Darksiders III (PS4)
75 100 1

Review Darksiders III (PS4)

Toen in 2010 de eerste Darksiders-game uit kwam, was ik er als de kippen bij. Zelda-achtige gameplay gecombineerd met design  van Joe Madureira? Een perfecte combinatie! Van deel 2 was ik persoonlijk minder gecharmeerd. De wereld voelde wat leeg en je bleef maar wapens en allerlei soorten bepantsering oppakken. De één nog minder bruikbaar dan de ander. Commercieel gezien deed de game het ook niet al te best. Dat we een Darksiders 3 hebben gekregen, mag dan ook een klein wonder heten. Iedereen heeft hoge verwachtingen … kan Darksiders 3 aan die verwachtingen voldoen?

Één grote Sidequest
Darksiders 3 (D3) zou je kunnen bestempelen als één grote sidequest. De game doet namelijk niet erg veel om het verhaal van de eerdere delen verder te helpen. Deze keer speel je als Fury, die net als War en Death (D1 en 2) een Ruiter van de Apocalyps is. Terwijl War gestraft wordt voor zijn daden op aarde (nog vóór D1), ga je als Fury naar de aarde. Daar staat het menselijke ras op uitsterven, nadat de apocalyptische ‘End War’ is uitgebroken tussen engelen en demonen. In de chaos hebben de ‘Seven Sins’ zich daar weten te verschansen, terwijl de ‘Charred Counsil’ (jouw opdrachtgever) ze juist een kopje kleiner wil maken. Daarom nu aan Fury die schone taak.

Dat was even een hoop om te verwerken hè? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor ook weer even de Wikipediapagina erbij moest pakken. Tijdens de game speelt het verhaal namelijk geen heel grote rol en zit er regelmatig een lange tijd tussen cutscenes. Daardoor wil je de draad nog wel eens kwijtraken. Dat neemt niet weg dat de regelmatige uitwisselingen tussen Fury, de zeven zonden en ander geteisem altijd onderhoudend zijn en meestal goed geacteerd.

Fury heeft altijd haar woordje klaar, eventueel ondersteund door wat fysiek ongemak.

Andere drijfveren
Het verhaal is dus niet je grootste drijfveer. Gelukkig zijn er een paar dingen die de game erg goed doet, waar het ontwerp van de wereld er een van is. Bij vlagen komt alles wat bekend voor: van D1, Dark Souls en Metroid. Met name de Dark Souls-invloed is voelbaar in de manier waarop de werelddelen aan elkaar gekoppeld zijn en hoe geheimen verborgen zijn. Metroid komt terug in de manier waarop nieuwe gaven je voortgang in de wereld bepalen. Wat mij betreft zijn dit overeenkomsten die alleen maar welkom zijn en zorgen voor een game die lekker speelt .

De wereld van D3 verkennen is een genot, met overal geheimen en nieuwe paden. Met diverse ‘Hollows’ verkrijgt Fury krachten van elementen, zoals vuur en wind. Die geven haar ook toegang tot nieuwe vaardigheden, zoals een extra hoge sprong of het beklimmen van bepaalde wanden. Het verkennend genot wordt enigszins ingeperkt door soms wat onduidelijk design, waardoor je op een compleet verkeerde plek kan zoeken naar de volgende ‘Zonde’ op je lijstje. Toch kom je ook dan weer nieuwe geheimen tegen, waardoor al dat zoekwerk niet voor niets is.

Uitdagende gevechten
Gevechten zijn in D3 (op de standaard ‘balanced’-moeilijkheidsgraad) vrij uitdagend. Zelfs reguliere vijanden kunnen opeens een combo tevoorschijn halen waardoor je gemakkelijk het onderspit delft. En kom je meer dan twee vijanden tegelijk tegen? Dan is de kans dat je het er levend vanaf brengt nog veel kleiner. Terwijl je focust op de ene vijand, valt de ander je van achter aan. Word je geraakt, dan krijg je van beiden de volle laag. Als je verslagen bent, start je een heel eind terug opnieuw, bij oude bekende Vulgrim die ook dient als ‘fast travel’-excuus. Dat betekent wel dat je weer helemaal naar de plek moet waar je het loodje legde, inclusief alle vijanden die gewoon terug zijn gekomen na je vorige bezoek.

