Brain Training (NDS)
83 100 1

Review Brain Training (NDS)

We kunnen er niet meer onderuit: na Japan zeer succesvol te hebben aangedaan, waarna de VS vrolijk volgde, lijkt Brain Training ook in Europa niet te stuiten. Of dit terecht is? Je leest het hier in de review. Hoogstwaarschijnlijk is één van de eerste dingen die in je op komt de vraag of Brain Training daadwerkelijk in staat is je hersens te trainen. Want of het nu goed zal verkopen of niet, het belangrijkste is dat het spel daadwerkelijk goede invloeden heeft op je brein; scheelt weer een hoop rechtszaken. Uiteraard heeft Nintendo dit getest en bevestigd: met een hoop apparatuur werd waargenomen dat er bij het spelen van de ontwikkelde spelletjes meer bloed door de hersenen stroomt. Hoe actiever de hersenen, des te meer bloed er relatief door gaat stromen, en een grotere hersenactiviteit is nu net wat we willen bereiken: elk spelletje in Brain Training stimuleert namelijk de prefrontale cortex. Een hele mond vol wellicht op het eerste gezicht, maar mede omdat het na elke training herhaald wordt, maakt deze mooie term in no time deel uit van de vocabulaire van de gemiddelde gamer – mits diegene Brain Training koopt uiteraard.

Dr. Kawashima’s Brain Training: Hoe oud is jouw brein? – zoals de naam volledig luidt – is een spel zoals je dat nog nooit eerder hebt gespeeld. Zo word je al gauw nadat de game is opgestart herinnerd aan het feit dat de DS speciaal voor dit spel een kwartslag gedraaid moet worden; je houdt de DS dus vast als ware het een boek. Dit is nodig omdat het op deze manier een stuk makkelijker schrijft, en schrijven zul je veel doen in Brain Training. Ook is er in tegenstelling tot veel andere DS-games rekening gehouden met zowel links- als rechtshandigen. De eerstgenoemde groep draait de DS een kwartslag naar rechts, de laatste groep doet dit naar links.

Het doen van korte opdrachten is dus goed voor de hersenen en de Nintendo DS is hét geschikte medium voor deze opdrachten, maar dan rest alsnog één vraag: hoe verwerk je dit alles goed in een spel? Daar heeft men bij Nintendo een goede oplossing voor gevonden. Gewoonlijk boekt men progressie in games naarmate je meer tijd in het spel steekt. In Brain Training is dit nog steeds het geval, ware het niet dat het spel je daarin beperkt. De achterliggende gedachte namelijk is dat je hersens gebaat zijn bij dagelijkse korte oefeningen en dus ook bij korte speelsessies. In theorie is het wel mogelijk om de spelletjes te doen zoveel je wil, maar je wordt hierin zeker ontmoedigd. Aan de andere kant word je ook weer aangemoedigd om de game elke dag even te spelen. We komen straks terug op deze spelelementen.

Wanneer je in het hoofdmenu kiest voor ‘Dagelijkse training’ en een nieuw bestand (maximaal vier) aanmaakt, word je geleid door een introductie. Zo wordt er onder andere kort uitgelegd hoe de game helpt je hersens fit te houden, dien je jouw naam op te schrijven en wordt er aan de hand van een oefening bepaald wat jouw aanvankelijke hersenleeftijd is. Vanaf dan kun je elke dag je hersens trainen, en dit doe je in de Training modus.
Bij het aanmaken van een nieuw bestand heb je nog slechts drie spelletjes tot je beschikking: Rekenen x 20, Rekenen x 100 en Hardop lezen – jawel, ook het zo snel mogelijk hardop lezen uit literatuur stimuleert de prefrontale cortex! De bedoeling van deze laatste oefening spreekt voor zich, net als die van de overige twee oefeningen, waar je respectievelijk 20 of 100 simpele rekensommen zo snel mogelijk probeert te voltooien. Omdat we niet teveel willen spoilen, zullen we het niet over de andere zes nog vrij te spelen oefeningen hebben. Wel kunnen we verklappen dat de spelletjes betrekking hebben op aspecten als het algemene denkvermogen, het geheugen, het concentratie- en het beoordelingsvermogen.

