Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Command and Conquer: Red Alert 3 (Xbox360)
68 100 1

Review Command and Conquer: Red Alert 3 (Xbox360)

Stel je voor: Je hebt een tijdmachine uitgevonden. Wat is dan het eerste wat je gaat doen? Albert Einstein een hand geven natuurlijk!

Helaas, volgens de openingsscène van Red Alert 3 zou de arme man tot stof vergaan. Zoals je misschien wel had bedacht heeft dit geen aangename gevolgen voor de hedendaagse wereld. Er is een hevige oorlog gaande tussen de Amerikanen en de Sovjet-Unie. Alsof dit nog niet erg genoeg is heeft China in het geheim een gigantisch leger weten op te bouwen en stort deze grootmacht zich ook in dit conflict.

Dit, vrij karige, verhaal wordt uitgelegd via prachtige cutscenes. Deze zijn, in tegenstelling tot de meeste andere games, eens niet met de computer of de engine van de game zelf gemaakt. Red Alert 3 gebruikt filmbeelden als cutscenes, en dat is zeker geslaagd. De cutscenes zijn goed verzorgd, en lekker over the top. Het acteerwerk is matig, maar dat past perfect bij het stijltje van de game. Ook de gezonde dosis vrouwelijk schoon mag dan voor de gameplay niks toevoegen, het is wel aangenaam om naar te kijken. Red Alert 3 is sowieso subliem op audiovisueel gebied, de voice acting en geluidseffecten zijn van hoge kwaliteit, en de game ziet er prima uit.



Maar met alleen een mooie aankleding red je het niet, je game moet natuurlijk wel leuk zijn om te spelen, en daar gaat Red Alert 3 soms een beetje de mist in. Deze game bewijst namelijk maar weer eens dat het RTS genre toch echt niet op de console thuishoort. Het mag duidelijk zijn dat EA zeker zijn best heeft gedaan, maar het voelt gewoon niet zo snel en soepel als een RTS op de PC. Units selecteren gaat bijvoorbeeld niet door een vierkantje om ze heen te slepen, dit keer moet je met een cursor over de units heen slepen, wat toch een stuk minder snel gaat. Verder gaat alles gewoon minder snel met analogesticks dan met je muis. De eerste paar missie’s merk je hier niet zo heel veel van, maar later voel je toch wel het gemis van goede controle over je units. Gelukkig is de game niet al te moeilijk, en kun je op elk gewenste moment saven of laden.

Misschien is het handig eerst even uit te leggen wat Red Alert 3 precies is. In feite is deze game een doodnormale RTS, die logischerwijs veel doet denken aan de Command and Conquer reeks. Echter, Red Alert is nog net iets meer op over-the-top actie gericht als zijn grote broer. Niet alleen de verhaallijn is actievol en niet echt diepgaand, ook de gameplay is puur op vermaak en spektakel gericht. Alles gaat relatief eenvoudig, en zelfs ik als RTS-leek had al snel een mooie basis in elkaar geflanst. Als je dan eenmaal een eenvoudige basis hebt, is het tijd om een lading units te maken, en dan kun je al op pad. Zelf koos ik er meestal voor om een enorme lading tanks te maken, en die allemaal tegelijk op de vijand af te sturen. Vreemd genoeg werkt dit lachwekkend goed, en je kunt de meeste missie’s op deze manier uitspelen. Als je wat meer diepgang wil kun je echter ook je units in huizen zetten, ze in voertuigen plaatsen, rally points instellen en gebruik maken van de co-commander. De co-commander is een tweede ‘speler’, die je vier simpele commando’s kan geven, aanvallen, verdedigen, terugtrekken, het standaardwerk. Als je niet zo graag samenwerkt met computers kun je ook nog een menselijke co-commander nemen in de co-op mode. Naast de co-commander voegt Red Alert 3 nog een klein hulpmiddeltje toe, in de vorm van speciale units. Je hebt per level slechts de beschikking over één van deze units, maar deze hebben wel een groot tactisch voordeel. Elke speciale unit is een van de karakters die je in de cutscenes hebt ontmoet, wat het toch allemaal wat leuker maakt.



