Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App
Biomutant (PS4)
60 100 1

Review Biomutant (PS4)

Als game-recensent komen er soms games voorbij waarvan je niet precies weet wat je ermee aanmoet. Remasters bijvoorbeeld; beoordeel je het origineel of de veranderingen die gedaan zijn? Indie games; is het eerlijk deze te vergelijken met miljoenen kostende AAA-klappers? Schaamteloos jatwerk; als het werkt, reken je de game er dan nog op af? Biomutant is een beetje een combinatie van al deze aspecten.


Biomutant is een open wereld, action-choice-based-RPG-shooter-brawler. Als dat klinkt als een hele mond vol, dat klopt, en daar later meer over. Het speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, waarin ‘those that came before’ (wij) de wereld zo erg naar zijn grootje hebben geholpen dat de lokale fauna is gaan muteren in de beesten die de wereld van Biomutant bewonen. Jij begint de game als een van deze beestjes, in wat ik moet toegeven wel een van de leukste character creators ooit is. Je kiest je attributen (Health, Agility, Brawler, etc.) in een wiel, en je ziet je personage in real-time mee veranderen. Kies je voor maximum agility dan ben je een cheetah-achtige slungel, met max. Brawler wordt je torso komisch breed, enzovoorts. Daarnaast kies je nog een klasse en kan je de kleuren van de vacht van het naamloze hoofdpersonage kiezen. Mijn huisgenoot moest meer dan eens squealen omdat alles er zo schattig uitziet, zeker wanneer je je muisje uitrust met een overdreven groot hoofd en een klein hoedje. “SO CUUUTE!”


Gebrabbel
Al snel word je ook geïntroduceerd met de manier waarop Biomutant zijn verhaal vertelt. Alle personages (behalve je geweten) praten in een gibberish taaltje, waar de verteller op een letterlijke ‘voorleesmanier’ overheen praat. Dit is in het begin erg leuk, maar gaat naarmate de game vordert irriteren. Voornamelijk omdat de twee niet synchroon lopen; het is me meer dan eens voorgekomen dat ik het gebrabbel wou overslaan (omdat er maar één tot twee regeltjes gibberish per personage is opgenomen), en in plaats daarvan de verteller doorklikte.

Het was fijner geweest als er een keus tussen deze twee was gemaakt: ga óf voor het gebrabbel, goed ingesproken en met ondertiteling (Animal Crossing of Sims-stijl), óf voor goede ingesproken teksten. Het verhaal en script van de game zit ook vol met Chinese spiritualiteit en wijsheden. Nogmaals in het begin erg tof maar wanneer het zoveelste personage na 30 uur spelen je vertelt dat ‘elk pad van je levensweg uiteindelijk leidt naar de juiste bestemming’ komt het behoorlijk je neus uit.


Frankenstein
Maar goed, het verhaal is één ding. Is de gameplay een beetje leuk? Ook die vraag is naar mijn mening lastig te beantwoorden. Biomutant is, in echte THQ-traditie, een Frankenstein van een game geworden. Soms werkt dat (wat krijg je als je de dungeons van The Legend of Zelda combineert met de combat van God of War? Het fantastische Darksiders.), maar in het geval van Biomutant wat minder.

De game doet qua stijl en door de eerdergenoemde Chinese spiritualiteit erg denken aan het heerlijke Enslaved: Odyssey to the West van een paar (lees: elf jaar. Waar gaat de tijd heen) jaar geleden. De combinatie van een antropomorfisch hoofdpersonage met een mechanische sidekick (een klein sprinkhaantje, al doet die niet meer dan een beetje piepen en squeaken) is dan weer erg Ratchet & Clank. Een van de hoofdquests van de game is het overnemen van gebieden door het innemen van outposts; Far Cry. Het gewetensysteem waardoor je in sommige gesprekken een keus moet maken tussen je goede en slechte geweten? Fable. En vrij onverwacht in een game als deze, maar de vervallen gebouwen en tunnels deden me meer dan eens denken aan The Last of Us. Het werkt wel, maar ook hier had ik liever gezien dat er concrete keuzes waren gemaakt in plaats van zoveel mogelijk inspiraties bij elkaar proppen ‘to see what sticks’.