Ook grootschalige verwoesting kan kleurrijk in beeld worden gebracht.

Een belangrijk deel van het gevechtssysteem is het precies goed ontwijken van vijandelijke aanvallen. Je hebt dan de mogelijkheid extra hard terug te slaan. Lukt je poging echter niet, dan ben je 90% van de tijd keihard de Sjaak. Je ontwijkt die eerste aanval wel, maar de daaropvolgende neemt je bijna zeker te grazen. Dat is niet de manier waarop het zou moeten werken en maakt de gevechten onnodig frustrerend. De ‘lock on’-camera maakt alles nóg frustrerender. Die focust namelijk te laag, waardoor Fury zelf je zicht blokkeert, terwijl je juist de vijand wil zien om diens bewegingen te ‘lezen’.

Daarnaast valt het aantal opties dat je tijdens gevechten hebt wat tegen. Je ontgrendelt gedurende de game wel nieuwe wapens, maar die komen vaak een beetje op hetzelfde neer. Een gemiste kans in een game die voor een groot deel om vechten draait. Vooral omdat de besturing wel heel lekker voelt en echt aanzet tot gecontroleerd op de knopjes drukken, in plaats van maniakaal button-bashen.

Meer problemen
Naast de soms wat frustrerende gameplay, heeft D3 teveel last van technische onvolkomenheden. De game heeft met name een probleem met laden, wat zorgt voor allerlei bijverschijnselen. Zoals een secondenlang stilstaand beeld, precies wanneer je een vijand aanvalt, stotterend of geheel wegvallend geluid (ook nog na patch 1.03) en diverse vastlopers. Daarnaast heb je te vaak te maken met dipjes in het aantal beeldjes per seconde, waardoor een ontwijkende manoeuvre niet werkt of je wéér die tak mist waar je moeiteloos aan zou moeten kunnen slingeren.

Aangezien ik de game net voor release kreeg, ging ik ervan uit dat het nog snel gepatcht zou worden. Helaas is dit tot nu toe niet het geval. Erg jammer, want het doet afbreuk aan de doorgaans prima beelden. Hoewel D3 niet het grafische neusje van de zalm is, vind ik de wereld erg mooi gerealiseerd. Met levendige kleuren en een speelse stijl die D3 onderscheidt van andere games.

Mensen zijn in Darksiders III gedegradeerd tot collectables.

Gestroomlijnd
D3 is verder een gestroomlijnde game. Weg zijn de vele statistieken uit deel 2 en alle wissewasjes die je kon verzamelen. Fury heeft drie stats: Health, Attack en Arcane. Die laatste staat voor magische aanvallen. Daarnaast kan Fury haar wapens upgraden bij de Forge Maker én de wapens verder versterken met stenen die ieder een andere eigenschap geven. Tevens zorgt de focus op verkennen voor minder puzzels en kerkers dan we van de vorige delen gewend zijn. Dat doet D3 in sommige gedeeltes wel wat simplistisch aanvoelen.

Ruwe diamant
Zoals je hebt gelezen, schort er best wat aan D3. Erg jammer, want dit is echt zo’n game waar je ondanks die tekortkomingen, veel plezier aan kan beleven. Als ik alle kleine frustraties wegdenk, Is D3 één van de betere games die ik dit jaar heb gespeeld. Hopen dus dat een patch in ieder geval de technische tekortkomingen gaat oplossen. De ontwikkelaars verdienen wat mij betreft een kans op Darksiders 4, waarin we de avonturen van Strife, de vierde ruiter, gaan meemaken. Dan wel graag met een wat hoger budget, meer gevechtsopties en uitdagende puzzels en kerkers. Ondertussen is D3 een game die gewoon moet klikken. Ben je een fan van de serie en kun je frustraties van je af laten glijden? Dan is D3 je aandacht zeker waard.

Deze recensie is geschreven door Chris van Breda

Oordeel Darksiders III (PS4)

Aantal keer bekeken: 7938