Na het voltooien van de eerste oefening wordt het beloningssysteem aan je geïntroduceerd. Wie elke dag zijn brein traint, zal namelijk elke dag ook een stempel ontvangen. Velen zullen dit waarschijnlijk nog kennen van school. Het aparte is dat ondanks het gebrek aan concrete waarde zo’n stempelverzameling je net iets meer weet te motiveren. Als je al enkele stempels op rij hebt gekregen, zul je niet gauw willen dat deze reeks ten einde komt, en van ditzelfde principe maakt Brain Training ook gebruik. Natuurlijk is dit systeem alleen niet voldoende om de gemiddelde hersentrainer zoet te houden, vandaar dat ze er unlockables aan hebben gekoppeld. Telkens bij het halen van een vooraf gesteld aantal stempels zal er iets vrijgespeeld worden. Meestal is dit een nieuwe oefening of een moeilijkere versie van een oefening, maar er zitten ook andere niet nader te noemen leuke verrassinkjes bij. Deze beloningen krijg je overigens van Dr. Kawashima himself. De professor is altijd aanwezig in het spel en neemt je onder zijn hoede. De aanwezigheid van Kawashima geeft het spelen een persoonlijk tintje. Zo reageert hij bijvoorbeeld op je aan- en afwezigheid; wanneer je elke dag komt trainen, complimenteert hij je en zal hij zeer vrolijk kijken. Heeft hij je echter een bepaalde periode moeten missen, zal hij je dat met een droevig gezicht vertellen. Daarnaast prikkelt hij je brein met onaangekondigde opdrachten, geeft hij bij elke oefening tips over onder andere hoe je de brein kan stimuleren in het dagelijkse leven en hoe je het een en ander vrij kan spelen.

Waar Brain Training het vooral van moet hebben, is de competitiviteit die het spel met zich meebrengt. De game weet je eigenlijk uit zichzelf al te motiveren. Na het oplossen van simpele rekenopgaven in de categorie 8x9 en 3-2 zul je al snel het idee krijgen dat je het sneller en/of beter kunt, juist omdat het zo simpel is! Hierdoor wil je je zo gauw mogelijk kunnen verbeteren, maar dit is op z’n snelst pas de volgende dag mogelijk, want je trainingsresultaten worden slechts één maal per dag opgeslagen. Na afloop van een oefening kan het vergelijken gaan beginnen. Heb je de beste score gehaald van alle spelers op jouw DS? Zo niet, heb je dan wellicht een nieuw persoonlijk record gescoord? Of was het niet om over naar huis te schrijven? Dit soort info en meer is na afloop keurig te zien op een dergelijke wijze dat het geen moeite kost om te analyseren. Een grafiek met je geboekte voortgang is tevens zichtbaar ter ondersteuning. Maar wat zeggen deze cijfers nu? Hoe weet je nu hoe goed je bezig bent ten opzichte van de gemiddelde mens? Daarvoor is een leuk ratingssysteem ontwikkeld. Telkens wordt er een vervoermiddel afgebeeld: hoe sneller het vervoermiddel, des te beter jij het gedaan hebt. Er zijn in totaal zes vervoermiddelen: een voetganger, fietser, auto, sneltrein, vliegtuig en raket, waarbij de raket logischerwijze een dikke S-rank is en een voetganger een E.

Voor de mensen die hun prestaties liever uitgedrukt zien in meer concrete termen, is de hersenleeftijdstest in het leven geroepen. Deze test bevat vijf oefeningen, waarvan er slechts één terug te vinden is in de trainingsmodus. Het verschil tussen deze oefeningen en de eerder besproken oefeningen is dat het merendeel van de oefeningen betrekking heeft op meerdere aspecten tegelijk, zoals concentratie- en beoordelingsvermogen. Met behulp van drie van deze oefeningen kun je dus een mooi totaalbeeld creëren, waarna de software de leeftijd van je hersens berekent. De leeftijd kan variëren van 20 tot en met 80 jaar. Uiteraard kunnen geïnteresseerden onder de 20 ook hun hersenleeftijd laten berekenen, maar het resultaat dient vervolgens met een korreltje zout te worden genomen: de hersens zijn namelijk tot je 20e in ontwikkeling. Geeft het spel echter aan dat je de hersens hebt van een 20-jarige, terwijl je nog een tiener bent? Dan ben je uiteraard gewoon geniaal. Dr. Kawashima’s Brain Training combineert dus activiteiten als rekenen, schrijven en tekenen op de DS, maar het meest aparte is natuurlijk het spraakgedeelte van de game. Hoe is deze uit de verf gekomen? Helaas is het antwoord hierop aardig, en niet meer dan dat. Het spel kent drie oefeningen waarbij gesproken dient te worden. In de oefening ‘Hardop lezen’ maakt Brain geen gebruik van spraakherkenning, – d.w.z. het spel controleert niet hoe goed je uitspraak is en of je überhaupt wel aan het lezen bent – maar in de andere twee oefeningen is dit wel aanwezig. Het verschil in uitvoering is eigenlijk onthutsend. Waar het spel bij de ene oefening nauwelijks problemen lijkt te kennen, zullen je speelpogingen vaak genoeg onderbroken worden bij de andere oefening omdat de antwoorden niet goed gepakt worden. Zeer jammer, want als je snelste tijd afhankelijk is van het meewerken van het apparaat in plaats van je eigen vaardigheden, zul je niet al te gemotiveerd zijn om tijd te investeren in zo’n oefening.