Less is more 
Dan de combat, dat helaas leidt aan hetzelfde ‘frankensteinisme’ (dat is vanaf nu een woord). Je hebt de keuze uit drie takken; melee, vuurwapens en ‘Psi-powers’. Melee is weer onder te verdelen in unarmed (vuistgevechten), one-handed, two-handed, heavy, etcetera. Als vuurwapens heb je de bekende guns, rifles, automatische geweren en shotguns, en onder de Psi-powers zijn allerlei psychische mutantenvaardigheden gepropt. Deze zijn weer deels gekoppeld aan het gewetensysteem: als je veel duistere keuzes maakt krijg je toegang tot ‘the dark side of the Force’: telekinese en de mogelijkheid je vijanden te bestoken met duistere energie en Force Lightning. De balans tussen al deze mechanieken is ver te zoeken, en ik gebruikte tegen de eindbaas nog steeds dezelfde krachten als uit het begin van de game omdat ze qua doeltreffendheid weinig van elkaar verschillen. Een psy-bal (een van mijn favorieten) doet evenveel schade als een reeks bliksem, en een paar kogels uit een pistool doen evenveel schade als een shotgun. Nogmaals, het speelt prima weg, maar ook hier zou ‘less’ zeker ‘more’ zijn.


Als laatste grote pijler is er het crafting-systeem. Voor alles dat je doet in Biomutant krijg je loot, waarmee je je eigen gear kan upgraden en je eigen wapens kan maken. Deze loot kan lettelijk bijna alles zijn; van WC-borstels en potloden tot stofzuigerslangen en moersleutels. Ook je gear (onderverdeeld in hats, torso en legs) is supergevarieerd; wil jij je muisje uitrusten in een top hat met een bikerjasje en een kilt, dan kan dat. Dit systeem werkt eigenlijk het beste van alle systemen in Biomutant, al is het natuurlijk een beetje raar dat genoemde kilt sterker wordt als je er een spijkertje op monteert.

Ook krijgt Biomutant van mij de ‘meest nutteloze merchants in een game ooit’-award, doordat ik ze door hun overpriced items niet één keer heb hoeven gebruiken. En waarom, voor alles dat heilig is, is het itemmenu één op één overgenomen uit Fortnite? Het ziet er niet uit.


Alice in Wonderland-ism
Dan zijn er nog enkele designkeuzes die mij simpelweg niet helemaal liggen. Ten eerste lijkt alle jargon in de game door een soort ‘Alice in Wonderland’-filter gehaald te zijn. Snoepjes (waarmee je healt) zijn Tonguetickly’s en Dandycandy’s, water is ‘Surf’, shotguns zijn ‘Bangbuffs’, etcetera. In principe erg leuk gevonden, maar wanneer elke quest in de game bestaat uit zinnen als “Cross the Surf to find Quacks to power the Sub Surf in the Sinkidink” en “Ask Whiz Tinkertonker at Burblebottom about Guppos to defeat the Moo Puff” komt het al vrij snel je neus uit. Ook lijkt het bijna alsof ontwikkelaar Experiment 101 weet dat sommige aspecten van hun game irritant zijn. Zo is er een punt in het midden van de game waarin je de keuze krijgt de helft over te slaan (?!), en is er in het pauzemenu een optie om de eerstgenoemde verteller te verminderen. 

Natte scheetjes
Tenslotte is er het technische aspect. De game ziet er tegelijk fantastisch en gedateerd uit. De wereld van Biomutant is echt prachtig neergezet, en wanneer je over de kleurrijke vlaktes rent met een zonsondergang op de achtergrond waan je je echt in een andere wereld. De animaties lijken echter zo uit een PS3 game getrokken: ze lopen niet goed in elkaar over, de game barst van de pop-in en af en toe ontbraken er gewoon geluidseffecten. Wanneer de verteller zegt dat de motor van je zojuist verkregen speedboot “bromt als een leeuw!” en het eigenlijke geluid meer klinkt als een serie natte scheetjes klopt er toch iets niet. Ook had ik erg veel last van crashes en vastlopers waardoor ik meer dan eens stukken game over moest doen. Dit was echter pre-day-one-patch, dus wellicht dat daar ondertussen aan gewerkt is.


