacy (PC)

Voor een fijne Real Time Strategy titel ben ik altijd wel te vinden, maar helaas is het geen druk bevolkt genre. Met Ancestors Legacy is er gelukkig weer een nieuwe titel om mijn honger naar live strategie te stillen. Met volkeren als de Vikingen en de Romeinen weet je dat er flink geknokt en geplunderd zal worden. Iets waar de opening van de game meteen de nadruk op legt en wat goed de toon weet te zetten. Je volgt namelijk een aanval van de Vikingen op een nederzetting. Schepen varen richting een strand, maar sommige schepen zie je spectaculair stuk lopen op de klippen. De camera volgt dan een vechtersbaas die vanaf het strand als een bloeddorstige held door het slagveld beweegt en als een van de eerste het fort weet binnen te dringen. De ene na de andere vijand gaat neer dankzij zijn vechtkunsten, totdat… hij zelf aan een speer wordt geregen. Oorlog draait niet om de eenlingen, maar om de teamspelers. Nouja, wel teamspelers met doorzettingsvermogen.



Even bijscholen
Mocht je niet zo thuis zijn in het RTS-genre dan is het fijn dat de eerste missies van de campaign dienen als een tutorial. Het leert je de basis van de game (eenheden selecteren en opdrachten geven), maar laat je ook gameplay elementen zien die niet zo generiek zijn. Zo leer je bijvoorbeeld dat jouw manschappen zich kunnen verstoppen in hoog gras, dat ze kunnen wisselen tussen een defensieve en offensieve houding en dat de positie op het slagveld van groot belang is. Zo is het altijd beter om een vijand van opzij aan te vallen (te flanken) dan om er recht op af te stormen. Bij de Total Warserie zagen we dat in grootse slagvelden al terugkomen, maar in Ancestors Legacy zien we dat nu ook in kleinere gevechten. Het is trouwens altijd belangrijk om goed op de posities van jouw soldaten te letten, want ze gaan niet altijd uit zichzelf op de goede plek staan. Zo merkte ik dat een aantal van mijn boogschutters tegen bomen aan stond te schieten en dat de projectielen van een kanon niet over een heuvelrug heen kwamen. Er was wel een line of sight met de vijand, maar blijkbaar zagen mijn soldaten niet dat er nog iets praktisch in de weg stond. Waarschijnlijk is dit bedoeld als een extra snufje tactiek, maar het zorgde bij mij vooral voor de nodige frustratie. Als je jouw boogschutters opdracht geeft om iets aan te vallen dan mag je toch wel verwachten dat ze slim genoeg zijn om niet tegen een boom te gaan schieten. Overigens zit het met de rest van de tactische mogelijkheden wel goed, want een beetje verstoppen en de vijand verrassen werkt fantastisch.



Let it burn
En als je dan lekker aan het knokken bent dan kan ik je zeker aanraden om de camera even helemaal in te zoomen. Op het laagste niveau kom je namelijk in een soort cinematische modus waarbij de camera gericht is op de eenheid die je geselecteerd hebt. Je ziet ze hard aan het vechten en ondertussen kan jij in 360 graden er omheen draaien. Aangezien de game er grafisch best wel goed uitziet, levert dat een best wel indrukwekkend plaatje op. Op sommige vlakken zijn de graphics nog wel wat ruw, maar over het algemeen is er verder weinig te klagen. De verschillende skirmish levels zijn gevuld met levendige dorpen. De dorpsbewoners hebben allemaal hun taken uit te voeren en iedereen doet netjes zijn ding. Tenminste, totdat jij langs komt om alle huizen letterlijk met de grond gelijk te maken en de controle over het dorp te nemen. Je bent namelijk een volk dat niet zelf dorpen en nederzettingen bouwt, maar juist bestaande nederzettingen met veel geweld overneemt en de resources toe-eigent. Als uitvalsbasis heb je een eigen kamp. Daar train je nieuwe eenheden en ontwikkel je nieuwe technieken. Je kan er wel nieuwe gebouwen neerzetten, maar dat is vrij beperkt. Zo zijn de locaties al bepaald en is er weinig variatie in de gebouwen. Dat vind ik wel jammer, want ik vind het altijd wel leuk om zelf een beetje een interessante basis te bouwen. Aan de andere kant zorgt de aanpak in Ancestors Legacy ervoor dat je meer aandacht aan de gevechten kan besteden en dat is ook wel weer lekker.



Opnieuw beginnen
In totaal zijn er vier verschillende volkeren om mee aan de slag te gaan in singleplayer campaigns (elk volk heeft zijn eigen campagne) en in een kleine verzameling skirmish levels. De AI weet daarbij goed weerstand te bieden, zodat je ze niet zomaar een kopje kleiner kan maken. Helaas biedt de game zelf ook de nodige weerstand op technisch vlak, want er zitten nog wel wat bugs in. Bij mij had de game problemen om goede save-games te maken, zodat ik er bij mijn tweede speelsessie achter kwam dat ik de campagne weer opnieuw kon beginnen. Deze problemen zijn bekend bij de ontwikkelaar, dus hopelijk hebben ze snel een oplossing, maar voor nu is het wel irritant. Verder zijn er nog kleine gameplay zaken die net niet lekker werken. Als jouw eenheden bijvoorbeeld aan het vechten zijn dan kan je ze geen opdracht meer geven om op een vijand van een andere kant in te slaan. Dit leverde bij mij in het begin nog wel wat frustratie op, maar op een gegeven moment leer je daar wel mee omgaan.

Conclusie
Met Ancestors Legacy hebben de RTS-fans er een hele degelijke titel bij gekregen. De game heeft zo zijn tekortkomingen, maar uiteindelijk is het wel gewoon een leuke game om te spelen. Zelf merkte ik dat ik echt moeite had om te stoppen met spelen om deze review voor jullie te gaan tikken. Hopelijk blijven de ontwikkelaars deze potentiële topper de komende tijd nog flink ondersteunen met bugfixes en nieuwe content, zodat het uit kan groeien tot een van de betere games in het genre.

 

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

 

Oordeel Ancestors Legacy (PC)

  • Graphics 75
  • Gameplay 70
  • Originality 70
  • Sound 75
  • Replay 70
  • Eindcijfer 72

Aantal keer bekeken: 1224 

Laagste prijzen voor Ancestors Legacy (PC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.