Is er nog meer aan te merken op Brain Training? Ja zeker, het multiplayergedeelte wordt wel heel snel saai met als enige speeloptie rekenen x 30. Als een oefening als deze goedgekeurd wordt voor de multiplayer, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat enkele andere oefeningen ook niet zijn toegevoegd. Maar aan de andere kant, Brain Training is een spel die het moet hebben van z’n singleplayergedeelte. Het is leuk dat je met z’n zestienen tegelijkertijd kunt rekenen, maar wanneer dit rekenen geen doel heeft, verliest het al gauw z’n charme. Maar dit betekent gelukkig niet dat Brain Training niet leuk is met meerdere personen! Omdat je de mogelijkheid hebt om maximaal vier accounts te openen, kunnen vrienden, familie en kennissen zich ook van hun beste kant laten zien. Natuurlijk is de drang om jezelf te verbeteren al aanwezig, wie wil er nu niet een raket als rating bij je beste tijd. Maar reken maar dat deze drang zeker verdrievoudigd wordt als er bekenden van je zich gaan bemoeien met de highscores, en dit geldt vooral voor de eigenaar. Want een highscore van iemand anders op jouw game, dat kan natuurlijk niet hé?

Het maken van sudoku’s is al ruim een jaar dé puzzel in het westen, en omdat het ook nog eens de prefrontale cortex stimuleert, is er besloten een heuse sudoku-modus te verwerken in Brain Training. Er moet gezegd worden dat het maken van sudoku’s op deze manier heerlijk werkt. Geen potlood en gum meer nodig, gewoon een DS met stylus. Het werkt als volgt. Het veld van 9x9 vakjes wordt getoond op het touch screen. Tik een vakje aan en het wordt uitvergroot, waarbij het 9x9 veld verschuift naar het bovenste scherm van de DS. Nu kun je een cijfer schrijven in het vakje. Ben je er zeker van dat het cijfer zich op de juiste plek bevindt, noteer het cijfer dan in het groot; wil je een notitie maken, dan schrijf je in het klein. Op deze wijze zijn er negen notities te maken in elk vakje, één voor elk cijfer dus, voor als je dat zou willen. Tevens kun je in deze ingezoomde mode in alle richtingen navigeren over het 9x9 veld: heel handig en het verhoogt absoluut de gebruiksvriendelijkheid. Wil je weer terug naar de uitgezoomde modus, dan druk je simpel op ‘terug’. Ook is er rekening gehouden met de wens om foutjes te herstellen. Vandaar dat je met de herstelknop je laatste actie ongedaan kunt maken en door een 0 te noteren, kun je een genoteerd cijfer wissen.
Er zijn 120 sudoku-puzzels verwerkt in Brain Training, gelijk verdeeld over drie niveaus: makkelijk, gemiddeld en moeilijk, waarbij de laatste groep puzzels vrijgespeeld moet worden. Genoeg uitdaging dus, mede door de moeilijkheidsgraad die op een fijne manier wordt opgehoogd voor zowel beginnelingen als ervaren rotten. De sudoku-modus staat dus sterk op eigen benen, zo sterk zelfs dat we mensen die verlangen naar draagbare digitale suduko’s aan zouden kunnen raden Brain Training te kopen. Niet in de laatste plaats omdat de besturing van het nog aankomende Sudoku Gridmaster (dat eind dit jaar uit zou moeten komen) minder wordt dan de besturing van Brain Training’s sudoku-modus.

Dr. Kawashima’s Brain Training is over het geheel genomen een zeer degelijke game die precies doet wat je ervan verwacht. Zonder die enkele kleine minpunten was er misschien een klassieker ontstaan, maar wat rest is nog altijd ijzersterk. De oefeningen hebben een goede variatie (zelfs binnen de oefeningen zelf!), de hersenleeftijdstest is uitdagend, en het op één na belangrijkste punt: je voelt jezelf beter worden, zelfs zodanig dat het merkbaar kan zijn in het echte leven. Het sterkste punt van Brain Training blijft bovenal dat het trainen van je hersens op deze manier véél leuker is dan we met z’n allen hadden verwacht, en dit rechtvaardigt dan ook het onderstaande hoge cijfer.

Oordeel Brain Training (NDS)

• Graphics 65
  • Sound 65