Indie game
Het klinkt wellicht alsof Biomutant een draak van een game is door al deze kritiek, maar dat is allesbehalve zo. Sterker nog, tijdens mijn onderzoek voor deze recensie ontdekte ik een feitje dat mijn kritieken wat in perspectief zette: Biomutant is de eerste game van ontwikkelaar Experiment 101, en de studio bestaat uit welgeteld achttien mensen. Dit is in bijna alle aspecten dus een indie game te noemen. Is het dan wel eerlijk de game te vergelijken met klappers die het zo als inspiratie gebruikt? Hiervoor geef ik echter uitgever THQ de schuld, die de game kapotmarket alsof het de beste uitvinding sinds gesneden brood is.

Conclusie
Biomutant is een lastig te beoordelen product geworden. Het speelt in principe prima weg, maar geen enkel aspect van de game is echt origineel te noemen en werkt beter dan de inspiraties waaruit ze gehaald zijn. Het zou zo’n betere game geworden zijn als er meer was gefocust op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat uitgever THQ ons al twee jaar lekker maakt met pre-rendered CGI-filmpjes helpt daar ook niet aan mee. Lang verhaal kort: Biomutant is een prima middenmoter, maar ik ben vooral teleurgesteld door alle gemiste potentie. Hopen op Biomutant 2?




Deze review is geschreven door Peter Paardekooper.

 

Aantal keer bekeken: 2243 

Laagste 3 prijzen voor Biomutant (PS4)

44.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com 8.4
€  44.99€ 0.00   € 44.99
Coolblue 9.4
€  44.99€ 0.00   € 44.99
MediaMarkt 6.8
€  44.99€ 1.99   € 46.98

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Doobieters
Doobieters ( 25473   151) 25-05-2021 23:36
Quote:
Hiervoor geef ik echter uitgever THQ de schuld, die de game kapotmarket alsof het de beste uitvinding sinds gesneden brood is.
Hey hey Peter, hier heb ik je de reviewcode niet voor gegeven We hadden toch een deal over die score? (minimaal 4 biggetjes)
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 1621 ) 25-05-2021 23:41
Goeie review! Alleen de kritiek op THQ begrijp ik niet zo goed. Dat is toch wat een goeie uitgever doet? Zelfs van de grootste drollenbak een kaskraker maken?
avatar van Tebeth
Tebeth ( 1218 ) 25-05-2021 23:44
Leuke review om te lezen! Jammer dat alle wisselende aspecten maken dat de game als geheel wat tegenvalt.
Zo, nu eerst mijn interne woordenboek updaten: frankensteinisme is....
avatar van MJB
MJB ( 3972   2) 26-05-2021 02:13
Zonder deze review te lezen, na 5 - 6 uren spelen al redelijk tot bovenstaande conclusies gekomen. Geen echte must have als je nog twijfelt om het spel te halen.
avatar van Morda
Morda ( 7964   6) 26-05-2021 08:35
Bedankt voor de review. Keertje kopen als die in de budgetbak ligt
avatar van AngeloG
AngeloG ( 2502 ) 26-05-2021 08:38
Het is wel bijzonder om te lezen dat iedereen de game als mediocre ervaart.
Ikzelf kan nog geen goede mening vormen na 1,5 uur speeltijd maar ik vermaak mij prima.
Ik hoop inderdaad dat er voldoende combat in zit want dat zie ik tot dusver wel zitten!

Het crafting systeem (ik heb natuurlijk net de tutorial van het craften gehad) lijkt mij erg tof. Wat ik ik dan weer lees in vele reviews is het feit dat je al vrij snel sterke wapens kan craften waardoor het craften nutteloos wordt. Het balancen is natuurlijk ook rete moeilijk maar ik neem het voor lief .

Ik hoop gewoon dat ik kan genieten van deze game en dat lijkt wel zo te zijn!
avatar van Morda
Morda ( 7964   6) 26-05-2021 08:44
Quote:
Het is wel bijzonder om te lezen dat iedereen de game als mediocre ervaart.
Ikzelf kan nog geen goede mening vormen na 1,5 uur speeltijd maar ik vermaak mij prima.
Ik hoop inderdaad dat er voldoende combat in zit want dat zie ik tot dusver wel zitten!

Het crafting systeem (ik heb natuurlijk net de tutorial van het craften gehad) lijkt mij erg tof. Wat ik ik dan weer lees in vele reviews is het feit dat je al vrij snel sterke wapens kan craften waardoor het craften nutteloos wordt. Het balancen is natuurlijk ook rete moeilijk maar ik neem het voor lief .

Ik hoop gewoon dat ik kan genieten van deze game en dat lijkt wel zo te zijn!