De gevechten in Red Alert 3 vinden niet alleen op het land plaats, je zult ook regelmatig op zee moeten vechten, en het kan ook zeker geen kwaad om een vliegveld te bouwen. Dit zorgt er wel voor dat de slagvelden soms iets te chaotisch zijn, wat zeker in combinatie met de stroeve besturing de game soms veel te onoverzichtelijk maakt. Toch is Red Alert 3 zeker geen straf om te spelen, de game is vrij simpel, maar je acties hebben bijna altijd een mooi resultaat. De graphics zijn meer dan degelijk voor een RTS, en de muziek en geluidseffecten zijn prima verzorgd. De gameplay was voor mij echter niet interessant en leuk genoeg om me geboeid te houden, wat toch voor het grootste deel aan de besturing lag.

Het lijkt erop dat de RTS gewoon nog steeds niet helemaal thuis is op de console. Het is duidelijk dat EA zijn best heeft gedaan, en sommige dingen werken ook goed, maar je hebt nooit het gevoel van complete controle over je units wat je bij een PC-RTS wel hebt. Hopelijk zorgt Halo Wars voor een revolutie, zodat we na die tijd ook op de console van dit genre kunnen genieten.

Deze game is gereviewed door Fant en beschikbaar gesteld door EA games




 

Oordeel Command and Conquer: Red Alert 3 (Xbox360)

  • Graphics 75
  • Gameplay 65
  • Originality 55
  • Sound 80
  • Replay 55
  • Eindcijfer 68

Aantal keer bekeken: 14806 

Laagste 1 prijzen voor Command and Conquer: Red Alert 3 (Xbox360)

39.50 39.50 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 9.6
€  39.50€ 0.00   € 39.50

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Mr Rik
Door Mr Rik (354 reacties) op 29-12-2008 23:16
( PM )
Ben het persoonlijk niet helemaal eens met de punten maarja dat is vrijheids van menings uiting.

en dat schoon mag je eerder als schoonheden opschrijven ^^
avatar van Chaoot
Door Chaoot (902 reacties) op 30-12-2008 11:12
( PM )
Volgens mij zijn die filmpjes idd het leukste van het hele spel. ;)
avatar van Goos64
Door Goos64 (134 reacties) op 30-12-2008 14:31
( PM )
Vind de review zeer goed geschreven. Niet mijn type game, maar lijkt me voor de xbox bezitters toch iets om volgend jaar uit de budgetbakken te vissen :)
avatar van Romario
Door Romario (1466 reacties) op 01-01-2009 15:38
( PM )
Tjah ik denk ook dat deze game je moet liggen. Je kan een Command and conquer serie niet vergelijken met een Supreme Commander die vorig jaar uitkwam. Maar ieder zo zijn ding, vind alleen de score een beetje te laag
avatar van Yørn
Door Yørn (3947 reacties) op 02-01-2009 14:39
Rol: Administrator
( PM )
Ik heb goede herinneringen aan deeltje 1, wanneer deze wat goedkoper is ga ik hem zeker nog eens scoren. Toch moet ik wel zeggen dat ik bij de demo een beetje teleurgesteld was in de graphics en de vormgeving van de tanks. Maar goed, deze komt desondanks zeker nog een keertje in de collectie.
avatar van Maurice
Door Maurice (107 reacties) op 02-01-2009 16:52
( PM )
Hopelijk krijgt Halo Wars het voor elkaar om te laten zien hoe je wel een RTS op een console moet maken.

Tot die tijd wachten we maar geduldig tot Starcraft 2 uitkomt op de PC :)
avatar van UniX-Thanatos
Door UniX-Thanatos (219 reacties) op 05-01-2009 10:10
( PM )
Ik vind inderdaad dat de PC het ultieme platform blijft voor RTS'en... Heb uitgekeken naar deze titel (heel veel RA2 gespeeld vroeger namelijk) en moet zeggen dat ie me niet teleursteld, misschien wel omdat ie nog steeds veel op zijn voorganger lijkt. Misschien niet de meest innovatieve game, maar gaat me wel weer heel veel Skirmish plezier bezorgen op mijn LAN zolder... ;-) Zou persoonlijk ook andere cijfers gegeven hebben, maar goed, zoals gezegd... das persoonlijk he!