Het kan natuurlijk nog steeds een leuke game zijn. Ik vermaak me vaak met games die niet hele goede reviews hebben, maar ik wil er dan niet de hoofdprijs voor betalen
avatar van Youssef1988
Youssef1988 ( 35 ) 26-05-2021 09:44
Jammer, leek een topper te worden maar als ik reviews zo lees is het een game om een keer voor 20 Max 25 euro te kopen
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 501   2) 26-05-2021 10:58
Quote:
Jammer, leek een topper te worden maar als ik reviews zo lees is het een game om een keer voor 20 Max 25 euro te kopen

Jammer, deze game is pas recent op mijn netvlies gekomen, maar stiekem had ik er wel goede hoop voor. Ik denk dat ook ik wacht totdat de prijs/kwaliteit meer in verhouding staat.
avatar van 0daro0
0daro0 ( 189 ) 26-05-2021 11:07
Ik had echt hoge verwachtingen betreft gameplay, helaas!
avatar van Joost013
Joost013 ( 212 ) 26-05-2021 17:00
Quote:
de studio bestaat uit welgeteld achttien mensen

Een gevalletje No Man's Sky zo te horen.
avatar van SillySly
SillySly ( 309   2) 26-05-2021 17:53
Ondanks de vrij slechte review alsnog heel nieuwsgierig om deze game zelf te gaan spelen. Tegenvallers van graphics en geluid worden vrijwel het meest genoemd, maar als echte budgetgamer met een cheap tv en de oudste versie van de ps4 dus geen reden om niet te gaan spelen.
avatar van TimVerfbom
TimVerfbom ( 52 ) 26-05-2021 20:27
Wat een heerlijk review! Complimenten Peter 👍
avatar van Albatros
Albatros ( 362 ) 26-05-2021 20:38
Ik had 'm effe gedownload om te proberen. Na 5 minuten alweer afgesloten. Kon al meteen tien combo's uit mn hoofd leren.
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 5947   17) 26-05-2021 20:40
Quote:
Ik had 'm effe gedownload om te proberen. Na 5 minuten alweer afgesloten. Kon al meteen tien combo's uit mn hoofd leren.

Dit is wel weer een beetje overdrijven.
avatar van GJ
GJ ( 4277   5) 26-05-2021 21:13
Rol: Forum Moderator
Quote:
[..]


Een gevalletje No Man's Sky zo te horen.

Dat vind ik nogal kort door de bocht, eerlijk gezegd. Het formaat van het ontwikkelteam zegt heel weinig, en daarnaast wordt er bij dit soort games heel veel uitbesteed. Het core team bestaat uit achttien man, maar dat wil niet zeggen dat er maar achttien man aan het spel gewerkt hebben. Hollow Knight is gemaakt door een team van twee man en een componist. Het core team van The Last Guardian (genDesign) bestaat uit 7 mensen. De oudere Pokémon- en Mariogames zijn door miniscule teams gemaakt etc. De meeste moderne indie- en AA-titels hebben een team van onder of rond de 20 vaste medewerkers.

Daarnaast is No Man's Sky een spel dat zowel door Sony als het publiek enorm opgehyped werd. Iedereen die verder keek dan de trailers wist dat Hello Games uit een enorm klein team bestond en zelfs op de piek van No Man's Sky's development (uit m'n hoofd) maar iets van 15 medewerkers had. Het probleem daarmee is dat mensen zulke wilde ideeën kregen van wat er allemaal mogelijk kon zijn (maar niet was), en dat de director in interviews allerlei functies besprak die op launch helemaal niet in het spel bleken te zitten. Voor zover ik weet is dat bij Biomutant nooit gebeurd. We hebben door de jaren heen veel gameplay demo's gezien en het spel zelf kunnen spelen op trade shows indien je daar aanwezig was. Deze ontwikkelaar is juist altijd heel transparant geweest. Daarnaast was er nooit echt een grote hype rondom Biomutant. De verwachting van velen lag al redelijk in het midden.

Dus om Biomutant "een gevalletje No Man's Sky" te noemen gebaseerd op het aantal werknemers van Experiment 101 vind ik wel heel makkelijk. Er speelt meer mee bij kwaliteit dan enkel het aantal mensen dat aan een game gesleuteld heeft.
avatar van Trunx
Trunx ( 1048   5) 27-05-2021 00:53
Leuke budgetgame meer niet.